Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-05-09, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krolock
Hej alla!

Jag har under den senaste tiden tagit mig igenom såväl Lindeberg som Borgnäs (sparar Hanna Olsson till sist, mer som ett kuriosum än som en seriös utredning). Jag lutar mycket åt att åtminstone Allmänläkaren är helt oskyldig, men riktigt klok på historien och helt övertygad är jag inte.

De två pusselbitar jag inte riktigt får att gå ihop är Barnets Berättelse och Fotohandlarparet. På 80-talet var ju "barn ljuger aldrig om sexövergrepp" en etablerad sanning, men med tiden har forskningen avfärdat förträngda minnen och liknande såsom strunt. Och jag kan bara inte tro på att en 18 månader gammal flicka ska kunna ha klara minnen av en sådan upplevelse som mamman (som ju är den som vittnar åt flickan, det är - som många påpekat - Mammans Berättelse mer än Barnets) påstår att hon haft. Alltför många sådana fall har rasat ihop under de senaste decennierna, resulterat i resningar och frikännande domar ("fallet Ulf", t.ex).

Men så var det då detta med Fotohandlarparet. Om - säger om - deras (eller kanske snarare Fruns) utpekande av TA är korrekt, då måste också Barnets Berättelse vara korrekt (åtminstone i stora drag). För hur sannolikt är det att fru Allgén fantiserar ihop en helt osann story i syfte att sätta dit sin man (eller vad för syfte hon nu kan tänkas ha haft), och det sen visar sig att hennes man ÄNDÅ av oberoende bevisning är bunden till just det brottet? Inte så värst. Och för mig är just Fotohandlarparet det enda som gör att man inte helt säkert kan vifta bort anklagelserna mot TA såsom varande rubbish.

Därför undrar jag lite hur ni - kanske framförallt Eremona som verkar vara den överlägset mest inläste på fallet i den här tråden - ställer er till Borgnäs skildring av utpekandet? Han vill ju göra gällande att Lindeberg förvrider bilden av det genom att tvinna ihop parets olika berättelser, att polisen inte alls pressar paret att göra ett utpekande, att nr 5 och nr 9 är väldigt lika, och att Anita Schröder först efter långt övervägande och vägran att bestämt peka ut någon sakligt och eftertänksamt pekar ut TA som den mystiske kunden. Kort sagt - att utpekandet av TA är solitt.

Det har pratats om Fotohandlarparet ganska nyligen i denna tråd, och bevisningen i övrigt har dissekerats ganska ingående, men jag kan inte hitta någon kommentar till just Borgnäs resonemang i boken. Så därför undrar jag - hur ställer ni er till detta?

Jag är inte överlägset mest insatt, ingen kan ha hela detta fall i skallen, men det är fint att jag ger ett seriöst intryck iaf Jag har dock läst om detta ordentligt, som den nörd jag är, jag har också tillgång till FUP (och slasken), och har mkt material att tillgå, jag gör mitt bästa.

Men hur som helst. Att ett så litet barn som Allgéns dotter skulle minnas/memorera och återge en likstyckning korrekt, så att mammans berättelse om vad barnet sagt ska kunna ligga till grund för en dom eller ett tungt domskäl, det är nonsens. Det mamman sa att dottern sagt var redan i omlopp bland allmänheten när barnetstoryn presenterades dessutom. Mkt viktigt.

Om fothandlarparet kan man säga att de återgav kroppens skador helt inkorrekt, att maken hittade på helt felaktiga saker (sågar i taket + ett snyggt kapat knä eller var det höften kanske), och att läkarnas signalement läckt när paret skulle vittna, och att paret dök upp 3,5 år efter Catrines död, en evighet i vittnessammanhang. Jag har ansett att fotohandlarparet är så surrigt och flummigt att Borgnäs analys har undgått mig, jag har inte känt att den varit viktig, för paret här är uppenbart helt fel ute iaf. Ngn som läst in sig på Borgnäs specialanalys får uttala sig
Citera
2013-05-09, 15:14
Medlem
slemwalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
Haha! Ja, jag har också tänkt på det där ibland. Det är så töntigt! Jag sitter och skrattar för mig själv när jag tänker på det. Som om han gick omkring likt nån Nosferatu där på rättsläkarstationen.

