Citat:
Ursprungligen postat av
2Keynote
Någon som såg Serbien - Kroatien igår?
Båda lagen är fullproppade med "bosnier" som är födda och uppvuxna i Bosnien men som spelar i något av dessa landslag. Subotic är bosnienserb från Banja Luka, Simunic är bosnienkroat från Fojnice. Kan hålla på och räkna upp namn i evighet.
Simunic manglade ner Sulejmani fullständigt och dom serbiska supportrarna började slita av stolar på arenan för att kasta på honom. Simunic svar till dom: "De kan väl försöka pricka mig, men mitt huvud är bosniskt". Nått i den stilen.
Jag undrar hur svenskar hade känt om typ fotbollsspelare födda och uppvuxna i Sverige med annan bakgrund väljer att spela för ett annat landslag. Det var ju ramaskri i media bara för att Sadiku valde Albanien istället för Sverige. Branimir Hrgota (bosnienkroat) tackade nej till svenska u21-laget och folk började ana ugglor i mossen. Det ses inte med blida ögon på, speciellt inte om man fått sin skolning i Sverige och uppväxt i Sverige.
Hur reagerar man på sånt här nere i Bosnien? Är det kutymt att välja Serbien/Kroatien trots att man är född och uppvuxen i Bosnien?
Det beror på vem du frågar, fjortisar tycker oftast att det är förjävligt att vissa spelare från Bosnien spelar för grannländer samtidigt som de mer äldre och politiskt mera målmedvetna nationalistiska bosniaker är jätteglada att Bosniens landslag idag i princip består endast av bosniaker.
Och att sådana som Subotic och Simunic tar och flyttar hela sin släkt till grannländerna.
Även om fotboll är viktigt så finns det saker som är enormnt mycket viktigare.
Hrgota gjorde väl mål igår för Sverige?