2013-03-15, 17:28
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Han är skriven på nedre botten på Vintergatan 21, ytterligare 9 andra personer är skrivna på den våningen, det går inte att se exakt var alla bor. CB bor ensam 1984, Saba är inte skriven någonstans 83 eller 84, precis som Catrine har hon ingen fast adress. Catrine är dock skriven på en adress på Västra Vägen i Solna, hos en socialsekreterare el. liknande. Kanske för att hon skulle få bostadsbidrag eller dylikt, det är känt att hon hämtade ut sitt bidrag kring den 8:e och köpte droger för dem. 85 bor Saba hos vänner och hos den man hon får ett barn med, sedan flyr hon till andra bekanta och modern.
Tack, nu är jag med. Jag trodde felaktigt att det handlade om Vintergatan 2. Det sjuka är att jag faktiskt har varit i en lägenhet på nedre botten på Vintergatan 21. Vad jag minns är det inte särskilt många lägenheter där.
Citera
2013-03-15, 18:20
Medlem
Byggnaden är rätt gammal och har väl renoverats en del genom åren, en intressant detalj är att Sabas styvfar Alfred Hicks, bodde inte långt därifrån på Vasagatan 9 1984. 1987 flyttade han utomlands och dog 1999 i New York. Under 50-talet deltog han bla i Korea-kriget.
Citera
2013-03-15, 21:11
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilleGrille
Jag följer tråden noga och med stort intresse men skriver sällan. Det har talats en del om Kenth Harald Danielsson som tänkbar gärningsman.

Ja, en av många våldsamma kufar som sannolikt inte hade ett dyft med Catrines död att göra. En så kallad stolle-teori i samma klass som allmänläkarna-hypotesen. Vädras ändå lite sådär som eventuell gärningsman (inte bara på Flashback). Det verkar vara på så långt avstånd som möjligt som det eventuella genombrottet luskas efter - ibland.
Citera
2013-03-15, 22:15
Medlem
barnets avatar
Finns det öht något som tyder på att det inte är läkarna som gjort det?
Citera
2013-03-15, 22:34
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barnet

Det finns öht inget som tyder på att det är läkarna som gjort det. Bland många var den teorin inte bara på tapeten utan även en sanning på 80-talet och lite framåt. Nu finns det några fåtal stollar kvar som fortfarande tycker den är het. Ansvaret för deras (stollarnas) egen bristande fattningsförmåga kan i vart fall inte läggas på läkarna.
Senast redigerad av Quoter 2013-03-15 kl. 22:37.
Citera
2013-03-16, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justiceforthe96
En aspekt på det här med längden är att medellängden har ökat en del de senaste åren. Nu är medellängden 181,5 cm för män och 1972 var den bara 176,5. Det kan ju göra att den som uppfattades som lång 1984 inte gör det på samma sätt idag.

Förvisso, detta kan spela in, liksom vittnets egen längd. Frågan får väl lämnas öppen. Det enda som väl kan justera denna detaljfråga är väl Vincents längd och allmänna signalement ... var Vincent normallång och icke mörkhårig får vi väl anta att Torge hade rätt, att det var CB som sågs i Kungsan (och antagligen på Gamla bro) ...
Citera
2013-03-16, 08:07
Medlem
Citat:

Motfråga: finns det ngt som inte tyder på att du är ett troll med på tok för mkt fritid ? Gjort vad förresten? Mördat? Styckat? Både och? Men strunt samma, de har inte ett skvatt med vare sig styckning eller mord att göra, och jag har också för mkt fritid, så här kommer en bulletlista:

- TA och TH kände knappt varandra
- TA och TH kände inte CdC
- Det är inte fastställt att CdC dog under pingsthelgen, så den ursprungliga gärningsbeskrivningen är helt värdelös, det behövs nya alibin, analyser av tidsaspekter och vittnesmål
- Det finns ingen anatomisk detalj som pekar mot att en eller två läkare styckat kroppen
- Det finns ingenting utom statistik som säger att CdC blev mördad. Likstyckningar brukar föregås av mord, men ingenting hos kvarlevorna visar på mord
- Hanteringen av fallet är som helhet totalt oseriös. Kåkarna på E-vägen kollades inte, manskapsvagnen vid fyndplats 1 kollades inte, intressanta personer förhördes försent, ett superviktigt förhör hamnade i slasken, intressanta bostäder kollades ej, en av nyckelpersonerna var djupt jävig (den hutlösa vettvillingen Rajs) osv osv ... Att läkarna utmålats som skyldiga måste ses i ljuset av en totalt värdelös utredning och en totalt urspårad expertbedömare (Rajs, vars beteende var färgat av vilda fantasier, spekulationer och paranoia). Mao: att betrakta läkarna som skyldiga är således djupt oseriöst. Det finns inget som helt solitt polisiärt och juridiskt arbete att grunda en sådan uppfattning på
Senast redigerad av Eremona 2013-03-16 kl. 08:10.
Citera
2013-03-16, 08:35
Medlem
Citat:

Nu kom jag på en sak, jag hade ju en uppgift åt dig (en uppgift som du självklart igonorerar), du som är en av de sista mohikanerna, en som fortfarande tror på läkarnas skuld.

