2024-11-27, 16:22
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Det är antagligen svårt att i efterhand föreställa sig omfattningen av det mediala och juridiska övergrepp som TA och TH utsattes för, men det är för mig fullt begripligt att TH inte har kunnat ha ett normalt liv sedan -85.

Med tanke på att TH blev uthängd med namn och bild av en kvällstidning så sent som under 2010-talet är det fullt möjligt att han skulle kunna bli igenkänd idag.

Det räcker för övrigt med att läsa bakåt i denna tråd för att inse att smutskastningen och hatet mot TA och TH är i högsta grad levande. Av allt att döma instabila skribenter har maniskt vräkt ur sig sida efter sida med samma lögner som florerade under 80-talet.

Japp, känner flera som fortfarande är övertygade att det var dom. Lite äldre personer som minns mediedrevet. De tror också att obducentens fru inte begick självmord. Folk som vill tro nåt fortsätter gärna med det.
Citera
2024-11-27, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Nej det är inte svårt att klä av en död kropp, det går alldeles utmärkt att klippa av kläderna och det är mycket vanligt vid hantering av döda kroppar.

Och om vi betänker bilderna som fotohandlarparet vittnade om att de framkallade så var det väl en naken kvinnokropp i gradvis nedmontering som framträdde på dessa fotografier?

Nu vet jag inte om du trollar, men man behöver definitivt inte klippa av några kläder som standard vid yrkesmässig standardhantering av avlidna.

Man tar av dem på vanligt vis. Utan större problem.

Därför finns ingen anledning att tro att den som mördade och/ eller hanterade Catrins döda kropp skulle behövt klippa av henne kläderna.
Det skulle ta betydligt längre tid att hålla på att klippa.

Angående frågan om bilderna så kanske nån annan kan svara på den.
Citera
2024-11-27, 16:30
Avslutad
Givetvis är TH oskyldig.
Citera
2024-11-27, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Det är ingen som vet kroppens skick när den styckades och/eller eventuellt kläddes av. Vidare är det inte självklart att gärningsmannen/styckaren hade möjlighet att vänta ett par timmar.

Om CdC bar exempelvis de svarta åtsittande jeansen när hon dog, vilka hon ofta använde enligt förhör, föreställer jag mig att det vore svårt att få av dem, särskilt ifall de var blöta eller blodiga. Vad tror du?

Jag tror inte att det hade varit svårt att få av dem. Däremot hade trosorna sannolikt följt med på köpet när jeansen drogs ner.
Det grundar jag på egna erfarenheter av att hantera jeans och andra kläder på en död kropp.
Däremot hade det varit betydligt större utmaning att klippa i jeanstyget och få av byxorna på det sättet.

Gällande rigor mortis så sätter det inte in direkt efter döden inträffat heller. Men oavsett om kroppen var stel
eller ej hade just avklädningen inte varit det praktiskt svåra i detta fall.
Citera
2024-11-27, 17:06
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjamfossftw
Det har stått klart i ca 42 år att hon begick självmord. Hennes död är det självmord som utretts flest antal gånger i svensk rättshistoria. Trots oförändrat resultat. Så kan det gå det när tjänstemän blidkar folkopinionen.

Fast hennes mamma och nya pojkvän misstänkte väl att något inte stämde med dödsfallet?

De var väl inga tjänstemän som försökte blidka någon "folkopion"?

Uppdrag Granskning kontaktade väl dessutom i anslutning till sitt reportage om dödsfallet en tysk expert som drog vissa slutsatser som enligt honom pekade i en annan riktning? Vad tror du om detta?

Jag kommer inte ihåg hans namn, Brinchmann?
Citera
2024-11-27, 17:07
Medlem
Grisbrottarens avatar
Jovan Rajs verkar vara en riktigt tomte, att döma av det första avsnittet i dokumentären. Inte nog med det där bisarra samtalet till polisen från semestern i Spanien, utan därtill kommer också hans brist på självinsikt och d reflektion n d g gissningsleken bland obducenterna om offrets – dvs. CdC:s – ålder.

Att TH var den som gissade bäst och ensam rätt, tog han som intäkt för att TH visste och "inte kunde låta bli att briljera", utan att fösstå att varje gissning – rätt eller fel – skulle kunna tolkas som att han visste. Hade TH gissat på över 30 år, så hade det kunnat tolkas som att han medvetet gissade fel för att inte misstänkas.
Den här typen av tomtar som innehar doktorsexamen, men kan spåra ur fullkomligt om de hamnar fel i en situation, är farliga att ha att göra med (och en del av anlednignen till att jag dragit mig tillbaka från samhället).

