2025-07-09, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Låg det någon sanning i att Obducenten hade ett huvud i en glasburk på sitt kontor?

Jag har aldrig riktigt greppat bakgrunden till det, eller sanningshalten i det.

Nej. Jag har aldrig hört det påståendet.
Finns ingen bakgrund att greppa.
Det är skitsnack. Det är en lögn.
Finns inget att se. Gå vidare ...
Citera
2025-07-09, 09:18
Medlem
Jag tror att de allra viktigaste pusselbitarna i det här fallet saknas. De bitarna utgörs av personerna som hotade CdC. Det måste vara där som svaret ligger och förklaringen till varför fallet aldrig klarats upp. Det spelar ingen egentligen ingen roll hur mycket mer förhör som begärs ut från utredningen. Vi kommer aldrig kommer närmare sanningen, eftersom utredarna aldrig följde upp hotbilden.

För övrigt får jag bilden av att Beppan var "the leader of the pack" på gatan. Äldst i gemet. Hon hade hängt med sedan tidigt 1970-tal. Erfaren. Hon hade säkert sett och hört det mesta. Hon borde säkerligen kunnat ha svarat på vem mannen med hundarna var och var man kunde hitta Finn-Pekka. Särskilt eftersom hon verkade stå CdC nära. Men hon fick aldrig de frågorna. Beppan bör också ha kunnat rabbla olika adresser där CdC kan ha gömt sig den sista tiden. Såvida inte CdC höll sådan information för sig själv. Kanske hade de alla var för sig sina egna hemliga fristäder. Men var det så att flera personer delade samma fristäder så kan det förklara tystnaden som uppstod. De ville inte röja denna plats eller platser.
I CdC:s fall kan fristaden varit förrädisk.

Om hon nu höll sig gömd 10-15 juni, totalt 6 dygn i följd, så måste hon behövt heroin under den tiden. Jag kommer hela tiden tillbaka till det. Om hon inte vågade sig ut och istället lyckades förmå någon att sälja heroin till henne på krita, så måste hon ju byggt upp ett skuldberg under den tiden. När hon ringde till Ragnar L den andra gången så var hon ju uppenbart påverkad. Med andra ord hade hon tillgång till heroin och/eller narkotiska läkemedel när hon var gömd. Hon kan förstås betalat i natura. Sedan ger hon sig ut på kvällen den 15 juni och träffar JÅ. Detta sker alltså på samma gata där hon tidigare upplevt en hotfull situation. Polisen borde ha utrett ifall det fanns några suspekta typer som bodde på eller runt Gamla Brogatan. Det kunde man ha frågat Beppan om.
Citera
2025-07-09, 20:50
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
Samtidigt blir det lite svårt att föreställa sig hur en sådan man skulle kunna uppfattas som hotfull. Å andra sidan är det kanske därför som TÅ inte reagerade nämnvärt över hotet när det begav sig.

Själv tycker jag TÅ:s beskrivning närmast liknar en man från den italienska maffian.
Ja, TÅ uppgav ju i förhöret att denna situation inte alls var konstig - vilket han visserligen ofta påstod om diverse aparta omständigheter. Polisen tycktes inte hålla med. Något med denne man var uppenbarligen avvikande med tanke på förhörsledarens kommentar: "Skulle en sådan man gå fram till henne om det inte var allvar bakom det där?". Denna kommentar antyder att något med mannen omedelbart avslöjade att han inte var en vanlig kund eller knarkarkompis.

Ja, de hotfulla männen ger faktiskt maffiaassociationer. Detsamma gäller också mannen på Röda rummet som Vinof beskrev. Hoten framförs under kontrollerade former och när det övergår i fysiskt våld, som när Röda rummet-mannen hällde kaffe på Catrine, ter det sig inte som en impulshandling.

Mannen med hundarna är också intressant med tanke på vittnesmålet från en student, som skulle ha stött på en misshandlad Catrine på Sergelkabinettet, där hon svamlade om slagsmål och hundar.
Citera
2025-07-09, 21:10
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
Jag tror att de allra viktigaste pusselbitarna i det här fallet saknas. De bitarna utgörs av personerna som hotade CdC. Det måste vara där som svaret ligger och förklaringen till varför fallet aldrig klarats upp. Det spelar ingen egentligen ingen roll hur mycket mer förhör som begärs ut från utredningen. Vi kommer aldrig kommer närmare sanningen, eftersom utredarna aldrig följde upp hotbilden.

För övrigt får jag bilden av att Beppan var "the leader of the pack" på gatan. Äldst i gemet. Hon hade hängt med sedan tidigt 1970-tal. Erfaren. Hon hade säkert sett och hört det mesta. Hon borde säkerligen kunnat ha svarat på vem mannen med hundarna var och var man kunde hitta Finn-Pekka. Särskilt eftersom hon verkade stå CdC nära. Men hon fick aldrig de frågorna. Beppan bör också ha kunnat rabbla olika adresser där CdC kan ha gömt sig den sista tiden. Såvida inte CdC höll sådan information för sig själv. Kanske hade de alla var för sig sina egna hemliga fristäder. Men var det så att flera personer delade samma fristäder så kan det förklara tystnaden som uppstod. De ville inte röja denna plats eller platser.
I CdC:s fall kan fristaden varit förrädisk.

