2013-05-31, 12:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Justiceforthe96
Det här kan du väl inte mena på fullt allvar? Gäller det i alla fall eller exklusivt i det här fallet? Om det bara gäller i det här fallet, varför tycker du att lagen ska vara lika för alla utom för läkarna?

Om det gäller alla fall så ponera följande:
En person mördas i Stockholm en lördagskväll. En annan person döms för mordet trots att det finns övertygande bevisning som placerar denne i Luleå vid tiden för brottet.
Är det då rimligt att man bara får kalla detta ett justitiemord om den riktige mördaren hittas??

Ni vet ju inte med någon bestämd säkerhet om läkarna verkligen är oskyldiga. Det är ju ni som tror att ett justitiemord är begånget här. Vad finns det för övertygande bevisning som talar för läkarna, då? Vad finns det för bevis (och inte antaganden eller teorier) för att någon annan än läkarna är skyldig?

Citat:
Det är en märklig och ganska unik retorik som används i den här tråden ibland. En annan märklig sak som är vanlig i den här tråden, men som fungerar tvärtom i ett fungerande rättssamhälle är att här är det åklagarsidan (Hagen och Lawn) som kommer med påståenden som: "Det kan ha gått till på det här sättet" och "Man kan inte utesluta att". I normala fall är det försvarssidan som kommer med sådana påståenden för att visa på rimliga tvivel. I denna soppa är det (och har alltid varit) tvärtom. Jag har tidigare tagit upp detta med Hagen och han anser ju som bekant att det här fallet är rättsvidrigt, men att det inte spelar någon roll eftersom att han tror (eller det går åtminstone inte att utesluta) att läkarna är skyldiga.

Det är det som enligt mig är det centrala i att denna tråd aldrig kommer att diskutera annat än äpplen och päron och ha två läger som står och skriker samtidigt, men utan att någon från andra sidan lyssnar.

"Det kan ha gått till på det här sättet", "Man kan inte utesluta att" säger jag bara för att ni ska skänka dessa möjligheter en djupare tanke. Att det kan ligga något i det, som borde övervägas.

Jag tror på läkarnas skuld och det är ambivalent för mig vad jag anser om rättssäkerheten och medialynchningen i detta fall, i samma andetag. Hade jag varit övertygad om deras oskuld, så hade det varit så mycket enklare. Men, det är som sagt inte så lätt att börja gapa om upprättelse för några personer, som man misstänker för ett sådant här allvarligt våldsbrott. Hade det dykt upp sylvassa uppgifter om att någon annan gjort det, så hade jag ställt mig på er sida och skanderat "Upprättelse åt läkarna!."
Citera
2013-05-31, 12:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av benor002
Varför denna omvända bevisbörda? Rimligen ligger bevisbördan hos den som hävdar att någon är skyldig. De flesta här anser sig inte veta vem som är skyldig men ni tycks övertygade om att det är läkarna och då är det förstås upp till er att bevisa det.

Det är ju många här som talar om ett justitiemord och i min bok är ett justitiemord begånget om någon annan (namngiven) person än läkarna bevisligen har begått brottet och i så fall råder det inga som helst tvivel på att läkarna är oskyldiga och därmed utsatts för ett justitiemord. Jag är i alla fall inte övertygad om att det skett i just detta fall.

Jag instämmer dock med er i att det förekom en sällan skådad och hörd medialynchning mot läkarna, men för mig är det inte detsamma som ett justitiemord. Skrivelsen i domskälen ser jag inte heller som ett justitiemord, inte minst för att läkarna friades ju ifrån mordanklagelsen och slapp därmed fängelsestraff.
Senast redigerad av Hagenbach 2013-05-31 kl. 13:07.
Citera
2013-05-31, 13:12
Bannlyst
Citat:
Det är det som enligt mig är det centrala i att denna tråd aldrig kommer att diskutera annat än äpplen och päron och ha två läger som står och skriker samtidigt, men utan att någon från andra sidan lyssnar.

