2025-10-10, 10:22
Medlem
MajaCreamnoses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persephone
Senaste tiden har jag suttit och detaljstuderat flygbilder över FP 1 och FP 2 och försökt se om det fanns något enkelt sätt att färdas, i förlängningen av Eugeniavägen ner till Ekesundsvägen men inte kunnat hitta något. Vet du hur det ser ut?

Om man tittar på flygbilder från mitten av 1970-talet låg det ett hus i skogsdungen vid FP 1, och på ekonomikartan heter stugan Nytomta. 1970 bodde det ett äldre par i huset, som 1975 hade flyttat in i centrala Stockholm. 2023 pågick en nybyggnation på platsen som nu omöjliggör närmare undersökning av platsen.

https://kartbild.com/#14/59.3485/18.0238/0x8

Efter åratal av tjafs: Kan vi få en exakt positionsbestämning av FP2 och Eugeniavägen 25 och ett exakt avstånd mellan platserna?

Om man zoomar in och klickar på kartan får man en länk med en platsmarkör.
Citera
2025-10-10, 10:43
Medlem
MajaCreamnoses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Att utredarna tappade intresset för just denna herre kan ju bero på att en kvinnlig polis vittnade om att hon sett CdC i sällskap med en helt annan läkare i tunnelbanan vårvintern 1984 och denne läkare arbetade mitt emellan de båda kända fyndplatserna?

Intressant dock att du fäster så pass stor tillförlitlighet till Rajs och hans utlåtande ☺️

Rajs hade alltså kanske rätt?

Trollet har fått luft igen.

Marie Rådén saknade trovärdighet. Rådén sa ingenting förrän fyra år senare. När Anders Helins skandalösa åtal mot läkarna kom i januari 1988 (som borde ha gett Helin ett par års fängelse för grovt obefogat åtal). Catrine var aldrig klädd i "tunna svarta skinnkläder" som Rådén påstod att Catrine hade på sig. Var paret steg av och på tåget ändrade Rådén i olika förhör. Vilken kollega som var i Rådéns sällskap kunde hon inte berätta.

Tusentals människor arbetade mellan FP1 och FP2.
Citera
2025-10-10, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Fanns det en byggnad vid FP1, är det otroligt konstigt att polisen inte noterade den i protokollet 1984.

Jag tror att det var nedrivet vid det laget, men det borde ha funnits spår av att det hade funnits något. Om man kollar gatuvy på Google maps av Ekesundsvägen vid FP 1 så ser man att man från vägen inte kan gå rakt in i skogsdungen, utan att det först är en stigning på 2 -3 meter. Det behöver inte betyda något mer än att personen tog sig in bland träden från ett annat håll.
Citera
2025-10-10, 19:47
Medlem
Citat:
Jag tror att det var nedrivet vid det laget, men det borde ha funnits spår av att det hade funnits något. Om man kollar gatuvy på Google maps av Ekesundsvägen vid FP 1 så ser man att man från vägen inte kan gå rakt in i skogsdungen, utan att det först är en stigning på 2 -3 meter. Det behöver inte betyda något mer än att personen tog sig in bland träden från ett annat håll.

Åter igen ett otroligt arbete.
Kan du länka eller förklara närmare vad du menar?

Menar du att det var en brant sluttning i vägen, om GM kom från Ekelundsvägen?
Citera
2025-10-10, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Att utredarna tappade intresset för just denna herre kan ju bero på att en kvinnlig polis vittnade om att hon sett CdC i sällskap med en helt annan läkare i tunnelbanan vårvintern 1984 och denne läkare arbetade mitt emellan de båda kända fyndplatserna?

Intressant dock att du fäster så pass stor tillförlitlighet till Rajs och hans utlåtande ☺️

Rajs hade alltså kanske rätt?

Marie Rådén började tjänstgöra på våldsroteln i Stockholm i början av 1988, det var då hon hörde av sig till utredarna. Det jag pratar om var utredningsarbetet hösten 84/våren 85. Det var utredarna som fäste stor tillförlitlighet till Rajs obduktionsutlåtande. Det berättar ju Pim Martinsson om i "Det svenska styckmordet". Som sakkunnig vägde Rajs utlåtande tungt och blev helt vägledande för det fortsatta spaningsarbetet. Tack vare Rajs "visste" utredarna att den man sökte var läkare/rättsläkare. Därför ter det sig konstigt att man inte återupptog förhören med Dr. Fahlström efter att Härm släpptes ur häktet.

Fahlström är ju en synnerligen underlig filur i sammanhanget. Han var ju uppenbarligen en självklar del av de prostituerade narkomanernas vardag. "Alla besökte Fahlström, så förmodligen gjorde även CdC det". Han bodde på gångavstånd till båda fyndplatserna. Men av någon anledning så tappade utredarna intresset för honom efter förhöret den 17 oktober 1984. Det var en månad före det att Rajs blev klar med sitt famösa utlåtande.
Citera
2025-10-10, 22:02
Medlem
Citat:
Åter igen ett otroligt arbete.
Kan du länka eller förklara närmare vad du menar?

