2010-12-21, 21:16
Medlem
När jag installerade Windows 7 på min Vista dator så mountade jag bara .ISO filen med Daemon Tools och installerade. Allt fungerar fortfarande till 100%.
Citera
2010-12-23, 14:58
Medlem
Robot-Generalens avatar
Formatera HDD

Hejsan, skulle vilja formatera en 1TB hårddisk så att den blir helt ren! Har nu två partitioner, C och D. Skulle också vilja att dessa 2 partitioner tillsammans med Vista som ligger på C försvinner så jag kan göra den helt clean. Har köpt en ssd som jag ska köra W7 ifrån och vill då använda denna 1tb disk som lagring. Enklaste sättet är.. ?

Tack / RG
Citera
2010-12-23, 15:06
Medlem
Har du något på gamla D: som du vill ha kvar?

När du installerar Windows på din nya disk bör du ta bort gamla disken och vänta tills du ser skrivbordet och kan stänga av datorn för att koppla in den. Du slipper massor av problem inte bara när du installerar utan efteråt när du vill göra om din gamla till lagrings disk.

Start / Höger klicka på "Datorn" / Hantera / Diskhantering.
Hårddisken / Partitionen ser du i 2-3 olika rutor/bilder. Beroende på var/vilken du höger klickar på får du upp till 2-3 olika menyer med olika val.

I normala fall tar man bort båda partitionerna och skapa ny för att få ihop dom. Det räcker att snabb formatera om man vet att disken är OK.

Om du har för mycket grejer kan du göra det med gamla C: partition och låta gamla D: vara som den är. Man kan få ihop dem men då måste ena vara svart vilket den blir när man tar bort partitionen. Blir den grön eller blå väljer du att ta bort igen tills den blir svart.
Senast redigerad av panpo98 2010-12-23 kl. 15:11.
Citera
2010-12-23, 15:26
Medlem
Robot-Generalens avatar
Nae D har jag rensat helt.

Så om jag tar bort C volymen så försvinner operativet med då?

Och så tar jag bort D volymen, och sen så pluggar jag ur disken, installerar det nya och sen kopplar jag in den som en ren disk?
Citera
2010-12-23, 15:32
Medlem
SwAxXs avatar
När du installera W7 kan du välja mellan uppgradera och avancerat. Väljer du avancerat kan du formatera, lägga till partioner, radera partioner osv.
Citera
2010-12-23, 15:38
Medlem
Robot-Generalens avatar
Men W7 ska ju ligga på en helt annan disk.. Egentligen så vill jag ju bara veta hur jag tar bort partitionerna HELT från denna disk så den blir som ny, ny partition för lagring sen vet jag hur man gör.
Citera
2010-12-23, 19:26
Medlem
Robot-Generalens avatar
OKkej grabbar, sitter nu med ett w7 installerat på en SSD och är inloggad på denne. W7 ligger på C: står det. Sedan så finns dock Vista kvar på min andra hdd, som jag ser den nu döpt till D: vilket är en partition på en hdd. Hur blir jag av med vista och partitionen så jag kan använda hela hdd'n till lagring?

Hilfe....
Citera
2010-12-23, 21:14
Medlem
SwAxXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robot-Generalen
OKkej grabbar, sitter nu med ett w7 installerat på en SSD och är inloggad på denne. W7 ligger på C: står det. Sedan så finns dock Vista kvar på min andra hdd, som jag ser den nu döpt till D: vilket är en partition på en hdd. Hur blir jag av med vista och partitionen så jag kan använda hela hdd'n till lagring?

Hilfe....

Boota med windows skivan och gör så att du kan alla se alla partitioner och radera den du inte vill ha. Eller så skriver du "format D:" i cmd'n om du vill formatera partitionen D.
Citera
2010-12-23, 22:16
Medlem
Jag har ett problem jag aldrig stött på innan...

jag har länge kört win xp 64 på en av mina stationära, det har blivit dags för formatering så tänket jag kunde slänga in win 7 64 när jag ändå var i farten. Gör som jag alltid gjort, bootar från skivan, formaterar, installerar och startar. Så långt är allt fint men när jag har installerat alla drivrutiner och ska starta om Windows så stöter jag på ett problem jag aldrig varit med om eller hört talas om under 15 år av nördande. Datorn går igång, Windows bootas från hdd, men efter försa laddningsskärmen så låser sig skiten. Får bara upp en stor windowslogga som täcker hela skärmen, kan inte ens se musen, än mindre några menyer. När jag kör ctrl+alt+delete så blir skärmen bara svart. Det enda som funkar är att trycka strömknappen på datorn en gång så stängs skiten ner i lugn takt.

Har provat installera om, provat 3 olika rippar provat installera Vista och sen uppgradera men problemet kvarstår.

Någon som varit med om samma för det här är tamejfan en riktigt jäva huvudkliare?
Citera
2010-12-26, 21:02
Medlem
austrikers avatar
Hallå!

Jag ska uppdatera till win7 äntligen, men eftersom jag sitter på ett winXPoperativsystem så kan jag inte uppgradera datorn rakt av utan måste flytta alla mina saker till en extern hårddisk för att sedan göra en ren installation. Min fråga är; Jag har en till hårddisk (F) på datorn som är i stort sett oanvänd. Kan jag installera win7 på den hårddisken, alternativt att jag flyttar över mina grejer från C till F och sedan flyttar tillbaka allting? Eller måste jag använda mig utav en extern hårddisk?
Citera
2010-12-26, 23:17
Medlem
vonOlofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av austriker
Jag har en till hårddisk (F) på datorn som är i stort sett oanvänd. Kan jag installera win7 på den hårddisken, alternativt att jag flyttar över mina grejer från C till F och sedan flyttar tillbaka allting?
Du kan använda vilken annan disk som helst utöver systemdisken.

Finns även en applikation som heter "Windows Filöverföring", som funkar lite som den vill, men ändå hjälper till en del.

Läs mer här:

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows7/help/upgrading-from-windows-xp-to-windows-7
Citera
2010-12-26, 23:31
Medlem
austrikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonOlof
Du kan använda vilken annan disk som helst utöver systemdisken.

Finns även en applikation som heter "Windows Filöverföring", som funkar lite som den vill, men ändå hjälper till en del.

Läs mer här:

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows7/help/upgrading-from-windows-xp-to-windows-7

Stort tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in