2011-01-13, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HammarN^
Okej, så har en Acer Aspire 8943 här som är i DESPERAT behov av en omformatering.
Problemet är bara att jag varken fick med någon Windows-skiva (w7) eller några drivrutiner till hårdvarorna när jag köpte datorn.

Wat do? :E
Måste jag köpa en ny windows skiva? (Vill inte ha piratkopia)
Och blir jag tvungen att ladda ned drivrutiner till hårdvarorna någonstans?
Många datorer har delat upp hårddisken så att en del har en recovery fil finns det någon sån? det ska se ut som en till hårddisk men är samma som den "original"
Citera
2011-01-13, 18:24
Medlem
IkaGlens avatar
Har en ny version av win7 på hårddisken som jag funderar på att installera om jag duger till det. Har nu vista som gnäller att det är oäkta och är less på det.

I infofilen till win7 står det att det ska packas upp, brännas och sen installera på opartitionerat utrymme på datorn.
Hur fan vet man om man har nåt opartitionerat utrymme? Måste det formateras om innan installation om jag nu skulle ha nåt utrymme som inte är partitionerat?
Citera
2011-01-13, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IkaGlen
Har en ny version av win7 på hårddisken som jag funderar på att installera om jag duger till det. Har nu vista som gnäller att det är oäkta och är less på det.

I infofilen till win7 står det att det ska packas upp, brännas och sen installera på opartitionerat utrymme på datorn.
Hur fan vet man om man har nåt opartitionerat utrymme? Måste det formateras om innan installation om jag nu skulle ha nåt utrymme som inte är partitionerat?

De menar kort och gott att du ska installerat på ett nyformaterat utrymme.
Dvs ta backup på allt du vill spara på din C-disk och gör en nyinstallation på den.
Citera
2011-01-14, 08:48
Medlem
Elvanys avatar
Tja, behövde lite professionella utlåtanden om vad som kan vara fel på min dator.

Jag har precis satt i ett nytt moderkort i min dator då mitt gamla började spöka. Hur som helst, kvar har jag ett XP system på min disk men måste givetvis formatera om den nu, det är ett under att den går att använda just nu.

Hur som helst så lade jag över ett 32 bitars Win7 system på en usbsticka och tänkte boota genom det, men det gick inte. Datorn kan inte boota min usb sticka. Så jag testade stoppa i usb stickan och boota det med en kompis laptop, och det funkade utmärkt så det måste vara något fel på min dator.

Är det någon som har någon aning vad det kan vara för vajsing på min maskin? Den hittar USB stickan i BIOS och jag kan se vad stickan heter och välja så den skall boota med den först, fast det funkar inte.

Är tacksam för all hjälp!
Mvh,
Citera
2011-01-14, 16:52
Medlem
IkaGlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrNilsson
De menar kort och gott att du ska installerat på ett nyformaterat utrymme.
Dvs ta backup på allt du vill spara på din C-disk och gör en nyinstallation på den.

Löser sig en nyinstallation med att bränna och köra nya windowsinstallationen bara eller måste man formatera datorn på nåt annat sätt före?
Börjar dock tveka då det är ini helvete mkt jag vill ha kvar från datorn så det kanske lika är att köra på tills det rasar. Datorn är ju trots allt 1 år gammal och jag har aldrig vart med om en bärbar som levt mer än 2-3 år. Och externa hårddiskar är inget alternativ för dom brukar jag råka ha sönder så då mister man allt likförbannat.
Citera
2011-01-14, 18:19
Medlem
Citat:
Löser sig en nyinstallation med att bränna och köra nya windowsinstallationen bara eller måste man formatera datorn på nåt annat sätt före?
Börjar dock tveka då det är ini helvete mkt jag vill ha kvar från datorn så det kanske lika är att köra på tills det rasar. Datorn är ju trots allt 1 år gammal och jag har aldrig vart med om en bärbar som levt mer än 2-3 år. Och externa hårddiskar är inget alternativ för dom brukar jag råka ha sönder så då mister man allt likförbannat.

Du formaterar hårddisken med Windows-skivan
Du behöver inte förlora din data, backupa till en extern hårddisk, USB-minnen eller liknande.
Installera om och lägg tillbaka.

Du kan ju ha samma information på din dator som du har på den externa hårddisken, rent säkerhetsmässigt så har du ju informationen dubbelt och slipper således förlora någon data.
Citera
2011-01-14, 19:30
Medlem
IkaGlens avatar
problemet är ju bara att det jag vill ha kvar är nästan 1tb. Tar ju fram till påsk att överföra till externhdd.
Citera
2011-01-14, 23:40
Medlem
Är lite i samma sits som föregående talare.

Har läst att det faktiskt går att mounta ison och installera.
Tänkte uppgradera från vista till win7 utan att totalt formatera.
Pga brist på externhdd samt en dvdskiva denna afton.

Någon som har provat denna teknik?

Annars struntar jag nog i det, tänkte bara slå ihjäl lite tid
Citera
2011-01-15, 18:49
Medlem
Jag fick ärva min svärfars PB EasyNote, så gott som oanvänd, och började med att avinstallera Norton. När jag klickade på avinstallera startade datorn om och när den startade upp igen kommer jag bara till C : \ > på skärmen. Ingen återställningsCD följde med datorn när han köpte den.

Några tips hur jag får igång datorn? Jag är lite rädd för att ladda hem nåt från Piratebay eftersom jag bara har jobbdatorn igång.

/Sonia
Senast redigerad av aunten 2011-01-15 kl. 18:52.
Citera
2011-01-15, 19:26
Medlem
Citat:
problemet är ju bara att det jag vill ha kvar är nästan 1tb. Tar ju fram till påsk att överföra till externhdd.

Äh, låt det stå över en natt eller två så är det löst.
Det är iaf så du får göra.
Citera
2011-01-15, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elvany
Tja, behövde lite professionella utlåtanden om vad som kan vara fel på min dator.

Jag har precis satt i ett nytt moderkort i min dator då mitt gamla började spöka. Hur som helst, kvar har jag ett XP system på min disk men måste givetvis formatera om den nu, det är ett under att den går att använda just nu.

Hur som helst så lade jag över ett 32 bitars Win7 system på en usbsticka och tänkte boota genom det, men det gick inte. Datorn kan inte boota min usb sticka. Så jag testade stoppa i usb stickan och boota det med en kompis laptop, och det funkade utmärkt så det måste vara något fel på min dator.

Är det någon som har någon aning vad det kan vara för vajsing på min maskin? Den hittar USB stickan i BIOS och jag kan se vad stickan heter och välja så den skall boota med den först, fast det funkar inte.

Är tacksam för all hjälp!
Mvh,

Du måste ha glömt att aktivera USB support eller dyl i bios.
Citera
2011-01-15, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aunten
Jag fick ärva min svärfars PB EasyNote, så gott som oanvänd, och började med att avinstallera Norton. När jag klickade på avinstallera startade datorn om och när den startade upp igen kommer jag bara till C : \ > på skärmen. Ingen återställningsCD följde med datorn när han köpte den.

Några tips hur jag får igång datorn? Jag är lite rädd för att ladda hem nåt från Piratebay eftersom jag bara har jobbdatorn igång.

/Sonia

Utan boot cd så får du nog tyvär formatera hdd då något viktigt åkte med när du avinstallerade norton.
Du får helt enkelt vända dig till en tracker för att tanka Windows...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in