2024-09-17, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persephone
Har tittat närmare på Catrines anor, och fann att hennes mormor bodde i Sollerön från 1978 och flera år framåt. Inga förändringar före den sista folkräkningen 1990. Även om det är länge sedan som det först nämndes (2013) så verkar kopplingen inte vara gjord.

Catrines mor föddes i Parisförorten Courbevoie 1935 sedan modern 1933 gift sig med en fransman, hans namn har jag tyvärr inte hittat. Catrines mormor föddes i Råneå 1902 och hette Linn*a Eug*nia S*lberg (* = e) innan hon gifte sig Dér*d (* = i). Hon förblir gift till och med 1970 men bör ha skiljt sig eller blivit änka kort därefter för 1973 gifter hon sig med en annan karl.

Catrines far föddes i Karl Gustavs församling i Norrbotten 1936. Hennes farfars (f. 1898) släkt höll sig länge till samma trakt i Lappträsk i Haparanda kommun. Hennes farmor föddes på Hailuoto (Karlö) utanför Uleåborg 1905.

Mycket intressant information. Tack!
Tråden är extremt produktiv just nu och det är nästan svårt att hänga med i svängarna.
Nu bör vi ha en förklaring till varför brevet skickades från Sollerön.
Det är fortfarande märkligt att detta brev innehåller Vinofs signalement...
Och brev nr 2 innehåller en beskrivning av en "sjuklig" man, vilket är intressant, eftersom Vinof umgicks med en person som var psykiskt sjuk i juni 1984.

S*berg låter fö som ett resandenamn.
Citera
2024-09-17, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfloden
Är det någon som har en aning om vad för namn eller smeknamn som kan stå under maskat där "Gispy" pratar om en obehaglig man tillsammans med en svensk man med blont hår?

Han nämner vid två tillfällen "läkare" Handlar detta om att han vill försäkra åklagaren om att de männen han träffade på inte var TH och TA?

Polisen har numrerat sidorna - kan du ange sida?
Citera
2024-09-17, 08:02
Medlem
LV, som jag tror skrev gypsybrevet gick bort 2017. Är inte begraven på samma plats som sin mor.
Citera
2024-09-17, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoeGaggs
LV, som jag tror skrev gypsybrevet gick bort 2017. Är inte begraven på samma plats som sin mor.

49 år blev han alltså. Usch, det är många hårda liv man ser passera när man gräver i detta fall.
Jaha, vad nu? Nu blir letandet lättare i alla fall - den eller de som begär kopior på "zigenarbrevet" + korrespondens, förhör och dokumentation, har ett namn och personnummer att hänvisa till, vilket bör göra alltihop extremt mycket enklare.
Citera
2024-09-17, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
49 år blev han alltså. Usch, det är många hårda liv man ser passera när man gräver i detta fall.
Jaha, vad nu? Nu blir letandet lättare i alla fall - den eller de som begär kopior på "zigenarbrevet" + korrespondens, förhör och dokumentation, har ett namn och personnummer att hänvisa till, vilket bör göra alltihop extremt mycket enklare.

Så sant.

Det ökar hoppet om att kunna rota fram styvfadern också.
Citera
2024-09-17, 08:25
Medlem
Citat:
Har tittat närmare på Catrines anor, och fann att hennes mormor bodde i Sollerön från 1978 och flera år framåt. Inga förändringar före den sista folkräkningen 1990. Även om det är länge sedan som det först nämndes (2013) så verkar kopplingen inte vara gjord.

Catrines mor föddes i Parisförorten Courbevoie 1935 sedan modern 1933 gift sig med en fransman, hans namn har jag tyvärr inte hittat. Catrines mormor föddes i Råneå 1902 och hette Linn*a Eug*nia S*lberg (* = e) innan hon gifte sig Dér*d (* = i). Hon förblir gift till och med 1970 men bör ha skiljt sig eller blivit änka kort därefter för 1973 gifter hon sig med en annan karl.

Catrines far föddes i Karl Gustavs församling i Norrbotten 1936. Hennes farfars (f. 1898) släkt höll sig länge till samma trakt i Lappträsk i Haparanda kommun. Hennes farmor föddes på Hailuoto (Karlö) utanför Uleåborg 1905.

Väldigt intressant info på flera sätt! Inte minst kopplingen till Sollerön. Såg du om det stod något yrke knutet till någon?
Citera
2024-09-17, 08:39
Medlem
Citat:
Mycket intressant information. Tack!
Tråden är extremt produktiv just nu och det är nästan svårt att hänga med i svängarna.
Nu bör vi ha en förklaring till varför brevet skickades från Sollerön.
Det är fortfarande märkligt att detta brev innehåller Vinofs signalement...
Och brev nr 2 innehåller en beskrivning av en "sjuklig" man, vilket är intressant, eftersom Vinof umgicks med en person som var psykiskt sjuk i juni 1984.

S*berg låter fö som ett resandenamn.

Att mormodern hamnade i Sollerön berodde på att karlen (f. 1906) som hon gifte sig med var barnfödd på ön, de träffades i Luleå och flyttade sedan ner 1978. Han var hemmansägare och bodde länge ogift på gården Rothagen.

Den här "båten" som gipsy-boy nämner, av "plåt eller stål" och "brun" och "utan fönster" - det får mig att associera till en pråm, typ mudderpråm. Det bruna är förstås rost, och på däcket finns en lucka ner till lastutrymmet, som väl då var lite ombonat. Ful som fan.
Citera
2024-09-17, 08:44
Medlem
Citat:
Så sant.

Det ökar hoppet om att kunna rota fram styvfadern också.

Ja, då har vi en del av ett nätverk.

När det gäller Catrine da Costa själv, börjar bilden klarna.

