2009-12-27, 01:39
Medlem
Feberns avatar
Problem med ACER ASPIRE 7520G

Hej,

sitter med en Acer Aspire 7520G jag fick av min bror för några dagar sedan. Han har partitionerat hårddisken i två delar och installerat Windows XP. Tydligen skall någonting ha gått fel under tiden och det kommer jag till - håll ut.

Jag valde att installera Windows Vista och har redan ångrat mig då det segar ned datorn som tusan. När jag nu skall boota datorn med en Windows XP-skiva möts jag av en bluescreen innan jag kan formatera hårddisken.

Jag har försökt åtgärda detta med KillDisk utan någon större framgång.

Hur tusan skall jag formatera?
Citera
2009-12-27, 01:43
Medlem
StyleByEriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Febern
Hej,

sitter med en Acer Aspire 7520G jag fick av min bror för några dagar sedan. Han har partitionerat hårddisken i två delar och installerat Windows XP. Tydligen skall någonting ha gått fel under tiden och det kommer jag till - håll ut.

Jag valde att installera Windows Vista och har redan ångrat mig då det segar ned datorn som tusan. När jag nu skall boota datorn med en Windows XP-skiva möts jag av en bluescreen innan jag kan formatera hårddisken.

Jag har försökt åtgärda detta med KillDisk utan någon större framgång.

Hur tusan skall jag formatera?

Du får gärna säga vilket felmeddelande bluescreenen ger dig. Detta underlättar enormt
Citera
2009-12-27, 17:55
Medlem
isbjoerns avatar
Har laddat ner en Windows XP Home edition OEM skiva, men när jag väljer att den ska bootas i BIOS så bootas den inte utan det gamla XP'et startas som vanligt, hur kan detta åtgärdas?
Citera
2009-12-28, 16:04
Bannlyst
Jag har laddat ner Windows 7 och bränt ISO filen på en skiva men när jag startar skivan så står det "WIndows is loading files" och efter det så kommer jag till en annan laddningsruta men sen händer det inget..Vad har jag gjort för fel?
Citera
2009-12-28, 18:03
Medlem
boostankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TehJames
Jag har laddat ner Windows 7 och bränt ISO filen på en skiva men när jag startar skivan så står det "WIndows is loading files" och efter det så kommer jag till en annan laddningsruta men sen händer det inget..Vad har jag gjort för fel?
Hur länge har du väntat ? Vet att det tar ett bra tag med vista...
Citera
2009-12-28, 18:49
Medlem
Hoppilandkalles avatar
Att tanka ner ett "piratkopierat" Windows funkar lagligt så länge du använder din köpta licens.
Microsoft bryr sig inte om vilken skiva ni använder så länge ni kör eran köpta licens.
Uppdateringar osv kommer fungera felfritt.
Citera
2009-12-28, 20:17
Medlem
Installerade Microsoft.Windows.7.Ultimate.x64.SWEDiSH-CRBS på min kompis dator. Han gjorde dock de sista grejorna, där man skriver in activation-koden osv. Han får nu att hans version inte är valid. Har försökt med Windows Genuine advantage, som ska fungera, det gör det dock inte. Har ni några tips?
Citera
2009-12-28, 21:29
Medlem
Marsovs avatar
Hej

Har tänkt omformatera min Vista, har skiva och sådär.

Men hur är det med drivisar? För att kunna ladda ned tex ljudkorts drivisar måste jag ju har nätverks drivisarna? Och en sådan har jag inte.
Citera
2009-12-28, 21:44
Medlem
Hoppilandkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marsov
Hej

Har tänkt omformatera min Vista, har skiva och sådär.

Men hur är det med drivisar? För att kunna ladda ned tex ljudkorts drivisar måste jag ju har nätverks drivisarna? Och en sådan har jag inte.

Dra ner Everest Home (gratis och lagligt) där ser du i detalj vilka prylar du har på datorn. Sen är det bara att gå in på resp tillverkares hemsida och tanka ner drivisarna. (i dom flesta fall)
Citera
2009-12-29, 15:38
Medlem
Har en par frågor här;

1. Jag har 2 HDD's, 1st 1tb, helt ny, och en på 750gb som jag haft ett tag, bör jag då lägga in win på den nya, stora och ha den lilla som backup eller har ni tips på andra upplägg?

2. Har tänkt skapa en separat partition och installera windows (win7) där, hur stor tycker ni att den bör vara, samt, bör jag installera alla program och spel där med? För då krävs det ju att den är lite större. Eller hur brukar folk göra med det där? Vet inte vad som krävs frö att saker ska "funka".

Tacksam för hjälp!
Citera
2009-12-29, 15:58
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drast
Har en par frågor här;

1. Jag har 2 HDD's, 1st 1tb, helt ny, och en på 750gb som jag haft ett tag, bör jag då lägga in win på den nya, stora och ha den lilla som backup eller har ni tips på andra upplägg?

2. Har tänkt skapa en separat partition och installera windows (win7) där, hur stor tycker ni att den bör vara, samt, bör jag installera alla program och spel där med? För då krävs det ju att den är lite större. Eller hur brukar folk göra med det där? Vet inte vad som krävs frö att saker ska "funka".

Tacksam för hjälp!
Installera alltid systemet på den nyaste eller iaf snabbaste hårddisken, är mitt bästa tips.

Partitioner gör man ju lite som man vill med, men när jag skulle testa W7 för ett bra tag sen skapade jag en 100 gb partition till det, vilket räcker än trots att jag numer kör skarpa Ultimate-versionen.
Jag försöker installera program och spel på andra partitioner i så hög grad som möjligt, vilket underlättar saker och ting, framförallt ifall det skulle bli tvunget med en ny/ominstallation.
Citera
2009-12-29, 16:06
Medlem
thuss avatar
Tja. Avbröt min w7installation av div orsaker, och nu går det inte att boota från dvdn. Boot från CD-ROM är först i BIOS, men jag möts av ett 'bootmgr is missing' när jag starta datorn. Någon som vet vad jag ska göra?

EDIT: en sladd var lös.
Senast redigerad av thus 2009-12-29 kl. 16:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in