2009-11-06, 05:11
Medlem
Flytande_argots avatar
Vem byggde egentligen pyramiderna?

Egyptierna.

Punkt nummer fyra i Carl Sagans "Baloney detection kit":

Citat:
4. How does the claim fit with what we know about how the world works?

An extraordinary claim must be placed into a larger context to see how it fits. When people claim that the Egyptian pyramids and the Sphinx were built more than 10,000 years ago by an unknown, advanced race, they are not presenting any context for that earlier civilization. Where are the rest of the artifacts of those people? Where are their works of art, their weapons, their clothing, their tools, their trash? Archaeology simply does not operate this way.
Citera
2009-11-06, 06:31
Medlem
pirogs avatar
Egypterna borde rimligtvis byggt pyramiderna. Plus slavar om de andvändes.
Citera
2009-11-06, 08:19
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaynar
jag var nyligen i egypten på ett nybyggt 5 stjärnigt hotell
kakelplattorna på toan föll ju lös när man sket.
kan under inga omständigheter vara samma folk som bor där nu som de som lyckades med bravaden att få nått o hålla i 6 tusen år

där haru nå konkret enl finaste norrlänska logik

sitt ned
Dagens egyptier är inte riktigt samma som antikens egyptier.
Mellan Egyptiernas storhetstid och nu har de blivit invaderade och assimilerade ett antal gånger.

Och inte minst av de muslimska araberna, som har lyckats förvandla mer eller mindre hela mänsklighetens vagga till skit.

Citat:
Ursprungligen postat av BobbyChong
Ja det gjorde han... men poängen är att den kunskapen har gått förlorad någonstans på vägen men varit känd för civilisationer för tusentals år sedan. Några hundra år är inte speciellt många generationer om man tänker efter och inte kång tid i dom tidsrymder vi pratar om speciellt.
Och ja,vi har gjort väldiga framsteg under senaste 400 åren och det är ju så historien ser ut att den gör tidvis stora hopp framåt,upptäckter skickar utvecklingen framåt och jag anser att det är naivt att tro att historien sniglat sig fram i ett linjärt flöde av upptäckter som många historieböcker antyder.
Nja, det har det väl inte.
Man kallade det ju för medeltiden eftersom man länge ansåg att det var en mörk tid mellan antiken och renässansen där just historiska upptäckter glömdes bort snarare än forskades fram.

Nu var det ju inte riktigt så, men det står ganska klart att mycket teknik och utveckling försvann i och med att Romarriket föll.

Citat:
Vad är det du hakar upp dig på om vattenerosion på pyramiderna för?
Klart det inte är det om det inte har varit klimat där för att tillräckligt med vatten ska ha flödat ner för dom!Som det har med sfinxen,som jag lagt fram källor på som påstår att det beror på att sfinxen är byggt långt tidigare än pyramiderna....Det enda du referar till som källa är wikipedia,tungt.
I tillägg har större delen av dom varit under sand under väldigt lång tid.
Att tro att Egypterna bara byggde pyramider för att dom kunde utan någon djupare tanke på det,i brist på annat att göra tror jag inte ett dugg på.
Om folk visste REDAN under medeltiden att jorden va rund så kul för dom det är ändå jävligt sopigt..
De hade en djupare tanke, nämligen religion.
Samma sak som fick dem att placera stora skatter i dessa gravkammare.

Eller hur förklarar du dem? Lager för att användas av återvändade utomjordingar? Betalning till den gamla avancerade civilisationen som lades i "bankfack"?

Religion är en oerhört stor drivkraft, och pyramiderna är gravmonument för att hedra oh säkerställa deras härskares plats i efterlivet.
Citera
2009-11-06, 11:04
Medlem
L Ron Hubbards avatar
Citat:
En massa text

Ger de en förklaring i youtube-filmen om varför de vänder kartan över Gize upp och ned?
Jag har sett filmen för länge sedan och orkar inte se det igen...
Citera
2009-11-06, 12:40
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Många högt stående tidiga kulturer visar en stor förståelse för stjärnors placeringar och och cykler som sträcker sig över tiotusentals år.Se tex på Mayakalendern som förutser solförmörkelser och annat 1000 år efter deras fall.

Att kunna förutsäga solförmörkelser säger inget om huruvida
man genom observationer och matematiska modeller
kan bevisa helicentrism.

Citat:
Suck...för att citera mig själv från två inlägg sen:
"Pyramiderna är det rätt klart att dom byggdes under 4e dynastin,var klara ca 2500 fKr"
förra:..."som påstår att det beror på att sfinxen är byggt långt tidigare än pyramiderna..."

Tips: Ska du ljuga så ska du göra det på ett trovärdigt sätt,
eller åtminstone på ett sätt som inte kan motbevisas.
Ditt ovanstående påstådda citat återfinns ö.h.t. inte i den här tråden.

Citat:
Påstår alltså inte att pyramiderna är byggda 10500 år sen utan att dom genom sin formation visar tillbaka till det årtalet av någon anledning som tydligen var väldigt viktig för dom.

