2025-04-17, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
I det här fallet saknas mängder av information. Ingen vet hur, när eller var CdC dog och styckades. Något som däremot är säkerställt är var kroppsdelarna återfanns.

Man får anta att båda fyndplatserna sa något väsentligt om GM. Om man bortser från detta, famlar man i mörkret.
Både styckmördare och vanliga mördare gör fö konstiga saker, som är psykologiskt logiska men idiotiska ur praktisk synpunkt.
De söker trygghet, de tror att de är smartare än de är osv.
Troligen är de flesta mördare påverkade av en cocktail av stress, rädsla, chock osv.
De kan helt enkelt inte tänka klart men inbillar sig att de gör det. Klassisk stressreaktion alltså.
Senast redigerad av Eremona2.0 2025-04-17 kl. 16:52.
Citera
2025-04-17, 16:50
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Man får anta att båda fyndplatserna sa något väsentligt om GM. Om man bortser från detta, famlar man i mörkret.
Ja, fyndplatserna, kroppsdelarnas tillstånd, sopsäckarna och handduken är ju de få konkreta ledtrådar som finns. Då kan man givetvis inte bortse från detta, utan får helt enkelt, som GW skulle säga, gilla läget. I mina ögon formar allt detta ändå en, om än diffus, bild av en gärningsman.
Citera
2025-04-17, 17:01
Medlem
Henselons avatar
Citat:
I det här fallet saknas mängder av information. Ingen vet hur, när eller var CdC dog och styckades. Något som däremot är säkerställt är var kroppsdelarna återfanns, men du menar alltså att man inte ska "snöa in" på det, eftersom fyndplatserna pekar bort från dina misstänkta. Du tycker inte att du låter din favoritteori - som du fortfarande inte vill utveckla - stå i vägen för ett objektivt undersökande av fallet?

Återigen- Fyndplatserna säger varken bu eller bä.
Detta var min poäng- alldeles oavsett vem/vilka man tror är ansvarig
för utläggningen av säckarna.
Citera
2025-04-17, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henselon

Det kan ju inte du veta, för du vet inte vem GM är.
Fyndplatser brukar säga mycket om GM i ett sådant här fall. En styckmördare tänker sällan glasklart.
Klantighet är mycket vanligare än intelligens i ett sådant här fall.
Att fyndplasterna är totalt ointressanta, är ett mycket originellt och totalt omotiverat avtagande.
Du diskuterar som GM var en utomjording, utan geografiska förankringar och emotionella motiv efter att kroppen styckats.
Jag avslutar den här konstiga diskussionen nu.
Den leder ingenstans.
Citera
2025-04-17, 17:35
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Din poäng saknar logik. Fyndplatserna säger självklart en hel del om dumparen, främst beträffande områdeskännedom, men även potentiell bilburenhet.

Om CdC hade återfunnits i till exempel Småland eller i en skog utanför Ösmo hade det givetvis haft en viss signifikans, eller hur?
Citera
2025-04-17, 18:59
Medlem
Citat:
Fyndplatserna säger självklart en hel del om dumparen, främst beträffande områdeskännedom, men även potentiell bilburenhet.

Det kan bla noteras att GM betett sig förvånansvärt primitivt. Att slänga säckarna på marken, med bara ett par kilometer mellan FP1 och FP2, det är ganska anmärkningsvärt, särskilt om GM hade bil. Oavsett om GM hade bil eller inte, var detta absolut ingen sofistikerad person. Det tror iaf inte jag.
Jag gissar att GM var lågutbildad, fattig och extremt stressad.
Citera
2025-04-17, 19:03
Medlem
Henselons avatar
Citat:
I det här fallet saknas mängder av information. Ingen vet hur, när eller var CdC dog och styckades. Något som däremot är säkerställt är var kroppsdelarna återfanns, men du menar alltså att man inte ska "snöa in" på det, eftersom fyndplatserna pekar bort från dina misstänkta. Du tycker inte att du låter din favoritteori - som du fortfarande inte vill utveckla - stå i vägen för ett objektivt undersökande av fallet?
Jag hade överhuvudtaget ingen "teori" om någonting när jag väl började läsa "Döden är en man" för ganska många år sedan.