Jag läste PL:s bok för tjugotalet år sedan när jag hade lite att göra, och diskuterade även saken lite grand med en nära släkting till AA, och slogs då av att det n d g TA inte fanns något alls att ta på. Om TH kunde hans något udda leverne och livsval – Malmskillnadsgatan, nördandet om död och hustruns självmord – göra att man kunde titta närmare på honom i fråga om en eventuell inblandning, även om det inte heller där fanns något konkret att gå vidare med. Men när det gällde TA fanns verkligen absolut ingenting, zip, nada, zilch. Ja, utom då en nipprig och hämndlysten före detta som ville hämnas på honom och rigga en vinst i en vårdnadstvist. (Enter feminismen…]

Del två verkar komma att handla om TA, så det ska bli intressant att se.

Annars verkar dokumentären lite väl populärt hållen för att bli riktigt intressant. Det är upplagt ungefär som amerikanska historiedokumentärer, där en rad "experter" får göra korta och ganska generella uttalanden inför kameran, som sedan klippts ihop till en berättelse. Det här är ju en rättsskandal och modern (feministisk) häxprocess (komplett med barnvittnen) som borde genomlysas grundligt. Men det är väl så att alltför många i etablissemanget har alltför mycket ännu att förlora på att deras inblandning i häxprocessen skärskådas. Hanna Olsson lever väl än.
Citera
2024-11-27, 17:36
Avslutad
Citat:
Fast hennes mamma och nya pojkvän misstänkte väl att något inte stämde med dödsfallet?

Uppdrag Granskning kontaktade väl dessutom i anslutning till sitt reportage om dödsfallet en tysk expert som drog vissa slutsatser som enligt honom pekade i en annan riktning? Vad tror du om detta?

Som programmet på SVT säger är det ett självmord, även om familjen har svårt att acceptera det.
Citera
2024-11-27, 17:50
Bannlyst
Mycket bra dokumentärserie, även om bara finns ett avsnitt finns ute.
Den där Jovan Rajs drevs antingen av hämnd mot sin lärling lr så är han psyksjuk?

Det var 3 läkare som obducerade Olof Palme, Milan Valverius, Kari Ormstad och Jovan Rajs.
Milan och Jovan känns opålitliga, frågor väcks om det går att lita på deras utlåtande!

Bilder på yngre Catrine da Costa visar att hon såg riktigt bra ut, därför tror jag nån torsk blev kär i henne och klarade inte av att få nobben och tanken på att hon skulle ligga med massa andra män.
https://ibb.co/n7C09Sh

1984 var året då jag började gå ut i Stockholms nattliv, var på ett ställe några 100 meter från Sveavägen kvällen Palme blev skjuten och var även ute kvällen då Stureplansmorden skedde.
Härliga tider i Sverige 80,90 och 00-talet ✌️
Var aldrig Carl Serung misstänkt 😀
Citera
2024-11-27, 18:14
Medlem
Efter ha sett första delen utav den nya dokumentären utav fallet Da Costa så har en ny tanke slagit rot hos mig... Att det är våran omhuldade Jovan R som är mördaren. Jag menar, han ifrågasätter varför Teet är på rättsläkarstationen under en helg när båda är lediga. Vad gör Jovan där undrar jag?

Annars har jag ju alltid hållit mig till teorin om arkitekten. Speciellt efter jag läst en av de bästa böcker jag någonsin läst "Döden är en man" som på 900 sidor handlar om just detta fall.
Citera
2024-11-27, 18:21
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:

Är det en myt att hon hängde sig i en sängstolpe?
Ovanligt sätt att hänga sig i så fall, fattar inte ens hur det går till. Men kanske var Expressens påhitt?
Citera
2024-11-27, 18:28
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BattlestarValhalla
Bra svar och rimligt resonemang.

Jag noterar för övrigt att den lever under skyddad identitet men den andra går att hitta på en välkänd adress med en jämnårig kvinna men också två yngre personer med utländska namn, undrar om de är hyresgäster eller vad relationen är där. Får hoppas han träder fram i den nya dokumentärserien. Spontant verkar ju han leva ett lite bättre liv (om än dåligt).
Ytterligare en sak att ta i beaktande är att det som skildras i första avsnittet av dokumentärserien endast är inledningen av hetsjakten och anklagelserna mot TH.

Med "den andra" antar jag att du syftar på Thomas Allgén, som mycket riktigt har valt att behålla sitt namn och som uppenbarligen kommer att delta i del två.
Mitt intryck är att TH och TA har intagit skilda förhållningssätt till vad de utsattes för, men jag vet inte om det säger så mycket om deras respektive mående/livskvalitet, utan att det närmast är ett uttryck för deras olika personligheter.
Citera
2024-11-27, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen
Är det en myt att hon hängde sig i en sängstolpe?
Ovanligt sätt att hänga sig i så fall, fattar inte ens hur det går till. Men kanske var Expressens påhitt?

Det är inte ovanligt.
Människor som vill hänga sig, hänger sig från dörrhandtag, sängstolpar, trappräcken, låga trädgrenar osv.

Det räcker med att överkroppen är över marken, medan snaran stryper halsartärerna, så är det bye bye inom två minuter.

Kombineras detta med extrem berusning, opiater eller benso, är det en garanterat snabb, relativt smärtfri död.

Teet Härm mördade fö inte sin partner eller da Costa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in