Alltså, nu när jag läst igenom allt jag missat här de senaste månaderna, så kan jag inte annat än undra hur sjutton Cold Case-gruppen kunde missat CB. Hur kunde de missat Vintergatan 21? Jag menar, Cold Case-gruppen startade ju från scratch. De gick ju igenom allt i slasken i jakt på sådant som kunde ha missats.

De som jobbar inom Cold Case-gruppen har ju handplockats dit just för att de är bra på att luska reda på saker och se samband som andra inte ser osv. Jag blir faktiskt ledsen och besviken på riktigt när jag tänker på att fallet nu är preskriberat.

Jag vill så gärna höra hans röst, TA har jag ju lyckats få en ganska så bra bild av iochmed hans tv-intervju. TH däremot är ju lite av ett mysterium som person. Lite bilder, finns det ljudupptagningar från rättegångarna ute på nätet möjligtvis.

Jag kommer inte ens ihåg hur TH gestaltades i dokumentären som Theo ens
.
Citera
2013-05-09, 15:14
Medlem
Hej Krolock. Tråden spammas sedan kanske en månad tillbaka av Hagenbach och den lite äldre Lawn som brukade spamma skit med någon som hette Lamashata. Dessa tre har jag på ignore av en enda anledning. De gick in i tråden just när den började bli riktigt intressant. Orsaken till spammandet vet bara de men den kort versionen är att alla i Sverige trodde på en saga. Per Lindberg skrev en bok om fallet och alla helvände. Alla utom Hanna Olsson, Borgnäs och några till som gjorde karriär på Thomas Quick, förlåt, Da Costa-fallet.

Läkarna är helt avförda och totalt ointressanta i fallet Da Costa. De är intressanta som GM för ett sensationellt justitiemord. Catrine Da Costas ev. baneman och styckare är okänd med det finns en del riktigt intressanta spår. Dessa presenteras av bla Eremona, Echoes, Justice och några till. Hamilkar har bidragit med mycket intressanta och kärnfulla inlägg.

Om du är intresserad av fallet kan du redan nu klicka ignore på Lawn och Hagen.

Citat:
Hej alla!

Jag har under den senaste tiden tagit mig igenom såväl Lindeberg som Borgnäs (sparar Hanna Olsson till sist, mer som ett kuriosum än som en seriös utredning). Jag lutar mycket åt att åtminstone Allmänläkaren är helt oskyldig, men riktigt klok på historien och helt övertygad är jag inte.

De två pusselbitar jag inte riktigt får att gå ihop är Barnets Berättelse och Fotohandlarparet. På 80-talet var ju "barn ljuger aldrig om sexövergrepp" en etablerad sanning, men med tiden har forskningen avfärdat förträngda minnen och liknande såsom strunt. Och jag kan bara inte tro på att en 18 månader gammal flicka ska kunna ha klara minnen av en sådan upplevelse som mamman (som ju är den som vittnar åt flickan, det är - som många påpekat - Mammans Berättelse mer än Barnets) påstår att hon haft. Alltför många sådana fall har rasat ihop under de senaste decennierna, resulterat i resningar och frikännande domar ("fallet Ulf", t.ex).

Men så var det då detta med Fotohandlarparet. Om - säger om - deras (eller kanske snarare Fruns) utpekande av TA är korrekt, då måste också Barnets Berättelse vara korrekt (åtminstone i stora drag). För hur sannolikt är det att fru Allgén fantiserar ihop en helt osann story i syfte att sätta dit sin man (eller vad för syfte hon nu kan tänkas ha haft), och det sen visar sig att hennes man ÄNDÅ av oberoende bevisning är bunden till just det brottet? Inte så värst. Och för mig är just Fotohandlarparet det enda som gör att man inte helt säkert kan vifta bort anklagelserna mot TA såsom varande rubbish.