Jag har "bara" läst utdrag av förhör som senare har utökats den senaste tiden och kan bara
konstatera att två personer lyser upp som Julgranar som huvudmisstänkta:

#Passet/adressboken som återfinns vid Polisens genomsök av T´s bostad
#Telefonsamtalet från S.D´s telefon, troligtvis strax efter första fynddplatsen invid Karlberg
#Minst 4 olika versioner om när T senast träffade C.
Detta datum flyttas fram allt längre när väl Polisen förhört andra vittnen. Från att i början varit den 4: Juni, kan man senarelägga detta till den 10:e Juni, med både Arkitektens och E.S´s vittnesmål.
#Likaså Ragges och Nizzes vittnesmål ger en ganska så klar bild om motivet till hennes död.
#Både T och B var bilburna.
Sen har jag säkert glömt en massa men detta var vad jag kom på just nu.....
Citera
2025-04-17, 19:34
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Det kan bla noteras att GM betett sig förvånansvärt primitivt. Att slänga säckarna på marken, med bara ett par kilometer mellan FP1 och FP2, det är ganska anmärkningsvärt, särskilt om GM hade bil. Oavsett om GM hade bil eller inte, var detta absolut ingen sofistikerad person. Det tror iaf inte jag.
Jag gissar att GM var lågutbildad, fattig och extremt stressad.
Ja, primitivt och udda. Om fler föremål än handduken på FP1 var kopplade till dumpningen rör det sig antagligen om en oerhört stressad/påtänd/berusad person.

Något som förefaller märkligt ifall dumparen hade bil och dumpade alla säckar vid samma tillfälle är varför denne ville sprida ut dem på minst tre olika platser. Med tanke på närheten mellan FP1 och 2 var det inte heller så att dumparen ansträngde sig för att skapa ett avsevärt avstånd. Så varför inte göra sig av med alla säckar på en gång? Att slänga dem parvis, köra ett par kilometer och slänga några till känns riskabelt och ökade så klart riskerna att bli sedd eller stoppad av polisen.

Antingen kan det ha varit flera dumpare, varav någon hade bil och andra inte. Eller så saknades bil helt. Möjligheten finns även att säckarna dumpades vid flera olika separata tillfällen.
Citera
2025-04-17, 19:38
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Jag hade överhuvudtaget ingen "teori" om någonting när jag väl började läsa "Döden är en man" för ganska många år sedan.

Jag har "bara" läst utdrag av förhör som senare har utökats den senaste tiden och kan bara
konstatera att två personer lyser upp som Julgranar som huvudmisstänkta:

#Passet/adressboken som återfinns vid Polisens genomsök av T´s bostad
#Telefonsamtalet från S.D´s telefon, troligtvis strax efter första fynddplatsen invid Karlberg
#Minst 4 olika versioner om när T senast träffade C.
Detta datum flyttas fram allt längre när väl Polisen förhört andra vittnen. Från att i början varit den 4: Juni, kan man senarelägga detta till den 10:e Juni, med både Arkitektens och E.S´s vittnesmål.
#Likaså Ragges och Nizzes vittnesmål ger en ganska så klar bild om motivet till hennes död.
#Både T och B var bilburna.
Sen har jag säkert glömt en massa men detta var vad jag kom på just nu.....
Jag känner givetvis till indicierna mot TÅ/BM. Det du nu skriver förklarar inte varför du anser att fyndplatserna är ovidkommande. Motivera gärna varför dessa saknar relevans enligt din mening.

Vilken är för övrigt motivbilden som du tycker framkommer i förhören med RL och NK? Att TÅ var svartsjuk och att C inte ville följa med till Småland?
Citera
2025-04-17, 20:31
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Jag känner givetvis till indicierna mot TÅ/BM. Det du nu skriver förklarar inte varför du anser att fyndplatserna är ovidkommande. Motivera gärna varför dessa saknar relevans enligt din mening.

