2025-04-16, 23:09
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ja så måste det ha varit. Eugeniavägen hade dåligt rykte i flera decennier, det fanns tunga missbrukare på nr 25 och det verkar ha funnits en skummis vid Solnabron (Stig?) som körde en skrotbil på kvällarna.

Man undrar hur många skummisar som polisen missade?

På sommaren 84 var dessutom flera adresser helt övergivna och de få seriösa företagare som fanns, hade semester.

Det verkar självklart att missbrukare övernattade och kände sig hemma i de tomma kontoren, i juni och juli.

Och att den kroniskt bostadslösa da Costa bör ha sovit på Eugeniavägen vid flera tillfällen, det verkar ingen ha tänkt på ...
Angående "springet" av missbrukare och prostituerade på Eugeniavägen bör åtminstone några av dessa ha känt Catrine - om hon nu inte rentav var en av dessa besökare. Dessa personer bör även ha känt VO och övriga på Eugeniavägen 25.

När det sedan uppdagades att fyndplats 2 var belägen på Eugeniavägen kan man tycka att någon borde ha reagerat och tipsat om kopplingen. Detta trodde jag tidigare inte hade skett.

I förhöret med Gladh blir han ju dock tillfrågad om huruvida prostituerade uppehöll på Eugeniavägen, vilket han bekräftar. Polisen hade alltså fått nys om detta och jag har oreflekterar förmodat att det var andra företagare Eugeniavägen som lämnat informationen. Men det kan så klart ha varit någon av de prostituerade/missbrukarna själva som hört av sig till polisen. Om nu Catrine var en av dessa prostituerade på Eugeniavägen kanske polisen blev tipsad om det?

Bägge alternativen - att prostituerade brukade hänga på Eugeniavägen, men att ingen av dem sa ett knyst till polisen eller att det finns ett bortglömt tips från en av dessa Eugeniabesökare - är intressanta, om än på olika sätt.
Citera
2025-04-16, 23:23
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henselon
Återigen tack till Noppiga Sockar för T.Å´s hela förhör.
Också för info om vem som mest troligt ringde till C´s Mamma sent i juli -84.

T.å försade sig på en rad punkter men speciellt en viktig central punkt så, om inte innan, så i allafall efter förhöret
hade Polisen det mesta klart för sig.

Solna-Åklagaren hade nog redan gjort klar för dem att ett Åtal i Tingsrätten, givet bevisläget, var i stort sett omöjligt!

Men bra att det blev uppklarat till slut Ändå!
Fallet är inte uppklarat. Du har nu i flertalet inlägg pekat ut TÅ och/eller BM som skyldiga, men fortfarande inte redogjort för när, var eller hur det hela skulle ha skett.

Eftersom da Costa-fallet utmärks av att flera olika personer har blivit publikt uthängda som gärningsmän, utan några egentliga belägg, anser jag att det vore beklagligt om TÅ och BM är nästa på tur.

Det är en sak att resonera kring skuldfrågan och misstänktas beteenden, men att gång på gång fastslå att någon är en styckmördare utan att konkretisera sina anklagelser eller ens bemöta följdfrågor någorlunda adekvat är en annan.

Jag håller med om att TÅ kommer med motstridiga, märkliga uppgifter i sina förhör. Han tycks onekligen undanhålla något. Men han var inte den ende av C:s bekanta som agerade på ett suspekt sätt.
Citera
2025-04-16, 23:39
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Fallet är inte uppklarat. Du har nu i flertalet inlägg pekat ut TÅ och/eller BM som skyldiga, men fortfarande inte redogjort för när, var eller hur det hela skulle ha skett.

Eftersom da Costa-fallet utmärks av att flera olika personer har blivit publikt uthängda som gärningsmän, utan några egentliga belägg, anser jag att det vore beklagligt om TÅ och BM är nästa på tur.

Det är en sak att resonera kring skuldfrågan och misstänktas beteenden, men att gång på gång fastslå att någon är en styckmördare utan att konkretisera sina anklagelser eller ens bemöta följdfrågor någorlunda adekvat är en annan.

Jag håller med om att TÅ kommer med motstridiga, märkliga uppgifter i sina förhör. Han tycks onekligen undanhålla något. Men han var inte den ende av C:s bekanta som agerade på ett suspekt sätt.
Onekligen, men någon mansperson ringde från S´s telefon utan att uppge sin identitet, troligtvis strax efter det första fyndet vid Karlberg. Kan bara varit antingen B.M eller T.Å. Utredarna visste detta och förhörde därefter. Exakt hur allting hänger ihop vet ingen men att B.M samt T.Å visste mycket mer än de ville medge kan nog ALLA utredare som haft med fallet att göra skriva under på!
Citera
2025-04-17, 00:09
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Onekligen, men någon mansperson ringde från S´s telefon utan att uppge sin identitet, troligtvis strax efter det första fyndet vid Karlberg. Kan bara varit antingen B.M eller T.Å. Utredarna visste detta och förhörde därefter. Exakt hur allting hänger ihop vet ingen men att B.M samt T.Å visste mycket mer än de ville medge kan nog ALLA utredare som haft med fallet att göra skriva under på!
Självfallet, men även om TÅ/BM hade kunskaper som de inte delgav polisen innebär det inte att de per automatik var skyldiga.

Tidigare har en hypotes om att de blev hotade av den/de som begick dådet förts fram. Man kan även tänka sig att de ville dölja något som var orelaterat till Catrines död, kanske någon annan form av brottslighet. TÅ var exempelvis oerhört mån om att påtala att han inte hade köpt heroin och underströk detta på ett överdrivet sätt som ger intrycket av det motsatta.

Eftersom ingen, som du själv påpekar, vet hur det ligger till och eftersom ovannämnda alternativ till TÅ:s och BM:s aparta beteende inte år uteslutna är det enligt min mening överilat att peka ut dem som skyldiga, vilket var vad jag kritiserade i mitt tidigare inlägg.
Citera
2025-04-17, 00:25
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Självfallet, men även om TÅ/BM hade kunskaper som de inte delgav polisen innebär det inte att de per automatik var skyldiga.

Tidigare har en hypotes om att de blev hotade av den/de som begick dådet förts fram. Man kan även tänka sig att de ville dölja något som var orelaterat till Catrines död, kanske någon annan form av brottslighet. TÅ var exempelvis oerhört mån om att påtala att han inte hade köpt heroin och underströk detta på ett överdrivet sätt som ger intrycket av det motsatta.

Eftersom ingen, som du själv påpekar, vet hur det ligger till och eftersom ovannämnda alternativ till TÅ:s och BM:s aparta beteende inte år uteslutna är det enligt min mening överilat att peka ut dem som skyldiga, vilket var vad jag kritiserade i mitt tidigare inlägg.
Utredarna övervägde nog sannolikheten om att T.Å och B.M försökte dölja andra eventuella brott,
men övergav nog snart dessa. Historierna blev bara för mycket till slut, utan en till synes logisk förklaring.
Citera
2025-04-17, 07:37
Medlem
Citat:
T.Å visste vad som hänt Catrine, därmed inte sagt att just han bragt henne om livet!
Kan lika gärna vara B.M om man läser Tå`s förhör.

Att TÅ satt på avgörande information, är också jag övertygad om. Man märker i hans förhör att hans minne och intelligens försämras när han sk precisera enkla detaljer, tex utseendet på mannen som hotade BO i Kungsträdgården. TÅ är väldigt obekväm. Han tycker inte om att förhöras.

Det är fö märkligt att polisen aldrig ställer några frågor om Eugeniavägen till TÅ eller någon annan som kände BO.

Saba, TÅ, BM, Ragge, Korsvall, Burger, Kicki säger inte ett ord om Eugeniavägen och polisen undviker helt att fråga om slumområdet där BO:s kvarlevor hittades.

Detta trots att BO hade en kontakt där + att manliga missbrukare och prostituerade höll till där.

Detta är knappast ett normalt arbetssätt.

I alla förhör borde det ha ställts standardfrågor om Eugeniavägen. Varje missbrukare borde ju ha känt någon med koppling till Eugeniavägen eller haft egna ärenden där.
Senast redigerad av Eremona2.0 2025-04-17 kl. 07:54.
Citera
2025-04-17, 07:54
Medlem
Citat:
Angående "springet" av missbrukare och prostituerade på Eugeniavägen bör åtminstone några av dessa ha känt Catrine - om hon nu inte rentav var en av dessa besökare. Dessa personer bör även ha känt VO och övriga på Eugeniavägen 25.

