Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-22, 15:52
  #3001
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svulstism
Har tele-kontakt med Thai konsulatet i Stockhom. Det blev ännu kukigare, situationen... Thailand är inte ett bra ställe att spontanresa till, heller att förvänta sig flexibilitet...

De rekommenderar att jag ansöker E-visa (turist) ja, okej. Men jag förklarar att mitt flyg går 27/3, ni säger att handläggningstiden är 7-10 dagar. Om jag hinner anlända i Thailand, gills då turistvisumet? NO. (någon snack om att man då måste ut ur landet för att sen entra igen). Kommer det uppstå problem med Visa exemtion (30 dagar) om jag har en öppen turist-visa ansökning? I am not sure.... nähä..

Får väl gå till immigration där antar, ska tydligen kanske finnas i Hua Hin...

Vad jag har hört så går turistvisumansökan med e-visa mycket snabbare än så. Typ någon dag.

Visum är till för att komma in i landet. Inte för att stanna där. Därför skulle du behöva åka ut för att få ditt turistvisum aktiverat.

Det finns immigrationskontor i en väldig massa städer.

Jag skulle inte oroa mig för att få några problem extension of stay bara för att jag skulle ha en aktiv ansökan om turistvisum...
Citera
2024-03-22, 15:54
  #3002
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Det är väl ingen som planerar att få vård när man reser men du gör ju givetvis som du vill.

Är egentligen inget som är otydligt i sig men kanske för vissa.

All info som du har efterfrågat är väldigt lätt att hitta på webben.

Edit:
Tog mig 3 sekunder.

https://www.insuremytrip.com/destina...vel-insurance/
https://www.postoffice.co.uk/travel-insurance/thailand


All info som inte står på thailändksa myndigheters sidor, konsult osv är INTE giltig information utan kan vara tolkningar och om ni har märkt så ändras Thailands in/ut-reseregler i hög takt. Inte sällan står inget datum på de olika infosidorna.

Och..Den information som står på Thailändska offeciella sidor är tvetydlig och skapar genast rum för lika många följdfrågor. När man tar kotnakt med dem direkt avhåller de sig från att ge konkreta besked i all utsträckning för att själva inte hamna i problem med något de hävdar....

Om man vill försäkra sig att resan ska gå bra och inte fastna i U-landsbyråkrati så är det inte glasklar information direkt...
Citera
2024-03-22, 16:01
  #3003
Medlem
Svettigutsugares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlexxxZ
Nej, ett visum är ett visum. Extension of stay är extension of stay. Ta en titt i ditt pass på dina stämplar så kommer du nog se att det inte är ett visum du fått... Eller?

Ett visum är förbrukat när man går igenom immigrations, och behövs bara vid ankomst för att komma in i landet.

Ps. Det heter Sriracha.

Tack Alex för du alltid är så duktig att rätta folk med hur det stavas
Fast nu var det ju så att personen frågade om visum och det jag skrev går ju i folkmun under epitetet Marrige-VISA. Så då är det kanske fel som de säger på immigration?
Samma för alla de som brukar säga de skall förlänga sina retierment visa. Då är det egentligen inte heller något visa?

Visum eller icke jag kommer ju in i landet på 30 dagar och sedan förlängt det på plats.
Citera
2024-03-22, 16:14
  #3004
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svettigutsugare
Tack Alex för du alltid är så duktig att rätta folk med hur det stavas
Fast nu var det ju så att personen frågade om visum och det jag skrev går ju i folkmun under epitetet Marrige-VISA. Så då är det kanske fel som de säger på immigration?
Samma för alla de som brukar säga de skall förlänga sina retierment visa. Då är det egentligen inte heller något visa?

Visum eller icke jag kommer ju in i landet på 30 dagar och sedan förlängt det på plats.

Nu var det ju inte stavningen, utan något helt annat, men det är lugnt.
Jag kallar saker vad dom är

Man kan inte förlänga sitt visum, men man gör en "extension of stay" som är baserat på något, t.ex. arbete, att vara gift, eller annat.

Och du säger att "du kommer in på 30 dagar", vilket inte heller är något visum, utan visa exempt
Citera
2024-03-22, 16:30
  #3005
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svulstism
All info som inte står på thailändksa myndigheters sidor, konsult osv är INTE giltig information utan kan vara tolkningar och om ni har märkt så ändras Thailands in/ut-reseregler i hög takt. Inte sällan står inget datum på de olika infosidorna.

Och..Den information som står på Thailändska offeciella sidor är tvetydlig och skapar genast rum för lika många följdfrågor. När man tar kotnakt med dem direkt avhåller de sig från att ge konkreta besked i all utsträckning för att själva inte hamna i problem med något de hävdar....

