2026-01-06, 23:57
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svulstism
Haha - okej. Jag skriver några rader i ämnet här om jag stöter på skillnader som vore värda nog att skriva om i denna tråd eller intressanta nog...

Låter som en bra tanke
Citera
2026-01-07, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fishy75
Är det vid 70 gränsen går? Har läst runt men kommer inte ihåg om det är just 70 som det blir betydligt dyrare.

Redan vid 60 så börjar det bli saftigt på årsbasis.
Man bör ha företag/arbetsgivare som betalar försäkringen åt sej.
Citera
2026-01-13, 18:06
Medlem
Kampf-Kommandos avatar
Det går att ansöka om METV och DTV på ambassader utanför Sverige om man skulle befinna sig utomlands och vill dra till Thai ?
Citera
2026-01-13, 20:49
Medlem
Allt har ett pris..., även multisjuka 75-åringar kan hitta en heltäckande försäkring, om de vill bo i Thailand men det kostar.
För personer mellan 45 och 60 utan lång sjukhistoria bör det gå att hitta en inte allt för dyr försäkring, googla eller fråga din AI vän.

Expat-package är optimalt, men skulle tro att 0,5% av läsarna i tråden kvalificerar för detta.

Är man äldre med begränsade ek resurser, flytta inte till Thailand..., gör 45-dars resor som täcks av hemförsäkringen, eller köp tilläggsförsäkring på nätet för några månader

Ett PS, med min erfarenhet som doktor.., undvik statliga sjukhus, bara de bästa Thailändska sjukhusen håller en internationell standard.

Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Citera
2026-01-14, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_

Grejen är väl att många i den åldern inte har någon arbetsgivare längre, och har man en arbetsgivare så åker man till Thailand på semesterresor, och då är det ju inget större problem med försäkringar.

Problemet är väl främst dom som flyttat till Thailand och blivit äldre, och inte längre har råd med försäkring..
Citera
2026-01-14, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ed-Dearborn
Allt har ett pris..., även multisjuka 75-åringar kan hitta en heltäckande försäkring, om de vill bo i Thailand men det kostar.
För personer mellan 45 och 60 utan lång sjukhistoria bör det gå att hitta en inte allt för dyr försäkring, googla eller fråga din AI vän.

Expat-package är optimalt, men skulle tro att 0,5% av läsarna i tråden kvalificerar för detta.

Är man äldre med begränsade ek resurser, flytta inte till Thailand..., gör 45-dars resor som täcks av hemförsäkringen, eller köp tilläggsförsäkring på nätet för några månader

Ett PS, med min erfarenhet som doktor.., undvik statliga sjukhus, bara de bästa Thailändska sjukhusen håller en internationell standard.

Vad är Expat Package?

Är man äldre med begränsade resurser så har man väl inte direkt råd att flänga fram och tillbaka på värst många 45-dagarsresor per år?
Citera
2026-01-14, 01:00
Medlem
Expat package.., det utländska företag erbjuder antsällda som under en period är stationerade i Bangkok: lön, fria hemresor, sjukvård, skola för ungarna, bostad osv..., förr ingick väl tjänstefolk.

Mitt råd var riktat till de som tänker flytta ut och pensionera sig i Thailand och inte har jättebra ekonomi, heltäckande sjukförsäkring kopplat till ett bra sjukhus kan bli väldigt dyrt om du har preexisting conditions.

Förr i välden kunde man flyga arn- suv tur och retur för 5 tusen, många som "flängde" mellan länderna.

Sidebar. Kul att du skriver så mycket, jag vet att du kände Källman bra (och gjorde hans hemsida)

Citat:
Ursprungligen postat av AlexxxZ
Vad är Expat Package?

Är man äldre med begränsade resurser så har man väl inte direkt råd att flänga fram och tillbaka på värst många 45-dagarsresor per år?
Citera
2026-01-14, 02:51
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kampf-Kommando
Det går att ansöka om METV och DTV på ambassader utanför Sverige om man skulle befinna sig utomlands och vill dra till Thai ?

Du ansöker online initialt men vill du ansöka om DTV så kan du göra det från valfri ambassad helst i det land du befinner dig i för närvarande.
Citera
2026-01-14, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ed-Dearborn
Expat package.., det utländska företag erbjuder antsällda som under en period är stationerade i Bangkok: lön, fria hemresor, sjukvård, skola för ungarna, bostad osv..., förr ingick väl tjänstefolk.

Mitt råd var riktat till de som tänker flytta ut och pensionera sig i Thailand och inte har jättebra ekonomi, heltäckande sjukförsäkring kopplat till ett bra sjukhus kan bli väldigt dyrt om du har preexisting conditions.

Förr i välden kunde man flyga arn- suv tur och retur för 5 tusen, många som "flängde" mellan länderna.

Sidebar. Kul att du skriver så mycket, jag vet att du kände Källman bra (och gjorde hans hemsida)

Ah, okay. Ja, det är ju bra för dom som har anställning hemifrån, bortskämda är dom

Ja, jag kände honom väl, och helt riktigt byggde jag en av hans sidor på den tiden när det var sysselsättningen
Citera
2026-01-17, 17:47
Medlem
Har det skett någon ändring gällande visum eller är det samma som för 2 år sen?
Är det upp till 60 dagar fortfarande?
Citera
2026-01-17, 21:24
Medlem
Fishy75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuietVillain
Har det skett någon ändring gällande visum eller är det samma som för 2 år sen?
Är det upp till 60 dagar fortfarande?
är samma, 60 dagar.
Citera
2026-01-19, 10:37
Medlem
De kollade varken Exit ticket eller Arrival card på Suvharnabumi nu (om jag inte visade i Sverige eller Istanbul transfer, kommer inte ihåg)

Hade en onwardticket utifall, var ändå värt 16 euro för att inte behöva tänka på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in