2011-05-08, 02:32
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glutenfri
Tack men det funkar fortfarande inte -.- skit w7 alltså, ngt annat tips? :P
Aldrig haft nåt problem att ta ownership i W7. Använder alltid http://www.howtogeek.com/downloads/TakeOwnership.zip
Citera
2011-05-08, 02:48
Medlem
hur ser jag vilka program som nyligen varit använda på datorn?på windows 7
Citera
2011-05-08, 05:28
Medlem
Per-Inge1980s avatar
Har stängt av strömsparläge (både för dator och skärm) och satt skärmsläckare på att starta efter 20 minuter. Men skärmsläckaren startar inte, istället så går skärmen ner i strömsparläge(!?).

Såhär har det inte varit tidigare. Kör Windows 7 Home Premium 64 bit med AMD + ATI.

Någon som har förslag på vart felet kan ligga? Eller är det helt enkelt underbara Microsoft Windows som buggat ihop?

PS! Anledningen till att jag avaktiverat/stängt av strömsparläge är för att alla datorer jag haft har för eller senare hängt sig i strömsparläge.
Citera
2011-05-08, 05:32
Medlem
Per-Inge1980s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Split-ed
Jag har haft ett jäkla problem med mitt windows nu ett tag, behöver inte rabbla upp vad det är men jag lär formatera om datorn iaf. Datorn är nästan ny och köpt med windows 7 home ed, men jag fick inte med någon windows-skiva utan dom la in det där jag köpte datorn.

Så till frågan, kan jag ladda ner windows på någon sida, och använda koden som står under min dator och lägga in windows, eller kommer det bli någon jävla ratning av programmet så jag får någon sån där dryg text att det är en kopia av programmet..?

Du har ingen återställningspartition på hårddisken? Isåfall så har du även återställningshanterare i startmenyn. Då kan du i så fall installera om systemet ifrån hårddisken utan skiva.
Citera
2011-05-08, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glutenfri
Tack men det funkar fortfarande inte -.- skit w7 alltså, ngt annat tips? :P

Alltså, en grej som jag har noterat är att om vi har ett mappsystem med minst två mappar - ponera att mapparna heter Primater och Hominider och att mappen Hominider ligger i mappen Primater - så måste man köra "Take Ownership" på båda separat. Om du vill låsa upp en fil i mappen Hominider så måste du högerklicka på just mappen Hominider och därefter välja "Take Ownership". Det fungerar alltså inte att köra "Take Ownership" på rotmappen d v s Primater och därefter tro att alla mappar respektive filer i dessa mappar kommer ha ändrat behörigheter.

Vad händer om du tar behörigheter manuellt? Vem äger filen som du försöker 777:a?
Senast redigerad av Realiserad 2011-05-08 kl. 09:05. Anledning: Felcitering
Citera
2011-05-08, 11:18
Bannlyst
Jag har upptäckt en väldigt störande bugg i Windows 7. Om man för över filer från ett minneskort till datorn (eller från datorn till minneskortet, eller helt enkelt tar bort filer från minneskortet) genom en USB-minneskortsläsare händer det ganska ofta att själva transaktionen helt enkelt fryser fast och inga fler filer vill föras över. Att avbryta transaktionen/kryssa ner rutan går inte heller. Om man trycker på "Avbryt" verkar den försöka att avbryta utan att lyckas, och om man försöker att kryssa ner rutan händer ingenting.

Efter att den här buggen har inträffat går det inte heller att stänga av datorn genom Windows. Om jag helt enkelt trycker på Start-knappen och väljer "Stäng av" fastnar den alltid när en text ligger och säger "Logging out" eller någonting i den stilen. Det enda man kan göra är att hålla inne power-knappen, låta datorn slockna och sedan starta upp den igen och försöka att undvika att hålla på med minneskort.

Någon som har upplevt det här problemet också och kanske har någon lösning på problemet? Förut trodde jag att detta var flera olika buggar men jag har nu funnit ett samband mellan dem.
Citera
2011-05-08, 11:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
The 100MB system reserved partition is only available for Windows 7 Ultimate, Windows 7 Business and Windows 7 Enterprise editions. The 100 MB system partition is used primarily as BitLocker partition for BitLocker encryption. Additionally, it also holds the Windows Recovery Environment (WinRE) and boot files with boot manager for booting up the computer for troubleshooting when there is no Windows 7 installation DVD disc on hand.

Kan man ta bort den partitionen på något vis utan att uppleva en jävla massa krångel? Jag använder varken Windows BitLocker-krypteringsgrej eller Windows återställningspunkter nämligen.
Citera
2011-05-08, 11:52
Medlem
Varför kan jag inte ändra avancerade inställningar under energischema? Vill ändra vilken åtgärd som händer när locket fälls ner men jag kan inte ändra på rullistan för den är gråmarkerad. Någon som vet?
Citera
2011-05-08, 13:19
Medlem
Nu behöver jag verkligen hjälp, jag har kört fast helt.