Vilken är för övrigt motivbilden som du tycker framkommer i förhören med RL och NK? Att TÅ var svartsjuk och att C inte ville följa med till Småland?
Vad gäller fyndplatserna så kan man inte dra några slutsatser i sten överhuvudtaget.
En person är död och endast genom att försöka pussla ihop dennes sista tid i livet, vilka hen umgicks med, eventuellt motiv, möjligheter för gärningspersonen osv. osv.

"Lawnmoverman" hittade fall, både styckade och sargade kroppar som i medel låg c:a 9 km från brottsplatsen. Så det behöver inte, nödvändigtvis, vara en brottsplats som ligger i den omedelbara fyndplatsens närhet.
Citera
2025-04-18, 06:40
Medlem
Citat:
Ja, primitivt och udda. Om fler föremål än handduken på FP1 var kopplade till dumpningen rör det sig antagligen om en oerhört stressad/påtänd/berusad person.

Något som förefaller märkligt ifall dumparen hade bil och dumpade alla säckar vid samma tillfälle är varför denne ville sprida ut dem på minst tre olika platser. Med tanke på närheten mellan FP1 och 2 var det inte heller så att dumparen ansträngde sig för att skapa ett avsevärt avstånd. Så varför inte göra sig av med alla säckar på en gång? Att slänga dem parvis, köra ett par kilometer och slänga några till känns riskabelt och ökade så klart riskerna att bli sedd eller stoppad av polisen.

Antingen kan det ha varit flera dumpare, varav någon hade bil och andra inte. Eller så saknades bil helt. Möjligheten finns även att säckarna dumpades vid flera olika separata tillfällen.

De nödtorftigt dolda säckarna och det påfallande korta avståndet mellan dem, passar inte ihop med ett renodlat bilscenario. Nu verkar det dessutom finnas en tredje fyndplats (det ansåg iaf polisen och Expressen i augusti 1984) och hela processen var nog mycket rörigare och mer utdragen än vad man fattade på åttiotalet.

Jag förstår inte varför alla tänker sig att GM agerade linjärt och strukturerat när han åkte runt i Solna. Han kan ha varit hur rädd och ambivalent som helst. Hans beteende kan ha varit hur improviserat och impulsivt som helst.

Tunnan tex, den kan ha varit en första lösning, som GM var missnöjd med, varefter han försökte hitta på något bättre.
Citera
2025-04-18, 07:58
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
De nödtorftigt dolda säckarna och det påfallande korta avståndet mellan dem, passar inte ihop med ett renodlat bilscenario. Nu verkar det dessutom finnas en tredje fyndplats (det ansåg iaf polisen och Expressen i augusti 1984) och hela processen var nog mycket rörigare och mer utdragen än vad man fattade på åttiotalet.

Jag förstår inte varför alla tänker sig att GM agerade linjärt och strukturerat när han åkte runt i Solna. Han kan ha varit hur rädd och ambivalent som helst. Hans beteende kan ha varit hur improviserat och impulsivt som helst.

Tunnan tex, den kan ha varit en första lösning, som GM var missnöjd med, varefter han försökte hitta på något bättre.
Jag instämmer. Något jag brukar tjata om är att man lätt föreställer sig att det slutliga resultatet - var säckarna placerades - också var gärningsmannens ursprungliga intention. Så behöver verkligen inte ha varit fallet. Gärningsmannen kanske hade en idé om hur han skulle göra sig av med kroppen, men kunde på grund av stress, påverkan eller yttre faktorer möjligen inte slutföra sin plan. Han kanske stärkte sig under tiden. Han kanske, om han missbrukade eller var psykiskt sjuk, drabbades av minnesluckor och kunde helt enkelt inte komma ihåg var vissa säckar hamnat.

Förutom FP3 skulle även FP2 kunna ha varit en "upphämtningsplats" med tanke på de oknutna yttersäckarna.

Fyndplatserna och allt kring dem indikerar ett konstigt, uppbrutet scenario. Jag tror inte heller att dumpningen skedde i ett svep med en bil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in