2010-06-15, 23:05
  #2521
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kthxbyelol
Nu till nästa fråga, innan jag formatera brände jag över alla drivrutiner till en dvd-skiva.

Är det drivrutiner till Vista eller till min dator? Dvs ska jag installera dessa drivrutiner eller inte
Fördelen med W7 är att man knappt behöver några externa drivrutiner: när du installerat färdigt brukar i princip allt fungera ändå.
Enda jag kommer på som bör/ska installeras är grafikdrivrutiner och möjligen extrautrustning: min Razer Abyssus mådde bra av att få de riktiga drivrutinerna installerade men i övrigt: funkar det så finns ingen anledning att bråka med det!
Citera
2010-06-16, 01:08
  #2522
Medlem
ralfralfs avatar
Behöver råd ang windows 7
Har xp idag och tänkte uppgradera mig till windows 7 home. Tänkte köpa 7:an på tex netonnet, men vilken version skall jag köpa? uppgraderingen eller vanliga? Såg att uppgraderingen är billigare? samt om jag ska välja 32 eller 64bits, försökt läsa mig till lite och verkar som jag skall ha 32:an med min prestanda på datorn.

Det jag vill göra är att formatera hela hårdisken och inst windows 7 på den, har extern hårdisk som jag skall flytta över de filer som skall sparas.

bifog länk/bild på min dators prestanda:
http://forumbilder.se/Templates/Pages/Showcase.aspx?iid=2462010123455be84&tag=dator

Mitt första inlägg här på fb så har lite överseende om jag inte lyckats hitta info om samma sak i tidigare trådar och inlägg
Citera
2010-06-16, 10:52
  #2523
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ralfralf
Behöver råd ang windows 7
Har xp idag och tänkte uppgradera mig till windows 7 home. Tänkte köpa 7:an på tex netonnet, men vilken version skall jag köpa? uppgraderingen eller vanliga? Såg att uppgraderingen är billigare? samt om jag ska välja 32 eller 64bits, försökt läsa mig till lite och verkar som jag skall ha 32:an med min prestanda på datorn.

Det jag vill göra är att formatera hela hårdisken och inst windows 7 på den, har extern hårdisk som jag skall flytta över de filer som skall sparas.

bifog länk/bild på min dators prestanda:
http://forumbilder.se/Templates/Page...be84&tag=dator

Mitt första inlägg här på fb så har lite överseende om jag inte lyckats hitta info om samma sak i tidigare trådar och inlägg
Välkommen till FB!

Ja, uppgraderingen är billigare men det beror ju på att du a) måste ha ett lagligt OS att uppdatera från och b) du måste vid ev. ominstallation först installera det och sen W7.
Så jag hade lagt de extra kronorna för att få en fullversion.
Både x32 och x64-versionerna följer med och som vanligt rekommenderas att installera x64, även om de flesta kanske inte märker någon skillnad men det är ju alltid trevligt att vara lite framtidssäkrad NÄR 64-bitarsprogrammen börjar dyka upp.

Edit: kollade nu och fullversionen var visst dubbelt så dyr som uppgraderingen...
Om jag kunde förstå hur de tänker: "Vi måste sälja så mycket som möjligt, alltså gör vi det så jävligt och så dyrt som möjligt så att alla piratkopierar istället! Ja, vad smart tänkt!"
Idioter...
Hade de lagt sig på en vettig prisnivå där en normal barnfamilj t ex känt att det inte vore så farligt att köpa ett familjepaket för 3 datorer för säg 1200-1500 spänn, DÅ hade de sålt utav helvete, det kan jag garantera.
Nåja, OT-utvikning där men det får gå.
Citera
2010-06-16, 18:32
  #2524
Medlem
ralfralfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Välkommen till FB!

Ja, uppgraderingen är billigare men det beror ju på att du a) måste ha ett lagligt OS att uppdatera från och b) du måste vid ev. ominstallation först installera det och sen W7.
Så jag hade lagt de extra kronorna för att få en fullversion.
Både x32 och x64-versionerna följer med och som vanligt rekommenderas att installera x64, även om de flesta kanske inte märker någon skillnad men det är ju alltid trevligt att vara lite framtidssäkrad NÄR 64-bitarsprogrammen börjar dyka upp.

Edit: kollade nu och fullversionen var visst dubbelt så dyr som uppgraderingen...
Om jag kunde förstå hur de tänker: "Vi måste sälja så mycket som möjligt, alltså gör vi det så jävligt och så dyrt som möjligt så att alla piratkopierar istället! Ja, vad smart tänkt!"
Idioter...
Hade de lagt sig på en vettig prisnivå där en normal barnfamilj t ex känt att det inte vore så farligt att köpa ett familjepaket för 3 datorer för säg 1200-1500 spänn, DÅ hade de sålt utav helvete, det kan jag garantera.
Nåja, OT-utvikning där men det får gå.

Tack!
Ok men det känns surt att lägga nästan 2000kr på w7 home när man vet att man kan ladda ner ultimate för 0kr. Men vill ju igentligen vara laglig och framförallt inte ha nått strul när jag inst det.
Tror ifs att jag inte har crackad xp på den här datorn, men ingen aning var jag har cd:n för xp.
Räcker det med ha serial om jag skulle köpa w7 uppgraderingen?

Ang 32 eller 64bits, vad jag förstår är det säkrast att ta 32:an när men har 2 i ram? har inte tänkt ha kvar datorn i all evighet så kanske inte kmr inst så många nya program på den sen som stödjer 64 enl vad du mena.
Citera
2010-06-16, 23:42
  #2525
Medlem
Typemynames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Typemyname
Nån som har någon aning vad jag kan göra?

BUMP :/
Citera
2010-06-17, 00:52
  #2526
Medlem
flanellografs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ralfralf
Tack!
Ok men det känns surt att lägga nästan 2000kr på w7 home när man vet att man kan ladda ner ultimate för 0kr. Men vill ju igentligen vara laglig och framförallt inte ha nått strul när jag inst det.
Tror ifs att jag inte har crackad xp på den här datorn, men ingen aning var jag har cd:n för xp.
Räcker det med ha serial om jag skulle köpa w7 uppgraderingen?

Ang 32 eller 64bits, vad jag förstår är det säkrast att ta 32:an när men har 2 i ram? har inte tänkt ha kvar datorn i all evighet så kanske inte kmr inst så många nya program på den sen som stödjer 64 enl vad du mena.

Det går ju självklart att köra med en piratkopia, men akta dig för uppdateringar då. Det gömmer sig en WGA-uppdatering där, som gör att du får meddelandet att din kopia inte är genuin. Går att köra vidare med meddelandet, men du kommer få meddelandet där var 30:e minut typ.. Bakgrunden blir svart också, men det spelar ju inte särskilt stor roll.
Sen att priset är helt åt helvete håller jag med om. Vet att dom släppte ett "Family Pack" för Win 7 Home Premium, 3 licenser för dubbla normalpriset för Home premium typ.. Inget som finns i Sverige iallafall.

Uppdateringarna är ett stort megafail tycker jag, blir ofta problem när man har uppdaterat från en OEM och inte har skiva för att kunna ominstallera föregående Windows-OS:et.
Så om du ska köpa en uppgradering, se till att du har CD-key och skiva så du kan ominstallera om det nu skulle bli något problem.. Har du ingen, försök köpa dig en billig XP Home med skiva eller något, lokala datoraffärer kanske har kvar sånt ännu?

Om du nu velar mellan 32- eller 64-bits så skulle du ju kunna hoppa upp till Windows Ultimate, där du får båda versionerna. Kostar 2500 på Dustin. Ultimate har ju MUI-paket, möjlighet till virtuell hårddisk och XP Mode.

Om du har tänkt försöka göra ett klipp på Tradera, så skippa det direkt. Där säljs MSDN-licenser till höger och vänster. Dom nycklarna får inte säljas vidare, nyckeln blir blockerad efter ett tag och fungerar inte längre att använda.

Ett lätt sätt att kika om du har en crackad version av ditt XP är att gå in på Start-> högerklicka på Den här Datorn-> Egenskaper.
Här ska det finnas en ruta där det står licenserad till, och en sifferkod. Om andra gruppen har siffrorna 640 så är det mest troligt en piratkopia.

Windows 7 är ett härligt OS, men uppdateringar och alla jävla versioner gör iallafall mig väldigt irriterad.
Citera
2010-06-17, 00:58
  #2527
Medlem
flanellografs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Typemyname
BUMP :/

Som jag har förstått är CHKDSK ett program som kikar om det finns fel på hårddisken. Kan det vara nåt så enkelt att din skärm kanske är i strömsparläge? Annars kanske det kan vara något fel på grafikkortet då din skärm slocknar medan din dator fortfarande är igång.
Citera
2010-06-17, 10:51
  #2528
Medlem
Typemynames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanellograf
Som jag har förstått är CHKDSK ett program som kikar om det finns fel på hårddisken. Kan det vara nåt så enkelt att din skärm kanske är i strömsparläge? Annars kanske det kan vara något fel på grafikkortet då din skärm slocknar medan din dator fortfarande är igång.