Jag lyssnar, det gör jag. Sedan är det en annan sak om jag tror på det jag hör.
Citera
2013-05-31, 13:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Så här säger Catrines syster i SvD:

"Tror du att Catrine da Costas mördare kommer att hittas?
– Det skulle vara om de som var inblandade eller de som gjorde det erkände. Domstolen har funnit att Obducenten och Allmänläkaren har styckat Catrines kropp. Jag har svårt att tro att den eller de som mördade henne inte är samma personer som också styckade
"

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/styckmordet-har-etsat-sig-fast-i-folksjalen_119227.svd

Instämmer. Kan absolut inte tänka mig något annat.
Citera
2013-05-31, 13:20
Bannlyst
Min åsikt är att läkarvännerna har haft betydligt mindre att komma med än det som Anders Helin presenterade i rätten, dvs. några få vaga uppgifter, på sin höjd, som liksom skulle tala för läkarnas oskuld.

Det fanns flera jävssituationer i och med att Obducenten var en del av rättsapparaten. Kriminalinspektör Göte Ohlsson, som utredde Obducentens hustrus märkliga död 1982 (som fick betydelse i rättegångarna) kände och hade samarbetat med Obducenten.
– Och den rättsläkare, Robert Grundin, som fick sista ordet i den senaste utredningen kring hustruns död hade varit kollega med Obducenten.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/styckmordet-har-etsat-sig-fast-i-folksjalen_119227.svd

Japp, jäv, ja.
Senast redigerad av Hagenbach 2013-05-31 kl. 13:25.
Citera
2013-05-31, 13:36
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benor002
Varför denna omvända bevisbörda? Rimligen ligger bevisbördan hos den som hävdar att någon är skyldig. De flesta här anser sig inte veta vem som är skyldig men ni tycks övertygade om att det är läkarna och då är det förstås upp till er att bevisa det.

Vad ska vi bevisa för nåt ?
Tre domstolar har kommit fram till att det är ställt utom allt rimligt tvivel att läkarna har styckat offrets kropp.
Citera
2013-05-31, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hagenbach
Det är ju många här som talar om ett justitiemord och i min bok är ett justitiemord begånget om någon annan (namngiven) person än läkarna bevisligen har begått brottet och i så fall råder det inga som helst tvivel på att läkarna är oskyldiga och därmed utsatts för ett justitiemord. Jag är i alla fall inte övertygad om att det skett i just detta fall.

Jag instämmer dock med er i att det förekom en sällan skådad och hörd medialynchning mot läkarna, men för mig är det inte detsamma som ett justitiemord. Skrivelsen i domskälen ser jag inte heller som ett justitiemord, inte minst för att läkarna friades ju ifrån mordanklagelsen och slapp därmed fängelsestraff.

Quick har inte utsatts för ett justitiemord menar du? Jag tror också det vore bra om du redogjorde för varför du tror T och T är skyldiga. Tror du på Anders Helins gärningsbeskrivning? Trots din 1 500 postningar går det inte att förstå om du tror på gärningsbeskrivningen eller inte.
Citera
2013-05-31, 13:44
Medlem
Citat:
Min åsikt är att läkarvännerna har haft betydligt mindre att komma med än det som Anders Helin presenterade i rätten, dvs. några få vaga uppgifter, på sin höjd, som liksom skulle tala för läkarnas oskuld.

Det fanns flera jävssituationer i och med att Obducenten var en del av rättsapparaten. Kriminalinspektör Göte Ohlsson, som utredde Obducentens hustrus märkliga död 1982 (som fick betydelse i rättegångarna) kände och hade samarbetat med Obducenten.
– Och den rättsläkare, Robert Grundin, som fick sista ordet i den senaste utredningen kring hustruns död hade varit kollega med Obducenten.

Japp, jäv, ja.

Anneli Rogman: http://st.nu/opinion/debatt/1.4462955-lat-kvinnorna-fa-bistandspengarna

skrev en recension/hyllning till Lars Borgnäs och det är den du länkar till. Lars Borgnäs svar på PL:s bok.

