Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-03-16, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DyingAtheist
Jag tror lika lite som du att TH och TA är skyldiga, men det finns ju faktiskt ett svenskt fall med en läkare som styckmördade en prostituerad, mordet på Margareta af Forselles.
Ingen blev lagförd för brottet då gärningsmannen tog livet av sig innan polisen satte klorna i honom. Fallet togs upp i Veckans brott för något år sedan.

https://www.flashback.org/t1668865

Jag känner till det fallet. Man kan hitta det mesta om man letar. Det finns en och annan styckmördande läkare, man hittar om man gräver. Det finns också enstaka högutbildade seriemördare och styckmördare; det fanns en seriemördare som var tandläkare, det fanns en seriemördare som jobbade högt politiskt (Ted Bundy), det finns en kvinnlig (!) svensk styckmördare som dessutom var ingenjör (!!), hon som grillade bitar av maken i ugnen hemma osv. Men dessa extremt exotiska personer påverkar inte mitt resonemang ett dugg, och Barnet kommer inte att kunna hitta ett sånt fall jag efterlyser, det är helt osannolikt på alla sätt: det är psykologiskt, socialt, statistiskt osannolikt. En styckmördar-läkar-pervo-ritual-duo (den ene skulle dessutom vara seriemördare!), styckning på jobbet, med barnet närvarande, likdelsdumpning 1 km från brottsplatsen. Om detta var sant, vore det antagligen ett världsunikt fall. Det enda som är rimligt i historien är läkarnas kön, de är män, ok, sen tar det stopp, och efter det så driver de och krimstatistiken med ljusets fart åt skilda håll ... så jävla löjlig story.
Citera
2013-03-16, 20:39
Medlem
[quote=Niklas-P]Jojo! Ifall man frågar tillräckligt många gånger , så kan man event. lyckas med att utså lite tvivel bland Allmogen??? Kanske var inte de två läkarna sååå oskyldiga , i alla fall? [quote]

Precis så har jag tänkt. Både barnet och lawnownerman använder propagandametoden. De rapar upp exakt samma fraser om och om igen, väl medvetna om att denna tråd är viktig, den är högst levande, och folk som slösurfar utan att veta ngt om fallet kan bli lurade, och därför säger jag av princip emot, jag håller efter både barnet och lawnownerman, det är viktigt. Internet är ingen lekstuga längre, och denna tråd kan faktiskt vara opinionsbildande. Håll varje stolle tvärkort
Citera
2013-03-16, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noicer
Vill bara slänga in ett tack till bla Eremona och Echoes igen. Och ni andra som bidrar. Mycket intressant.

Tack själv! Och ni andra!
Citera
2013-03-16, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DyingAtheist
Jag tror lika lite som du att TH och TA är skyldiga, men det finns ju faktiskt ett svenskt fall med en läkare som styckmördade en prostituerad, mordet på Margareta af Forselles.

Ingen blev lagförd för brottet då gärningsmannen tog livet av sig innan polisen satte klorna i honom. Fallet togs upp i Veckans brott för något år sedan.

https://www.flashback.org/t1668865

Detta verkliga fall skramlade nog i bakhuvudet på många poliser. Hade det inte varit för en yrkesanknuten debilitet, inte olik den i journalistkåren, så hade Da Costa kunnat klaras upp.
Citera
2013-03-17, 05:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noicer
Detta verkliga fall skramlade nog i bakhuvudet på många poliser. Hade det inte varit för en yrkesanknuten debilitet, inte olik den i journalistkåren, så hade Da Costa kunnat klaras upp.