Och varför är då inte pyramiderna och Sfinxen arrangerade efter
hur Orion såg ut för 10'500 år sedan och varför befinner sig Sfinxen
på fel sida Nilen?
Citera
2009-11-07, 02:29
Medlem
BobbyChongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Tips: Ska du ljuga så ska du göra det på ett trovärdigt sätt,
eller åtminstone på ett sätt som inte kan motbevisas.
Ditt ovanstående påstådda citat återfinns ö.h.t. inte i den här tråden.

Det första citatet finns på sidan 6 i det inlägget som ser ut som ett helt citat för råkade logga ut.
Nr 2 på sida 7.
Innan du kallar mig för lögnare bör du få huvudet ur ditt arroganta arsel och läsa inläggen ordentligt och åtminstone se Dokumentären jag rekommenderat där teorin jag pratar om presenteras.Den kan du se om och om igen så slipper du skriva samma sak fler gånger.
Citera
2009-11-07, 04:01
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Det första citatet finns på sidan 6 i det inlägget som ser ut som ett helt citat för råkade logga ut.
Nr 2 på sida 7.
Innan du kallar mig för lögnare bör du få huvudet ur ditt arroganta arsel och läsa inläggen ordentligt och åtminstone se Dokumentären jag rekommenderat där teorin jag pratar om presenteras.Den kan du se om och om igen så slipper du skriva samma sak fler gånger.

Jaha, och om jag länkar till fem dokumentärer som hävdar att Egyptierna byggde pyramiderna, kommer du då se dem innan du svarar?

Skärpning!
Citera
2009-11-15, 06:37
Medlem
BobbyChongs avatar
Ingen tvekan om att pyramiderna byggdes ca 2500fKr,det är väldokumenterat från den tiden.
Sfinxen däremot är det jag ,enligt deras teori,ifrågasätter tiden för byggnad.Inget finns dokumenterat av vem,varför eller när den byggdes.
Tecknen på vattenerosion,som tyder på att den var där under en tid då klimatet var annorlunda.
Men också att under vårdagjämningen då solen går upp skulle sfinxen ha tittat direkt på stjärnbilden Taurus,och borde då ha varit avbildad till en oxe.
Den är dock gjord i form av ett lejon,och den stjärnbild sfinxen ser på vårdagjämningen när solen går upp,för 10500 år sedan,är just Lejonet.
Citera
2009-11-15, 06:58
Medlem
BobbyChongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L Ron Hubbard
Ger de en förklaring i youtube-filmen om varför de vänder kartan över Gize upp och ned?
Jag har sett filmen för länge sedan och orkar inte se det igen...

Det går Robert Bauval igenom i slutet av fjärde delen(youtube).
Genom precession(engelska vet ej vad det heter på svenska),det är kort att jorden genom sin rotation också likt en snurra som börjar tappa fart rör sig i en cirkel.Ett varv är 26000år.Då man går efter vart nordpolen pekar,på de olika stjärnbilderna.
På så sätt ändras stjärnbildernas placering på himlen.
Giza är placerade 45grader nordöst,och den tid som orion var placerad,i sitt lägsta läge i precessionscykeln var för 10500 år sedan.Orion var då i 45grader.
Citera
2009-11-15, 07:07
Medlem
BobbyChongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Vem byggde egentligen pyramiderna?

Egyptierna.

Punkt nummer fyra i Carl Sagans "Baloney detection kit":

Ja dom byggde dom.
Hade Carl Sagan fått ta del av den forskning som på senare lagts fram att de civilizationerna låg vid kuster som hastigt översvämmades,är jag säker på att han åtminstone skulle ha sett på materialet och tolkat det kritiskt som sig bör av en så stor tänkare som han.Förhoppningsvis inser arkeologer att allt från mänsklighetens historia inte enbart går att finna i jorden på land,men att få anslag att göra utgrävningar i havet är rätt knepigt..
Citera
2009-11-22, 14:05
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ja dom byggde dom.
Hade Carl Sagan fått ta del av den forskning som på senare lagts fram att de civilizationerna låg vid kuster som hastigt översvämmades,är jag säker på att han åtminstone skulle ha sett på materialet och tolkat det kritiskt som sig bör av en så stor tänkare som han.Förhoppningsvis inser arkeologer att allt från mänsklighetens historia inte enbart går att finna i jorden på land,men att få anslag att göra utgrävningar i havet är rätt knepigt..

Problemet är att du har inga bevis för din teori annat än löst underbyggda konspirationer.
Det finns gott om skriftliga bevis för vem som byggde pyramiderna, med vilka verktyg och vilken organisation man hade.
Citera
2009-11-22, 19:14
Medlem
LojtnantWerners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Problemet är att du har inga bevis för din teori annat än löst underbyggda konspirationer.
Det finns gott om skriftliga bevis för vem som byggde pyramiderna, med vilka verktyg och vilken organisation man hade.
där har du fel presentera gärna en bra för klaring så ska jag se om jag kan punktera den åt dig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in