2009-08-17, 15:18
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larceny666
Fick just hem en Acer aspire one med ett skumt problem.
Det går inte boota upp den. Kommer hela tiden upp att boot.ini innehåller fel värden typ.
Finns det något sätt att återställa det utan att förlora allt som ligger på disken?
HAr ingen extern cd tillgänglig tyvärr. Endast usbstick.

Ex.vis den här borde väl funka?
Ultimate Boot CD - Overview
Citat:
Run Ultimate Boot CD from your USB memory stick. A script on the CD prepares your USB memory stick so that it can be used on newer machines that supports booting from USB devices. You can access the same tools as you would from the CD version.

When you boot up from the CD, a text-based menu will be displayed, and you will be able to select the tool you want to run. The selected tool actually boots off a virtual floppy disk created in memory.
När du väl fått igång det så letar du upp och testar någon av boot managers så borde du förhoppningvis få liv i det hela.
Citera
2009-08-17, 20:05
Medlem
Skall sälja en Laptop så nu tänkte jag rensa allt på disken & sedan Installera om den så den är ren & fin.

vilket program rekomenderar ni om jag vill tömma hårddisken helt så att man inte kan återskapa filerna med ett recovery program ??

Sedan vill jag inte leta massa drivrutiner, hittade programmet Driver Magician
som skall kunna spara drivrutinerna som finns på datorn, någon som vet om det fungerar ??

För vissa bärbara har väll lite egna special drivrutiner som man inte hittar så lätt har jag hört.
Citera
2009-08-18, 08:44
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kylspray
Skall sälja en Laptop så nu tänkte jag rensa allt på disken & sedan Installera om den så den är ren & fin.

vilket program rekomenderar ni om jag vill tömma hårddisken helt så att man inte kan återskapa filerna med ett recovery program ??

Sedan vill jag inte leta massa drivrutiner, hittade programmet Driver Magician
som skall kunna spara drivrutinerna som finns på datorn, någon som vet om det fungerar ??

För vissa bärbara har väll lite egna special drivrutiner som man inte hittar så lätt har jag hört.

Visst är det extremt jobbigt att surfa till tillverkarens webbplats och ladda ner ALLA (uppdaterade) drivrutiner som behövs...
(Då är det ju självklart bättre att installera ett tramsprogram som tar lika mycket energi och tid... och som kanske orsakar massor av problem då den sparar eventualla felaktiga och uråldriga drivisar...
Men, men... vill man gå över ån efter vatten så.... )
Citera
2009-08-18, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Visst är det extremt jobbigt att surfa till tillverkarens webbplats och ladda ner ALLA (uppdaterade) drivrutiner som behövs...
(Då är det ju självklart bättre att installera ett tramsprogram som tar lika mycket energi och tid... och som kanske orsakar massor av problem då den sparar eventualla felaktiga och uråldriga drivisar...
Men, men... vill man gå över ån efter vatten så.... )

Ja men vissa drivrutiner är inte alls lätt att hitta, hade en fujitsu siemens Amilo (kommer inte ihåg model namnaet nu) o den hittade man fan inte drivrutiner till, var även krångliga att hitta på deras egna hemsida.
Citera
2009-08-18, 12:07
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kylspray
Ja men vissa drivrutiner är inte alls lätt att hitta, hade en fujitsu siemens Amilo (kommer inte ihåg model namnaet nu) o den hittade man fan inte drivrutiner till, var även krångliga att hitta på deras egna hemsida.

OK! Förstår... Men du hittar ju rätt genom att ange serienr, som står på datorn...

http://support.se.ts.fujitsu.com/se/support/downloads.html

I mina ögon (och av erfarenhet) borde ju det vara minst lika lätt som att söka upp och ladda ner div. konstiga programvaror med osäker funktion!!
Citera
2009-08-18, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
OK! Förstår... Men du hittar ju rätt genom att ange serienr, som står på datorn...

http://support.se.ts.fujitsu.com/se/support/downloads.html

I mina ögon (och av erfarenhet) borde ju det vara minst lika lätt som att söka upp och ladda ner div. konstiga programvaror med osäker funktion!!