Alldeles säkert var det så - man fann ett riktigt ovanligt fall i rullorna och inbillade sig raskt att man hade ett likadant fall till, och det finns ju en sorglig likhet mellan Koffertmordet och Fallet da Costa, frånsett läkarduon alltså. Två oskyldiga personer hängdes ut i pressen (GP var den skyldiga blaskan tror jag). Jag noterar förresten att den läkare som anses skyldig (efter döden blev han utpekad av sin läkarkompis vilket man kan fundera över) var missbrukare och att han suiciderade, vilket inte är förvånande ... Styckmordet kan väl ses som slutstationen på ett sjukt, olyckligt och extremt degenererat liv.
Senast redigerad av Eremona 2013-03-17 kl. 06:29.
Citera
2013-03-17, 07:20
Medlem
CB och en polare till honom (JP) bodde tydligen på Hallonbergsplan i slutet av 80-talet. Jag tror att JP också bodde på V-gatan ett tag, men det har nog Niklas P och echoes koll på ... polaren JP bor hur som helst kvar i Sumpan om jag inte tar helt fel. Född -49, ganska ovanligt efternamn, finskt ...
Citera
2013-03-17, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona
CB och en polare till honom (JP) bodde tydligen på Hallonbergsplan i slutet av 80-talet. Jag tror att JP också bodde på V-gatan ett tag, men det har nog Niklas P och echoes koll på ... polaren JP bor hur som helst kvar i Sumpan om jag inte tar helt fel. Född -49, ganska ovanligt efternamn, finskt ...

De flyttar ut året innan renoveringarna som äger rum under 1988, det året flyttar resten också ut. CB och TP hamnar på samma adress och CB flyttar sedan tillbaka 1989, men då två trappor upp, 1991 lämnar han adressen för gott.
Senast redigerad av echoesofglory 2013-03-17 kl. 09:15.
Citera
2013-03-17, 13:57
Medlem
_Jago_s avatar
Någon gång i månaden går man in på youtube och gör en sökning i hopp om att det kommit ut något mer material i fallet. Gjorde det idag och döm av min förvåning vad jag hittade en bit ner på sidan. Så sent som för en vecka sedan har någon lagt upp avsnittet från SVT Debatt där "styckmordet" debatteras.

Del 1: http://www.youtube.com/watch?v=hdX5E5Z3Bu0
Del 2: http://www.youtube.com/watch?v=pRM8I3VpdUI

Tyvärr var det inte alls den debatt jag hade förväntat mig. Lars Borgnäs inledde med att beklaga sig över det numerära underläget, där han tvingades stå ensam mot Lindberg, GW Persson och Lambertz. SVT Debatt hade inte gjort ett tillräckligt jobb med att leta upp hans kompanjoner, menade han.

Lite spoilers nedan, reflektioner av programmet;

GW var ganska frispråkig, medan Borgnäs fick ganska mycket utrymme. Vad som blev än mer tydligt när man såg programmet var att gemene man, tyvärr får man kanske säga, till viss del måste sätta sig in i fallet för att verkligen kunna göra en värdering. Det är väl det som Borgnäs och co. lever på idag. Tyvärr gick man inte in på några djupare detaljer, något som givetvis blir svårt under den korta programtiden.

Gemene man som såg på programmet kunde säkert få intrycket att det idag handlar om två sidor som var och en för fram argument för sin sak. Så är det ju visserligen också, men det handlar snarare om två sidor där den ena vill att läkarna ska få upprättelse eftersom de är oskyldiga, och den andra som GW Persson uttryckte satt sin heder i pant och som kanske inte nödvändigtvis innerst inne tror att läkarna är skyldiga, utan mest hävdar att läkarna i rättslig mening inte kan och bör få upprättelse.

Den senare sidan blev mer tydlig när Borgnäs hävdade (vilket även Diesen gjort) att det inte kommit fram något nytt av värde. Vad som inte sades i programmet är att det ju aldrig funnits något av värde från början.
Citera
2013-03-17, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Jago_
Någon gång i månaden går man in på youtube och gör en sökning i hopp om att det kommit ut något mer material i fallet. Gjorde det idag och döm av min förvåning vad jag hittade en bit ner på sidan. Så sent som för en vecka sedan har någon lagt upp avsnittet från SVT Debatt där "styckmordet" debatteras.

Del 1: http://www.youtube.com/watch?v=hdX5E5Z3Bu0
Del 2: http://www.youtube.com/watch?v=pRM8I3VpdUI

Tyvärr var det inte alls den debatt jag hade förväntat mig. Lars Borgnäs inledde med att beklaga sig över det numerära underläget, där han tvingades stå ensam mot Lindberg, GW Persson och Lambertz. SVT Debatt hade inte gjort ett tillräckligt jobb med att leta upp hans kompanjoner, menade han.

