Hur gör jag för att ominstallera Windows 10 på en bärbar dator jag inte kan logga in på?
D.v.s. Jag kan inte gå in via "start" och återställa datorn eftersom jag inte kan logga in.
Jag har laddat ner Windows 10 till en USB sticka och gått in i BIOS och försökt installera, men då hittar inte datorn USB-minnet.
Någon får gärna förklara hur jag gör.
Alternativt - hur jag gör för att koppla bort datorn från den domän som den är kopplad till just nu och göra ett helt nytt användarkonto. Datorn är låst till min förra arbetsgivares domän men jag fick behålla datorn, så kan inte logga in.
Hur gör jag för att ominstallera Windows 10 på en bärbar dator jag inte kan logga in på?
D.v.s. Jag kan inte gå in via "start" och återställa datorn eftersom jag inte kan logga in.
Jag har laddat ner Windows 10 till en USB sticka och gått in i BIOS och försökt installera, men då hittar inte datorn USB-minnet.
Alternativt - hur jag gör för att koppla bort datorn från den domän som den är kopplad till just nu och göra ett helt nytt användarkonto. Datorn är låst till min förra arbetsgivares domän men jag fick behålla datorn, så kan inte logga in.
Hjälp!
Kontakta arbetsgivaren, om de nu gett dig datorn så borde de ha rensat ut all arbetsrelaterad data från hårddisken (dvs. raderat och skrivit över all data) och i samma veva låst upp ev. låst bios osv..
Kontakta arbetsgivaren, om de nu gett dig datorn så borde de ha rensat ut all arbetsrelaterad data från hårddisken (dvs. raderat och skrivit över all data) och i samma veva låst upp ev. låst bios osv..
Det är det enklaste och bästa du kan göra..
Detta är inget alternativ tyvärr, måste göra det själv. Datorn är aldrig använd så finns inget arbetsrelaterat att rensa. Den är oanvänd men låst till domän, så jag måste göra så att jag kommer ur domänen och kan använda datorn.
Hjälp!
Svårt att avgöra om det är något BIOS-lås, annan form av krypteringsprogram som startar upp innan Win eller om det är någon inställning i BIOS som behövs göras för att få USB:et att kännas igen.
Det första du kan göra är att testa alla USB-portarna i tur och ordning.
Det andra du kan göra är att ge en mer exakt beskrivning av hur långt du kommer när du försöker starta upp datorn (utan USB).
Det tredje du kan göra är att skriva vilket märke och modell din dator har.
Beroende på svar på frågorna här uppe så finns det olika alternativ på om det kommer gå, om det kommer går smidigt eller om det kommer gå men väldigt krångligt.
Svårt att avgöra om det är något BIOS-lås, annan form av krypteringsprogram som startar upp innan Win eller om det är någon inställning i BIOS som behövs göras för att få USB:et att kännas igen.
Det första du kan göra är att testa alla USB-portarna i tur och ordning.
Det andra du kan göra är att ge en mer exakt beskrivning av hur långt du kommer när du försöker starta upp datorn (utan USB).
Det tredje du kan göra är att skriva vilket märke och modell din dator har.
Beroende på svar på frågorna här uppe så finns det olika alternativ på om det kommer gå, om det kommer går smidigt eller om det kommer gå men väldigt krångligt.
Tack för svar!
Har testat alla USB-portar och den syns i BIOS (när jag trycker F12 vid uppstart) så finns den att välja på. Jag trycker då enter, och installationen för Windows startar. När jag ska välja USB vid Windows-installationen så hittar inte installationsprogrammet USB. (Där det troligen ska vara en setup).
När jag försöker starta upp datorn utan USB kommer jag till inloggningssidan för mitt användarkonto. Inga problem där. Men jag kan inte logga in, för att jag dels glömt lösenord och att den är låst till en domän.
OK, du kommer in i BIOS och du kommer till inloggningsfönstret för Win10 om du bootar upp på HDD:n som vanligt.
Första frågan nu blir om din Win-iso-USB-sticka är gjord för UEFI eller sk Legacy? Följdfråga blir om du i BIOS kan ändra (slå av/på) legacy på USB-portarna? Börja med att kolla inställningarna i BIOS (enligt manualen jag hittar på nätet så står det att alternativen finns, se sidan 35) och så testa med stickan du har nu.
