2009-01-10, 19:39
Medlem
Formatera Dator

Hej

jag vill formatera min dator använder windows xp nu och ska göra det sen med. Jag vill ha lite tips på hur man gör har aldrig gjort detta förut.

NickeB
Citera
2009-01-10, 19:43
Medlem
Tja!

Stoppa in Xp-Skivan i datorn. Starta om den. Nu bootar skivan och du får ett val att installera xp. Välj "Ta bort partition" (Med D brukar det vara), nu formateras datorn och sen installeras xp.
Citera
2009-01-10, 19:44
Medlem
927s avatar
om du startar datorn och inte gör nåt utom att kolla cpu användningen, blir det samma sak då?

blir det nån skillnad i felsäkert läge?
Citera
2009-01-11, 13:30
Medlem
alcatrazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 927
om du startar datorn och inte gör nåt utom att kolla cpu användningen, blir det samma sak då?

blir det nån skillnad i felsäkert läge?

Ja det blir samma sak, även i felsäkert läge.

Men nu har jag prövat 5 olika antivirusprogram utan att hitta nåt. Jag har kollat efter korrupta filer som hos vissa har orsakat detta syndrom utan att hittta något. Även vissa windows program som det skulle ha funnits buggar i har jag kollat upp utan att finna felet. Och nu då även en ominstallation utan att felet rättades till.

Jag läste på ett forum att det var nån som upplevde ett liknande fel när datorn gick på strömkabeln men så fort de kopplade över till batterier så flöt allt på som vanligt och cpu gick ner till normalt läge.
Jag har haft problem med strömkabeln med något som kan liknas vid ett glapp, dvs datorn har kopplat över till batterier även fast kabeln är i och jag har varit tvungen att sitta och vicka på kabeln för att få igång den igen. Jag har inte vågat dra ut kabeln och se om det går lättare på batterier då det har varit problem att få igång den igen och batterierna bara varar i 10-15 min.

Men de förklaringar jag kan tänka mig nu är just denna typ av hårdvarufel. Men jag får givetvis kolla upp även detta men fy fan va förbannad jag blir om det visar sig att det var detta som var felet efter allt jävla jobb jag har lagt ner på alla möjliga lösningar.
Citera
2009-01-11, 14:26
Medlem
G2rs avatar
Mycket konstigt, kan vara något med strömmen, eller att någon komponent drar mer än den ska? Men såklart kan det också vara så att datorn är gammal eller nåt, men 2år är ju lite?
Datorn kan ju självklart var slut om du använt den mycket, men vet inte riktigt..
Citera
2009-01-11, 14:44
Medlem
927s avatar
det verkar ju som att datorn generellt jobbar mycket mer av nån anledning, om jag tex öppnar upp taskmgr.exe så ligger den på 1% cpu hela tiden.
visst kan du lämna in datorn nu men kanske bör man trots allt formatera och installera windows för helt utesluta att det är nåt problem med mjukvaran. återkommer problemet så borde ju du direkt märka det när du installerat windows (med eller utan sp)

felsökning är ju det enda sättet att komma fram till om det är problem med hård eller mjukvara och det är ju tråkigt och tidskrävande
Citera
2009-01-11, 15:17
Medlem
alcatrazs avatar
Det var den förbannade strömkabeln det var fel på

Så fort jag drog ur den så sjönk cpu ner till under 10% och stannade där, men när jag satte i kabeln igen steg den direkt upp till 100%.

Sån jävla skit, här har jag ominstallerat fanskapet till ett engelskt xp och haft världens problem i en veckas tid att hitta felet så vart det denna pissgrej. Det blir ändå att köpa ny dator.

Undrar dock om det är adaptern det är fel på eller själva hårdvaran i datorn.
Citera
2009-01-11, 18:17
Medlem
dobbelinas avatar
Prova ändra inställningarna i "Power options" i kontroll panelen.
Kanske nåt där som spökar ?
Citera
2009-01-11, 18:34
Medlem
927s avatar
kan man inte testa med en annan (hp)adapter
Citera
2009-01-11, 21:56
Medlem
alcatrazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 927
kan man inte testa med en annan (hp)adapter

Jo får testa det.

Citat:
Ursprungligen postat av dobbelina
Prova ändra inställningarna i "Power options" i kontroll panelen.
Kanske nåt där som spökar ?
Nope hittade inget där som ändrade något.
Citera
2009-01-12, 16:31
Medlem
Formatera skoldator utan att kunna logga in eller boota från cd.

Hej, jag tänkte formatera om min skoldator så jag slipper alla spärrar och så. Men kan inte logga in på den, då jag glömt mitt lösenord, och jag kan inte heller boota från en cd-skiva. Och kan heller inte göra någonting i bios. Går det formatera om ändå?

Tacksam för svar
Citera
2009-01-12, 16:41
Medlem
hottentotts avatar
eftersom det är en skoldator och datorn tillhör din skola har du nog inte rättigheter att göra någonting alls med den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in