Jäv? Teet Härm var rättsläkare! Hans kollega, hans chef, hans närmaste på arbetsplatsen, anpassade ett utlåtande, skräddarsydde det och presenterade helt sinnesjuka teorier för polisen. Jovan Rajs heter han. Vad kallar du det? Rajs kunde mycket väl fått fängelse för allt han tilläts ställa till med. Där kan du snacka om jäv.
Citera
2013-05-31, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Vad ska vi bevisa för nåt ?
Tre domstolar har kommit fram till att det är ställt utom allt rimligt tvivel att läkarna har styckat offrets kropp.

Var har du dessa domar? Har de fällts för detta menar du? I så fall, varför får de inte överklaga?
Citera
2013-05-31, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemwalker

Kan du översätta vad det står i receptet?

Det är Mebumal, ett sömnmedel.
Citera
2013-05-31, 13:54
Medlem
Claude-Ms avatar
Citat:
Finns många uppgifter om vad hon gjorde, var hon befann sig och vilka hon träffade dagarna innan pingst, men veckan efter pingst är det i stort sett bara luft. Ska man säga att läkarna är oskyldiga, så är det inte dumt alls att kunna backa upp det med blytunga uppgifter, som styrker att någon annan är skyldig. Det skulle definitivt ge dig (och andra) medvind.

Jag talar om alla vittnesdatum som förekommer. Inte bara de före pingst.

Är det också skrönor?

Sen är det fortfarande så (tack o lov) att man inte ska behöva bevisa att man är oskyldig i rättsstaten Sverige.

Så blyet behövs ej.

Dock har ju många här förklarat det orimliga i att de två är gärningsmän.

Har du haft skygglappar på då?
Citera
2013-05-31, 14:07
Medlem
Citat:
Jag lyssnar, det gör jag. Sedan är det en annan sak om jag tror på det jag hör.

Detta är något jag inte betvivlar en sekund. Jag förstår att du inte tror på något annat än gammal skåpmat från Borgnäs eller Diesen/Olsson.

Kan ställa en helt uppriktig fråga till dig nu. Om du inte har någon prestige i detta, varför är det så viktigt att upprätthålla en stendöd konstruktion som är så passé att inte ens konstruktörerna själva klarar av att yttra sig i frågan längre. Säger det dig någonting?

Jag har sett TA ett fåtal gånger på stan. Han lever och andas och hans liv togs ifrån honom. Har du inga tankar kring detta? Är det rätt att han ska lida pga en rakt igenom undermålig polisutredning? På vilket sätt hjälper det CdCs anhöriga?

Efter att ha lyssnat på hans dotters skrik från inspelningarna av mammans berättelse - tror du själv att hon fick det bättre med mamman eller hade hon själv kanske föredragit delad vårdnad, rent av sluppit mamman några dagar i veckan?
Är det rätt att barnet utnyttjades av 80-talets sektfeminister? Om du hade en dotter, skulle du utsätta henne för samma behandling? Hänga ut henne, använda henne i en vårdnadstvist och göra henne till ett verktyg för medierna?

Teet Härm då? Han försökte ta livet av sig när han fick sparken och insåg att hans liv var förstört. Han jagades inte bara av polisen utan kanske främst av sin förtrogna, sin handledare, arbetsgivaren. Medierna beskrev honom som Jack the Ripper och hans mor, som var hans närmsta släkting, fick sparken. Han anklagades för att ha mördat sin ungdomskärlek och för att vara nekrofil. Han blev till ett slags väsen som gick att anpassa till precis vad som helst.
Senare ägnade Christian Diesen artiklar och ett examensarbete by proxy åt att kalla honom nekrofil. En av artiklarna ligger uppenbarligen till grund för en rolig monolog som Stefan Sauk, då erkänd skådespelare, framförde på bästa sändningstid i Svt när Svt var det enda man fick titta på.

För mig är det obegripligt hur någon - efter att ha följt debatten, alla resningsansökningarna, alla felen som till och med domstolarna medger numera, PL:s bok, Agell (författare till standardverket Civilrätt som ingår i all juridisk utbildning), medier, FUP-materialet och infon från folk i den här tråden - ändå envisas med att klämma in Teet Härm och Thomas Allgén i detta. Fullständigt obegripligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in