2025-01-26, 05:51
Medlem
allt.o.ingets avatar
Handduken som hittades precis bredvid den ena säcken hade etiketten Green hills fashion towels. Var det en vanlig handduk på den tiden? Jag noterar att såna handdukar får man betala dyrt för på samlarmarknaden idag. Skulle det kunnat ha varit en hotellhandduk? Eller en handduk från en resa till Ireland där den producerades?

Det är vatten 15 meter ifrån säckarna som hittades på Karlbergs strand. Sökte man igenom vattendragen i närheten där?
Citera
2025-01-26, 06:07
Medlem
allt.o.ingets avatar
Intressant också att man hittade ett par damtrosor (tanga/string) tre meter från fyndplatsen. Stringtrosor var nog inte vanligt på den tiden. Betydligt vanligare bland prostituerade. Kvittot från restaurang Dali på samma plats känns också intressant. Jag kan tänka mig att de flesta sexköpen börjar med ett restaurangbesök.
Citera
2025-01-26, 08:38
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Men nu fick väl deras berättelse luft under vingarna tack vare jägmästarens vittnesmål?
Nej.
Citera
2025-01-26, 08:42
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Men nu vet väl inte vi om det var en GM eller flera gärningsmän?

Krimbloggen mysterium24 har även skrivit om detta fall precis som da Costa-fallet. Du borde kanske besöka bloggen, du har inget att förlora förutom din trovärdighet som skribent.

Du verkar utgå ifrån en läkare men varför utesluter du flera när ingen vet om det bara var en?

Visst är det ett intressant och "udda" fall, men det mest intressanta är fortfarande att tipset som bringade viss klarhet i vad som hänt dök 2 år senare.

Har inte du och vissa andra skribenter i den här tråden dissat vittnen som hör av sig lite senare?
Jag har kollat på den och har mina misstankar om vem som skriver där.. Förresten, anonyma bloggar är de bästa bloggarna, eller hur?
Senast redigerad av UT64 2025-01-26 kl. 08:48.
Citera
2025-01-26, 10:09
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diagoras
Klappmongot Lars Borgnäs är tillbaka.

Det finns mycket att säga här. Alla som kan det här fallet vet att Borgnäs medvetet snackar skit och försöker blanda bort korten. Ganska lustigt att han anklagar andra för att göra det han själv håller på med. Har man sett dokumentären så vet man att den primärt handlar om hur fallet kom upp i Stockholms tingsrätt. Att Borgnäs hela tiden vill prata om Kammarrätten är att vägen dit är mer logisk än hur fallet hamnade i tingsrätten.

Hade det inte funnits en laga kraftvunnen dom i tingsrätten som påstod att läkarna styckat da Costa hade frågan om legitimationerna inte kommit upp i Kammarrätten. Det borde även Borgnäs begripa. Eftersom tingsrätten köpte all galenskap som mamman och "experterna" kom med behöver Borgnäs inte befatta sig med de mer absurda delarna av åtalet eftersom det redan finns i tingsrättsdomen. Nu kan han istället hålla på att dra upp det där jävla fotohandlarparet och vrida och vända på petitesser för att försöka få dem att framstå som trovärdiga. Däremot nämner Borgnäs aldrig det faktum att enligt åtalet skulle syftet med bilderna vara att sprida dem inom en satanistisk sekt som ritualmördade kvinnor och barn. Några konkreta bevis för att det skulle ha funnits några foton på styckningen av da Costa har aldrig framkommit och man måste vara ganska svagbegåvad om man tror den historien. Att TH och TA skulle vara medlemmar i någon svartkonstsekt har aldrig uppdagats. Men varför låta kritiskt tänkande stå i vägen för en bra story om en seriemördande obducent som under rituella former tar livet av prostituerade?

Det sista stycket är närmast komiskt i bristen på självinsikt.

https://www.dagensjuridik.se/nyheter...t-rattsstaten/

Hade allt grundmaterial varit tillgängligt från början så hade den här skandalen aldrig inträffat. Borgnäs ägnade fyra timmar i SVT åt att driva sin egen övertygelse i frågan. Det måste vara lite pikant att kalla sig själv för "granskande journalist" och sedan visa sig vara pådrivande i en rättsskandal och justitiemord. Klart att Lars Borgnäs har ett eget intresse av att fallet inte granskas på nytt så hans lögner och fria fantasier blir motsagda.

Precis som i Quick-fallet finns det en samling med sinnessjuka feminister som vägrar ta till sig fakta.

https://www.etc.se/inrikes/feministe...cebook_feed_ad

Jämför detta med Quick-fallet:

https://feministisktperspektiv.se/20...i-quick-laget/

Är det Lars Borgnäs som intar samma plats i da Costa-fallet som Göran Lambertz gjorde i Quick-fallet?

Ja, den mannen är bara för sorglig.

Jag har sagt det förr, låt Josefsson ta en TV-debatt med honom och där ska han måsta beskriva HUR alla dessa fantasier han driver ska ha gått till.
Låt han beskriva hur läkarna på ca 1 timme ska ha hunnit med hela den procedur som han menar ska ha skett. Han kan inte annat än stå där med byxorna nere.
Citera
2025-01-26, 10:18
Medlem
Citat:
Men nu fick väl deras berättelse luft under vingarna tack vare jägmästarens vittnesmål?

Hur många gånger ska du ha förklarat för dig att dom påstådda bilderna inte stämde överens med hur CDC var styckad?
Citera
2025-01-26, 10:29
Medlem
Kjamfossftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justiceforthe96
Menar du att det var någon form av sexuell njutning inblandad? Var hittade du uppgiften om livmodern?

Trodde du förresten att Cathrines kvarlevor kokades?

Om jag förstod dig rätt är olika metoder acceptabla om de görs för att fastställa dödsorsak?

Precis. Vår kunskap om anatomi, sjukdomar, liv och död bygger bl a på att man har ”karvat i lik”. I början fick man gräva upp lik nattetid.

https://ki.se/om-ki/historia-och-kul...dreas-vesalius
Citera
2025-01-26, 11:16
Medlem
Livmedikuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Det fetade, det tror jag också.

En stor förlust för vetenskapen och rättsmedicinen att en omvittnat skicklig, ambitiös och dedikerad helt ostraffad läkare som Teet Härm inte fått jobba mer. Han hade sannolikt kunnat gå långt inom sitt gebit.

Det kanske var så att Härm förstod att han hade någon form av NPF-diagnos - även om det inte var på modet då - och därför just valde något som passade honom, en specialinriktning utan så mycket kontakt med en löpande ström av patienter och anhöriga. Där han också slapp springa runt mellan olika avdelningar på ett sjukhus och istället kunde fördjupa sig och bli expert inom sitt specialområde, i lugn och ro.

Svensk och internationell Rättsmedicin hade troligen haft stor nytta av honom. Att det inte blev så får man nog till största delen lägga på Jovan Rajs. Som vindarna till slut blåser numera är det kanske just detta Rajs kommer att bli mest ihågkommen för - Rajs negativa bidrag till specialiteten Rättsmedicin.
”Ombud för de jag skadade och tystade”

Enligt Per Lindeberg så hade Teet två yrkesval han valde mellan - civilingenjör eller läkare. Att det blev läkarbanan ska ha berott på att hans mamma jobbade inom polisen och på det sätt kom han i kontakt med rättsläkaryrket.
Jag har träffat på unga människor i mitt liv som varit sådär högpresterande och dedikerade som Teet var utan att de för den skull har någon sk diagnos. Jag håller verkligen med dig i att det från samhällets sida var en stor förlust att förlora en så kompetent och dedikerad yrkesperson, de växer inte på träd och de är mycket viktiga i samhällsstrukturen.

Det är både en mycket upprörande och djupt berörande historia, och hur det varit möjligt är helt åt helvete för att vara ärlig!
Citera
2025-01-26, 11:24
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Jag har kollat på den och har mina misstankar om vem som skriver där.. Förresten, anonyma bloggar är de bästa bloggarna, eller hur?

Bloggen, som verkar ha ett specielllt intresse för da costa - fallet - har t om en samlingskategori som heter "läkare utan gränser" där man helt apropå samlar på sig brottsfall från olika del av världen och historien där läkare är mördare.
Citera
2025-01-26, 11:40
Medlem
Kjamfossftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Bloggen, som verkar ha ett specielllt intresse för da costa - fallet - har t om en samlingskategori som heter "läkare utan gränser" där man helt apropå samlar på sig brottsfall från olika del av världen och historien där läkare är mördare.

Bloggaren har kanske inte kommit in på läkarutbildningen eller misslyckats med sina studier. Kanske det handlar om en vendetta mot en tidigare partner som är läkare. Märklig blogg.
Citera
2025-01-26, 11:42
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Men vet du varför han sparade på just den bilden?

Vi har diskuterat bilden tidigare i tråden.

(FB) Fallet Catrine da Costa 1984 (Dokumentlänkar finns i trådstart mm)
Ställ dig frågan varför Hanna Olsson skrev en bok om Yngsjömörderskan istället. Huu så mystiskt. Varför just om henne?
Citera
2025-01-26, 11:51
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78

Citat:
Ursprungligen postat av Kjamfossftw
Bloggaren har kanske inte kommit in på läkarutbildningen eller misslyckats med sina studier. Kanske det handlar om en vendetta mot en tidigare partner som är läkare. Märklig blogg.
Den anonyma bloggen tar ju upp en hel drös fall, utan att komma fram till varken bu eller bä. Men när det gäller styckmordet så verkar författaren vara fixerad vid att läkarna är skyldiga. Får nästan en känsla av att övrigt material på bloggen mest är rekvisita för att ge bilden av en "opartisk" mysterieblogg. Och givetvis vågar man inte sätta ut sitt namn. Att jämföra med de som skriver om läkarna som oskyldiga, de debatterar, låter sig intervjuas och svarar på frågor. Och de gömmer sig inte fegt bakom en anonym blogg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in