Jag har formaterat hårdisken ominstallerat XP. Så långt allt OK.
Men, hur grafiken är kass. Hade hoppats att det skulle fixa till sig av sig själv och att jag inte skulle behöva leta efter nya drivrutiner till grafikkortet.
Hur ska jag göra då? Öppna chassit och leta efter vad jag har för grafikkort? Finns det något bättre sätt?

Nu till det som stör mig mest:
Hur i hela friden ska jag göra för att kunna komma ut på Internet?
Jag har gjort det förut men jag har helt glömt bort hur jag gjorde,
Har adslanslutning, Netgerar router/modem.

Jag kan ha fel, men jag har inget minne att jag ringde upp min internetleverantör för att få password mm.

Tack och lov så har jag fler datorer så jag sitter inte i sjön ifall jag blir tvungen att hämta hem ev drivrutiner.

Mycket tacksam för svar. För nu är det kris.
Jag gjorde inte den här formateringen för att det var skoj, anledningen var att jag via ett liiitet musklick lyckades få hem virus av det slag så jag inte ens kunde göra en systemåtersrtällning.
(första gången i min Flashbackhistoria jag använder den smileyn).

Jo, jag tog hem Win 7 och försökte installera den istället. Där blev det tvärnit. Filen var en isofil, jag försökte "konvertera" den i Magic Iso Maker, men det funkade inte att installera den. Jag gjorde väl något fel antar jag.
Citera
2011-05-08, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rufogonzales
Nu behöver jag verkligen hjälp, jag har kört fast helt.

Jag har formaterat hårdisken ominstallerat XP. Så långt allt OK.
Men, hur grafiken är kass. Hade hoppats att det skulle fixa till sig av sig själv och att jag inte skulle behöva leta efter nya drivrutiner till grafikkortet.
Hur ska jag göra då? Öppna chassit och leta efter vad jag har för grafikkort? Finns det något bättre sätt?

Nu till det som stör mig mest:
Hur i hela friden ska jag göra för att kunna komma ut på Internet?
Jag har gjort det förut men jag har helt glömt bort hur jag gjorde,
Har adslanslutning, Netgerar router/modem.

Jag kan ha fel, men jag har inget minne att jag ringde upp min internetleverantör för att få password mm.

Tack och lov så har jag fler datorer så jag sitter inte i sjön ifall jag blir tvungen att hämta hem ev drivrutiner.

Mycket tacksam för svar. För nu är det kris.
Jag gjorde inte den här formateringen för att det var skoj, anledningen var att jag via ett liiitet musklick lyckades få hem virus av det slag så jag inte ens kunde göra en systemåtersrtällning.
(första gången i min Flashbackhistoria jag använder den smileyn).

Jo, jag tog hem Win 7 och försökte installera den istället. Där blev det tvärnit. Filen var en isofil, jag försökte "konvertera" den i Magic Iso Maker, men det funkade inte att installera den. Jag gjorde väl något fel antar jag.

testa http://www.zhangduo.com/udi.html
kan ev lösa problemet med vilken hårdvara du har

jag undrar om inte drivrutiner till moderkortschipset löser problemet med internet
kolla i enhetshanteraren om du har några gula frågetecken

jag undrar om inte iso filen ska brännas direkt på en dvd skiva utan någon konventering

mvh
t
Citera
2011-05-08, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tergo
testa http://www.zhangduo.com/udi.html
kan ev lösa problemet med vilken hårdvara du har

jag undrar om inte drivrutiner till moderkortschipset löser problemet med internet
kolla i enhetshanteraren om du har några gula frågetecken

jag undrar om inte iso filen ska brännas direkt på en dvd skiva utan någon konventering

mvh
t
Tack, tack, tack.
Jag är inte hemma just nu, men ska testa så fort jag kommer hem.

När jag startar upp datorn har jag för mig att det kommer upp en bild där det står vilket moderkort jag har.

Jag testade att stoppa in en skiva med isofilen först. När inte det funkade så gjorde jag den där konverteringen.

Tack igen.
Citera
2011-05-08, 17:22
Medlem
hiphopopotamuss avatar
Har problem när jag ska installera om Windows 7. Jag har testat med 2 olika skivor, båda skivorna har funkat kanon förut, så dem är det inte nå fel på. Jag kommer några steg, sen när jag ska välja vart jag ska installera Win 7 på så funkar det inte. Jag kan alltså inte välja Partition 1, 2 eller 3.. Den första är "OEM reserverad" och dem 2 andra vanliga c: och d:

Någon som har en lösning åt mig? Tack i förhand
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in