Citat:
Ursprungligen postat av
JoeGaggs
Så sant.
Det ökar hoppet om att kunna rota fram styvfadern också.
Ja, då har vi en del av ett nätverk.
När det gäller Catrine da Costa själv, börjar bilden klarna.
Hon verkar ha varit en gränsvarelse, vars identitet fanns vanliga svenssons och romer/resande.
Att polisen inte fattade sig på da Costas koppling till romer och resande, är inte så konstigt.
Polisen var såklart medveten om att det fanns kriminella grupper av romer och resande, men några djupare kunskaper fanns inte. Man konstaterade att dessa grupper fanns och man föraktade dem och ingrep mot dem vid behov. Mer var det inte.
Kunskapen om resande och romer var typ obefintlig på 80-talet.
Efter den hårdhänta assimileringskampanj som bedrevs efter kriget, kan man säga att romer och resande delades in i två grupper: den försvenskade gruppen, som blev totalt osynlig. Hit hör tex "Stigs" medelklassfamilj i Haninge. Den andra gruppen bestod rövare och missbrukare, som var så asociala och vilda, att deras existens förnekades offentligt.
Även da Costas familj i Solna verkar ha varit försvenskad, och da Costas mor och syster var socialt välfungerande. Men att ingen har sagt ett pip om da Costas och moderns presumtiva kopplingar till romer och resande, är ganska otroligt, eftersom da Costa-fallet har debatterats i 4 decennier ......
Oavsett hur da Costa och hennes mor identifierade sig själva, kan vi konstatera att ämnet är tabubelagt.
Journalisterna som bevakade da Costa-fallet på 80-talet skulle hellre dö än att skriva om da Costas koppling till romer och resande. De skulle hellre dän att exponera de sk "tattare" som höll till på Eugeniavägen.
Och det lustiga är, att rasismen mot romer och resande ändå var stark på 80-talet. Att poliserna som träffade Vinof, "Stig" och liknande personer, kallade dem för "tattarrjävlar", råder det ingen tvekan om.
Jag har funderat vidare på da Costas personlighet, och visst finns det ytliga tecken på att hon levde i gränslandet mellan svensson och resande/romer.
Jag tänker på hennes mors bakgrund, da Costas rotlöshet, förkärleken för krimskrams osv.
En anledning till att jag är intresserad av allt detta, är såklart kopplingen till "Stig".
"Stig" och Vinof polade i flera år, och jag förstår att Vinof gillade "Stig"
Han hade både personliga egenskaper som Vinof uppskattade + den rätta bakgrunden.
Och om Vinof och da Costa var vänner, bör hon ha sprungit på "Stig" vid flera tillfällen.
Att C och S har träffats mer än en gång, känns ganska självklart.