När det sedan uppdagades att fyndplats 2 var belägen på Eugeniavägen kan man tycka att någon borde ha reagerat och tipsat om kopplingen. Detta trodde jag tidigare inte hade skett.

I förhöret med Gladh blir han ju dock tillfrågad om huruvida prostituerade uppehöll på Eugeniavägen, vilket han bekräftar. Polisen hade alltså fått nys om detta och jag har oreflekterar förmodat att det var andra företagare Eugeniavägen som lämnat informationen. Men det kan så klart ha varit någon av de prostituerade/missbrukarna själva som hört av sig till polisen. Om nu Catrine var en av dessa prostituerade på Eugeniavägen kanske polisen blev tipsad om det?

Bägge alternativen - att prostituerade brukade hänga på Eugeniavägen, men att ingen av dem sa ett knyst till polisen eller att det finns ett bortglömt tips från en av dessa Eugeniabesökare - är intressanta, om än på olika sätt.

Detta "spring" nonchalerades totalt av polisen, som naturligtvis visste om vad som hände på Eugeniavägen 25 och andra adresser på Eugeniavägen.
Att torskar körde till Eugeniavägen och använde tomma lokaler där, visste polisen såklart i åratal.
Närliggande Fisksjöäng (ett par kilometer bort) var ett ökänt tillhåll för torskar och prostituerade.
Den polis är inte född som inte fattar att Eugeniavägen hade en likadan funktion.
När det gäller Billiga Andersson, är polisens nonchalans totalt chockerande.
Att det förekommer ovanligt många prostituerade på en viss adress, är onekligen konstigt. Varför?
Det jag kan tänka mig, är att det var nån sorts improviserad bordell.
Citera
2025-04-17, 11:26
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Detta "spring" nonchalerades totalt av polisen, som naturligtvis visste om vad som hände på Eugeniavägen 25 och andra adresser på Eugeniavägen.
Att torskar körde till Eugeniavägen och använde tomma lokaler där, visste polisen såklart i åratal.
Närliggande Fisksjöäng (ett par kilometer bort) var ett ökänt tillhåll för torskar och prostituerade.
Den polis är inte född som inte fattar att Eugeniavägen hade en likadan funktion.
När det gäller Billiga Andersson, är polisens nonchalans totalt chockerande.
Att det förekommer ovanligt många prostituerade på en viss adress, är onekligen konstigt. Varför?
Det jag kan tänka mig, är att det var nån sorts improviserad bordell.
Jag håller med: De skulle sytt in samtliga "skummisar" vid Eugeniavägen på Solnahäcken.
För all del släng in "Arkitekten" också.
MEN
Indiciekedjan mot T.Å och B.M är astronomisk i jämförelse med andra, potentiella gärningspersoner.
Solnapolisen var jäkligt snabba med detta. Redan efter två dygn, efter att c blev identifierad, blev de varse om samtalet från S´s telefon till C´s mamma.
Senast redigerad av Henselon 2025-04-17 kl. 11:47.
Citera
2025-04-17, 11:49
Medlem
Citat:
Jag håller med: De skulle sytt in samtliga "skummisar" vid Eugeniavägen på Solnahäcken.
För all del släng in "Arkitekten" också.
MEN
Indiciekedjan mot T.Å och B.M är astronomisk i jämförelse med andra, potentiella gärningspersoner.
Solnapolisen var jäkligt snabba med detta. Redan efter två dygn blev de varse om samtalet från S´s telefon till C´s mamma.

Jag anser inte att TÅ och BM är mer troliga som gärningsmän än andra, tex Robert, Stig, Vinof och "snedtorsken från Karsudden"

Monika är också på min personliga lista.

Och det var säkerligen inte TÅ som var närmast BO timmarna innan hon dog. Det var säkerligen CB.

CB, som totalt mörkade relationen med BO 1984 och offentliggjorde den 2015. Tämligen suspekt beteende.
Raine G gjorde iofs en liknande grej men han polade ju med BO på våren, inte på sommaren.

När det gäller TÅ, är jag extremt tveksam till att peka ut honom som GM.

Han hade ju ingen egen bostad i Stockholm. Om han hade ihjäl BO i en lägenhet och skapade ett blodbad och paketerade kroppsdelar i badrummet, hur skulle han kunna undgå att bli upptäckt?

Lägenhetsinnehavaren borde ha larmat polisen.

