Citat:
Ursprungligen postat av Gaynar
jag var nyligen i egypten på ett nybyggt 5 stjärnigt hotell
kakelplattorna på toan föll ju lös när man sket.
kan under inga omständigheter vara samma folk som bor där nu som de som lyckades med bravaden att få nått o hålla i 6 tusen år
där haru nå konkret enl finaste norrlänska logik
sitt ned
Dagens egyptier är inte riktigt samma som antikens egyptier.
Mellan Egyptiernas storhetstid och nu har de blivit invaderade och assimilerade ett antal gånger.
Och inte minst av de muslimska araberna, som har lyckats förvandla mer eller mindre hela mänsklighetens vagga till skit.
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyChong
Ja det gjorde han... men poängen är att den kunskapen har gått förlorad någonstans på vägen men varit känd för civilisationer för tusentals år sedan. Några hundra år är inte speciellt många generationer om man tänker efter och inte kång tid i dom tidsrymder vi pratar om speciellt.
Och ja,vi har gjort väldiga framsteg under senaste 400 åren och det är ju så historien ser ut att den gör tidvis stora hopp framåt,upptäckter skickar utvecklingen framåt och jag anser att det är naivt att tro att historien sniglat sig fram i ett linjärt flöde av upptäckter som många historieböcker antyder.
Nja, det har det väl inte.
Man kallade det ju för medeltiden eftersom man länge ansåg att det var en mörk tid mellan antiken och renässansen där just historiska upptäckter glömdes bort snarare än forskades fram.
Nu var det ju inte riktigt så, men det står ganska klart att mycket teknik och utveckling försvann i och med att Romarriket föll.
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyChong
Vad är det du hakar upp dig på om vattenerosion på pyramiderna för?
Klart det inte är det om det inte har varit klimat där för att tillräckligt med vatten ska ha flödat ner för dom!Som det har med sfinxen,som jag lagt fram källor på som påstår att det beror på att sfinxen är byggt långt tidigare än pyramiderna....Det enda du referar till som källa är wikipedia,tungt.
I tillägg har större delen av dom varit under sand under väldigt lång tid.
Att tro att Egypterna bara byggde pyramider för att dom kunde utan någon djupare tanke på det,i brist på annat att göra tror jag inte ett dugg på.
Om folk visste REDAN under medeltiden att jorden va rund så kul för dom det är ändå jävligt sopigt..
De hade en djupare tanke, nämligen religion.
Samma sak som fick dem att placera stora skatter i dessa gravkammare.
Eller hur förklarar du dem? Lager för att användas av återvändade utomjordingar? Betalning till den gamla avancerade civilisationen som lades i "bankfack"?
Religion är en oerhört stor drivkraft, och pyramiderna är gravmonument för att hedra oh säkerställa deras härskares plats i efterlivet.