Därför undrar jag lite hur ni - kanske framförallt Eremona som verkar vara den överlägset mest inläste på fallet i den här tråden - ställer er till Borgnäs skildring av utpekandet? Han vill ju göra gällande att Lindeberg förvrider bilden av det genom att tvinna ihop parets olika berättelser, att polisen inte alls pressar paret att göra ett utpekande, att nr 5 och nr 9 är väldigt lika, och att Anita Schröder först efter långt övervägande och vägran att bestämt peka ut någon sakligt och eftertänksamt pekar ut TA som den mystiske kunden. Kort sagt - att utpekandet av TA är solitt.

Det har pratats om Fotohandlarparet ganska nyligen i denna tråd, och bevisningen i övrigt har dissekerats ganska ingående, men jag kan inte hitta någon kommentar till just Borgnäs resonemang i boken. Så därför undrar jag - hur ställer ni er till detta?
Citera
2013-05-09, 15:15
Medlem
Borgnäs skriver följande:

"Ett av de mest uppmärksammade styckmordsfallen inträffar just i Solna, och de har haft denna otäcka upplevelse av en märklig man som lämnat in bilder på en styckad människokropp i samma veva. Ändå reagerar de inte på över tre år. Herr S ger i sitt förhör ett försök till förklaring: han hade nog funderat om det kunde finnas ett samband, men han tyckte kunden såg så ung ut och han trodde att de båda misstänkta läkarna var äldre".

Lite tidigare i boken skriver han, med anledning av fotohandlarparets kontakt med polismästaren Arne L i Solna:

"Herr S hade sett i tidningarna att två läkare häktats, misstänkta för styckmordet på CdC, och han och hans fru hade nu dragit sig till minnes en händelse som kunde ha ett samband med fallet da Costa, resonerade herr S. Han ville därför låta polisen få höra vad de båda varit med om".

Det är ju inte utan att man blir lite undrande varför paret då helt plötsligt tar poliskontakt. Beror det på att tidningarna satt ut läkarnas åldrar, eller för att det skrevs om att eventuella fotografier kan ha funnits?
Citera
2013-05-09, 15:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona
Jag har ansett att fotohandlarparet är så surrigt och flummigt att Borgnäs analys har undgått mig, jag har inte känt att den varit viktig, för paret här är uppenbart helt fel ute iaf.

Trodde du hade läst Sanningen är en sällsynt gäst...
Jag har läst PLs bok.

Borgnäs har en helt annan uppfattning om videokonfrontationen än vad PL har, så mycket kan jag säga.
Citera
2013-05-09, 15:20
Medlem
Citat:
Jag är inte överlägset mest insatt, ingen kan ha hela detta fall i skallen, men det är fint att jag ger ett seriöst intryck iaf Jag har dock läst om detta ordentligt, som den nörd jag är, jag har också tillgång till FUP (och slasken), och har mkt material att tillgå, jag gör mitt bästa.

Men hur som helst. Att ett så litet barn som Allgéns dotter skulle minnas/memorera och återge en likstyckning korrekt, så att mammans berättelse om vad barnet sagt ska kunna ligga till grund för en dom eller ett tungt domskäl, det är nonsens. Det mamman sa att dottern sagt var redan i omlopp bland allmänheten när barnetstoryn presenterades dessutom. Mkt viktigt.

