Har ett problem med min laptop (Acer Aspire 5738ZG med Win 7 64bit, 4GB ram). När jag skriver eller scrollar så hänger den sig en sekund emellanåt. Typ som att den laggar. Det jag skriver kommer lixom på en gång sen efter laggen släppt.
Någon som har nån ide vad det kan vara ??? Jag tyckte inte det var så på den innan utan är nåt som hänt nu den senaste veckan.
Imorse när jag skulle starta min dator fungerade allt tills jag kom till "Windows startar" delen. Där stod den bara och tuggade och inget hände. Jag stängde av datorn och försökte igen, men inget resultat. Jag gick in på startup meny genom att trycka på escape när första hp bilden visade sig. Jag prövade att starta datorn i "network boot" men den stod bara och tuggade här också. Tillslut gjorde jag en start-up test och då fick jag felresultatet "Error: read failure Error: read failure".
Jag har många viktiga saker på datorn som inte får gå förlorade och jag behöver använda datorn snarast möjligt. Finns det någon som har stött på samma problem och vet hur man löser det eller finns det någon som har något råd.
När jag köpte min dator för x antal år sedan var Vista redan installerad på datorn, man fick sedan bränna ut DVD'er med "recovery manager" eller dylikt.
Kan jag formatera hårddisken, sedan slänga i dessa skivor, och jag får tillbaka vista? behövs produktnyckel? För något sådant fick jag inte med såvitt jag vet.
Hej någon som vet om det finns något program som man kan använda sig av för att skapa endast en installations fil för att installera de programmen man vill ha utan att själv i efterhand behöva sitta och installera allt igen.
*Det finns väl men är det någon mening med att bara göra det av programmen?
Folk bruka föredra att göra en kopia av hela Windows partitionen eftersom något alltid verka gå åt skogen med den förr eller senare.
*Ska den funka på 1 dator eller vilken dator som helst?
En helt annan vanlig variant är att folk skapat egna Windows installations CD/DVD skivor där ens favorit program också ligger på samma skiva och installeras samtidigt som man installerar om Windows. Funkar på alla datorer.
*Du bör ha en reserv plan.
Program och sånt uppdateras hela tiden. Tillsammans med min backup/lagrings diskar har jag alltid skapat en mapp som jag lagt drivrutiner, codec installerar till program osv. Man kan alltid skriva ned en minnes lista för att få en översikt. När det är dags behöver du bara kolla i mappen eller text dokumentet och ladda ned uppdaterade versioner.
Härom dagen när jag formaterade om min dator till Windows Xp 64-bit Pro så försvann alla mina drivrutiner som till exempel: Internet , ljudet dyl. Min dator är helt egenbyggd. Vad är felet?
Skulle vara tacksam om man fick några svar
ninite.com, den sidan brukar jag använda när jag formaterat datorn...
det du letar efter?
allmyapps.com ska tydligen vara något liknande, aldrig testat dock
Finns ju inte allt, men det mesta man behöver finns.
Du kan ju göra en fresh install - Formatera OS partitionen - installera Windows + alla updateringar och övriga program som du vill ha.
Sedan skapar du en image av det med hjälpt utav tex. Acronis True Image så är det bara läsa in den imagen varje gång du vill ha ett nytt och fräsht Windows!
Jag har själv installerat Windows 7 från ett USB minne dom senaste två gångerna. Mycket smidigt!
Jag tror att jag följde denna guid: http://windowshjalp.se/?p=59
Sedan är det bara starta om datorn, gå in i bios och välja boot from USB och sätta USB enheten som först boot.
*Det finns väl men är det någon mening med att bara göra det av programmen?
Folk bruka föredra att göra en kopia av hela Windows partitionen eftersom något alltid verka gå åt skogen med den förr eller senare.
*Ska den funka på 1 dator eller vilken dator som helst?
En helt annan vanlig variant är att folk skapat egna Windows installations CD/DVD skivor där ens favorit program också ligger på samma skiva och installeras samtidigt som man installerar om Windows. Funkar på alla datorer.
*Du bör ha en reserv plan.
Program och sånt uppdateras hela tiden. Tillsammans med min backup/lagrings diskar har jag alltid skapat en mapp som jag lagt drivrutiner, codec installerar till program osv. Man kan alltid skriva ned en minnes lista för att få en översikt. När det är dags behöver du bara kolla i mappen eller text dokumentet och ladda ned uppdaterade versioner.
Det är väll mest tanke för en dator i nuläget, men i framtiden kanske använda sig av liknande till flera datorer. men ska prova det med CD skiva med även de programmen man använder sig av i övrigt. det är inte några stora krävande program så kan ju funka, men installeras de automatiskt om man skulle boota från cd för att formatera om datorn?
ninite.com, den sidan brukar jag använda när jag formaterat datorn...
det du letar efter?
allmyapps.com ska tydligen vara något liknande, aldrig testat dock
Finns ju inte allt, men det mesta man behöver finns.
Sidan verkar rätt bra den ska nog läggas som favoriter
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!