2010-11-02, 11:01
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Om det är en märkesdator så brukar de innehålla en återställningspartition...
som återställer datorn så som den var när den startades för 1:a gången (med program och allt!)

Hur vet man då om man har en återställningspartition?
Man kollar i diskmgmt.msc och finns där en EISA partition så är det en återställningspartition

Sök då på tillverkarens webbplats efter "Återställning av Operativsystemet"

Det brukar vara ett tangentkombination man skall trycka under datorns uppstart...

Men se till att kopiera över data hon vill spara till USB-enhet eller annan dator!
Citera
2010-11-02, 13:50
Medlem
Kanonsvar från samtliga, I love flashback. TACK!
Citera
2010-11-02, 18:43
Medlem
BengtZzs avatar
Hej! Jag har köpt en ny hårddisk, försöker formatera den genom windows. Men det står att den är 8GB stor bara och oformaterad. Varför står det så? Den skall vara 1TB.

Mvh
Citera
2010-11-02, 18:45
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
Hej! Jag har köpt en ny hårddisk, försöker formatera den genom windows. Men det står att den är 8GB stor bara och oformaterad. Varför står det så? Den skall vara 1TB.

Mvh

Är detta filsystemdisken?
Citera
2010-11-02, 19:53
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Är detta filsystemdisken?
Vet inte hur man definierar filsystemdisken men tror ej det. Jag har en originalhårddi sk så att säga där all skit ligger. jag har nu köpt en ny och kopplat in den, den är alltså oanvänd och oformaterad. Men det står att den är bara 8gb och det går inte att formatera den genom windows XP. Inte ens om jag kopplar ur den andra, startar om datorn och bootar från XP CD så går det att formatera den.

Den är precis nyköpt. Fattar inte vad problemet är. :/
Citera
2010-11-02, 21:22
Medlem
MRs avatar
Just formenterat om datorn. Vars skaffar jag drivrutiner?
Datorn är en Fujitsu Siemens med modellen: ESPRIMO Mobile D9500

Vad för drivrutiner behöver jag?
Det jag själv kommer att tänka på är grafik drivrutiner och drivrutiner till mitt nätverkskort.
Hur fixar jag detta?
Citera
2010-11-02, 23:55
Medlem
MRs avatar
Äh fan, fixat det mesta till datorn nu funkar skitbra!
Citera
2010-11-03, 04:10
Medlem
Nynges avatar
Kan inte formatera datorn.

Hejsan FB, jag försöker formatera datorn nu efter jag använt windows 7 och ska gå tillbaka till XP tills jag köpt ny dator. Problemet med Win7 är att det hänger sig och har läst att det kan bero på mitt moderkort bla bla.

Iallafall får inte igång både XP eller win7 installation grejen har testat att boota med cd skiva, trycka på f11 men ingenting funkar, har testat att trycka igång det igenom windows men hinner aldrig göra slut innan det hänger sig.
snälla söker svar fort då jag är extremt i behov av av min stationära dator.
Tack flashback.
Citera
2010-11-03, 04:42
Medlem
Jonny666s avatar
Testat att boota från USB, varför funkar inte Win 7? har du kollat efter drivrutiner för respektive hårdvara, den mesta hårdvaran stödjer ju Win 7
Citera
2010-11-03, 04:55
Medlem
Nynges avatar
jag har testat boota från usb med och det funkar inte, sedan så har jag installerat alla drivrutiner jag ska ha vill säga moderkort, grafikkort etc men ändå hängde det sig och jag vet jag måste pumpa in win7 skivan först för att formatera hårddisken sedan ska jag använda xp skivan.
Citera
2010-11-03, 04:59
Medlem
Lugna ner dig, använd komma och punkt ibland! Skriv lugnt och sansat, jag blev stressad av att läsa din text. Det blir mycket lättare för oss att hjälpa dig om du skriver så man förstår utan att behöva tänka till lite extra över vad du menar.
Citera
2010-11-03, 07:58
Medlem
hoaxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
Vet inte hur man definierar filsystemdisken men tror ej det. Jag har en originalhårddi sk så att säga där all skit ligger. jag har nu köpt en ny och kopplat in den, den är alltså oanvänd och oformaterad. Men det står att den är bara 8gb och det går inte att formatera den genom windows XP. Inte ens om jag kopplar ur den andra, startar om datorn och bootar från XP CD så går det att formatera den.

Den är precis nyköpt. Fattar inte vad problemet är. :/

Inte så att du bara råkat skapa en partition på den som bara är 8gb? Höger klicka på den här datorn -> hantera -> diskhantering -> och kolla hur stor den säger att din disk är

(Skriver från mobilen så vet inte om jag fick alla namn rätt men du hittar nog)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in