Menar du att det var en brant sluttning i vägen, om GM kom från Ekelundsvägen?

2 - 3 meter var nog en överdrift, men vägen och marken inne i dungen ligger inte i fas. På tidigare gatyvyer som jag har sett har det varit sommar så man har inte kunnat se hur det sett ut inne bland träden. Här är gatuvyn (jag vet inte exakt var säcken hittades) -

https://www.google.com/maps/@59.3413...oASAFQAw%3D%3D
Citera
2025-10-10, 23:39
Medlem
MajaCreamnoses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
Marie Rådén började tjänstgöra på våldsroteln i Stockholm i början av 1988, det var då hon hörde av sig till utredarna. Det jag pratar om var utredningsarbetet hösten 84/våren 85. Det var utredarna som fäste stor tillförlitlighet till Rajs obduktionsutlåtande. Det berättar ju Pim Martinsson om i "Det svenska styckmordet". Som sakkunnig vägde Rajs utlåtande tungt och blev helt vägledande för det fortsatta spaningsarbetet. Tack vare Rajs "visste" utredarna att den man sökte var läkare/rättsläkare. Därför ter det sig konstigt att man inte återupptog förhören med Dr. Fahlström efter att Härm släpptes ur häktet.

Fahlström är ju en synnerligen underlig filur i sammanhanget. Han var ju uppenbarligen en självklar del av de prostituerade narkomanernas vardag. "Alla besökte Fahlström, så förmodligen gjorde även CdC det". Han bodde på gångavstånd till båda fyndplatserna. Men av någon anledning så tappade utredarna intresset för honom efter förhöret den 17 oktober 1984. Det var en månad före det att Rajs blev klar med sitt famösa utlåtande.

Ingen slump.

Samma dag (den 17 oktober 1984) pekades Teet ut av Teresa Trygger (1964 - 1996), en prostituerad heroinmissbrukare från en överklassfamilj. Statsminister Ernst Tryggers barnbarnsbarn (Tryggers imponerande villa på Laboratoriegatan 4 i Diplomatstaden är Advokatsamfundets adress sedan 1981). Teet pekades ut som den sexkund som (enligt Teresa) tog strypgrepp på henne i ett trapphus på Jungfrugatan på hösten 1983.

Den 17 oktober 1984 placerades Teresa vid ett fönster mot polishusets gård. Hon fick studera en grupp av män som kom gående över gården. Teresa pekade ut Teet. Tidigare hade Teresa pekat ut Teet som nummer fyra i den fotosamling som polisen visade för 130 gatuprostituerade kvinnor. Inte konstigt. Teet hade alltid nummer fyra. Kvinnorna lärde sig det. Teresa tipsade även om andra sexkunder. Stockholms tingsrätt friade Teet för misshandeln av Teresa (i domen i juli 1988).

Dagen därpå (den 18 oktober 1984) fick Eugeniavägen 25 besök av Lars Jonsson och Jan Svelin (efter ett tips av en annan prostituerad kvinna den 17 oktober). Jonsson och Svelin konstaterade att Vinof Olausson inte var hemma.

Sedan upphörde polisens granskning av Fahlström och Olausson (även om ett "förhör" hölls 1985). Teet var huvudspåret. "Bevisen"? Den rättsmedicinska kovändningen av Jovan Rajs och fotovisningarna för gatuprostituerade (där Teet alltid hade nummer fyra). Polisen hade "kort av den lägsta sorten" sa advokat Henning Sjöström. Snarare inga alls. Rättssäkerheten var bättre i en håla i Mexiko.
Citera
2025-10-11, 11:05
Medlem
Citat:
2 - 3 meter var nog en överdrift, men vägen och marken inne i dungen ligger inte i fas. På tidigare gatyvyer som jag har sett har det varit sommar så man har inte kunnat se hur det sett ut inne bland träden. Här är gatuvyn (jag vet inte exakt var säcken hittades) -

https://www.google.com/maps/@59.3413...oASAFQAw%3D%3D

Det var nog ingen större skillnad i höjd mellan FP1 och marken runt omkring.

År 1984 fanns det en asfalterad parkering bredvid FP1.
Det fanns också en gångstig bredvid FP1.

Det var nog samma marknivå överallt. Polisen noterade ingen brant sluttning eller dylikt.

Apropå FP1, har en debattör (jag minns ej vem) uppgett att folk från Eugeniavägen uppehöll sig i närheten, på en krog eller ett fik.

Det vore inte förvånande om det stämmer.
Citera
2025-10-11, 11:57
Medlem
Citat:
Det var nog ingen större skillnad i höjd mellan FP1 och marken runt omkring.

