2018-04-07, 11:38
Medlem
Ariel Sharon sa att judar byggde pyramiderna ledda av Moses. Om ngn pastar annat ar hen anti-semit o forintelsefornekare.
Citera
2018-04-07, 13:52
Medlem
QuattroCarls avatar
"Vetenskapen" har gång på gång visat att de inte alls vet.
Tycker det är underhållande att se hur hjärntvätt fungerar

Vissa är allvetare och "vet" men kan inte förklara.
Eller, vissa "vet" för någon annan sagt det.

Vill fortfarande veta hur de skapade skålar och vaser ur sten som är glas tunna.
Vill fortfarande veta hur de borrade ut kärnor med 2.5 mm drivning per varv i granit och dessutom koniska.

Men vissa, de vet bestämt så pass så att de kan säga att de "vet".

Dröm o glöm.
Citera
2018-04-07, 14:00
Medlem
QuattroCarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodrot
Alltså jag är med på din fantasi sida - man skall låta fantasin gå loss - det är spännande och intressant och det är roligt med ufo böcker - shit hela min ungdom var jag förundrad över "bermuda triangel".

Sen sätter man sig tyvärr ned och blir vuxen och vetenskaplig

Jag har ganska lätt att se hur Galileo blev driven till landsflykt och hotad med tortyr när han påtala att jorden inte var platt.

Ps "vetenskaplig"? Haha, nä hjärndöd, troligtvis hjärndöd hela livet.
Senast redigerad av QuattroCarl 2018-04-07 kl. 14:09.
Citera
2018-04-07, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeadsOn
Ariel Sharon sa att judar byggde pyramiderna ledda av Moses. Om ngn pastar annat ar hen anti-semit o forintelsefornekare.
En forskare noterade att det inte står något om pyramiderna i Bibeln, vilket talar emot att Moses skulla varit med på bygget.
Återkommer kanske när jag läst lite fler svar i denna långa tråd!
Citera
2018-04-07, 15:15
Medlem
libbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Och varför skulle inte det gå ihop?

För det påstås inom konventionell arkeologi att det skulle vara byggt inom 20-30 år. Och då vet de inte ens metoden för hur de fick stenarna på plats eller vilka verktyg de använt även fast det finns tydliga spår av effektiva maskinverktyg. Stora sågklingor på över 2 meter finns det spår efter med mera.

Skulle det vara byggt på 23-30 år så skulle de behöva placera en sten i bygget varje 2½ minut i princip 365 dagar om året.

Att människan byggde pyramiderna är det inte många som tvekar över. Problemet är tidsramen och med vilka verktyg och hur.

Det finns vissa som tror att de skulle vara byggt på 3-12 år per pyramid. Matten går dock inte ihop med dåvarande metoder som arkeologin försöker påstå skulle vara rådande.

De har inte ens försökt förklara alla verktygsmärken och verkningsgraden på borrkärnorna t.ex. för de kan inte. Det går inte ihop med den "modell" som de lärt sig ska råda.
Citera
2018-04-07, 15:46
Medlem
libbens avatar
Brien la nyligen upp en ny video som påvisar spår av stora sågklingor.

https://youtu.be/S6Y0Dzl0RCA
Citera
2018-04-07, 20:40
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Brien la nyligen upp en ny video som påvisar spår av stora sågklingor.

https://youtu.be/S6Y0Dzl0RCA

Spår av sågklingor finns också på granitsarkofagen inne i Cheops pyramiden.
Ett massivt granitblock som holkats ur invändigt med räta sidor.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/03/S10.08_Gizeh%2C_image_9620.jpg

Det skadade hörnet på sarkofagen är också något märkligt.På de allra äldsta fotografierna ser det ut som det skadade hörnet av sarkofagen smält och graniten sen runnit ner i en "pöl" på golvet nedanför. Granit smälter vid ca 1200 grader Celsius. Varför gravplundrare skulle ta sig in i sarkofagen genom att värma upp den tills graniten smälter har jag lite svårt att förstå om det nu är gravplundrare som gjort det.Borde finnas enklare sätt.

Hittar tyvärr inte dessa foto på nätet men har sett det i en bok om Cheopspyramiden för länge sedan.Den här "pölen" med smält granit på golvet har sen försvunnit.Troligtvis har tidiga besökare tagit med sig souvenirbitar av "pölen" tills allt försvann eller har den "städats" bort för mer än 100 år sedan.
Senast redigerad av HAARP 2018-04-07 kl. 21:27.
Citera
2018-04-07, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av libben
För det påstås inom konventionell arkeologi att det skulle vara byggt inom 20-30 år. Och då vet de inte ens metoden för hur de fick stenarna på plats eller vilka verktyg de använt även fast det finns tydliga spår av effektiva maskinverktyg. Stora sågklingor på över 2 meter finns det spår efter med mera.
jag kan inte se youtubefilmerna du länkar, men hur ser man skillnad på sågklinga och "vanlig" såg som egyptierna använde lämnar spår efter sig?
Citat:
Skulle det vara byggt på 23-30 år så skulle de behöva placera en sten i bygget varje 2½ minut i princip 365 dagar om året.
Eller typ 3 stenblock per arbetare per år. Inte lika imponerande då va?
Citera
2018-04-07, 23:00
Medlem
miloudots avatar
Citat:

Ja, precis, det går åt tre "arbetare" att dra ett 2,5 ton tungt stenblock till toppen av en 130 meter hög pyramid och det skulle inte vara imponerande? Var det 20000 gorillor som byggde pyramiderna, eller?

haha Ni är för roliga, ni "bildade"...
Citera
2018-04-08, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miloudot
Ja, precis, det går åt tre "arbetare" att dra ett 2,5 ton tungt stenblock till toppen av en 130 meter hög pyramid och det skulle inte vara imponerande? Var det 20000 gorillor som byggde pyramiderna, eller?

haha Ni är för roliga, ni "bildade"...
Vem är det som rolig här va? Det finns inga stenar på toppen som väger 2.5 ton. Hursomhelst så formulerade jag mig kanske lite fel, men om vi säger att olika arbetslag på totalt kanske 1000 arbetare fanns som i skift drog upp stenarna. Låter det bättre?
Citera
2018-04-08, 02:02
Medlem
libbens avatar
Citat:
jag kan inte se youtubefilmerna du länkar, men hur ser man skillnad på sågklinga och "vanlig" såg som egyptierna använde lämnar spår efter sig?

Du får helt enkelt fixa konto på youtube eller testa länken i incongnito fönster eller via någon proxy kanske.

Arkeologin idag vill inte erkänna att de har mer avancerade verktyg. Det är där som problemet är idag inom arkeologin. Vilket det uppenbart handlar om när man ser all spår av alla verktyg.

De får det att låta som koppar mejsel och lite stenblock i handen för att nöta fram dessa block och kurvator med mera. Så är det inte.
Citera
2018-04-08, 02:18
Medlem
miloudots avatar
Citat:
Vem är det som rolig här va? Det finns inga stenar på toppen som väger 2.5 ton. Hursomhelst så formulerade jag mig kanske lite fel, men om vi säger att olika arbetslag på totalt kanske 1000 arbetare fanns som i skift drog upp stenarna. Låter det bättre?

Stenblocken i konstruktionen väger mellan 2,5- och 15 ton i snitt. De största granitblocken i taket till Konungens kammare väger obegripliga 50 ton...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in