2024-09-16, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det var en extremt rörig och ohygienisk miljö, med inslag av struktur, riktiga arbeten osv. Förutom att supa, knarka och begå brott, ägnade man sig åt bilreparationer och flyttuppdrag.

Att Vinof drog in djurhår i lokalerna, får man förmoda. Men han tog inte dit några hundar, lustigt nog. För många år sedan frågade jag R om Vinofs hundar, för jag antog att Vinof alltid var hundägare.

R svarade: "Jag såg dom aldrig".

Eftersom R var stammis på Eugeniavägen 25, antar jag att Vinof inte tog dit hundar.

Men de andra rövarna gjorde nog det.

Låter som en väldigt skitig miljö sen också bara män med oförmögne pappa V i ledning. Vill inte ens tänka på sängkläder eller intimhygien. Jaja håren kan flätats in från tvättmaskinen eller kommit från kofferten på den här bilen som användes, den gamla mörka Volvo Amazon kombin. Det kan varit en kunds bil om de höll på med bilreperationer?
Citera
2024-09-16, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Varför tror du det?

Har en minnesbild av att släkten Kai/Kaj ursprungligen är Kaale.

Skulle behöva ta nån timme och djupdyka i de olika romani-släkterna. Det är snårigt men det finns bra forum.
Citera
2024-09-16, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Vissa dubbelnamn är typiska för romer.

Willhelmson är för övrigt en resandesläkt.

Ja jag ville mest bara dubbelkolla för vi pratar styvfar. Gipsy själv har klar dansk påbrå, inte finsk. Men visst resande på båda sidor och kan mycket väl vara kaale.
Senast redigerad av viperstyle 2024-09-16 kl. 21:39.
Citera
2024-09-16, 21:23
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Jag hittade en intressant artikel på nätet där man tar upp kartläggningen av styckmord i Sverige åren 1991- 2017.

Åldern hos gärningspersonerna varierar stort. Det går alltså inte att sortera ut någon misstänkt i en styckmordsutredning pga hög ålder.

"Utifrån de 29 lösta fallen har i alla fall Gugg*nhe*mer och hennes kollegor kunnat se att de 40 identifierade gärningspersonerna varit mellan 18 och 83 år gamla, med en medelålder på 35"

En annan intressant omständighet att beakta är att hela 40 procent av gärningsmännen var tidigare ostraffade.

"60 procent av gärningsmännen hade någon form av dom sedan tidigare, varav 40 procent gällande våldsbrottslighet. Men många var alltså tidigare ostraffade"

https://www.gp.se/nyheter/sverige/kartlaggning-visar-monstren-hos-styckmordare.d85c5f64-ff00-5584-a037-49433254f74c

Trots uppgifterna i ovanstående studie så finns det en skribent här i tråden som hävdar att laglydiga och tidigare ostraffade personer är mycket osannolika som styckmördare.

(FB) Fallet Catrine da Costa 1984 (Dokumentlänkar finns i trådstart mm)
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2024-09-16 kl. 21:37. Anledning: Tillägg
Citera
2024-09-16, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoeGaggs
Har en minnesbild av att släkten Kai/Kaj ursprungligen är Kaale.

Skulle behöva ta nån timme och djupdyka i de olika romani-släkterna. Det är snårigt men det finns bra forum.

Ja men så är det kanske. Har ingen koll på de finska Kaale släkterna direkt.

Men detta är på styvfaderns sida? Hans mamma (styvfaderns alltså) bodde iaf i Borås vid tidpunkten detta sker.
Citera
2024-09-16, 21:55
Medlem
Citat:
Ja men så är det kanske. Har ingen koll på de finska Kaale släkterna direkt.

Men detta är på styvfaderns sida? Hans mamma (styvfaderns alltså) bodde iaf i Borås vid tidpunkten detta sker.

Nej, det var hans låtsas-mormor som bodde i Borås.

L.V’s mamma bodde på adressen i Solna.

Vem styvfadern är/var har jag inte lyckats lista ut ännu. Modern och 3 barn var skrivna på adressen.
Citera
2024-09-16, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoeGaggs
Nej, det var hans låtsas-mormor som bodde i Borås.

L.V’s mamma bodde på adressen i Solna.

Vem styvfadern är/var har jag inte lyckats lista ut ännu. Modern och 3 barn var skrivna på adressen.

Ahh det var låtsas mormor. Vad hette mamman till efternamn? Var det också Vilhelmsson?
Citera
2024-09-16, 22:50
Medlem
Citat:
Ahh det var låtsas mormor. Vad hette mamman till efternamn? Var det också Vilhelmsson?

Yes, men född Kaj. Även hennes far ändrade senare i något skede till Vilhelmsson.
Citera
2024-09-16, 23:38
Medlem
Är det någon som har en aning om vad för namn eller smeknamn som kan stå under maskat där "Gispy" pratar om en obehaglig man tillsammans med en svensk man med blont hår?

Han nämner vid två tillfällen "läkare" Handlar detta om att han vill försäkra åklagaren om att de männen han träffade på inte var TH och TA?
Citera
2024-09-17, 00:22
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfloden
Är det någon som har en aning om vad för namn eller smeknamn som kan stå under maskat där "Gispy" pratar om en obehaglig man tillsammans med en svensk man med blont hår?

Han nämner vid två tillfällen "läkare"

Det finns totalt närmare 10 olika läkare i utredningen sist jag räknade och då inkluderas BB som hade en svag träff på handduken.

Även GW Persson har pratat om läkare i sitt program från 2011.

Från 39:07 in i klippet.

https://youtu.be/5gUx5oouHd0?si=ZnmZ2L4a9AJlNna-

Jag vill dessutom minnas att den första läkaren som förhördes i utredningen var en äldre mansperson i 50-års åldern och detta ägde rum i september 1984.

Även Ragnar pratade om läkare som CdC ska ha haft kontakt med. Vi ska inte heller glömma Raine som är lite bortglömd i debatten nuförtiden.

Vi har diskuterat detta för 8 år sedan.

Citera
2024-09-17, 05:21
Medlem
Har tittat närmare på Catrines anor, och fann att hennes mormor bodde i Sollerön från 1978 och flera år framåt. Inga förändringar före den sista folkräkningen 1990. Även om det är länge sedan som det först nämndes (2013) så verkar kopplingen inte vara gjord.

Catrines mor föddes i Parisförorten Courbevoie 1935 sedan modern 1933 gift sig med en fransman, hans namn har jag tyvärr inte hittat. Catrines mormor föddes i Råneå 1902 och hette Linn*a Eug*nia S*lberg (* = e) innan hon gifte sig Dér*d (* = i). Hon förblir gift till och med 1970 men bör ha skiljt sig eller blivit änka kort därefter för 1973 gifter hon sig med en annan karl.

Catrines far föddes i Karl Gustavs församling i Norrbotten 1936. Hennes farfars (f. 1898) släkt höll sig länge till samma trakt i Lappträsk i Haparanda kommun. Hennes farmor föddes på Hailuoto (Karlö) utanför Uleåborg 1905.
Citera
2024-09-17, 06:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persephone
Har tittat närmare på Catrines anor, och fann att hennes mormor bodde i Sollerön från 1978 och flera år framåt. Inga förändringar före den sista folkräkningen 1990. Även om det är länge sedan som det först nämndes (2013) så verkar kopplingen inte vara gjord.

Catrines mor föddes i Parisförorten Courbevoie 1935 sedan modern 1933 gift sig med en fransman, hans namn har jag tyvärr inte hittat. Catrines mormor föddes i Råneå 1902 och hette Linn*a Eug*nia S*lberg (* = e) innan hon gifte sig Dér*d (* = i). Hon förblir gift till och med 1970 men bör ha skiljt sig eller blivit änka kort därefter för 1973 gifter hon sig med en annan karl.

Catrines far föddes i Karl Gustavs församling i Norrbotten 1936. Hennes farfars (f. 1898) släkt höll sig länge till samma trakt i Lappträsk i Haparanda kommun. Hennes farmor föddes på Hailuoto (Karlö) utanför Uleåborg 1905.

Såg också sollerö-kopplingen i förra veckan. Det är väl högst sannolikt att mormodern skrev brevet.

Fransmannen hette R*my V*ctor St Ang* D*ride. Avled 1961
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in