2009-08-21, 15:24
  #1465
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoDaDa
Jag har använt sökfunktionen men till min förvåning kom inget upp. Så den strular lite just nu, för mig iaf.

Hur som helst, då jag snart ska uppdatera min dator med lite nya komponenter så undrar jag hur jag ska gå till väga med hårddiskarna. De kommer jag ju att ha kvar sen tidigare, men jag vill radera allt innehåll på dem. Betyder det att jag kommer bli tvungen att gå via en annan dator eller kan man på något sätt göra det via BIOS? För jag gissar att det inte går när datorn är på och operativsystemet laddat.

Det som är meningen är dels att få bort skit som inte virusprogrammet verkar hitta, och dels för att det ska fungera som smidigast när de nya komponenterna sitter i.

Så hur ska jag gå tillväga? Kommer mina partioner att försvinna, hur får jag isf tillbaka dom?

I med hårddiskarna i den nya datorn och "formatera" dem i samband med installation av operativsystemet.

OBS allt försvinner vid en formatering, det räcker att formatera den partitionen som du vill installera Windows på.
Citera
2009-08-21, 15:31
  #1466
Medlem
DoDaDas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cannaBe
Systemdisken kan du inte formatera så länge du är inne i Windows men den andra partitionen kan du högerklicka på och välja Format på.

För att formatera systemdisken startar du datorn ifrån en Windowsskiva och installerar om Windows bara.

Danke.

Men när jag uppgraderade från XP till Vista så fick jag inget alternativ om att formatera eller skriva över. Det gamla OS:et sparades som Windows2 eller nått liknande namn. Fick ta bort det samt den gamla program mappen manuellt. Blir det likadant igen? Det jag vill är lixom att den ska bli som om det vore helt tomt.
Citera
2009-08-21, 16:08
  #1467
Medlem
cannaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoDaDa
Danke.

Men när jag uppgraderade från XP till Vista så fick jag inget alternativ om att formatera eller skriva över. Det gamla OS:et sparades som Windows2 eller nått liknande namn. Fick ta bort det samt den gamla program mappen manuellt. Blir det likadant igen? Det jag vill är lixom att den ska bli som om det vore helt tomt.
Du får valet men du visste nog inte hur man gjorde bara. Du måste trycka upp Drive Options så att du får möjlighet att ta bort/lägga till partitioner under instalaltionen
Citera
2009-08-21, 16:13
  #1468
Medlem
DoDaDas avatar
Hur trycker man upp den? För vad jag kan minnas fanns det aldrig något sådant val/knapp.

Jag kör men en pirat version där registrering är borttagen. Kanske kan ha med det att göra.?
Men jag ska testa om ett litet tag.
Citera
2009-08-21, 16:15
  #1469
Medlem
kanulas avatar
Trådar sammanfogade. /Mod
Citera
2009-08-22, 15:46
  #1470
Medlem
sudden sunlajnes avatar
Formetera Vista med skiva igår men allt försvann inte, vista gjorde en windows.old mapp, hur gör jag för att blåsa ut hela datorn så bara standardprogram finns?
Citera
2009-08-22, 16:09
  #1471
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sudden sunlajne
Formetera Vista med skiva igår men allt försvann inte, vista gjorde en windows.old mapp, hur gör jag för att blåsa ut hela datorn så bara standardprogram finns?

Öhm...då måste det väl stå som ganska självklart att du INTE formaterade, du gick med på att Windows skulle installera i en ny mapp och spara den gamla Windows-installationen?
Det du kan göra om du är helt säker på att du inte vill ha kvar den gamla installationen är ju att helt enkelt radera den, men det kommer ju inte att ta bort resten av programmen i Programmappen.

Så antingen börja om från början eller låta det vara som det är om det nu ändå funkar och du inte desperat måste ha utrymmet.
Citera
2009-08-22, 16:34
  #1472
Medlem
sudden sunlajnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Öhm...då måste det väl stå som ganska självklart att du INTE formaterade, du gick med på att Windows skulle installera i en ny mapp och spara den gamla Windows-installationen?
Det du kan göra om du är helt säker på att du inte vill ha kvar den gamla installationen är ju att helt enkelt radera den, men det kommer ju inte att ta bort resten av programmen i Programmappen.

Så antingen börja om från början eller låta det vara som det är om det nu ändå funkar och du inte desperat måste ha utrymmet.

Raderar väll den då

thanks
Citera
2009-08-23, 00:40
  #1473
Medlem
Vista till XP

Tjena, jag behöver lite hjälp här, jag omformaterade min xp till vista (vistan är piratfixad) och det blev mkt mer problem än bra, så nu vill jag verkligen ha tillbaka xp, snälla hjälp mig, jag ddööörr!!!
Citera
2009-08-23, 00:55
  #1474
Medlem
Andreasvbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EddieCat
Tjena, jag behöver lite hjälp här, jag omformaterade min xp till vista (vistan är piratfixad) och det blev mkt mer problem än bra, så nu vill jag verkligen ha tillbaka xp, snälla hjälp mig, jag ddööörr!!!
Boota från XP-skivan och formatera, sedan installera, done.
Citera
2009-08-28, 21:46
  #1475
Medlem
_RHCP_s avatar
Inte säker på om jag är i rätt tråd men testar iaf.

Har nyligen blivit infekterad av virus och tog bort några filer som Malwarebytes sa var farliga, backdoor´s mm. Tydligen hade systemfiler blivit infekterade och därför tagits bort med.

Nu när jag startar datorn i vanligt läge kan jag inte logga in. Innan windows-ikonen och inloggnings-grejset kommer kommer det upp en varning som säger att inloggninsprocessen inte kan startas för det saknas en loggfil, ungefär.

Kan man hitta de filer som behövs för inloggning på nätet eller måste jag formatera och installera om alltihop? Kruxet är att jag har en dator som var färdiginstallerad vid köp så jag har ingen windows-cd :S

Kan man i felsäkert läge kolla vilka filer det är som saknas? Please help

Jag har Windows Vista Home Edition för övrigt.
Citera
2009-08-28, 22:16
  #1476
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _RHCP_
Inte säker på om jag är i rätt tråd men testar iaf.

Har nyligen blivit infekterad av virus och tog bort några filer som Malwarebytes sa var farliga, backdoor´s mm. Tydligen hade systemfiler blivit infekterade och därför tagits bort med.

Nu när jag startar datorn i vanligt läge kan jag inte logga in. Innan windows-ikonen och inloggnings-grejset kommer kommer det upp en varning som säger att inloggninsprocessen inte kan startas för det saknas en loggfil, ungefär.

Kan man hitta de filer som behövs för inloggning på nätet eller måste jag formatera och installera om alltihop? Kruxet är att jag har en dator som var färdiginstallerad vid köp så jag har ingen windows-cd :S

Kan man i felsäkert läge kolla vilka filer det är som saknas? Please help

Jag har Windows Vista Home Edition för övrigt.

Då har du mycket troligt en återställningspartition på hårddisken också.
Boota om och titta noggrant på första skärmen som dyker upp, troligtvis står det nånstans "Press F6 for restore" eller vad det nu kan stå.
Testa det och funkar det inte så hör av dig igen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in