Ok tack den sidan hittade jag inte till min gammla fujitsu/siemens dator när jag försökte få till den när den fungerade, just nu går den inte alls bra startar upp o sedan när windows logon skall komma fram blir skärmen grå sedan kan den blinka mellan grått & vitt lite då & då.

tror grafikchippet är kass på den, får man igång den om man hittar ett nytt moder kort tro ? http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=312801
Citera
2009-08-19, 17:37
Medlem
Tarmtomtens avatar
Installerade nyligen om XP och stötte på en hel del problem på vägen, men då de flesta är fixade så hoppar jag direkt till mitt nuvarande problem.

Har 2 likadana hårddiskar på 1tb vardera. Efter installationen så fick jag den ena att fungera som vanligt, medan den andra inte fungerade. Lyckades rädda det av värde med ett recoveryprogram och formaterade sedan om hårddisken. I slutet av formateringen stod det nånting med "Bad parameter" och sedan tror datorn att den bara är på 259gb, istället för de 931gb som den andra visar.

Så, tror ni att hårddisken är på väg att ge upp eller går det att ordna på något sätt? Hårddisken är införskaffad för lite mindre än ett år sedan, så lär inte vara några problem att få ut en ny om den lägger av.

Tack på förhand /TT
Citera
2009-08-19, 22:36
Medlem
Joakwims avatar
Tankade hem Windows7 varpå jag installerade det. Verkade som om versionen var lite korrupt, och jag har nu bestämt mig för att skaffa en laglig kopia av Windows 7.

Vet dock inte hur man formaterar med Windows 7... Hjälp!
Citera
2009-08-20, 20:37
Medlem
seaniiis avatar
dual boot

Jag har Vista på partiton C och Xp på partition E. Frågan är: kan jag köra program och spel som finns installerat i Vista på Xp? Jag vågar inte chansa efter som jag är rädd för registret skulle strulas.
Citera
2009-08-20, 20:46
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seaniii
Jag har Vista på partiton C och Xp på partition E. Frågan är: kan jag köra program och spel som finns installerat i Vista på Xp? Jag vågar inte chansa efter som jag är rädd för registret skulle strulas.

Ja, det brukar funka utan problem. Jag brukar testa i W7 från spel installerade i XP och tvärtom och vanligtvis funkar det. Ibland måste man ju köra en installation för att få igång det, men installerar man på samma ställe så sabbar man ju heller inget.
Citera
2009-08-21, 15:15
Medlem
DoDaDas avatar
Radera inehåller på hårddiskarna, hur?

Jag har använt sökfunktionen men till min förvåning kom inget upp. Så den strular lite just nu, för mig iaf.

Hur som helst, då jag snart ska uppdatera min dator med lite nya komponenter så undrar jag hur jag ska gå till väga med hårddiskarna. De kommer jag ju att ha kvar sen tidigare, men jag vill radera allt innehåll på dem. Betyder det att jag kommer bli tvungen att gå via en annan dator eller kan man på något sätt göra det via BIOS? För jag gissar att det inte går när datorn är på och operativsystemet laddat.

Det som är meningen är dels att få bort skit som inte virusprogrammet verkar hitta, och dels för att det ska fungera som smidigast när de nya komponenterna sitter i.

Så hur ska jag gå tillväga? Kommer mina partioner att försvinna, hur får jag isf tillbaka dom?
Citera
2009-08-21, 15:20
Medlem
cannaBes avatar
Systemdisken kan du inte formatera så länge du är inne i Windows men den andra partitionen kan du högerklicka på och välja Format på.

För att formatera systemdisken startar du datorn ifrån en Windowsskiva och installerar om Windows bara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in