Om fothandlarparet kan man säga att de återgav kroppens skador helt inkorrekt, att maken hittade på helt felaktiga saker (sågar i taket + ett snyggt kapat knä eller var det höften kanske), och att läkarnas signalement läckt när paret skulle vittna, och att paret dök upp 3,5 år efter Catrines död, en evighet i vittnessammanhang. Jag har ansett att fotohandlarparet är så surrigt och flummigt att Borgnäs analys har undgått mig, jag har inte känt att den varit viktig, för paret här är uppenbart helt fel ute iaf. Ngn som läst in sig på Borgnäs specialanalys får uttala sig

Kan du förklara det lite mer ingående/länka till inlägg där detta görs? Stämmer det så är det ju, som juristerna skulle säga, "anmärkningsvärt" (d.v.s. åt helvete).
Citera
2013-05-09, 15:21
Medlem
Citat:
Borgnäs skriver följande:

"Ett av de mest uppmärksammade styckmordsfallen inträffar just i Solna, och de har haft denna otäcka upplevelse av en märklig man som lämnat in bilder på en styckad människokropp i samma veva. Ändå reagerar de inte på över tre år. Herr S ger i sitt förhör ett försök till förklaring: han hade nog funderat om det kunde finnas ett samband, men han tyckte kunden såg så ung ut och han trodde att de båda misstänkta läkarna var äldre".

Lite tidigare i boken skriver han, med anledning av fotohandlarparets kontakt med polismästaren Arne L i Solna:

"Herr S hade sett i tidningarna att två läkare häktats, misstänkta för styckmordet på CdC, och han och hans fru hade nu dragit sig till minnes en händelse som kunde ha ett samband med fallet da Costa, resonerade herr S. Han ville därför låta polisen få höra vad de båda varit med om".

Det är ju inte utan att man blir lite undrande varför paret då helt plötsligt tar poliskontakt. Beror det på att tidningarna satt ut läkarnas åldrar, eller för att det skrevs om att eventuella fotografier kan ha funnits?

Det är denna artikel som inspirerade Arne Schröder att ringa polisen http://www.mediemordet.com/fotohandlarparet/fotohandlarparet-2.html
Citera
2013-05-09, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hagenbach
Jag bryr mig inte ett skvatt om vad du tycker. Du får helt enkelt finna dig i att vi - jag & Lawn - har vår uppfattning och inte göra en så stor sak av det. Så, det spelar ingen som helst roll hur mycket du än ojjar dig över det. Bara att gilla läget.

Vilken fart det är på tråden Häftigt, mkt bra skrivet på många ställen.

Nu till HB, ett svar till dig.

Ja, som sagt var, att underkasta sig facktermer och logik är inte riktigt det ni gillar mest. Ett bevis och en indiciekedja är inte vad man vill att dessa saker ska vara, detta är specifika saker, med tydliga gränser, och att varken du eller LOM bryr er om detta eller vad jag tycker, det vet jag mkt väl, men jag skriver ju lika mkt till andra debattörer (och passiva läsare) som till dig och LOM såklart, även om jag postar svar direkt till er, och det är bra med konsumentupplysning ibland, det skadar inte.

Alltid bra för folk att veta vilka ni är och hur ni funkar och vilken sorts propaganda ni sprider.

Nu till kvinnan i trappuppgången. Vi ska inte prata om vad vi vill ska ha hänt, utan om vad vi vet. Faktum är att vi inte vet vad som hände. Detta är en ord-mot-ord-story, helt öppen. Ja, varför skulle hon ljuga? Människor ljuger för att framstå som fina, för att det förväntas av dom, att de ska säga en viss sak osv, det finns tusentals skäl till att ljuga, personliga, praktiska och slumpmässiga. Hon kanske inte ljög, vi vet inte, hon kanske halvljög, hon kanske blåljög. Vi vet inte, och att bara rakt av påstå att ngn gjort sig skyldig till grovt våld (som LOM maskinellt upprepar) utan att vara säker alls, det är verkligen illa.

Och åter hamnar vi bredvid huvudämnet, i omloppsbana, i rymden, stirrande på ett satellitfenomen.

Långt från Catrines död, och långt från logiken som varken du eller LOM gillar.

Det finns ingen personkoppling, inga bevis och ingen som helst hållbar indiciekedja.

Polisutredningen, rättsprocessen och domskälet bygges på fluff, luft, sand, nonsens.

Så jävla illa är det.

