2010-12-21, 13:22
Medlem
skramses avatar
Du ska INTE installera ett operativsystem genom att klicka på en fil i datorn. Bränn ut det på en disk och stoppa i datorn, följ anvisningarna och se till att ha drivrutiner till hands innan du börjar för att underlätta efteråt
Citera
2010-12-21, 13:28
Medlem
Strand.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skramse
Du ska INTE installera ett operativsystem genom att klicka på en fil i datorn. Bränn ut det på en disk och stoppa i datorn, följ anvisningarna och se till att ha drivrutiner till hands innan du börjar för att underlätta efteråt

Men kan man göra det via ett USB också?
Citera
2010-12-21, 14:20
Medlem
Diseaseds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strand.
Men kan man göra det via ett USB också?

Det går men är mycket mera mekigt. Bränn ut skiva istället
Citera
2010-12-21, 16:18
Medlem
hasenfrasens avatar
Det ENKLA sättet att uppgradera från Vista till Windows 7 är att starta upp Vista, stoppa i Windows 7 skivan och välja att uppgradera. Då följer alla dina gamla program med över till Windows 7. Det tar ett par timmar så välj en tidpunkt då den får jobba ifred. Det första du ska göra efter installationen av W7 är att köra Defraggler över natten.
Citera
2010-12-21, 16:25
Medlem
Quwerrt93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diseased
Det går men är mycket mera mekigt. Bränn ut skiva istället

Det är inte ett dugg mekigt att installera Windows 7 från ett USB-Minne. På vilket sätt tycker du att det är mer mekig??
Citera
2010-12-21, 18:11
Medlem
Hade man vissa fel i Vista så riskerade man att få med dom till Win 7 om man uppgraderade över den gamla.

Vissa fick ta bort och skapa nya partitioner för att komma förbi olika problem. Men måste man starta datorn från Win 7 DVD/USB minnet. Om jag minns rätt så måste uppgraderings skivor hitta en existerande Windows installation men sen sak det gå bra. Finns en avancerad knapp där man väljer vilken hårddisk/partition.
Citera
2010-12-21, 18:50
Medlem
Diseaseds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quwerrt93
Det är inte ett dugg mekigt att installera Windows 7 från ett USB-Minne. På vilket sätt tycker du att det är mer mekig??

Jämför själv:

http://www.intowindows.com/how-to-install-windows-7vista-from-usb-drive-detailed-100-working-guide/

Eller att stoppa in en skiva i läsaren.
Citera
2010-12-21, 18:55
Medlem
Quwerrt93s avatar
Citat:
Jämför själv:

http://www.intowindows.com/how-to-install-windows-7vista-from-usb-drive-detailed-100-working-guide/

Jag klarade mig mycket bra utan dom instruktionerna när jag installerade Windows 7 från USB. Det var bara till att lägga över iso-filen (som man även måste gör på en skiva om man inte har köpt programvaran i butik) på USB:et och sen starta om datorn med USB:et inkopplat.
Citera
2010-12-21, 19:21
Medlem
hoaxens avatar
Citat:
Jämför själv:

Eller så använder man inte en källa som är 2 år gammal? Det har faktiskt hänt en del http://store.microsoft.com/help/iso-tool
Citera
2010-12-21, 20:48
Medlem
SkoterBengts avatar
1. bränn ut (troligtvis ISO) på en DVD
2. stoppa in den i datorn.
3. starta om och "boota" från den
4. följ anvisningarna, formatera disken i installationen.
5. fortsätt installera.
6. klart. Installera drivrutiner vore en bra start vid nyinstallerat OS.
Citera
2010-12-21, 20:58
Medlem
Strand.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Det ENKLA sättet att uppgradera från Vista till Windows 7 är att starta upp Vista, stoppa i Windows 7 skivan och välja att uppgradera. Då följer alla dina gamla program med över till Windows 7. Det tar ett par timmar så välj en tidpunkt då den får jobba ifred. Det första du ska göra efter installationen av W7 är att köra Defraggler över natten.

Jag har inte köpt det, utan laddad ner från tpb. Vet inte om jag har några DVD-skivor till hands, men kan jag inte bara lägga in filen/filerna på ett USB-minne ioch boota från det?

Btw, någon som rekommenderar att man gör på ett annat sätt än att uppgraderar? Får man med alla filer? För en av orsakerna till att jag just vill installera Win 7 är för att datorn ska "rensas" på de saker som finns
Citera
2010-12-21, 21:08
Medlem
Quwerrt93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strand.
Jag har inte köpt det, utan laddad ner från tpb. Vet inte om jag har några DVD-skivor till hands, men kan jag inte bara lägga in filen/filerna på ett USB-minne ioch boota från det?

Precis som jag och flera innan har skrivit så kan man lägga över filen på ett usb-minne. Men du måste ladda ner programmet från den här sidan för att kunna föra över iso-filen: http://store.microsoft.com/help/iso-tool
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in