2018-12-03, 06:52
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -jeht98-
Ja, men den funkade inte heller tyvärr.

Låter väldigt lustigt att man inte kunde åtgärda detta. Vad var själva orsaken till detta? Felkod?

Du var i kontakt med Microsofts aktiveringscentral?
Citera
2018-12-03, 11:56
Medlem
Låter ju helmysko om du nu hade legit nyckel.

Hade du retail eller OEM version av Windows?

Är det en OEM och du har bytt ex moderkortet så måste du fixa ny nyckel, retailversionen kan du använda på fler datorer.

Prova köp en digital nyckel på ebay, kostar inte många kronor, tror jag betalade 35:- för min senaste.
Senast redigerad av peckapecan 2018-12-03 kl. 11:58.
Citera
2018-12-04, 12:35
Medlem
MaxDLs avatar
Vill klona windows från sparad image MEN INTE på samma disk

Hej

Jag har alltså gjort en system image backup på ett operativsystem och sparat den till en specifik hårddisk (vanlig hdd), men vill inte installera något på just denna hårddisk(hdd) utan enbart använda den som källa till det windows som skall installeras på annan SSD disk.

Hur gör jag detta i Windows 10 om jag använder system restore och väljer systemdisken?

Problemet är att den verkar vilja formatera hårddisken imagen ligger på och installera på denna disk, istället för en annan jag har inkopplad?

Tycker det är sjukt luddigt. Det finns ett val där man kan exkludera hårddiskar som man inte vill ska påverkas av installationen, men det finns inget val att välja bort disken som systemimagen ligger på och verkar heller inte finnas något val att välja vilken hårddisk man vill installera systemdisken på.

Hjälp!
Senast redigerad av MaxDL 2018-12-04 kl. 12:37.
Citera
2018-12-04, 12:42
Bannlyst
Jag postar för att hitta tråden senare, jag undrar också detta.

Det jag skulle vilja göra är att som i Linux kompilera en egen kärna. Jag vill installera Windows 10 och konfigurera det på ett sådant sätt jag vill ha det vad gäller inställningar och group/lokala policies. Sedan vill jag göra en image av denna och använda den som mall. Jag skriver över min hårddisk ca varannan vecka och installerar en fräsch kopia av Win10, sedan kör jag ett PS-script som ändrar inställningar & skapar policies. Det är enkelt, men som ni märker så kan det nog göras ännu enklare.

Så, jag söker (också?) ett sätt att skapa en spegelbild av Windows 10 som sedan går att bara "tillämpa" på en hårddisk.
Citera
2018-12-04, 21:19
Medlem
-jeht98-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0la
Finns en funktion i Win 10 där du kan göra en total fabriksåterställning av Windows. Du får då en helt ren dator. Dock försvinner alla program.
Går snabbt och du behöver inte någon installationsmedia.
Kan kanske vara värt att testa.
Jo det har jag gjort, men det har tyvärr inte funkat. Kan vara värt att nämna då att min Windows inte är "riktig" om du förstår vad jag menar.
& datorn har börjat komma på det och bit efter bit så fortsätter vissa funktioner att stänga av. Därför funderar jag på ett köpa ett nytt Windows. Men vet då inte hur jag ska installera det ovanpå, om datorn kommer klara av det eller om man kan ta bort det gamla sen.
Citera
2018-12-05, 20:23
Medlem
Goldmanns avatar
Flytta en PC till en ny

Någon som har erfarenhet av att flytta all info från en pc till en annan ny pc? Vilket pgm är bäst/enklast? Kommer all data och inställningar över?
När man köper en Dell burk så kan man köpa till ett pgm för flytt för ca 300pix, värt pengarna?
Citera
2018-12-05, 20:39
Medlem
samsung har ett program som migrerar till ssd men gratis programet gör en partition som är lika stor som den gamla hårddisken. man behöver också en kabel från ssd n till usb , man kan köpa programet och sladden för 2-300 kr. inte riktigt det du frågade hoppas du får ett bättre svar.
Senast redigerad av boughtrights 2018-12-05 kl. 20:41.
Citera
2018-12-05, 21:32
Medlem
Jag känner inte till något sånt program och jag råder dig från att göra det på grund av hur applikationerna är uppbyggda på Windows. Installera istället bara de applikationer du behöver när du behöver dem.
Det går säkert utmärkt att kopiera vissa applikationer bra, men långt ifrån alla.

Jag synkar inställningar för några program via Dropbox. Inställningsfilerna har jag lagt på Dropbox och sen har jag symboliska länkar som pekar mot de filerna för de program där det inte går att ändra placeringen av inställningsfiler.

Allt annat ligger på molntjänster så jag slipper bry mig om att flytta något när jag byter dator eller till och med operativsystem.

Det finns en del filmer och andra väldigt stora filmer som inte synkas via någon molntjänst och de hämtar jag in via backupen på mitt NAS.
Citera
2018-12-08, 20:53
Medlem
Phobiazis avatar
Köpt en färdigbyggd stationär (HP) pga ekonomi där W10 kom förinstallerat i pc. Jag skulle vilja ha W10 på min hdd och installera Linux på ssd samt få bort så ssd har 1 partion, går det att flytta över Windows eller måste jag göra en installation på nå vis? Bara haft på sdkort och så tidigare så nytt för mig det här..
Citera
2018-12-16, 04:36
Medlem
Narkolypsyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phobiazi
Köpt en färdigbyggd stationär (HP) pga ekonomi där W10 kom förinstallerat i pc. Jag skulle vilja ha W10 på min hdd och installera Linux på ssd samt få bort så ssd har 1 partion, går det att flytta över Windows eller måste jag göra en installation på nå vis? Bara haft på sdkort och så tidigare så nytt för mig det här..

Börja med att installera W10 på din HDD. Sen måste du mixtra lite med UEFI-inställningar för att underlätta för den senare Linux-installationen på SSD:n. När detta är färdigställt så är det bara att bränna valfri Linux-dist på ett USB-minne m.h.a. mjukvaran Rufus.

När du skapar installationsstickan i Rufus, se till att klicka i UEFI/GPT (only).

Ja, det är rätt meckigt och innehåller flertalet steg, så jag bifogar en bra guide nedan.

https://askubuntu.com/questions/7269...te-hard-drives

Lycka till!
Citera
2018-12-16, 21:32
Medlem
-jeht98-s avatar
Formatera datorn - Ta bort Windows helt och hållet

Jag skulle behöva hjälp med att formatera min dator som har haft Windows 10 från början så det finns inget annat Windows under.
Min dator är en hemmabyggd gamingdator med moderkortet AssRock om det har någon betydelse. Kortfattat så laddade personen som hjälpte mig med datorn ner en piratkopia av Windows 10. Den har nu börjat ”falla isär” dvs ingenting funkar som det ska. Kan man på något sätt formatera hårddiskarna och ta bort Windows ifrån datorn helt och hållet? För att sen installera en laglig version med skiva. Måste isåfall ta bort den nuvarande utan skiva eftersom att den inte är ”köpt”.
Mvh
Citera
2018-12-16, 21:42
Medlem
Zaedrewss avatar
Har du en laglig version? Du måste ju boota din dator och köra den versionen från en bootbar källa som CD eller USB. Sedan får du svara på om allt ska formateras eller ej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in