2025-05-13, 09:11
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Aha, jag antog att Bergsgatan låg på Södermalm, eftersom de också pratade om Mariatorget.

Det var Allgén som bodde på Kungsholmen och när Beppan förhördes, hade han ännu inte dragits in i justitiemordskarusellen. Detta skedde 3 år senare, 1987.

Polisen som förhörde Beppan var nog bara trött och disträ och brydde sig väl inte om att hålla en rak linje, utan han småpratade hit och dit och när texten maskeras, blir det svårt att följa samtalet.
Bara en sidonotering i den här intressanta diskussionen: Härm bodde på Söder innan han flyttade till Täby kyrkby. Det kan vara vad förhörsledaren fiskar efter.

Bergsgatan ligger ironiskt nog i precis anslutning till polishuset.
Citera
2025-05-13, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Bara en sidonotering i den här intressanta diskussionen: Härm bodde på Söder innan han flyttade till Täby kyrkby. Det kan vara vad förhörsledaren fiskar efter.

Bergsgatan ligger ironiskt nog i precis anslutning till polishuset.

Diskussionen om telefonnumret och Bergsgatan skedde 840907.
Det är tveksamt om utredarna hade drabbats av Teet Härm-psykosen så tidigt i utredningen.
De fiskade inte efter Härm när Beppan förhördes. Han bodde på Södermalm, ja.
Och Bergsgatan ligger på Kungsholmen.
Och de fiskade inte heller efter Allgén för han introducerades ju 1987, med hjälp av sin psykiskt sjuka expartner och en intellektuellt utvecklad bäbis, som vi alla vet.
Citera
2025-05-13, 16:20
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Diskussionen om telefonnumret och Bergsgatan skedde 840907.
Det är tveksamt om utredarna hade drabbats av Teet Härm-psykosen så tidigt i utredningen.
De fiskade inte efter Härm när Beppan förhördes. Han bodde på Södermalm, ja.
Och Bergsgatan ligger på Kungsholmen.
Och de fiskade inte heller efter Allgén för han introducerades ju 1987, med hjälp av sin psykiskt sjuka expartner och en intellektuellt utvecklad bäbis, som vi alla vet.
Jag vet inte exakt när inriktningen mot Härm uppkom, men redan 840821 blev ju Beppan tillfrågad om läkare. Förhörsledare då var, precis som i förhöret 840907, Allan Bäckström, som verkar ha varit en av de poliser som var ihärdigast i jakten på Härm. Han kanske hade sina privata misstankar så pass tidigt?

Mariatorget-frågeställningen kan så klart ha handlat om något helt annat också.
Citera
2025-05-13, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Jag vet inte exakt när inriktningen mot Härm uppkom, men redan 840821 blev ju Beppan tillfrågad om läkare. Förhörsledare då var, precis som i förhöret 840907, Allan Bäckström, som verkar ha varit en av de poliser som var ihärdigast i jakten på Härm. Han kanske hade sina privata misstankar så pass tidigt?

Mariatorget-frågeställningen kan så klart ha handlat om något helt annat också.

Krukmakargatan där Teet bodde med Ann-Catherine löper ju ända fram till Mariatorget enligt kartan. Jag tänkte att det därför Allan frågade Beppan ifall CdC bott där. Förmodligen har de kanske fått in något vagt tips om att CdC rört sig där/övernattat där, eller så hade Allan egen kännedom om att det fanns knarkvartar där.
Ja, Allan verkar haft ett särskilt ont öga för Teet. Det märkets ju i rekonstruktionsvideon som visade i styckmordsdokumentären. Allan står med armarna i kors och blänger föraktfullt på Teet. Det föraktet lyste igenom TV-rutan så till den grad att det gick att ta på, trots allt brus i VHS-kassetten. Det syntes lång väg att Allan inte tyckte Teets ord ens var vatten värda. Maken till föraktfullhet har jag sällan sett. Tänk att man kan avsky någon så mycket enbart baserat på skitsnack, misstankar och ryktesspridning.

Men för all del, 7 september var kanske lite väl tidigt för Teet-spåret. Men visst var det ganska snart efter att det blev känt vems kroppsdelarna var, som svärfadern kontaktade polisen?

Det skulle vara intressant att se vem som bodde på Bergsgatan 35 då sommaren 1983. Jag förmodar att det är Skatteverket man kan kontrollera sådant hos.
Senast redigerad av NoppigaSockar 2025-05-13 kl. 21:17.
Citera
2025-05-13, 21:11
Medlem
Jag kollade på eniro, "Bergsgatan 35 Stockholm", och fick träff på Kungsholmen.

Det finns även ett Bergsgatan i Sundbyberg, men inte med nr 35.
Citera
2025-05-14, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
Krukmakargatan där Teet bodde med Ann-Catherine löper ju ända fram till Mariatorget enligt kartan. Jag tänkte att det därför Allan frågade Beppan ifall CdC bott där. Förmodligen har de kanske fått in något vagt tips om att CdC rört sig där/övernattat där, eller så hade Allan egen kännedom om att det fanns knarkvartar där.
Ja, Allan verkar haft ett särskilt ont öga för Teet. Det märkets ju i rekonstruktionsvideon som visade i styckmordsdokumentären. Allan står med armarna i kors och blänger föraktfullt på Teet. Det föraktet lyste igenom TV-rutan så till den grad att det gick att ta på, trots allt brus i VHS-kassetten. Det syntes lång väg att Allan inte tyckte Teets ord ens var vatten värda. Maken till föraktfullhet har jag sällan sett. Tänk att man kan avsky någon så mycket enbart baserat på skitsnack, misstankar och ryktesspridning.