Lite spoilers nedan, reflektioner av programmet;

GW var ganska frispråkig, medan Borgnäs fick ganska mycket utrymme. Vad som blev än mer tydligt när man såg programmet var att gemene man, tyvärr får man kanske säga, till viss del måste sätta sig in i fallet för att verkligen kunna göra en värdering. Det är väl det som Borgnäs och co. lever på idag. Tyvärr gick man inte in på några djupare detaljer, något som givetvis blir svårt under den korta programtiden.

Gemene man som såg på programmet kunde säkert få intrycket att det idag handlar om två sidor som var och en för fram argument för sin sak. Så är det ju visserligen också, men det handlar snarare om två sidor där den ena vill att läkarna ska få upprättelse eftersom de är oskyldiga, och den andra som GW Persson uttryckte satt sin heder i pant och som kanske inte nödvändigtvis innerst inne tror att läkarna är skyldiga, utan mest hävdar att läkarna i rättslig mening inte kan och bör få upprättelse.

Den senare sidan blev mer tydlig när Borgnäs hävdade (vilket även Diesen gjort) att det inte kommit fram något nytt av värde. Vad som inte sades i programmet är att det ju aldrig funnits något av värde från början.

Ja, den stolliga falangen kan tryggt profitera på den allmänna okunskapen. Man måste läsa in sig för att få grepp om detta, och ärligt talat, vem i h-e har koll på styckmord, vilka som utför styckmord, hur de bär sig åt, hur de dumpar kroppsdelar, och varför styckmord oftast sker? Jag visste tex inte ett skvatt om styckmord tills detta fall tvingade mig att ögna igenom beskrivningar av ca 50 stycken. Rajs, Olsson, Borgnäs & Co har profiterat hämningslöst på en kunskapslucka hos allmänheten, och som du skriver är den sk debatten helt missvisande. Det handlar inte om två välinformerade sidor som strider, det handlar om en sida som slaktat en modern myt och en sida som vägrar erkänna att den aldrig haft ngt på fötterna, och ingenting-nytt-argumentet (bla använt av Diesen) är bara så otroligt fult. Den tvärvändning som fallet gjorde iom Lindebergs bok Döden är en man är totalt historisk, och från en spekulativ, mytologiskt färgad situation helt utan värde har man gått till en helt begriplig kartläggning av en rättsskandal, brottoffrets privatliv, hennes senaste tid, en mängd potientiella förövare osv. Dagens bild av Styckmordet är ljusår från 80-talets. Ja, helt riktigt, det fanns ingenting av värde från början.
Citera
2013-03-17, 19:42
Medlem
Somliga ivriga grävare i denna stolliga styckmordshistoria borde nog städa lite i egen brevlåda.
På det att dom sedan blir ännu mera upplysta ;-)))
Citera
2013-03-17, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Somliga ivriga grävare i denna stolliga styckmordshistoria borde nog städa lite i egen brevlåda. På det att dom sedan blir ännu mera upplysta ;-)))

Det är så sant som det är sagt. Jäkla elände. Ngn tyckte att det vore bättre att kommunicera på andra sätt istället för att tjata om fulla mailboxar här, men faktum är ju att vi som diskuterar här ofta inte känner varandra personligen, och det känns inte alltid helt ok att lämna ut sin mailadress. Nu måste jag kolla min fb-mailbox igen hur som helst ... och du Nikas P kanske också borde städa.
Citera
2013-03-17, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona
Det är så sant som det är sagt. Jäkla elände. Ngn tyckte att det vore bättre att kommunicera på andra sätt istället för att tjata om fulla mailboxar här, men faktum är ju att vi som diskuterar här ofta inte känner varandra personligen, och det känns inte alltid helt ok att lämna ut sin mailadress. Nu måste jag kolla min fb-mailbox igen hur som helst ... och du Nikas P kanske också borde städa.
Många borde städa. Och på VO-distriktet är det väl närmast likena-i-garderoben som ska ut :-/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in