Jovan Rajs verkar vara en riktigt tomte, att döma av det första avsnittet i dokumentären. Inte nog med det där bisarra samtalet till polisen från semestern i Spanien, utan därtill kommer också hans brist på självinsikt och d

reflektion n d g gissningsleken bland obducenterna om offrets – dvs. CdC:s – ålder.
Att TH var den som gissade bäst och ensam rätt, tog han som intäkt för att TH visste och "inte kunde låta bli att briljera", utan att fösstå att varje gissning – rätt eller fel – skulle kunna tolkas som att han visste. Hade TH gissat på över 30 år, så hade det kunnat tolkas som att han medvetet gissade fel för att inte misstänkas.
Den här typen av tomtar som innehar doktorsexamen, men kan spåra ur fullkomligt om de hamnar fel i en situation, är farliga att ha att göra med (och en del av anlednignen till att jag dragit mig tillbaka från samhället).
Jag läste PL:s bok för tjugotalet år sedan när jag hade lite att göra, och diskuterade även saken lite grand med en nära släkting till AA, och slogs då av att det n d g TA inte fanns
något alls att ta på. Om TH kunde hans något udda leverne och livsval – Malmskillnadsgatan, nördandet om död och hustruns självmord – göra att man kunde titta närmare på honom i fråga om en eventuell inblandning, även om det inte heller där fanns något konkret att gå vidare med. Men när det gällde TA fanns verkligen absolut ingenting, zip, nada, zilch. Ja, utom då en nipprig och hämndlysten före detta som ville hämnas på honom och rigga en vinst i en vårdnadstvist. (Enter feminismen…]
Del två verkar komma att handla om TA, så det ska bli intressant att se.
Annars verkar dokumentären lite väl populärt hållen för att bli riktigt intressant. Det är upplagt ungefär som amerikanska historiedokumentärer, där en rad "experter" får göra korta och ganska generella uttalanden inför kameran, som sedan klippts ihop till en berättelse. Det här är ju en rättsskandal och modern (feministisk) häxprocess (komplett med barnvittnen) som borde genomlysas grundligt. Men det är väl så att alltför många i etablissemanget har alltför mycket ännu att förlora på att deras inblandning i häxprocessen skärskådas. Hanna Olsson lever väl än.