Det är ett faktum att likstyckningar extremt sällan utförs av välutbildade, rika och socialt välanpassade personer. Men tillhör man tokvänstern vill man förstås gärna hitta motexempel, man vill hitta Jack the Ripper i slips och kostym - eller läkarrock. Men den sorgliga och krassa sanningen är att en likstyckning absolut oftast är en produkt av ett urspårat, dysfunktionellt liv, och att en likstyckning utförs av en person med begränsade monetära resurser.

Likstyckningar utförs till 99% av män, av alkisar, pundare, grovt kriminella, svårt psykiskt sjuka, arbetare/icke-teoretiker (tex elektriker, rallare, murare, snickare, lastbilsförare, målare osv osv), och så finns de såklart en liten grupp seriemördare (tex Fish, Dahmer, Carlsson) som gillar att stycka kroppar, och dessa individer är absolut inte högutbildade. Jag kan just nu bara komma på en styckmördande läkare, en läkare som var seriemördare, och den personen härjade på 1800-talet.

Nå, nu till uppgiften. Nu vill jag att du ska visa mig ett enda dokumenterat fall där två läkare (förutom de två du tror är skyldiga, dvs TH och TA) tillsammans med den ene läkarens lilla barn har lustmördat och styckat en prostituerad kvinna på den ene läkarens jobb för att sedan dumpa kroppsdelar precis vid brottsplatsen. Bevisa för mig att Härm-Allgén-storyn inte är totalt världsunik, totalt astronomiskt osannolik.

Jag har också ett boktips till dig: Monstret i Florens. En parallellhistoria med exakt samma ingredienser som Styckmordsrättegången.
Senast redigerad av Eremona 2013-03-16 kl. 08:40.
Citera
2013-03-16, 11:34
Medlem
DyingAtheists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona
Nu kom jag på en sak, jag hade ju en uppgift åt dig (en uppgift som du självklart igonorerar), du som är en av de sista mohikanerna, en som fortfarande tror på läkarnas skuld.

Det är ett faktum att likstyckningar extremt sällan utförs av välutbildade, rika och socialt välanpassade personer. Men tillhör man tokvänstern vill man förstås gärna hitta motexempel, man vill hitta Jack the Ripper i slips och kostym - eller läkarrock. Men den sorgliga och krassa sanningen är att en likstyckning absolut oftast är en produkt av ett urspårat, dysfunktionellt liv, och att en likstyckning utförs av en person med begränsade monetära resurser.

Likstyckningar utförs till 99% av män, av alkisar, pundare, grovt kriminella, svårt psykiskt sjuka, arbetare/icke-teoretiker (tex elektriker, rallare, murare, snickare, lastbilsförare, målare osv osv), och så finns de såklart en liten grupp seriemördare (tex Fish, Dahmer, Carlsson) som gillar att stycka kroppar, och dessa individer är absolut inte högutbildade. Jag kan just nu bara komma på en styckmördande läkare, en läkare som var seriemördare, och den personen härjade på 1800-talet.

Nå, nu till uppgiften. Nu vill jag att du ska visa mig ett enda dokumenterat fall där två läkare (förutom de två du tror är skyldiga, dvs TH och TA) tillsammans med den ene läkarens lilla barn har lustmördat och styckat en prostituerad kvinna på den ene läkarens jobb för att sedan dumpa kroppsdelar precis vid brottsplatsen. Bevisa för mig att Härm-Allgén-storyn inte är totalt världsunik, totalt astronomiskt osannolik.

Jag har också ett boktips till dig: Monstret i Florens. En parallellhistoria med exakt samma ingredienser som Styckmordsrättegången.

Jag tror lika lite som du att TH och TA är skyldiga, men det finns ju faktiskt ett svenskt fall med en läkare som styckmördade en prostituerad, mordet på Margareta af Forselles.

Ingen blev lagförd för brottet då gärningsmannen tog livet av sig innan polisen satte klorna i honom. Fallet togs upp i Veckans brott för något år sedan.

https://www.flashback.org/t1668865
Citera
2013-03-16, 12:13
Medlem
Diospyross avatar
Citat:

Du har redan ställt frågan en gång tidigare och fått svar:
https://www.flashback.org/sp40655355
Citera
2013-03-16, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diospyros
Du har redan ställt frågan en gång tidigare och fått svar:
https://www.flashback.org/sp40655355
Jojo! Ifall man frågar tillräckligt många gånger , så kan man event. lyckas med att utså lite
tvivel bland Allmogen??? Kanske var inte de två läkarna sååå oskyldiga , i alla fall?
Ungefär som landets främste expert i Rättshaveriskrået - Lambertz alltså - länge sysslat med angående Rätts- och Vårdhaveriet runt Sture Bergvall (aka Qvick-såpan).
Citera
2013-03-16, 20:16
Medlem
Vill bara slänga in ett tack till bla Eremona och Echoes igen. Och ni andra som bidrar. Mycket intressant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in