Om hon nu höll sig gömd 10-15 juni, totalt 6 dygn i följd, så måste hon behövt heroin under den tiden. Jag kommer hela tiden tillbaka till det. Om hon inte vågade sig ut och istället lyckades förmå någon att sälja heroin till henne på krita, så måste hon ju byggt upp ett skuldberg under den tiden. När hon ringde till Ragnar L den andra gången så var hon ju uppenbart påverkad. Med andra ord hade hon tillgång till heroin och/eller narkotiska läkemedel när hon var gömd. Hon kan förstås betalat i natura. Sedan ger hon sig ut på kvällen den 15 juni och träffar JÅ. Detta sker alltså på samma gata där hon tidigare upplevt en hotfull situation. Polisen borde ha utrett ifall det fanns några suspekta typer som bodde på eller runt Gamla Brogatan. Det kunde man ha frågat Beppan om.
Jag instämmer generellt, men trots att det hittills inte har framkommit någon tendens att undersöka de hotfulla männen kan det faktiskt ha gjorts insatser som vi inte känner till, dolda i utredningens otaliga dokument.

Fram tills du fick fram förhören med Beppan var det ingen som visste att hon ens blivit hörd och hennes identitet var helt okänd. På samma sätt kanske det finns bortglömda utredningsåtgärder dokumenterade där polisen försökte utröna t ex vem mannen med hundarna var. Tidigare har det ju diskuterats varför TÅ och BM plötsligt avfärdades som potentiella gärningsmän, trots motsägelser i deras förhör och Ragnars osmickrande karaktäristik av deras förhållande till Catrine. Tänk om polisen fick korn på betydligt farligare personer och därför släppte TÅ och BM?

Om Catrine befann sig på en till synes säker fristad den sista tiden kan det förklara dels varför hon inte blev observerad av sina vänner - såvida inte alla bestämde sig för att hålla tyst om det - dels att hon gav sig till känna via telefonsamtal. Hon kanske inte vågade sig ut och valde därför att ringa? Det är även möjligt att hon hade bestämt sig för att tända av från heroinet och därför samlat ihop en rejäl laddning piller som substitut. Sömntabletter och benso kan vara orsaken till sluddrandet i det sista samtalet till Ragnar. Till sist kanske suget blev för starkt och hon gav sig ut på stan den 15:e.
Citera
2025-07-10, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Tänkte på att ett bröst saknades. Vet man om hon hade något på ena bröstet? Tatuering eller ärr eller födelsemärke?

det var en klenod för en psykopatisk mördare
Citera
2025-07-10, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Nej. Jag har aldrig hört det påståendet.
Finns ingen bakgrund att greppa.
Det är skitsnack. Det är en lögn.
Finns inget att se. Gå vidare ...

läs Sanningen är en sällsynt gäst, av journalisten Borgström som lagt åratal på Da Costafallet
Citera
2025-07-10, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jim2
läs Sanningen är en sällsynt gäst, av journalisten Borgström som lagt åratal på Da Costafallet

Sluta nu för fan. Borgnäs heter han.

Jag vet mer om fallet än han och det gör flera andra debattörer också. Borgnäs är en fjant i dessa sammanhang. Han är inte ens en parantes.

Glöm honom.
Citera
2025-07-10, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Sluta nu för fan. Borgnäs heter han.

Jag vet mer om fallet än han och det gör flera andra debattörer också. Borgnäs är en fjant i dessa sammanhang. Han är inte ens en parantes.

Glöm honom.
Ja du har rätt angående namnet. Nån av de bästa faktaböckerna jag läst, true crime thriller.
Citera
2025-07-10, 22:10
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Inte ens Borgnäs påstår att Härm förvarade ett huvud i en glasburk på kontoret, trots att han insinuerade en hel del annat som saknade verklighetsförankring.

Den rimligaste förklaringen är att det skett en sammanblandning. Härm hade, av naturliga skäl med tanke på sitt yrke och likt flera av hans kollegor, kranier på sitt arbetsrum. Fotohandlarparet svamlade om att de sett inälvor ligga i glasskålar som kanske var ovala. Någonstans har dessa två faktum kopplats samman och bildat en av alla dessa urbana myter som da Costa-fallet omgärdas av.
Citera
2025-07-11, 08:36
Medlem
Efter 41 år har det kommit fram att BO var extremt risktagande, utåtagerande, suicidal, hotfull och allmänfarlig.

Hon var en vandrande bomb, vilket man kan vänta sig med tanke på hennes missbruk. Hon led dessutom av epilepsi.

BO kan alltså ha dött pga en olycka och hon kan ha haft ihjäl sig själv på ett flertal tänkbara sätt. Är man tillräckligt borta för att hoppa ur en rullande bil, kan man dö vilken dag som helst.

BO hade dessutom en tendens att falla. Hon stod på näsan dagligen, pga att hon var gravt påverkad.

Denna kaotiska människospillra kan man inte släppa in på sitt jobb och umgås med offentligt, utan att omgivningen märker det.

Detta visste polisen. Skulle BO passa in i sagan om Obducenten och Allmänläkaren, behövde polisen radera hennes personlighet och det gjordes också.

BO var dessutom dömd till skyddstillsyn och hon stalkades av TÅ, som hjälpte SOC att kontrollera BO. Och hon kartlades av SOC i flera år.

Snacka om att ha ögonen på sig.

Hade sagan om Obducenten och Allmänläkaren varit sann, hade det inte dröjt flera år innan alla visste vad som pågick.

Allt hade upptäckts direkt.
Citera
2025-07-11, 11:03
Medlem
UT64s avatar
Citat:
det var en klenod för en psykopatisk mördare
Kan man ha ett avskuret bröst, en blodig klump, som "klenod"? Ens om vederbörande är psykopat?
Citera
2025-07-11, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Kan man ha ett avskuret bröst, en blodig klump, som "klenod"? Ens om vederbörande är psykopat?
jag vet ej exakt men kanske kan ha i ngn slags vätska, som de förut konserverade "delar" inom medicinen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in