Citat:
Ursprungligen postat av
costa-mop
Jag vet inte exakt när inriktningen mot Härm uppkom, men redan 840821 blev ju Beppan tillfrågad om läkare. Förhörsledare då var, precis som i förhöret 840907, Allan Bäckström, som verkar ha varit en av de poliser som var ihärdigast i jakten på Härm. Han kanske hade sina privata misstankar så pass tidigt?
Mariatorget-frågeställningen kan så klart ha handlat om något helt annat också.
Krukmakargatan där Teet bodde med Ann-Catherine löper ju ända fram till Mariatorget enligt kartan. Jag tänkte att det därför Allan frågade Beppan ifall CdC bott där. Förmodligen har de kanske fått in något vagt tips om att CdC rört sig där/övernattat där, eller så hade Allan egen kännedom om att det fanns knarkvartar där.
Ja, Allan verkar haft ett särskilt ont öga för Teet. Det märkets ju i rekonstruktionsvideon som visade i styckmordsdokumentären. Allan står med armarna i kors och blänger föraktfullt på Teet. Det föraktet lyste igenom TV-rutan så till den grad att det gick att ta på, trots allt brus i VHS-kassetten. Det syntes lång väg att Allan inte tyckte Teets ord ens var vatten värda. Maken till föraktfullhet har jag sällan sett. Tänk att man kan avsky någon så mycket enbart baserat på skitsnack, misstankar och ryktesspridning.
Men för all del, 7 september var kanske lite väl tidigt för Teet-spåret. Men visst var det ganska snart efter att det blev känt vems kroppsdelarna var, som svärfadern kontaktade polisen?
Det skulle vara intressant att se vem som bodde på Bergsgatan 35 då sommaren 1983. Jag förmodar att det är Skatteverket man kan kontrollera sådant hos.