Hon verkar ha varit en gränsvarelse, vars identitet fanns vanliga svenssons och romer/resande.

Att polisen inte fattade sig på da Costas koppling till romer och resande, är inte så konstigt.
Polisen var såklart medveten om att det fanns kriminella grupper av romer och resande, men några djupare kunskaper fanns inte. Man konstaterade att dessa grupper fanns och man föraktade dem och ingrep mot dem vid behov. Mer var det inte.

Kunskapen om resande och romer var typ obefintlig på 80-talet.

Efter den hårdhänta assimileringskampanj som bedrevs efter kriget, kan man säga att romer och resande delades in i två grupper: den försvenskade gruppen, som blev totalt osynlig. Hit hör tex "Stigs" medelklassfamilj i Haninge. Den andra gruppen bestod rövare och missbrukare, som var så asociala och vilda, att deras existens förnekades offentligt.

Även da Costas familj i Solna verkar ha varit försvenskad, och da Costas mor och syster var socialt välfungerande. Men att ingen har sagt ett pip om da Costas och moderns presumtiva kopplingar till romer och resande, är ganska otroligt, eftersom da Costa-fallet har debatterats i 4 decennier ......

Oavsett hur da Costa och hennes mor identifierade sig själva, kan vi konstatera att ämnet är tabubelagt.

Journalisterna som bevakade da Costa-fallet på 80-talet skulle hellre dö än att skriva om da Costas koppling till romer och resande. De skulle hellre dän att exponera de sk "tattare" som höll till på Eugeniavägen.

Och det lustiga är, att rasismen mot romer och resande ändå var stark på 80-talet. Att poliserna som träffade Vinof, "Stig" och liknande personer, kallade dem för "tattarrjävlar", råder det ingen tvekan om.

Jag har funderat vidare på da Costas personlighet, och visst finns det ytliga tecken på att hon levde i gränslandet mellan svensson och resande/romer.

Jag tänker på hennes mors bakgrund, da Costas rotlöshet, förkärleken för krimskrams osv.

En anledning till att jag är intresserad av allt detta, är såklart kopplingen till "Stig".

"Stig" och Vinof polade i flera år, och jag förstår att Vinof gillade "Stig"
Han hade både personliga egenskaper som Vinof uppskattade + den rätta bakgrunden.

Och om Vinof och da Costa var vänner, bör hon ha sprungit på "Stig" vid flera tillfällen.

Att C och S har träffats mer än en gång, känns ganska självklart.
Senast redigerad av Eremona2.0 2024-09-17 kl. 09:27.
Citera
2024-09-17, 08:52
Medlem
Citat:
Att mormodern hamnade i Sollerön berodde på att karlen (f. 1906) som hon gifte sig med var barnfödd på ön, de träffades i Luleå och flyttade sedan ner 1978. Han var hemmansägare och bodde länge ogift på gården Rothagen.

Den här "båten" som gipsy-boy nämner, av "plåt eller stål" och "brun" och "utan fönster" - det får mig att associera till en pråm, typ mudderpråm. Det bruna är förstås rost, och på däcket finns en lucka ner till lastutrymmet, som väl då var lite ombonat. Ful som fan.

Båten är mycket intressant, eftersom missbrukare bor i båtar. De använder dem som hus.
Båtarna är för j-iga på hösten och vintern, pga kyla och fukt.
Men på våren och sommaren funkar de utmärkt som knarkarkvartar och lagringsutrymmen för stöldgods.
Da Costa besökte såklart ett flertal båtar under sina missbrukarkarriär, vid Huvudsta strand, vid Lugnet osv. Att en bostadslös missbrukare sover på olika slummiga båtar, är inte konstigt alls.
Citera
2024-09-17, 09:31
Medlem
Citat:
Såg också sollerö-kopplingen i förra veckan. Det är väl högst sannolikt att mormodern skrev brevet.

Fransmannen hette R*my V*ctor St Ang* D*ride. Avled 1961

Jag kollade träffar på Sollerön men missade ditt inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Väldigt intressant info på flera sätt! Inte minst kopplingen till Sollerön. Såg du om det stod något yrke knutet till någon?

Jag hittade inget särskilt. Sollerön var jordägare, och eventuellt någon indelt soldat. Lappträsk verkade också vara jordägare men jag ska kolla in det närmare.
Citera
2024-09-17, 10:00
Medlem
Citat:
Jag kollade träffar på Sollerön men missade ditt inlägg.

11/9 skrev jag om det. Skulle bli förvånad om författaren till ”Solleröbrevet” var någon annan än mormodern. Känns bra att det kunde avmystifieras.
Citera
2024-09-17, 10:22
Medlem
Citat:
Även da Costas familj i Solna verkar ha varit försvenskad, och da Costas mor och syster var socialt välfungerande. Men att ingen har sagt ett pip om da Costas och moderns presumtiva kopplingar till romer och resande, är ganska otroligt, eftersom da Costa-fallet har debatterats i 4 decennier ......

Oavsett hur da Costa och hennes mor identifierade sig själva, kan vi konstatera att ämnet är tabubelagt.

Jag har inte lyckats hitta något klockrent belägg för att CdC eller hennes mor skulle vara av romsk härkomst. Åtminstone inte på moderns sida. Den franske morfadern synes född på Antillerna (Guadalupe), givet att jag tittar på rätt person. Jag har svårt att koppla Antillerna till romer.

Faderns sida ska såklart inte uteslutas. Där har jag inte grävt ännu. Något som sticker ut lite på den sidan är att han avled relativt ung i slutet av 70-talet.

Det ska noteras att Gypsy skriver ”vår” Caterine, som om de var av samma folk. Om Gypsy och LV är samma person så är det 100% klarlagt att LV är född och uppväxt i en stor romsk familj.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in