År 1984 fanns det en asfalterad parkering bredvid FP1.
Det fanns också en gångstig bredvid FP1.

Det var nog samma marknivå överallt. Polisen noterade ingen brant sluttning eller dylikt.

Apropå FP1, har en debattör (jag minns ej vem) uppgett att folk från Eugeniavägen uppehöll sig i närheten, på en krog eller ett fik.

Det vore inte förvånande om det stämmer.

Det här med matstället nära FP1 är minst sagt intressant!

Jag själv har sedan länge blivit insnöad i att det måste finnas ett
mönster, någon logisk koppling mellan vår GM och FP1/FP2. (Dessutom mellan ytterligare FPL och BPL).

Jag har också alltid trott att FP1 låg helt remote sånär som på sport-& fritidsbesökare och ”nattgäster” varför pristitutions-/sexualbrott har varit en enkel växel att dra.

Ponera att informationen i tråden stämmer ( varför skulle den inte?) om att personer från Euginavägen fika/käka i närheten av FP1.

Hur många matställen fanns det där egentligen? Klart alla som arbeta på och kring E-vägen och som inte fixa med eget käk måste äta någonstans i närheten.

Det skulle hypotetiskt kunna förklara en GMs lokalkännedom även över FP1 området.

Går matstället att verifiera? Vet man mer om detta fik/krog? Var exakt det låg vid tillfället? Namn? Ägare?

Någon som vet?

Undras om det blev någon dörrknackning där vid upptäckten av FP1..
Citera
2025-10-11, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henselon
Hej allihopa. Ser att tråden fortfarande är vid liv.
Hade bara en fråga, om den går att besvara:

Vilket skäl angav T.Å till att C´s Telefonbok, samt Pass, återfanns i hans bostad i Augusti, Småland, 1984? Än viktigare: Exakt var i bostaden återfanns dessa handlingar vid husrannsakan?

Tänk om dessa handlingar dykt upp hos "Obducenten" eller "Allmänläkaren!

Har inga exakta svar på dina frågor men CdC var vid tidpunkten placerad i TÅs omvårdnad via SOC, som hotat med tvångsåtgärder, med Gislaved som bostadsadress. Det var nog inte alls särskilt konstigt att många av hennes personliga tillhörigheter sedan återfanns i Gislaved då hon bara försvann.

TÅ var starkt jävig i frågan då han även beskydda henne från bla SOC. Han hade även rapporteringsskyldighet.

Som vi vet enligt uppgift försvann hon från TÅs radar i Stockholm redan på onsdagen 7/6 (innan Pingsten) och han underlät sig förmodligen rapportera avvikelsen till SOC.

Likaså var hon ej rapporterad saknad hos Polisen varken av TÅ eller SOC när hon identifierades iom fyndet på FP2 i augusti.

Jag tror att TÅ, i och med han undlät sig rapportera henne saknad både till SoC och Polis, hamna som nr 1 över polisens misstänkta.

Han gjorde henne en björntjänst.
Citera
2025-10-11, 13:50
Medlem
Ett annat samband som finns i tråden, vars betydelse är okänd, är stränder och avsaknad av bebodda bostadshus kring dessa samt platser som FPL.

Vi har tillexempel västra Stranden, Pampas Marina och FP1 efter Karlbergs strand ( därifrån rakt upp till E-vägen och FP2)

Mellan FP1-Karlbergs strand upp till Rörstrandsgatan (?) vidare till Norra Stationsgatan finns en del gulmarkerade byggnader vid tiden. Vad är dessa? Företag? Ödehus? Tillhåll? Bostadshus? Kan fiket/krogen legat här?

(Kartan nedan är från Mystery24)

https://gofile.io/d/KVGq9M
Citera
2025-10-11, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Det här med matstället nära FP1 är minst sagt intressant!

Jag själv har sedan länge blivit insnöad i att det måste finnas ett
mönster, någon logisk koppling mellan vår GM och FP1/FP2. (Dessutom mellan ytterligare FPL och BPL).

Jag har också alltid trott att FP1 låg helt remote sånär som på sport-& fritidsbesökare och ”nattgäster” varför pristitutions-/sexualbrott har varit en enkel växel att dra.

Ponera att informationen i tråden stämmer ( varför skulle den inte?) om att personer från Euginavägen fika/käka i närheten av FP1.

Hur många matställen fanns det där egentligen? Klart alla som arbeta på och kring E-vägen och som inte fixa med eget käk måste äta någonstans i närheten.

Det skulle hypotetiskt kunna förklara en GMs lokalkännedom även över FP1 området.

Går matstället att verifiera? Vet man mer om detta fik/krog? Var exakt det låg vid tillfället? Namn? Ägare?

Någon som vet?

Undras om det blev någon dörrknackning där vid upptäckten av FP1..

Det kan vara "Tallis", en klassisk mötesplats för MC-folk.

När detta etablissemang var aktivt, vet jag inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in