2010-06-19, 18:50
Medlem
ralfralfs avatar
Har bestämt mig, skall testa med ladda ner w7 och formatera samt inst det på datorn först, och funkar inte det så köper jag en ny burk.
Men såg att det fanns några versioner ute på pirate, så har lite frågor om nån snäll själ kan hjälpa mig?

Vilken torrent ska jag välja?
Behöver jag ladda ner nån yttligare fil för aktiverings-kod eller dylikt?
Får jag ett alternativ när jag inst w7 att jag kan formatera datorn samtidigt?
Är alla versioner på eng från början, så man får ladda ner svenskt språk i efterhand?

Kan min lilla, men dock beskärda del av datorer som ni kanske märker =)
Citera
2010-06-19, 19:42
Medlem
Kycklingsoffas avatar
Jag funderar på att installera Win.7

Jag har två st hårddiskar i datorn, en på 1TB (fylld med filmer/spel osv) och den andra ligger på 250gb (där nuvarande Vista och program osv ligger)

Om jag väljer att installera Win.7 på hddn med 250gb så töms väl den fullständigt medans hddn på 1TB med filmer är kvar orörd?

/tack på förhand!
Citera
2010-06-19, 20:22
Medlem
cored321s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kycklingsoffa
Jag funderar på att installera Win.7

Jag har två st hårddiskar i datorn, en på 1TB (fylld med filmer/spel osv) och den andra ligger på 250gb (där nuvarande Vista och program osv ligger)

Om jag väljer att installera Win.7 på hddn med 250gb så töms väl den fullständigt medans hddn på 1TB med filmer är kvar orörd?

/tack på förhand!

Precis, även filerna i 250gb hdd kommer vara orörda (ifall du INTE formaterar ), filerna kommer hamna i en mapp som heter windows.old någoting sånt
Citera
2010-06-19, 20:26
Medlem
cored321s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ralfralf
Men såg att det fanns några versioner ute på pirate, så har lite frågor om nån snäll själ kan hjälpa mig?

Vilken torrent ska jag välja?
Behöver jag ladda ner nån yttligare fil för aktiverings-kod eller dylikt?
Får jag ett alternativ när jag inst w7 att jag kan formatera datorn samtidigt?
Är alla versioner på eng från början, så man får ladda ner svenskt språk i efterhand?

Välj en win7 ultimate version, ta den med mest seeders.

Ibland brukar det ingå aktiverings koden i filen du laddar ner, det är bara följa instruktionerna noggrant, står det att man ska vänta 30 sekunder så väntar man 30 sekunder så går allt bra-
Ja du får den alternativet innan du installerar
Eftersom att Ultimate versionenrna är poplärast(?) så spelar det ingen roll vilket språk det är på. I början är det engelska, men man kan ladda ner language pack med windows update.
Citera
2010-06-19, 20:30
Medlem
Kycklingsoffas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cored321
Precis, även filerna i 250gb hdd kommer vara orörda (ifall du INTE formaterar ), filerna kommer hamna i en mapp som heter windows.old någoting sånt
Okej!
Förmodligen blir det formatering, så att datorn blir fri från all skit.

(Känns inte bra att inte formatera)
Citera
2010-06-19, 21:23
Medlem
Snigelfars avatar
Vad har jag gjort för fel?

Tänkte bara rensa datorn helt från all skit, så formaterade den och installerade om Windows. Startar perfekt första gången efter installation, men sen vill inte Windows starta. Den fastnar i laddnings-läget. Inställd på att boota hårddisken och inget annat.
Citera
2010-06-19, 23:17
Medlem
cored321s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snigelfar
Vad har jag gjort för fel?

Tänkte bara rensa datorn helt från all skit, så formaterade den och installerade om Windows. Startar perfekt första gången efter installation, men sen vill inte Windows starta. Den fastnar i laddnings-läget. Inställd på att boota hårddisken och inget annat.

lite mer beskrivning skulle inte skada , som ser du windows loggan? kan du ta en bild på där den "fastnar", kör du exempelvis någon activator efter första gången det gick att starta? isåfall vilken?
Citera
2010-06-20, 00:21
Medlem
Snigelfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cored321
lite mer beskrivning skulle inte skada , som ser du windows loggan? kan du ta en bild på där den "fastnar", kör du exempelvis någon activator efter första gången det gick att starta? isåfall vilken?

Såhär vackert ser det ut just nu, den rullar inte ens. - http://img692.imageshack.us/f/dator004.jpg/

Windows XP. Det enda som har installerats är drivrutin till nätverkskortet. Går att starta i felsäkert läge.
Den bootade alltså till Windows av sig själv efter grundinstallationen, men sen när man ska starta om datorn stannar den där.

Har testat med systemåterställning och "reparation" genom Windows-skivan.
Citera
2010-06-20, 00:27
Medlem
Infinitums avatar
Citat:
Såhär vackert ser det ut just nu, den rullar inte ens. - http://img692.imageshack.us/f/dator004.jpg/

Windows XP. Det enda som har installerats är drivrutin till nätverkskortet. Går att starta i felsäkert läge.
Den bootade alltså till Windows av sig själv efter grundinstallationen, men sen när man ska starta om datorn stannar den där.

Har testat med systemåterställning och "reparation" genom Windows-skivan.

Nerladdat eller original skiva? Gammal / ny skiva?
Citera
2010-06-20, 00:29
Medlem
Snigelfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Infinitum
Nerladdat eller original skiva? Gammal / ny skiva?

Originalskiva. Oanvänd sedan tidigare. Inköpt för två-tre år sedan.
Citera
2010-06-20, 00:31
Medlem
Infinitums avatar
Citat:
Originalskiva. Oanvänd sedan tidigare. Inköpt för två-tre år sedan.
Mycket möjligt att något kan ha gått snett under Windows installation. Prova att ominstallera igen.

* Installera Windows
* Installera Service Pack
* Installera de senaste drivrutinerna

Hittade detta,
Citat:
Being able to boot into Safe Mode is good - try F8 when booting, then try booting with logging enabled. This may create a bootlog file, I think it is C:\bootlog.txt. Could be a device driver issue. When in Safe Mode, try disabling devices (not uninstall), such as the sound card, then see if Windows will boot normally, since Safe Mode does not load device drivers.

http://www.computing.net/answers/windows-xp/xp-hangs-at-splash-screen/137515.html
http://www.google.se/search?hl=sv&q=windows+xp+startup+freeze&cts=12769 86873006&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=
Senast redigerad av Infinitum 2010-06-20 kl. 00:35.
Citera
2010-06-20, 00:56
Medlem
Snigelfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Infinitum
M..

Tack, ska försöka testa det imorn. Återkommer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in