Men för all del, 7 september var kanske lite väl tidigt för Teet-spåret. Men visst var det ganska snart efter att det blev känt vems kroppsdelarna var, som svärfadern kontaktade polisen?

Det skulle vara intressant att se vem som bodde på Bergsgatan 35 då sommaren 1983. Jag förmodar att det är Skatteverket man kan kontrollera sådant hos.

Du kan också kolla i Röda boken.
Citera
2025-05-14, 07:30
Medlem
Citat:

Det personliga hatet mot TH gjorde Allan klart olämplig för att arbeta med da Costa-fallet. En sådan här personlig svaghet ska överordnade ha koll på och ta hänsyn till.
Citera
2025-05-14, 07:53
Medlem
Det fanns osannolikt många knarkarkvartar i Stockholms innerstad på åttiotalet. Det fanns hundratals. Att kartlägga vilka möjliga sovplatser BO hade tillgång till, är såklart omöjligt.

Därför är adressen Bergsgatan 35 ett välkommet fynd. Det är extremt sällan som det dyker upp en ny adress, som kan kopplas till BO.

Jag återkommer angående de boende på denna adress.
Citera
2025-05-14, 08:44
Medlem
Citat:
Jag kollade på eniro, "Bergsgatan 35 Stockholm", och fick träff på Kungsholmen.

Det finns även ett Bergsgatan i Sundbyberg, men inte med nr 35.

Citat:
Det fanns osannolikt många knarkarkvartar i Stockholms innerstad på åttiotalet. Det fanns hundratals. Att kartlägga vilka möjliga sovplatser BO hade tillgång till, är såklart omöjligt.

Därför är adressen Bergsgatan 35 ett välkommet fynd. Det är extremt sällan som det dyker upp en ny adress, som kan kopplas till BO.

Jag återkommer angående de boende på denna adress.

Jag kolla lite snabbt i Röda Boken 1973 (tror det är sista året) och ser inte att det då fanns några udda nummer alls bland 30 numren i Stockholm.

Lite märkligt men det är kanske byggt ett helt nytt kvarter på platsen härefter.

Idag ligger Clarion hotells stora Amaranten på platsen. Var det hotell även innan detta kan adressen möjligen kanske gått dit?

Edit. Såg adressen till hotellet är angivet med ”Kungsholmsgatan 31” på wiki men Bergsgatan 35 på vanlig Google.

Hotellets historia är intressant det har varit i bruk sen 1969 och låg på platsen 1984.
Senast redigerad av viperstyle 2025-05-14 kl. 08:52.
Citera
2025-05-14, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Jag kolla lite snabbt i Röda Boken 1973 (tror det är sista året) och ser inte att det då fanns några udda nummer alls bland 30 numren i Stockholm.

Lite märkligt men det är kanske byggt ett helt nytt kvarter på platsen härefter.

Idag ligger Clarion hotells stora Amaranten på platsen. Var det hotell även innan detta kan adressen möjligen kanske gått dit?

Edit. Såg adressen till hotellet är angivet med ”Kungsholmsgatan 31” på wiki men Bergsgatan 35 på vanlig Google.

Hotellets historia är intressant det har varit i bruk sen 1969 och låg på platsen 1984.

Röda boken gavs ut på åttiotalet också.

Inom en vecka bör vi veta exakt vilka personer som bodde på Bergsgatan 35 år 1984.

Det är väl ett blindspår men det är alltid kul att kunna lokalisera BO och andra personer exakt.

Nu vet vi iaf var BO rörde sig 1983.

På centrala Kungsholmen.
Citera
2025-05-14, 09:14
Medlem
costa-mops avatar
Citat:

Ja, det var så jag också tänkte. Nu bodde inte Härm kvar på Krukmakargatan, men det kanske inte Bäckström kände till. Att Beppan blev utfrågad om sexköpande läkare redan den 21/8 tyder på att det kan ha varit Härm som Bäckström fiskade efter i det senare förhöret, tycker jag.

Jag har inte datumet för svärfaderns kontakt i huvudet, men ryktena och aversionerna mot Härm hade ju legat och grott ända sedan Anne-Catherines död. Bäckström med flera kunde ha fattat misstankar mot honom relativt omgående, även innan svärfaderns utpekande.

Rekonstruktionsvideon är onekligen talande (och obehaglig). Med tanke på Bäckströms oprofessionella sätt och uppenbara förakt där kan man fundera över hur pass neutralt och förutsättningslöst han förhörde vittnen.

Konkreta adresser är alltid intressanta! Hoppas att det kan komma fram något klargörande.
Citera
2025-05-14, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle

Huset byggdes 1974 🙂

https://sklivedata.blob.core.windows...ng_1990_04.pdf

Numret gick alltså till en lägenhet i ett renodlat bostadshus.

Kronobergsparken låg precis bredvid Bergsgatan. Detta var alltså ytterligare en park där BO rökte på, injicerade och träffade polare, får man anta.

Å andra sidan bör hon ha hängt i varenda park i innerstaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in