Om det inte funkar, gör om Iso:n med Rufus så vi med säkerhet vet vilket alternativ du har använt då du gjorde stickan. Skulle jag få välja så skulle jag ställa in datorn att boota USB som UEFI och då även installerat Win som UEFI men det får du välja själv vad du vill ha så länge du meddelar oss i tråden om du behöver mer hjälp.
OK, du kommer in i BIOS och du kommer till inloggningsfönstret för Win10 om du bootar upp på HDD:n som vanligt.
Första frågan nu blir om din Win-iso-USB-sticka är gjord för UEFI eller sk Legacy? Följdfråga blir om du i BIOS kan ändra (slå av/på) legacy på USB-portarna? Börja med att kolla inställningarna i BIOS (enligt manualen jag hittar på nätet så står det att alternativen finns, se sidan 35) och så testa med stickan du har nu.
Om det inte funkar, gör om Iso:n med Rufus så vi med säkerhet vet vilket alternativ du har använt då du gjorde stickan. Skulle jag få välja så skulle jag ställa in datorn att boota USB som UEFI och då även installerat Win som UEFI men det får du välja själv vad du vill ha så länge du meddelar oss i tråden om du behöver mer hjälp.
Nu blev det lite för svåra instruktioner för otekniska jag här förstår inte hur jag ska gå till väga, ge gärna en enklare förklaring så ska det säkert gå.
Skrev också fel dator. Det är en Dell Latitude 5490!
Nu blev det lite för svåra instruktioner för otekniska jag här förstår inte hur jag ska gå till väga, ge gärna en enklare förklaring så ska det säkert gå.
Skrev också fel dator. Det är en Dell Latitude 5490!
Steg 1: Ladda ner och spara Iso för Win 10
Ladda ned Windows 10
Ladda ner verktyget och gå igenom alla steg tills du får valet att ladda ner och spara Iso:n till din dator.
Skapa nu en bootbar USB-sticka med din Win10-iso via Rufus, se till att den blir UEFI.
Edit: Om den står inställd på MBR så skulle jag ställa om den till GPT, du borde se i programmet art du ställer in detta.
Gå in i BIOS och fippla med inställningarna för USB-portar, se manualen sid 79-80. Bör ställas så att datorn tillåts att boota från USB (se sid 80) samt ev aktivera/inaktivera Legacy (se sid 79 - bör troligen ställas som inaktiverad men som sagt, testa dig fram).
Spara inställningarna i BIOS och testa att boota upp från USB-stickan.....
Återkom med resultat och ev felmeddelande alt beskrivning av vad som händer eller inte händer.
Fick "Inaccessible boot device" vid uppstart efter Windowsuppdatering igår och valde därför en systemåterställning. Nu har datorn stått och jobbat på "Slutför filåterställning" i 24 timmar. Kan det verkligen ta så här lång tid att göra? Ska man hålla in powerknappen så att det avbryts, eller är risken att man förstör ännu mer då?
Följde det här och valde en återställningspunkt jag hittade.
Fick "Inaccessible boot device" vid uppstart efter Windowsuppdatering igår och valde därför en systemåterställning. Nu har datorn stått och jobbat på "Slutför filåterställning" i 24 timmar. Kan det verkligen ta så här lång tid att göra? Ska man hålla in powerknappen så att det avbryts, eller är risken att man förstör ännu mer då?
Följde det här och valde en återställningspunkt jag hittade.
Stängde datorn och kommer tillbaka till blåa sidan med reparationsalternativ. Hjälper inte att välja startreparation eller att återställa datorn. Funderar på att lämna in den till en datorbutik för reparation.
Stängde datorn och kommer tillbaka till blåa sidan med reparationsalternativ. Hjälper inte att välja startreparation eller att återställa datorn. Funderar på att lämna in den till en datorbutik för reparation.
Mycket ovanligt problem.
Vilka skyddsprogram har du på datorn?
Vilka backupprogram har du datorn?
Vilken var uppdateringen?
Fixa det själv istället! Ny W10 gratis ISO-fil finns på nätet att ladda ner sedan behöver du bara ett usb och tillgång till hårdvara att skapa det med. Sedan kan du kanske göra en reparation via det eller en nyinstallation.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!