Citat:
Det här kan du väl inte mena på fullt allvar? Gäller det i alla fall eller exklusivt i det här fallet? Om det bara gäller i det här fallet, varför tycker du att lagen ska vara lika för alla utom för läkarna?
Om det gäller alla fall så ponera följande:
En person mördas i Stockholm en lördagskväll. En annan person döms för mordet trots att det finns övertygande bevisning som placerar denne i Luleå vid tiden för brottet.
Är det då rimligt att man bara får kalla detta ett justitiemord om den riktige mördaren hittas??
Om det gäller alla fall så ponera följande:
En person mördas i Stockholm en lördagskväll. En annan person döms för mordet trots att det finns övertygande bevisning som placerar denne i Luleå vid tiden för brottet.
Är det då rimligt att man bara får kalla detta ett justitiemord om den riktige mördaren hittas??
Ni vet ju inte med någon bestämd säkerhet om läkarna verkligen är oskyldiga. Det är ju ni som tror att ett justitiemord är begånget här. Vad finns det för övertygande bevisning som talar för läkarna, då? Vad finns det för bevis (och inte antaganden eller teorier) för att någon annan än läkarna är skyldig?
Citat:
Det är en märklig och ganska unik retorik som används i den här tråden ibland. En annan märklig sak som är vanlig i den här tråden, men som fungerar tvärtom i ett fungerande rättssamhälle är att här är det åklagarsidan (Hagen och Lawn) som kommer med påståenden som: "Det kan ha gått till på det här sättet" och "Man kan inte utesluta att". I normala fall är det försvarssidan som kommer med sådana påståenden för att visa på rimliga tvivel. I denna soppa är det (och har alltid varit) tvärtom. Jag har tidigare tagit upp detta med Hagen och han anser ju som bekant att det här fallet är rättsvidrigt, men att det inte spelar någon roll eftersom att han tror (eller det går åtminstone inte att utesluta) att läkarna är skyldiga.
Det är det som enligt mig är det centrala i att denna tråd aldrig kommer att diskutera annat än äpplen och päron och ha två läger som står och skriker samtidigt, men utan att någon från andra sidan lyssnar.
Det är det som enligt mig är det centrala i att denna tråd aldrig kommer att diskutera annat än äpplen och päron och ha två läger som står och skriker samtidigt, men utan att någon från andra sidan lyssnar.
"Det kan ha gått till på det här sättet", "Man kan inte utesluta att" säger jag bara för att ni ska skänka dessa möjligheter en djupare tanke. Att det kan ligga något i det, som borde övervägas.
Jag tror på läkarnas skuld och det är ambivalent för mig vad jag anser om rättssäkerheten och medialynchningen i detta fall, i samma andetag. Hade jag varit övertygad om deras oskuld, så hade det varit så mycket enklare. Men, det är som sagt inte så lätt att börja gapa om upprättelse för några personer, som man misstänker för ett sådant här allvarligt våldsbrott. Hade det dykt upp sylvassa uppgifter om att någon annan gjort det, så hade jag ställt mig på er sida och skanderat "Upprättelse åt läkarna!."