2011-07-30, 10:55
Medlem
Fischlets avatar
Hej gott folk!
Har en kompis som köpte en Acer Aspire 5810TZG för 1 och ½ år sedan, den levererades med windows vista installerat men han fick även med en skiva med Windows 7 32 bitars. Efter att han installerade windows 7 så hittar inte datorn enheterna. Han kan inte koppla datorn till tv:n längre, han kan inte använda brännaren och har problem med usb portar osv. Inga problem tänkte jag och tankade hem drivrutiner från acers hemsida som installerades men det funkade ej. När jag exempelvis går in på grafikkortet och väljer uppdatera så står det att det är den senaste drivrutinen som är installerad, kortet fungerar dock inte.

Jag hade inte tid att sitta och luska med den igår när jag var där och undrar nu om någon känner till detta problem och vad det beror på?

PiZ
Citera
2011-07-30, 11:33
Medlem
Nabokis avatar
Jag undrar över, om jag installerar windows 7 på min dator som nu har xp, kan jag då installera det utan att förlora allt jag har på hårddisken?
Citera
2011-07-30, 11:47
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naboki
Jag undrar över, om jag installerar windows 7 på min dator som nu har xp, kan jag då installera det utan att förlora allt jag har på hårddisken?

Du kan utföra en uppgradering. Läs mer om detta på Microsofts hemsida.
Citera
2011-07-30, 14:00
Medlem
gadzooxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fischlet
Hej gott folk!
Har en kompis som köpte en Acer Aspire 5810TZG för 1 och ½ år sedan, den levererades med windows vista installerat men han fick även med en skiva med Windows 7 32 bitars. Efter att han installerade windows 7 så hittar inte datorn enheterna. Han kan inte koppla datorn till tv:n längre, han kan inte använda brännaren och har problem med usb portar osv. Inga problem tänkte jag och tankade hem drivrutiner från acers hemsida som installerades men det funkade ej. När jag exempelvis går in på grafikkortet och väljer uppdatera så står det att det är den senaste drivrutinen som är installerad, kortet fungerar dock inte.

Jag hade inte tid att sitta och luska med den igår när jag var där och undrar nu om någon känner till detta problem och vad det beror på?

PiZ
Lita inte på det där uppdaterings-skräpet i Device Manager, det säger i princip alltid att man kör senaste versionen (eftersom man också gör det; senaste versionen av Microsofts driver som oftast suger)
Drivrutinerna du laddade ner har med största sannolikhet med en setup.exe, kör den istället.
Citera
2011-07-30, 20:48
Medlem
Fischlets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gadzoox
Lita inte på det där uppdaterings-skräpet i Device Manager, det säger i princip alltid att man kör senaste versionen (eftersom man också gör det; senaste versionen av Microsofts driver som oftast suger)
Drivrutinerna du laddade ner har med största sannolikhet med en setup.exe, kör den istället.

Installerade drivrutinerna igår, det var samma problem efteråt.
Citera
2011-07-31, 10:29
Medlem
Hej FB, någon som kan hjälpa korkad stackare när det kommer till datorer? Jag vill nämligen återställa min dator exakt till vad den var, eller iaf så nära som möjligt, till ursprungs-fabriksinställningarna. Jag har ingen återställningsskiva, om det nu existerar idag...

Hur går jag tillväga?

Information om denna dator:

Tillverkare: Hewlett - Packard

Modell: HP G62 Notebook PC

Klassificering: 4,4

Processor: Intel(R) Core(TM) i5 CPU M 460 @ 2.53GHz 2.53 GHz

Systemtyp: 64-bitars operativsystem

Mvh
Citera
2011-07-31, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beibel
Hej FB, någon som kan hjälpa korkad stackare när det kommer till datorer? Jag vill nämligen återställa min dator exakt till vad den var, eller iaf så nära som möjligt, till ursprungs-fabriksinställningarna. Jag har ingen återställningsskiva, om det nu existerar idag...

Hur går jag tillväga?

Information om denna dator:

Tillverkare: Hewlett - Packard

Modell: HP G62 Notebook PC

Klassificering: 4,4

Processor: Intel(R) Core(TM) i5 CPU M 460 @ 2.53GHz 2.53 GHz

Systemtyp: 64-bitars operativsystem

Mvh

kolla manualen,detta kan ev funka

På vissa modeller kan du utföra en återställning från partitionen på hårddisken genom att gå via Start-
knappen eller f11. Detta återställer datorn till fabriksinställningen.
Så här återställer du systemet från partitionen:
1. Starta Recovery Manager på något av följande sätt:
● Välj Start > Alla program > Recovery Manager > Recovery Manager.
– eller –
● Starta eller starta om datorn och tryck på esc medan meddelandet "Press the ESC key for
Startup Menu" (Tryck på ESC för startmenyn) visas längst ned på skärmen. Tryck sedan på
f11 när meddelandet "Press <F11> for recovery" (Tryck på f11 för återställning) visas på
skärmen.
2. Klicka på System Recovery (Systemåterställning) i Recovery Manager-fönstret.
3. Följ instruktionerna på skärmen.

mvh
t
Citera
2011-07-31, 17:27
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naboki

Hej!

