2018-11-21, 21:46
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smultronettt
Hej
Installerade om Windows för ett tag sen genom Windows egna sätt på kontrollpanelen. Men ett tag efter började den tjata om att Windows nyckeln inte är äkta? Förstår bara inte varför, för jag har ju använt datorns egna Windows eller så. Tryckte ju på återställ till fabriksläge. Står nyckeln någonstans? Fick inte med någon skiva eller så.

MS har haft problem med sina servrar för licenserna, det bör lösa sig självt efter ett tag. Om inte så får du aktivera själv. Finn ut nyckeln - https://www.thewindowsclub.com/find-windows-product-key
Citera
2018-11-21, 22:05
Medlem
Om du bara vill slippa problem och få det att försvinna så finns det windows 10 pro-nycklar därute för 12-15 dollar. Om du inte orkar pilla med det dvs.
Citera
2018-11-25, 19:23
Medlem
Forever Winters avatar
Hallå i stugan!

Jag har byggt en ny PC:
MSI Z370-A Pro
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance
Samsung 860 EVO 1 TB
EVGA Geforce GTX 1070 FTW

Jag har även införskaffat Windows10 Pro -N (svensk).

Mitt problem är att jag inte får Win10 att fungera på burken.
Det går bra att installera (från USB) och slutföra installationen. Det är när Windows alla uppdateringar installeras som det börjar strula.
Efter det så kan jag inte installera drivrutiner för mitt grafikkort.
Google Chrome kan inte connecta till websidor efter uppdatering.

När jag försöker installera på nytt så hamnar det Windows.old-mappar under C som inte går att ta bort. Jag kan heller inte partitionera om disken i samband med installation.
Har installerat Windows säkert 15 gånger nu med samma resultat.

Jag har även prövat Windows PE för att kunna göra ändringar på disken utan resultat.

Vad ska jag göra?
Citera
2018-11-26, 02:58
Medlem
TinFoilHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forever Winter
Hallå i stugan!

Jag har byggt en ny PC:
MSI Z370-A Pro
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance
Samsung 860 EVO 1 TB
EVGA Geforce GTX 1070 FTW

Jag har även införskaffat Windows10 Pro -N (svensk).

Mitt problem är att jag inte får Win10 att fungera på burken.
Det går bra att installera (från USB) och slutföra installationen. Det är när Windows alla uppdateringar installeras som det börjar strula.
Efter det så kan jag inte installera drivrutiner för mitt grafikkort.
Google Chrome kan inte connecta till websidor efter uppdatering.

När jag försöker installera på nytt så hamnar det Windows.old-mappar under C som inte går att ta bort. Jag kan heller inte partitionera om disken i samband med installation.
Har installerat Windows säkert 15 gånger nu med samma resultat.

Jag har även prövat Windows PE för att kunna göra ändringar på disken utan resultat.

Vad ska jag göra?

Med Win PE borde du kunna kicka igång Diskpart och på så sett kunna rensa och tvätta systemdisken, dvs remove partitions och clean.

Testa sen att installera om Win10 men utan något nätverk inkopplat. Installera de drivare du har tillgängliga hemma utan nätverk. Stäng sedan av Windows Update och sen koppla in datorn mot internet och ladda då hem och installera alla drivrutiner du behöver. När det är klart så testar du att aktivera och hämta uppdateringar för Win 10.
Citera
2018-11-26, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
MS har haft problem med sina servrar för licenserna, det bör lösa sig självt efter ett tag. Om inte så får du aktivera själv. Finn ut nyckeln - https://www.thewindowsclub.com/find-windows-product-key
Tack så mycket, det fungerade
Citera
2018-11-28, 23:38
Medlem
Narkolypsyls avatar
Jag har formaterat min hårddisk, så datorn är som "ny". Dock så finns fortfarande en mapp kvar från den gamla installationen, och det kan finnas fler även om jag inte hittat några. Detta är ingen vanlig mapp som alltid finns innehållandes Windows-filer utan en xampp-mapp som innehåller info och konfigurationsfiler för en xampp-server som jag hade på min gamla installation.

Vad är det som gör att denna finns kvar? Ska inte allting försvinna vid en formatering av hårddisken?

Detta är i Windows 10 och hårddisken är en SSD om det har någon betydelse.
Citera
2018-11-28, 23:46
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Narkolypsyl
Jag har formaterat min hårddisk, så datorn är som "ny". Dock så finns fortfarande en mapp kvar från den gamla installationen, och det kan finnas fler även om jag inte hittat några. Detta är ingen vanlig mapp som alltid finns innehållandes Windows-filer utan en xampp-mapp som innehåller info och konfigurationsfiler för en xampp-server som jag hade på min gamla installation.

Vad är det som gör att denna finns kvar? Ska inte allting försvinna vid en formatering av hårddisken?

Detta är i Windows 10 och hårddisken är en SSD om det har någon betydelse.

Kör en Diskrensing och se om detta ligger kvar efter sitt avslut.
Citera
2018-11-29, 10:02
Medlem
Narkolypsyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Kör en Diskrensing och se om detta ligger kvar efter sitt avslut.

Tack för ditt svar. Jag lyckades dock lösa mitt problem på egen hand. Jag körde nämligen Windows 10 inbyggda "Reset this PC", men det kanske är samma sak som att köra en diskrensning? Jag gjorde som följande:

Startmenyn (Windows-knappen)
Reset this PC
Get started
Remove everything
Remove files and clean the drive
Reset

Nu har jag i alla fall uppnått önskat resultat
Citera
2018-12-02, 21:46
Medlem
-jeht98-s avatar
Installera ett Windows 10 ovanpå ett Windows 10

Hej, jag har en dator som har Windows 10 Pro 64bitars & den funkar inte längre att aktivera. Det står i nedre högra hörnet "Aktivera Windows" hela tiden och den försvinner inte. Min produktnyckel funkar inte att aktivera med längre. Jag har varit i kontakt med Microsofts kundservice & dom har vart inne i min dator med hjälp av Windows Insider och provat olika produktnycklar, felsökningar osv. Kan inte hellre lämna tillbaks Windows där jag köpte det ifrån eftersom att det var för länge sen + har ju redan installerat den på min dator. Så jag har provat alla lösningar jag kan komma på. Min sista utväg är då att köpa ett nytt Windows. Jag har en hemmabyggd gamingdator med moderkortet: AsRock. Har även kollat igenom datorn flera gånger för att utesluta att det är jag som har gjort något fel vid uppbyggnaden, men allt funkar och sitter som det ska.
Och frågan är ju då: Kan man installera ett nytt Windows 10 ovanpå mitt nuvarande Windows 10? Och hur gör man isåfall? Är rädd för att datorn inte ska klara av det och bli mycket segare, eftersom att det gamla Windows förmodligen fortfarande finns kvar under det nya?

Mvh Jeht
Senast redigerad av -jeht98- 2018-12-02 kl. 21:49.
Citera
2018-12-02, 21:49
Medlem
Kunde inte supporten ge dig en ny nyckel?
Citera
2018-12-02, 21:50
Medlem
-jeht98-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KFCnogger
Kunde inte supporten ge dig en ny nyckel?
Ja, men den funkade inte heller tyvärr.
Citera
2018-12-02, 22:34
Medlem
Finns en funktion i Win 10 där du kan göra en total fabriksåterställning av Windows. Du får då en helt ren dator. Dock försvinner alla program.
Går snabbt och du behöver inte någon installationsmedia.
Kan kanske vara värt att testa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in