Om man vill försäkra sig att resan ska gå bra och inte fastna i U-landsbyråkrati så är det inte glasklar information direkt...

Du har inte börjat fundera att det är DIG det är fel på?

Du har nu lyckats göra något så enkelt som en resa till Thailand till en NASA-landning på Jupiter. Du vägrar ta till dig information som ges dig av erfarna resenärer och även information som är tillgänglig på sidor som du själva har länkat till tar du inte in.

VARFÖR skulle NÅGON officiell hemsida lista vad som INTE KRÄVS för att komma in i landet?

1. Det krävs inte att du tar med dig en påse Ahlgrens Bilar
2. Det krävs inte att du kan prata Thailändska
3. Det krävs inte att du vet vem som vann den senaste "Thailand Got Talent"
4. ...........

Osv.

Det är DU som frågar och det är vi som svarar men du ifrågasätter svaren du får med alla konstiga vinklingar och responser.

Hade jag varit dig så hade jag definitivt hållit mig inom Europa.

Av väldigt många olika anledningar så råder jag dig till att INTE åka till Thailand.

Men om du åker så önskar jag dig lycka till. Du kommer att behöva det.
Citera
2024-03-24, 10:09
  #3006
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Du har inte börjat fundera att det är DIG det är fel på?

Du har nu lyckats göra något så enkelt som en resa till Thailand till en NASA-landning på Jupiter. Du vägrar ta till dig information som ges dig av erfarna resenärer och även information som är tillgänglig på sidor som du själva har länkat till tar du inte in.

VARFÖR skulle NÅGON officiell hemsida lista vad som INTE KRÄVS för att komma in i landet?

1. Det krävs inte att du tar med dig en påse Ahlgrens Bilar
2. Det krävs inte att du kan prata Thailändska
3. Det krävs inte att du vet vem som vann den senaste "Thailand Got Talent"
4. ...........

Osv.

Det är DU som frågar och det är vi som svarar men du ifrågasätter svaren du får med alla konstiga vinklingar och responser.

Hade jag varit dig så hade jag definitivt hållit mig inom Europa.

Av väldigt många olika anledningar så råder jag dig till att INTE åka till Thailand.

Men om du åker så önskar jag dig lycka till. Du kommer att behöva det.

Tack, hjärterligt... Och jo jag funderar starkt på det.... Men jag har också haft benägenhet att bara köra på och sen hamna i krångel... Och sen säger folk; "är du du dum i huvudet varför kollade du inte upp all info noggrant innan?!"

Men i detta läge, hade du ansökt om Turistvisum online och hoppas de från måndag till onsdag hinner fixa det?
Citera
2024-03-24, 11:09
  #3007
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svulstism
Tack, hjärterligt... Och jo jag funderar starkt på det.... Men jag har också haft benägenhet att bara köra på och sen hamna i krångel... Och sen säger folk; "är du du dum i huvudet varför kollade du inte upp all info noggrant innan?!"

Men i detta läge, hade du ansökt om Turistvisum online och hoppas de från måndag till onsdag hinner fixa det?

Nej. Jag tror inte att du hinner få det. Du kan ha tur. Men det är jävligt snävt.

Jag hade kanske skickat in allt idag och hoppats på det bästa men nu har du ödslat en hel del tid sedan du började posta här när du istället kunde ha gjort allt detta i godan ro.

Men jag skall vara helt ärlig, jag tvekar på om du ens klarar av att ansöka online med tanke på din historik här och då försöker jag inte vara taskig mot dig men jag anar att även det blir för komplicerat för dig.

Helt ärligt, jag tror verkligen inte ens att du skall åka till Thailand men nu har du bokat så det är väl bara att hoppas på det bästa för dig.

Lycka till.
Citera
2024-03-25, 07:15
  #3008
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Nej. Jag tror inte att du hinner få det. Du kan ha tur. Men det är jävligt snävt.

Jag hade kanske skickat in allt idag och hoppats på det bästa men nu har du ödslat en hel del tid sedan du började posta här när du istället kunde ha gjort allt detta i godan ro.

Men jag skall vara helt ärlig, jag tvekar på om du ens klarar av att ansöka online med tanke på din historik här och då försöker jag inte vara taskig mot dig men jag anar att även det blir för komplicerat för dig.

Helt ärligt, jag tror verkligen inte ens att du skall åka till Thailand men nu har du bokat så det är väl bara att hoppas på det bästa för dig.

Lycka till.

Dooley noted...

Satsar nog på emmigation i Hua hin...mitt psyke klarar inte av en enda följdfråga av Thai embassy i detta läge.... Men läxan lärd = påbörja saker och ting i god tid..
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f950799

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback