2012-04-22, 19:30
Medlem
Isopropanols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tergo
när du installerade om tog du bort den gammle partionen och skapade en ny?

mvh
t

Ja.
Citera
2012-04-22, 19:45
Medlem
Efter att igår ha tryckt på F10 några gånger och då fått problemet att den startar om sig efter laddningslistan i Windows XP fortsätter detta. Läste lite om att det kan vara att nätaggregatet har gått sönder eller att grafikkortet har smällt eller överhettning i allmänhet.

Dock känns det ganska konstigt då den har stått avstängd sedan i augusti och bara varit på ett fåtal gånger sedan dess. (5 gånger ungefär, max 1 timme varje gång.)

Några tips på hur man kan lösa detta? Lyckas inte starta ifrån USB där jag la in Windows 7 heller som jag hade planerat. Hade tänkt att öppna datorn och kolla om man kan se vad som händer i datorn när den startar om. Låter som att den i framkant skrapar på något sätt.

Edit: Processorfläkten & nätaggregatsfläkten fungerar. Skulle det kunna vara så att HDDn har gått i graven?
Senast redigerad av malkia 2012-04-22 kl. 19:53.
Citera
2012-04-22, 20:07
Medlem
Lullebulle1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av malkia
Efter att igår ha tryckt på F10 några gånger och då fått problemet att den startar om sig efter laddningslistan i Windows XP fortsätter detta. Läste lite om att det kan vara att nätaggregatet har gått sönder eller att grafikkortet har smällt eller överhettning i allmänhet.

Dock känns det ganska konstigt då den har stått avstängd sedan i augusti och bara varit på ett fåtal gånger sedan dess. (5 gånger ungefär, max 1 timme varje gång.)

Några tips på hur man kan lösa detta? Lyckas inte starta ifrån USB där jag la in Windows 7 heller som jag hade planerat. Hade tänkt att öppna datorn och kolla om man kan se vad som händer i datorn när den startar om. Låter som att den i framkant skrapar på något sätt.

Edit: Processorfläkten & nätaggregatsfläkten fungerar. Skulle det kunna vara så att HDDn har gått i graven?
Säkerställ först att du har en recovery-partition på hårddisken.
Det kan du göra i diskhanteraren, recovery-partitionen brukar ligga runt 1-10GB.
Citera
2012-04-22, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lullebulle1
Säkerställ först att du har en recovery-partition på hårddisken.
Det kan du göra i diskhanteraren, recovery-partitionen brukar ligga runt 1-10GB.
Hittade inte den, men nu när jag inte rör någonting så startar datorn om efter laddningen i Windows XP. Allting verkar fungera i datorn som man kan se med ögat. Förstår inte riktigt vad som har hänt när den alltid har startat annars.

Edit: Kan heller inte se någon knappt där jag kan starta i felsäkert läge. Kollat runt lite i BIOs också, men kan inte hitta någonting där heller, tyvärr.
Citera
2012-04-22, 22:07
Medlem
UngeHerrMasks avatar
Darorhelvetet startar inte...

Hejsan!

Jag sitter här med min bärbara dator som har windows 7. För några dagar sedan så började windows att klydda. På skärmen så stod det att mitt windows inte var äkta men det är äkta. Jag installerade om os men nu är det skit igen..När jag startar datorn så står det att windows söker efter filer. Sen börjar den att försöka hitta ett fel men inget fel hittas .Jaghar försökt att starta i felsäkert läge men samma händer igen. System recovery står det. JAG KOMMER INTE ÅKT MINA VIKTIGA FILER!!!! Vad ska jag ta mig till?

Jag har sökt men hittar inget om just detta..

Tack på förhand.
Citera
2012-04-22, 22:31
Medlem
Nikeniks avatar
Kör dubbla operativsystem, ska installera om vista

Jag kör Windows Vista och har installerat Ubuntu 11.04 som alternativt operativsystem.
Nu är windows så segt jag behöver göra en ominstallation/systemåterställning.

Om jag gör det, kommer jag fortfarande kunna välja i uppstarten vilket operativsystem jag vill starta?
Citera
2012-04-22, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikenik
Jag kör Windows Vista och har installerat Ubuntu 11.04 som alternativt operativsystem.
Nu är windows så segt jag behöver göra en ominstallation/systemåterställning.

Om jag gör det, kommer jag fortfarande kunna välja i uppstarten vilket operativsystem jag vill starta?

Ja du kommer få välja vid uppstart vilket OS du vill boota.
Men dock skulle jag rekommendera 10.04 LTS (lucid lynx) istället. Den är enligt mig den nyaste "stabila" versionen. 11.04 är väll till och med beta fortfarande om jag minns rätt?
Citera
2012-04-22, 22:39
Medlem
Länge sedan jag höll på med sådant, men rent generellt brukar det vara lättare att installera Linux efteråt.
Citera
2012-04-22, 22:44
Medlem
Nikeniks avatar
Tack för svar.
Du kör jag ominstallation på windows.

Finns en massa linux -distubritnioner, installerade Ubuntu då 11.04 vart den senaste. Och efter windows började uppföra sig konstigt för 3 veckor sedan har jag kört med Ubuntu. Stabilare än ett vresigt buggigt Vista.

Alltså, jag har ju jobbat med Ubuntu i 3 veckor nu, har dokument och program installerade på den partitionen. Vill ju inte behöva installera om och bli av med mina inställningar.
Senast redigerad av Nikenik 2012-04-22 kl. 22:50.
Citera
2012-04-22, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikenik
Tack för svar.
Du kör jag ominstallation på windows.

Finns en massa linux -distubritnioner, installerade Ubuntu då 11.04 vart den senaste. Och efter windows började uppföra sig konstigt för 3 veckor sedan har jag kört med Ubuntu. Stabilare än ett vresigt buggigt Vista.

Alltså, jag har ju jobbat med Ubuntu i 3 veckor nu, har dokument och program installerade på den partitionen. Vill ju inte behöva installera om och bli av med mina inställningar.
Ett bra tips (men lite sent kanske) är att ha en separat partition för /home. Då är det bara att installera om rubbet utan att man förlorar några inställningar.
Citera
2012-04-22, 23:14
Medlem
Nikeniks avatar
Har en separat partion. Satte av 10Gb till Ubuntu när jag installerade.
Tack för hjälpen.
Citera
2012-04-22, 23:17
Medlem
sommarlovs avatar
Windows-installationen bryr sig inte, varken frågar dig eller informerar att den skriver över GRUB.
Efter Windows-installationen behöver du starta på en Live Linux CD (Vilken som helst nästan) och återinstallera GRUB, Google vet mera...

Håll kvar vid 11.04, inget fel på den.
Men om du vill ha lite nyare grejer, så kan du uppgradera till 12.04 om några månader när den har stabiliserat sig...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in