2011-09-01, 20:52
Medlem
gadzooxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aekkelpotta
Varför blir min sekundära disk nr 0 och min primära 1? Är det verkligen rätt att välja MBR för den nya disken jag vill initiera (för att kunna använda) ?
1) Beror säkert på vilka SATA-portar de sitter i.
2) Ja. Undrar du om det verkligen är rätt att följa guiden?
Citera
2011-09-01, 21:05
Medlem
Aekkelpottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gadzoox
1) Beror säkert på vilka SATA-portar de sitter i.
2) Ja. Undrar du om det verkligen är rätt att följa guiden?

SSD sitter i 2 och den andra sitter i 5 eller 6.

Det är inte alltid som guiderna visas vid rätt tidpunkt. Jag ställer hellre frågan och ser ut som en rookie än sabbar något. Men då är det bara att tuta och köra (om jag tolkade dig rätt?) !

Anledningen till att jag frågade är att jag tyckte det var konstigt att den sekundära disken skulle ha MBR när Windows ligger på den primära.
Citera
2011-09-01, 21:10
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
SSD sitter i 2 och den andra sitter i 5 eller 6.

Det är inte alltid som guiderna visas vid rätt tidpunkt. Jag ställer hellre frågan och ser ut som en rookie än sabbar något. Men då är det bara att tuta och köra (om jag tolkade dig rätt?) !

Anledningen till att jag frågade är att jag tyckte det var konstigt att den sekundära disken skulle ha MBR när Windows ligger på den primära.
Jag har lagt till fem diskar efterhand i min dator och jag har bara "tutat och kört". Inga problem. Kan inte riktigt förstå vad det skulle vara som skulle gå fel.
Citera
2011-09-01, 21:16
Medlem
Aekkelpottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Jag har lagt till fem diskar efterhand i min dator och jag har bara "tutat och kört". Inga problem. Kan inte riktigt förstå vad det skulle vara som skulle gå fel.

Det kan vara jag som är ute och cyklar vad gäller MBR. Hur skulle du förklara det? (det = MBR)
Citera
2011-09-01, 21:17
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Det kan vara jag som är ute och cyklar vad gäller MBR. Hur skulle du förklara det?
MBR

Så länge du har rätt hårddisk som boot i bios(vilket du har eftersom datorn uppenbarligen fungerar) så händer inget.
Citera
2011-09-01, 21:20
Medlem
Aekkelpottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
MBR

Så länge du har rätt hårddisk som boot i bios(vilket du har eftersom datorn uppenbarligen fungerar) så händer inget.

Jo precis, så långt var jag med också. Därför tyckte jag att det verkade konstigt att skapa MBR på en disk som inte "har" operativsystemet.

Får tacka herrarna för hjälpen och nu prova hur det går!
Citera
2011-09-01, 21:22
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Jo precis, så långt var jag med också. Därför tyckte jag att det verkade konstigt att skapa MBR på en disk som inte "har" operativsystemet.

Får tacka herrarna för hjälpen och nu prova hur det går!
Ska vara helt ärlig och säga att jag aldrig riktigt har tänkt på det innan. Men som sagt så har det ju inte hänt mig någonting genom åren heller och jag har inte vidtagit några speciella åtgärder. Lycka till!
Citera
2011-09-01, 21:58
Medlem
fittkompiss avatar
Nu har min laptop gått helt åt helvete. När jag startar den får jag endast fram felmeddelande 0xc00000e9. Jag kan inte göra en systemreparation, jag har provat ALLA alternativ man kan få fram genom F8 och ingenting funkar. Jag köpte den med Windows 7 Premium färdiginlagt på datorn, har ingen installationsskiva mao, men har sedan piratuppgraderat den till Ultimate.

Den har fungerat felfritt fram tills nu, köpte den i vintras. Någon som kan hjälpa en förtvivlad stackare?

Edit: Jag kan komma in på eMachines recovery management, men det står bara Please wait a moment och laddar fast inget någonsin händer.
Senast redigerad av fittkompis 2011-09-01 kl. 22:24.
Citera
2011-09-02, 00:46
Medlem
gadzooxs avatar
Partitionstabellen ligger i MBR, inte så konstigt att den då vill skapa en sådan
Anledningen till att GPT finns är för att MBR inte klarar partitioner större än ~2TB.
Citera
2011-09-02, 11:09
Medlem
Aekkelpottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gadzoox
Partitionstabellen ligger i MBR, inte så konstigt att den då vill skapa en sådan
Anledningen till att GPT finns är för att MBR inte klarar partitioner större än ~2TB.

Med andra ord skapas en MBR för varje disk. Denna (MBR) är en "beskrivning" av hårddisken för operativsystemet?
Citera
2011-09-02, 13:34
Medlem
gadzooxs avatar
Citat:
Med andra ord skapas en MBR för varje disk. Denna (MBR) är en "beskrivning" av hårddisken för operativsystemet?
Du har uppfattat mig korrekt rätt
Citera
2011-09-02, 16:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
Bärbar eller stationär dator?
Vilken smak av Windows är det?

Tänkbara fel i nämnd ordning om det är en bärbar:
*Igendammade kylkanaler/kylfläkt så att den stänger av sig pga att den blir för varm?
*Det kan även vara nån del i datorn som är på väg att lämna in. Steg 1 kan vara att sätta i en annan hårddisk och se om det funkar bättre.

Det kan vara nån del i datorn som är på väg att lämna in. Steg 1 kan vara att sätta i en annan hårddisk och se om det funkar bättre.

Ringde en kurd som fixade datorn. Hade virus (?) i hårddisken, han köpte en 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ vilket troligen var ett bra köp då många rekommenderade hårddisken. När datorn så småningom skrotas använder jag denna hårddisken. Han installerade Windows 7 åt mig och här sitter jag och skriver.

Han fixade det för 200 kronor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in