Så det är alltså inget fel på nätaggregatet? kan det vara så att det är för låg w på nätaggregatet?
Citera
2010-06-17, 11:31
  #2529
Medlem
flanellografs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Typemyname
Så det är alltså inget fel på nätaggregatet? kan det vara så att det är för låg w på nätaggregatet?

Nä, om chkdsk hittar fel på din hårddisk lär det vara fel på filer eller liknande på hårddisken.

http://support.microsoft.com/kb/315265/sv <-- Där finns fyra felkoder, har du fått någon av dom?

Fast när skärmen dör kanske du har för lite kräm..

http://www.silentmods.com/modding/PSU_Watts_Calculator.html <-- Lägg in din hårdvara där och se vad du behöver.
__________________
Senast redigerad av flanellograf 2010-06-17 kl. 11:34.
Citera
2010-06-17, 20:04
  #2530
Medlem
Typemynames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanellograf
Nä, om chkdsk hittar fel på din hårddisk lär det vara fel på filer eller liknande på hårddisken.

http://support.microsoft.com/kb/315265/sv <-- Där finns fyra felkoder, har du fått någon av dom?

Fast när skärmen dör kanske du har för lite kräm..

http://www.silentmods.com/modding/PSU_Watts_Calculator.html <-- Lägg in din hårdvara där och se vad du behöver.

Det där med kräm hur funkar det? Finns det någon utförlig guide på hur man fixar det?
Citera
2010-06-18, 00:43
  #2531
Medlem
ralfralfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanellograf
Det går ju självklart att köra med en piratkopia, men akta dig för uppdateringar då. Det gömmer sig en WGA-uppdatering där, som gör att du får meddelandet att din kopia inte är genuin. Går att köra vidare med meddelandet, men du kommer få meddelandet där var 30:e minut typ.. Bakgrunden blir svart också, men det spelar ju inte särskilt stor roll.
Sen att priset är helt åt helvete håller jag med om. Vet att dom släppte ett "Family Pack" för Win 7 Home Premium, 3 licenser för dubbla normalpriset för Home premium typ.. Inget som finns i Sverige iallafall.

Uppdateringarna är ett stort megafail tycker jag, blir ofta problem när man har uppdaterat från en OEM och inte har skiva för att kunna ominstallera föregående Windows-OS:et.
Så om du ska köpa en uppgradering, se till att du har CD-key och skiva så du kan ominstallera om det nu skulle bli något problem.. Har du ingen, försök köpa dig en billig XP Home med skiva eller något, lokala datoraffärer kanske har kvar sånt ännu?

Om du nu velar mellan 32- eller 64-bits så skulle du ju kunna hoppa upp till Windows Ultimate, där du får båda versionerna. Kostar 2500 på Dustin. Ultimate har ju MUI-paket, möjlighet till virtuell hårddisk och XP Mode.

Om du har tänkt försöka göra ett klipp på Tradera, så skippa det direkt. Där säljs MSDN-licenser till höger och vänster. Dom nycklarna får inte säljas vidare, nyckeln blir blockerad efter ett tag och fungerar inte längre att använda.

Ett lätt sätt att kika om du har en crackad version av ditt XP är att gå in på Start-> högerklicka på Den här Datorn-> Egenskaper.
Här ska det finnas en ruta där det står licenserad till, och en sifferkod. Om andra gruppen har siffrorna 640 så är det mest troligt en piratkopia.

Windows 7 är ett härligt OS, men uppdateringar och alla jävla versioner gör iallafall mig väldigt irriterad.

Tack för tipsen!
Men helt ärligt börjar överväga på köpa ny burk, ist för lägga 2-3000kr för w7 kan man ju lägga på nån tusenlapp så får man en dubbelt så bra dator än den jag har nu och dessutom med w7 på från början :/

Fan det är sjukt att microsoft har så högt pris för sina os. Det har ju ändå funnits i typ ett år och priset borde väl sänkts till rimlig nivå, vet ifs inte vad dom kosta när dom kom.

Det är ju typiskt när man igentligen bara ville formatera datorn och refresha den lite så slutar det säkert med att man köper ny burk ist =)
Citera
2010-06-19, 01:59
  #2532
Avslutad
Hej, har problem med det att den vägrar hitta cd'n hur som helst. Den finns inte ens när man är inloggad på systemet.(E: eller liknande(har vista för tillfället vilket jag installerade för bara några dagar sedan och då funka det uppenbarligen)

Här är lite bilder från BIOS osv

http://upit.cc/images/9ef0edf6.jpg
http://upit.cc/images/1416cb25.jpg
http://upit.cc/images/7dbcccdf.jpg

Har förövrigt verifierat så att cd'n fungerar på annat håll
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in