Det är fruktansvärt, vidrigt.
Senast redigerad av Eremona 2013-05-09 kl. 15:30.
Citera
2013-05-09, 15:25
Bannlyst
Citat:

Fotohandlaren trodde att TA var yngre, då denne såg yngre ut än vad åldern antydde.
Tidningarna hade skrivit om att polisen misstänkte att styckningen fotograferats eller filmats
med videokamera. Och denna misstanke härrör nog ifrån barnets berättelse.
Citera
2013-05-09, 15:27
Bannlyst
Citat:
Ja, varför skulle hon ljuga? Människor ljuger för att framstå som fina, för att det förväntas av dom, att de ska säga en viss sak osv, det finns tusentals skäl till att ljuga, personliga, praktiska och slumpmässiga.

Men, du utgår ju rent automatiskt ifrån att det är en lögn i detta fall. Folk kan också säga sanningen.
Citera
2013-05-09, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hagenbach
Men, du utgår ju rent automatiskt ifrån att det är en lögn i detta fall. Folk kan också säga sanningen.

Nä, trassla inte till korten nu Som du brukar. Jag svarade rakt på din fråga. Du frågade varför hon skulle ljuga. Anklaga inte mig för att jag svarar på en rak fråga från dig. Jag utgår inte från att hon ljuger, jag har flera ggr skrivit i tråden att jag finner kvinnan trovärdig, men ingen vet vad som hände. Hela situationen är öppen, och jag accepterar det. Ngt dåligt hände, TH utövade antagligen ngn form av våld, men om han försvarade sig eller vad som hände, det vet ingen. Bara att svälja.

Du har en riktigt smutsig debatteknik som är väldigt uppenbar. Du plockar alltid ut små, små snuttar av det man säger (precis som en föraktlig Expressen-murvel) och svarar bara på småsnuttar, som nyss, du rycker bara en snutt ur sammanhanget (jag utgick inte alls från att kvinnan ljög, det syns om man läser hela stycket, hela mitt resonemang) och hackar på den, vrider till det man sagt så att man framstår helt annorlunda.

Här är hel mitt svar, som du saxade sönder:

Ja, varför skulle hon ljuga? Människor ljuger för att framstå som fina, för att det förväntas av dom, att de ska säga en viss sak osv, det finns tusentals skäl till att ljuga, personliga, praktiska och slumpmässiga. Hon kanske inte ljög, vi vet inte, hon kanske halvljög, hon kanske blåljög. Vi vet inte, och att bara rakt av påstå att ngn gjort sig skyldig till grovt våld (som LOM maskinellt upprepar) utan att vara säker alls, det är verkligen illa.

En helt annan sak.

Du har ett sätt att påstå att folk menar saker de inte menar.

Det är nog ngt du lärt av gräsklipparmannen, samma grepp.
Senast redigerad av Eremona 2013-05-09 kl. 15:42.
Citera
2013-05-09, 15:42
Bannlyst
Citat:
Nu till HB, ett svar till dig.

Ja, som sagt var, att underkasta sig facktermer och logik är inte riktigt det ni gillar mest. Ett bevis och en indiciekedja är inte vad man vill att dessa saker ska vara, detta är specifika saker, med tydliga gränser, och att varken du eller LOM bryr er om detta eller vad jag tycker, det vet jag mkt väl, men jag skriver ju lika mkt till andra debattörer (och passiva läsare) som till dig och LOM såklart, även om jag postar svar direkt till er, och det är bra med konsumentupplysning ibland, det skadar inte.

Du behöver inte bli så hemskt irriterad över att jag (och Lawn) har vår uppfattning. Man måste kunna acceptera att någon kan ha en annan uppfattning. Det har ju jag själv gjort. Inga problem.

Om någon, någon gång, någonstans, lyckas få fram något riktigt "fläskigt", som rör någon annan än läkarna, och lyckas övertyga mig, ja, då är jag beredd att omvärdera saken. Men, tills det hänt (om det någonsin kommer hända?), så kommer jag tro på läkarnas skuld. Punkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in