Och vilken adress skulle detta ha skett på?
Var i Solna eller Vasastan skulle han ha begått ett styckmord?

Och Eugeniavägen är ju helt fel för den bilburne TÅ.
Var han GM, hade han 100 platser att välja på.

Varför skulle han åka in på denna okända, extremt trånga gata och fumla runt i mörkret, bland sly, sopor och skit?

Om man ger sig in på Eugeniavägen när det är mörkt, med likdelar i bilen, är man nog hemmastadd där.
Citera
2025-04-17, 15:04
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Jag anser inte att TÅ och BM är mer troliga som gärningsmän än andra, tex Robert, Stig, Vinof och "snedtorsken från Karsudden"

Monika är också på min personliga lista.

Och det var säkerligen inte TÅ som var närmast BO timmarna innan hon dog. Det var säkerligen CB.

CB, som totalt mörkade relationen med BO 1984 och offentliggjorde den 2015. Tämligen suspekt beteende.
Raine G gjorde iofs en liknande grej men han polade ju med BO på våren, inte på sommaren.

När det gäller TÅ, är jag extremt tveksam till att peka ut honom som GM.

Han hade ju ingen egen bostad i Stockholm. Om han hade ihjäl BO i en lägenhet och skapade ett blodbad och paketerade kroppsdelar i badrummet, hur skulle han kunna undgå att bli upptäckt?

Lägenhetsinnehavaren borde ha larmat polisen.

Och vilken adress skulle detta ha skett på?
Var i Solna eller Vasastan skulle han ha begått ett styckmord?

Och Eugeniavägen är ju helt fel för den bilburne TÅ.
Var han GM, hade han 100 platser att välja på.

Varför skulle han åka in på denna okända, extremt trånga gata och fumla runt i mörkret, bland sly, sopor och skit?

Om man ger sig in på Eugeniavägen när det är mörkt, med likdelar i bilen, är man nog hemmastadd där.
Men för Fan:
Sluta snöa in på de två fyndplatserna. Precis som "Lawnmoverman" redan sagt: Fyndplatsen låg i snitt 9 km från brottsplatsen i de fall han hänvisade till. Personen eller de, behövde bara ha sett området någon gång för att konstatera att det låg öde på kvällar/nätter.
Citera
2025-04-17, 15:40
Medlem
Citat:
Men för Fan:
Sluta snöa in på de två fyndplatserna. Precis som "Lawnmoverman" redan sagt: Fyndplatsen låg i snitt 9 km från brottsplatsen i de fall han hänvisade till. Personen eller de, behövde bara ha sett området någon gång för att konstatera att det låg öde på kvällar/nätter.

Men för fan..
Gatan låg inte öde på kvällar och nätter.
Folk rörde sig på Eugeniavägen dag och natt.
Både missbrukare och anställda var där.
Gladh tex, han var aktiv på kvällarna.
Och rövarna på nr 25 höll knappast normala tider.
I dropboxen finns också ett förhör med en SJ-asntälld, som uppgav att han hade uppsikt över FP2 och såg en lastbil "rumstera" där, på kvällen.
Och som Vinof sa, "vi kunde kommit precis då". Dvs GM kunde ha blivit påkommen, om han hade otur.
Alla som körde fordon på E-vägen, var ju tvungna att passera FP2. Knappast en säker plats.
Eugeniavägen var dessutom en återvändsgränd.
Varför skulle GM köra in där, om han inte kände sig trygg?
Det kunde ju bli värsta fällan.
Och om GM letade efter en komplett öde plats, fanns det som sagt var 100 platser som var bättre.
FP1 var ganska utmärkt, ur anonymitetssynpunkt. FP2 var det inte.
Om GM inte kände sig trygg på E-vägen, varför inte välja en plats som liknade FP1?
Oavsett hur slummig E-vägen var, var det ett befolkat område.
Senast redigerad av Eremona2.0 2025-04-17 kl. 16:00.
Citera
2025-04-17, 16:10
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Men för Fan:
I det här fallet saknas mängder av information. Ingen vet hur, när eller var CdC dog och styckades. Något som däremot är säkerställt är var kroppsdelarna återfanns, men du menar alltså att man inte ska "snöa in" på det, eftersom fyndplatserna pekar bort från dina misstänkta. Du tycker inte att du låter din favoritteori - som du fortfarande inte vill utveckla - stå i vägen för ett objektivt undersökande av fallet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in