Den bästa rekommendationen är att ALLTID säkerhetskopiera ALLA filer etc. som du vill ha kvar..

Ja! Det går att göra en uppgradering, men återigen är den bästa rekommendationen att du, efter att ha säkerhetskopierat dina filer, installerar om datorn helt.. (dvs. du RADERAR befintliga partitioner, skapar och formaterar de nya, vilket du gör i installationens inledning strax efter att du startat datorn mot dvd-skivan)

Då får du ALLTING nytt och fräsht, inget gammalt som ligger kvar och skräpar etc..

Se bara till att ladda ner ALLA drivrutiner från din moderkortstillverkares/grafikkortstillverkares webbplats och spara dessa på USB-pinne eller cd/DVD... så dessa finns tillgängliga även ifall du inte kommer åt internet på en gång!
Citera
2011-07-31, 17:36
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fischlet
Installerade drivrutinerna igår, det var samma problem efteråt.

Hämtade du dessa drivrutiner från TILLVERKARENS webbplats?? dvs. från Acers webbplats??

Var dom för just DIN datormodell??
Är de för Windows 7??? och just 32-bitars???
Citera
2011-07-31, 17:58
Medlem
TheBoots avatar
Hej alla glada!

Min moster har köpt en minilaptop med windows 7 starter och eftersom hon är fullständigt tekniskt okunnig har hon lämpat över allt pill med den på mig. Då den är jäkligt slö behöver jag alla tips jag kan få på att boosta prestandan. Vad kan jag ta bort, inaktivera, ta bort från startup-listan osv, dvs allt som kan tänkas få den snabbare men utan att ta bort några "basic functions".

Används till:

1. Surfa enkelt på webben och maila.
2. Läsa PDF-dokument.
3. Officepaketet (mest word)
4. Enklare bildbehandling.
5. Ev. kolla film och lyssna musik.

Det är vad jag känner till. Ganska enkla grejer alltså.

Snälla hjälp mig för jag får spel på hennes tjatande. Hon ska lämna tillbaks den under ångerrätten om den inte blir som hon vill, och den slutar på onsdag, fram tills dess har jag hennes panikslagna arsle efter mig, och fick ta emot hennes dator trots jag ligger sjuk och hostar ut mina lungor. Hon tycker alltså att den är för slö, och emellanåt ger Norton ifrån sig prestandavarningar, att cpun är högt belastad och liknande.

Tack på förhand!

Jo och just det! Om datorn ska lämnas tillbaks, måste den blåsas då eller kan man lämna tillbaks den med installerade program + OS-uppdateringar osv, allt annat än privata grejer eller den måste fabriksåterställas? Vad händer om man lämnar den som den är?
Senast redigerad av TheBoot 2011-07-31 kl. 18:03.
Citera
2011-07-31, 18:08
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Hej Alla!

Tänk på att ni inte automatiskt skall köpa "Home premium" etc..

Ni BÖR köpa Windows 7 Pro som privatperson..
Den kostar ynka 350kr mer än home premium men då får du bl.a. med praktiska saker som man gärna använder hemma..

T.ex. möjligheten att skapa säkerhetskopior bl.a. över nätverket till t.ex. ett NAS.. eller en annan dator.. Med home är du begränsad till lokal disk eller USB-disk..

Vill du med Home skapa säkerhetskopior som sparas till nätverket så måste du då köpa ett separat backup-program, som bara det kostar MER än merkostnaden mellan home och Pro!

Notera att du även får möjligheten att kryptera ditt data med EFS i Windows 7 Pro..

Så alla med en bärbar dator bör faktiskt använda Windows 7 Pro och skydda sina privata filer med EFS-krypteringen ifall datorn kommer bort eller blir stulen! och har du då säkerhetskopierat dina sparade filer till en eller 2 andra diskar via nätverket.
Då har du även kvar nästan allt som du sparat på din stulna/borttappade dator!!!

Stödet för säkerhetskopiering till nätverket och kryptering av filer och data med ett högerklick finns bara i PRO (och uppåt) men inte alls i HOME...

I mina ögon är det viktiga saker man gärna bör använda hemma! Som privatperson.
Prisskillnaden är trots allt ynka 350k jämfört med Home Premium!!

Tänk på det nästa gång ni köper Windows 7!!
Citera
2011-07-31, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tergo
kolla manualen,detta kan ev funka

På vissa modeller kan du utföra en återställning från partitionen på hårddisken genom att gå via Start-
knappen eller f11. Detta återställer datorn till fabriksinställningen.
Så här återställer du systemet från partitionen:
1. Starta Recovery Manager på något av följande sätt:
● Välj Start > Alla program > Recovery Manager > Recovery Manager.
– eller –
● Starta eller starta om datorn och tryck på esc medan meddelandet "Press the ESC key for
Startup Menu" (Tryck på ESC för startmenyn) visas längst ned på skärmen. Tryck sedan på
f11 när meddelandet "Press <F11> for recovery" (Tryck på f11 för återställning) visas på
skärmen.
2. Klicka på System Recovery (Systemåterställning) i Recovery Manager-fönstret.
3. Följ instruktionerna på skärmen.

mvh
t

Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här