2010-07-22, 13:01
Medlem
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av your_king
Hej, jag fick nyligen ett elakt virus som spred sig väldigt fort i datorn och stängde av olika saker och slutligen kom jag inte ens in på datorn.

Nu har jag bestämt mig för att installera om windows men det verkar bli pannkaka av allt tyvärr.

Jag började med att försöka installera w7 men tydligen var filer korrupta (testade olika w7 skivor med samma resultat) och sedan XP som säger att det fattas en fil och nu vista som säger att det inte finns några cd/dvd drivrutiner.

Hur hittar man sådana drivrutiner? Beror det på moderkortet eller funkar vilka som helst?

Mvh
Alex
Beror på vad det är för dator såklart, är det en "märkesdator" så kan du kanske kolla på tillverkarens hemsida?

Normalt sett brukar ju dvd-spelare funka utan problem, speciellt i windows 7, utan en massa extra krusiduller, annars som sagt, kolla på datortillverkarens hemsida(eller möjligtvis dvd-enhetens tillverkares hemsida).
Citera
2010-07-22, 13:03
Medlem
smanchos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av your_king
Hej, jag fick nyligen ett elakt virus som spred sig väldigt fort i datorn och stängde av olika saker och slutligen kom jag inte ens in på datorn.

Nu har jag bestämt mig för att installera om windows men det verkar bli pannkaka av allt tyvärr.

Jag började med att försöka installera w7 men tydligen var filer korrupta (testade olika w7 skivor med samma resultat) och sedan XP som säger att det fattas en fil och nu vista som säger att det inte finns några cd/dvd drivrutiner.

Hur hittar man sådana drivrutiner? Beror det på moderkortet eller funkar vilka som helst?

Mvh
Alex

Svårt att veta vad du söker, men Cheka först om du har "Recovery" cd från när du köpte datorn(om du köpte den färdig)
Kolla vad du har för modell så kan du hitta det på tillverkarens hemsida..
Försök att låna eller "hitta" en annan version av Xp/Win7 och testa igen, kan vara fel bränt eller att den versionen du har är keff..
Citera
2010-07-22, 13:16
Medlem
your_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Beror på vad det är för dator såklart, är det en "märkesdator" så kan du kanske kolla på tillverkarens hemsida?

Normalt sett brukar ju dvd-spelare funka utan problem, speciellt i windows 7, utan en massa extra krusiduller, annars som sagt, kolla på datortillverkarens hemsida(eller möjligtvis dvd-enhetens tillverkares hemsida).

Hittar ingenting på msi's hemsida om dvd drivrutiner inte heller på samsungs. Det är en DVD Writer SH-S223 men hittar bara info om den på deras sida.
Installerade aldrig några drivrutiner när jag satte ihop datorn.

Citat:
Ursprungligen postat av smancho
Svårt att veta vad du söker, men Cheka först om du har "Recovery" cd från när du köpte datorn(om du köpte den färdig)
Kolla vad du har för modell så kan du hitta det på tillverkarens hemsida..
Försök att låna eller "hitta" en annan version av Xp/Win7 och testa igen, kan vara fel bränt eller att den versionen du har är keff..

Fick inte med någon sådan cd vad jag vet, köpte den som PC i delar så jag fick sätta ihop allt själv.
Skall försöka hitta en annan xp, vista eller w7 som jag kan bränna ut.

Får höra av mig när jag testat igen då.

Tack för era svar.
Citera
2010-07-22, 13:30
Medlem
mrrandom14s avatar
Kan någon länka till där jag kan ladda ner win 7 x32?
Citera
2010-07-22, 20:30
Medlem
Protons avatar
Vi stoppar i denna tråd i den stora tråden om att formatera och installera windows. /Mod
Citera
2010-07-22, 21:48
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrrandom14
Kan någon länka till där jag kan ladda ner win 7 x32?

Kinesisk eller Rysk version? http://forums.mydigitallife.info/threads/7126-The-Official-Windows-7-Repository
Citera
2010-07-25, 21:49
Medlem
Formaterade nyss datorn pga virus, nu när allting är installerat och klart så visar det sig att datorn fungerar sämre än vanligt (formaterade till datorns ursprungliga inställningar) även fast jag installerade alla drivrutiner etc.
Alla program har blivit långsamma och alla spel har gått mycket sämre än innan.
Vad beror detta på?

Tack på förhand!
Citera
2010-07-26, 11:11
Medlem
Djurmos avatar
Har en Dell med 4 år på nacken och till denna finns en CD med operativet på (står så på cd´n i alla fall) Levererades med win xp home sp2.

Efter en olycklig kombination av uppdatering av drivrutiner och en samtidig attack av någon, till antivirusprogram förklädd, spyware så tvärdog datorn. Den gav blåskärm och något som identifierats som startsekvens fel.

Flera olika försök att starta har misslyckats så nu har jag formaterat c och partionerat så det finns en 10 Gb partition där jag tänker lägga in Win XP home. Här har jag laggt in XP från den skiva som följde med datorn och efter detta så ser uppstarten ut så här: inläsning av BIOS, pip som anger "Floppydiskette seek failure strike F2 to continue" Där efter så tar det typ en sekund tills jag får detta lilla meddelande:

Det gick inte att starta windows på grund av ett konfigurationsfel på hårddisken.
Det gick inte att läsa från angiven startdiskett. Kontrollera startsökvägen och disken.
Kontrollera i dokumentationen för Windows om konfiguration av hårddisken och referensmanualen till maskinvaran för tilläggsinformation.

Jag har sett till att ange hårddisken som nummer ett i startsekvensen i Biosen. Men ändå vägrar datorn. Jag antar att startsökvägen är det som ställs in i BIOS.

Hur gör jag?
Hur kontrollerar man windows konfiguration av hårddisken?
Citera
2010-07-27, 02:42
Medlem
Sorry, hade lite för mycket sömn i ögonen när jag läste ditt inlägg så nu har jag inget smart å komma med igen
Senast redigerad av SuperVictor 2010-07-27 kl. 02:44.
Citera
2010-07-27, 09:05
Medlem
yooiis avatar
Hur kan ange en äkta nyckel(eller viken nyckel som helst) utan att behöva formatera/installera om Vindows? Har Win 7.
Citera
2010-07-27, 09:13
Medlem
Hej flashback.

Har ett problem när jag ska omformatera min dator, en fujitsu siemens.
Gör som man ska, bootar från cd, Det är windows xp.
Den börjar läsa in allt, och sen står de att den inte hittar hårddisken på datorn, och installationen avbryts.

Men, hårddisken funbgerar som den ska, kan använda datorn som vanligt, men vill omformatera för jag har så mycket skit på den.

Så vad kan felet vara? någon drivrutin eller liknanade?

Ni kan svara i PM eller i tråden.

Tack på förhand!

Drek
Citera
2010-07-27, 11:07
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drek
Hej flashback.

Har ett problem när jag ska omformatera min dator, en fujitsu siemens.
Gör som man ska, bootar från cd, Det är windows xp.
Den börjar läsa in allt, och sen står de att den inte hittar hårddisken på datorn, och installationen avbryts.

Men, hårddisken funbgerar som den ska, kan använda datorn som vanligt, men vill omformatera för jag har så mycket skit på den.

Så vad kan felet vara? någon drivrutin eller liknanade?

Ni kan svara i PM eller i tråden.

Tack på förhand!

Drek
Gå in i BIOS och kolla under Advanced Configuration efter Native SATA Support och ändra denna till Disable!

alternativt hitta drivrutiner till SATA-disken

Vanligt förekommande när det gäller installation av XP på SATA-diskar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in