Citat:
Det är oerhört förvirrande och otydligt. För mig är det oklart när socialen ansökte om tvångsvård för Catrine.
Jag undrar vad SOC gjorde när BO försvann och jag undrar om TÅ sa till SOC att BO försvann.
Hon hade ju tydligen anmälningsplikt och TÅ hade uppgiften att meddela SOC om BO avvek. Ett ganska konstigt upplägg.
Varför räckte det inte med att BO hörde av sig själv?
SOC bör iaf ha agerat i juni 1984, när man tappade kontakten med BO. Gissningsvis kontaktade man BO:s anhöriga och polisen. Och polisen borde ha haft BO "på arbetsbordet", eftersom hon levde under hotet om tvångsvård.
Lägg till CB:s version av historien och alltihop blir jättekonstigt. Som det verkar, sprang CB och BO runt i city efter pingsten och gjorde det som de brukade göra: knarkade, stal, höll till på Malmskillnadsgatan, hängde i olika parker osv.
Om CB var ihop med BO, bör han ha plockat pengar av henne och han var gissningsvis närvarande på Malmskillnadsgatan, för att tjäna pengar och hålla kolla på BO.
Flera poliser bör ha sett CB och BO tillsammans efter pingsten, utan att agera på informationen att hon inte hörde av sig till SOC och hade hon gjort det, hade myten om Obducenten och Allmänläkaren aldrig uppstått. Då hade ju SOC kunnat bekräfta att BO levde efter pingsten.
Och om BO inte hörde av sig till SOC, bör polisen ha uppmärksammat detta och isf hade myten om Obducenten och Allmänläkaren inte heller uppstått. Då hade polisen kunnat bekräfta att BO levde efter pingsten.
Jag får fan inte ihop det här.
Både SOC och polisen borde ha varit intresserade av att få tag i BO efter pingsten. BO levde säkerligen efter pingsten och ÄNDÅ fick hela Sverige för sig att BO var död efter pingsten.
En tänkbar möjlighet är att SOC och/eller polisen fick information om att BO levde efter pingsten och att denna information ligger begravd i något arkiv eller att den har tappats bort.
Hon hade ju tydligen anmälningsplikt och TÅ hade uppgiften att meddela SOC om BO avvek. Ett ganska konstigt upplägg.
Varför räckte det inte med att BO hörde av sig själv?
SOC bör iaf ha agerat i juni 1984, när man tappade kontakten med BO. Gissningsvis kontaktade man BO:s anhöriga och polisen. Och polisen borde ha haft BO "på arbetsbordet", eftersom hon levde under hotet om tvångsvård.
Lägg till CB:s version av historien och alltihop blir jättekonstigt. Som det verkar, sprang CB och BO runt i city efter pingsten och gjorde det som de brukade göra: knarkade, stal, höll till på Malmskillnadsgatan, hängde i olika parker osv.
Om CB var ihop med BO, bör han ha plockat pengar av henne och han var gissningsvis närvarande på Malmskillnadsgatan, för att tjäna pengar och hålla kolla på BO.
Flera poliser bör ha sett CB och BO tillsammans efter pingsten, utan att agera på informationen att hon inte hörde av sig till SOC och hade hon gjort det, hade myten om Obducenten och Allmänläkaren aldrig uppstått. Då hade ju SOC kunnat bekräfta att BO levde efter pingsten.
Och om BO inte hörde av sig till SOC, bör polisen ha uppmärksammat detta och isf hade myten om Obducenten och Allmänläkaren inte heller uppstått. Då hade polisen kunnat bekräfta att BO levde efter pingsten.
Jag får fan inte ihop det här.
Både SOC och polisen borde ha varit intresserade av att få tag i BO efter pingsten. BO levde säkerligen efter pingsten och ÄNDÅ fick hela Sverige för sig att BO var död efter pingsten.
En tänkbar möjlighet är att SOC och/eller polisen fick information om att BO levde efter pingsten och att denna information ligger begravd i något arkiv eller att den har tappats bort.
Jag visste att jag läst om det i Catrine och rättvisan av alla ställen, så jag gick tillbaka och kontrollerade. Olssons förhållande till fakta lämnar ju en del att önska, men som vi diskuterat tidigare verkar hon ha haft tillgång till C:s journaler hos socialen, vilka hon påstår sig citera ur.
Enligt Olsson var det hur som helst så här: den 4:e juni blev C upplyst om att en ansökan om tvångsvård skulle göras och detta gjordes även "ett par veckor" senare. Det verkar märkligt att det skulle ta så lång tid att ansöka om beslutet om tvångsvård redan var fattat.
TÅ å andra sidan menar att socialen skulle sätta in tvångsvård om inte C återvände till Gislaved.
BM påstår att C skulle ha kontakt med socialen varje dag för att undgå tvångsvård. Ifall så var fallet borde man kunna kontrollera när C slutade höra av sig. Av vad som framgått hade dock C den sista kontakten med socialen den 4:e juni.
Det är som sagt väldigt rörigt, men ett möjligt scenario är anledningen till att ansökan om tvångsvård dröjde ett par veckor efter den 4:e juni är att socialen då blivit upplyst av TÅ att C var försvunnen. Som jag har förstått det kontaktade han även socialen i sitt sökande, men jag vet inte när.
Om man antar att C dog någon gång runt den 15:e juni kanske socialen inte hunnit göra någon ansökan än. Men det tycks ha varit en frapperande brist på aktivitet hos både socialen och polisen, vad vi känner till.