Lämnar mina personliga åsikter om dig, och det politiska läget i mitt hemland åt sidan. Ja Bosnien och Hercegovina är en suverän och erkänd stat, bl a utav "moderlandet" Kroatien, och bosnienserbernas "moderland" Serbien.
Om vi leker med tanken att Herceg-Bosna får autonomi, eller att man anslutar nämnda område till "moderlandet". Vem skall hjälpa er med besväret? Kroatien och dess folkvalda politiker har bett bosnienkroaterna att se Sarajevo som sin huvudstad, inte Zagreb.
Man har även lagt Bosnien och Hercegovina till sitt förflutna, och man har inga som helst planer på att stjäla grannlandets landområde längre.
Dels pga att man har kommit till sitt "pamet", Men även pga EU - man vill inte äventyra sitt medlemskap i EU, och EU har även - kanske inte bokstavligen - klargjort för Kroatien att man inte har rätt till och försöka erövra grannlandets landområde. Iom EU inträdet.
Samma sak gäller Serbien, därför är de bra om serberna går med i EU - det kommer öppna för Bosnien och Hercegovina, och EU har då kontroll över staterna i forna Jugoslavien. Inga fler krig, likt de vi såg och upplevde för tjugo år sedan, kommer ske igen.
Sedan är jag som är född i Krajina lite nyfiken på en sak, vad hade ni i Herceg-Bosna tänkt att göra med de katoliker som bor i exempelvis Derventa eller Sanski Most? Jag känner flera damer personligen, både genom träff i verkligheten och via diverse internet sidor. Dessa älskar Bosnien och Hercegovina, umgås med bosniaker och de brukar titta på landslaget - när BiH spelar vänskapsmatcher och kvalmatcher.
De genomled samma helvete som bosniakerna, och de satt även i koncentrations läger med de förstnämnda. Hur skall ni göra med dessa? Skall de få vara kvar med bosniakerna, i erat s k "Herceg-Bosna"?
Citat:
Ursprungligen postat av lastpass
USA:s ambassadör stödjer kroaterna i Herceg Bosna med sitt senaste besök efter att muslimska terrorister mördade en katolsk präst i Bihac förra veckan.
Precis såna här händelser som göra att muslimer får USA mot sig och att Herceg Bosna snart kan ansluta sig att till moderlandet
http://www.hercegbosna.org/vijesti/bih/susret-kardinala-puljica-i-americkog-veleposlanika-moona-7233.html?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitte r