Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-04-24, 10:17
Moderator
Pentyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Citat:
Ursprungligen postat av systeremma
Hur blev det med Högsta domstolen? Skulle de ta upp fallet

De beslutade väl att inte ta upp detta? hittar inte detta just nu, bara något jag har för mig.
Undrar vilken del som HD skulle ägnat sin uppmärksamhet åt.
I brottmålet (styckmordet) så är hela det centrala kruxet, för läkarna, att de är frikända i Tingsrätten och att det sålunda inte finns någon dom för HD att pröva.
Alla Catrin DaCostas möjligheter att få någon slags upprättelse post mortem har helt omöjliggjorts genom det formalistiska trixande Tingsrätten ägnade sig åt genom detta frikännande, i en formulering som likväl pekar ut de oskyldiga läkarna som skyldiga. Det juridiska systemet har inte funnit någon utväg ur det logiska dilemmat som tingsrätten knåpade ihop när det begav sig. Sålunda inte läkarna heller som fick sina liv slagna till spillror - de blev inmotade i ett rättslöshetens hörn.
Citera
2011-04-24, 11:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pentyl
Undrar vilken del som HD skulle ägnat sin uppmärksamhet åt.
I brottmålet (styckmordet) så är hela det centrala kruxet, för läkarna, att de är frikända i Tingsrätten och att det sålunda inte finns någon dom för HD att pröva.
Alla Catrin DaCostas möjligheter att få någon slags upprättelse post mortem har helt omöjliggjorts genom det formalistiska trixande Tingsrätten ägnade sig åt genom detta frikännande, i en formulering som likväl pekar ut de oskyldiga läkarna som skyldiga. Det juridiska systemet har inte funnit någon utväg ur det logiska dilemmat som tingsrätten knåpade ihop när det begav sig. Sålunda inte läkarna heller som fick sina liv slagna till spillror - de blev inmotade i ett rättslöshetens hörn.
Du har nog rätt. Jag såg att rfsu är stolta över Hanna olsson. Skamligt.
http://www.rfsu.se/sv/Om-RFSU/RFSU-priset/1991-Hanna-Olsson/
Citera
2011-04-26, 09:46
Medlem
Teet Härm, alias obducenten, är sedan drygt en vecka tillbaka avliden. Tyvärr hann han aldrig få någon officiell ursäkt från rättsväseendet, än mindre något skadestånd, innan han alltså trillade av pinn. Detta är allt jag f.n. vet - men det hela blir väl rätt snart allmänt känt.

R.I.P.
Citera
2011-04-26, 11:51
Moderator
Pentyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John Ohlsson
Teet Härm, alias obducenten, är sedan drygt en vecka tillbaka avliden. Tyvärr hann han aldrig få någon officiell ursäkt från rättsväseendet, än mindre något skadestånd, innan han alltså trillade av pinn. Detta är allt jag f.n. vet - men det hela blir väl rätt snart allmänt känt.

R.I.P.
Det var tråkigt att läsa.
Ett till spillror slaget liv och en förtida död. Olika falla ödets lotter.
Citera
2011-04-26, 18:41
Medlem
WeaselPodowskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John Ohlsson

R.I.P.

Sorgligt att det nu, efter så många års kamp och lidande, inte kan ges någon upprättelse till honom och hans familj, mer än det några få eldsjälar bidragit till. Däribland Per Lindeberg och Anders Agell.

Det är verkligen inte ett slut man önskar någon – jag är uppriktigt ledsen och hoppas att Thomas orkar fortsätta. Vila i frid, om det nu är möjligt.
Citera
2011-04-26, 19:58
Medlem
Fader Lanzs avatar
Ett offer för hur politik förmörkat rättsväsendet. En oskyldig människa vars liv totalt slagits i spillror. Hoppas han ändå kände folkets stöd och att det allmänna medvetandet om hans oskuld.
Citera
2011-04-26, 21:34
Avstängd
Ingenstans finns det nämnt om att Härm skulle avlidit annat än här på flashback, det vore påpassligt om den som påstår det kan visa lite vederhäftiga källor på det.
Citera
2011-04-27, 09:37
Medlem
Till John Ohlsson. Obducenten i den skepnad han beskrevs för 25 år sedan är död. Han har överhuvudtaget aldrig funnits. Teet Härm lever dock och alla vi som är övertygad om hans oskuld hoppas att han skall få vara med om den dag då han och Thomas Allgén får upprättelse.
Citera
2011-04-27, 13:39
Moderator
Pentyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarstaRegemente
Till John Ohlsson. Obducenten i den skepnad han beskrevs för 25 år sedan är död. Han har överhuvudtaget aldrig funnits. Teet Härm lever dock och alla vi som är övertygad om hans oskuld hoppas att han skall få vara med om den dag då han och Thomas Allgén får upprättelse.
Om det är du och inte John Ohlsson som har rätt, kan vi i det lilla glädja oss åt en rätt cool come back.
Citera
2011-04-27, 14:09
Medlem
WeaselPodowskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pentyl
Om det är du och inte John Ohlsson som har rätt, kan vi i det lilla glädja oss åt en rätt cool come back.

Man kan ju alltid hoppas, med tanke på att varken tidningar eller någon annan snappat upp det.

Jag tror inte att vissa parter inom media, trots den numera ytterst sporadiska rapporteringen om fallet, skulle avstå från att få "sista ordet" under rubriker som "Obducenten död". Eller har Ewa Tures påskledigt?
Citera
2011-04-27, 20:00
Medlem
Förhoppningsvis har Ewa Tures inte bara påskledigt, utan är avvecklad för gott
Citera
2011-04-27, 23:24
Medlem
LilleGrilles avatar
"Ryktet om min död är betydligt överdrivet" skrev Mark Twain en gång. Samma sak gäller Teet Härm. Han lever och är "fit for fight". Detta är helt säkert och ingenting att spekulera vidare om. Men det vore intressant att få veta hur det falska ryktet uppkom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in