2024-09-05, 14:26
  #33865
Medlem
Jag har alltid tyckt att just Sollerö-brevets uppdykande är märkligt. CdC’s morsa ska väl ha haft ett lantställe där. Är det någon här som vet detaljer kring brevet? Hur kunde man veta att det kom från Sollerön? Vad jag vet fanns närmaste postkontor sannolikt i Mora.

Förmodligen helt ovidkommande, men en bit in på 90-talet kunde man osv då och då i närliggande Mora se en snubbe klädd i då något gammelmodiga kvinnokläder. Ryktet gjorde gällande att hans käresta blivit mördad, varvid han började använda det som fanns kvar av hennes garderob.
Citera
2024-09-05, 14:36
  #33866
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Ja det är hemskt tragiskt och helsjukt varför en mentalt sjuk person passar bra in i GM profilen. Tystnaden efter mordet är däremot öronbedövande.

Det här andra siartipset läste jag lite om bak i tråden. Har inte sett själva brevet från Sollarön men tror inte det har någon koppling med CdC anhöriga iaf.

Det här med att de tolkar förnimmelser av energier/bilder kan kanske förklara att det var olika bilar GMs kopplades ihop med? Finns både anstiftare/beställare och möjligt 2 utförare är det troligt att det också finns olika bilar kopplade till dessa?

En annan sak..

Nu vet jag inte efternamnet på ”Stig” men kan säga att jag kollat runt lite bland en del andra namn och historia efter vår tidigare diskussion om kopplingar till resandefolk på Eugeniavägen och kollektivet hos Vinhof. Jag tror att det kan vara den gemensamma nämnaren i mycket av fallet här.

För Kaale eller Kalé, de finska resandefolken, har kopplingar till finlandssvenskar som vandra över gränsen och söderöver genom Norrland med bla ”svensknamn” som Åberg. Även Olof eller Olaus, ja Olausson som i Karl Vinhof Olausson förekommer. För att inte nämna släkten Möller. Liksom både förnamn ”Saida” och efternamn ”Dahl”.

Att det varit dödstyst om GM i alla år kan ha en naturlig förklaring till att det skedde i resandefolkets krets. De hata polisen och myndigheterna och snacka inte gärna med utomstående. (De har fö egen kung och eget rättsväsen än idag!)

En källa här är Rötters Anbytarforum om någon är intresserad.

Det skulle även förklara varför Vinhof avsluta sitt liv på en Camping i Helsingborg dit man ”gett” plats till bla resandefolk på 60-talet efter att markägare ute i Viken klaga på ”inkräktarna” på åkermarken.
Det är en något märklig ”camping”, låg helt för sig själv på industrimark. Vet att det också
bor eller bodde EU-romer där (bla tiggare, cykel-, trädgårds- & byggarbetsplatstjuvar och deras organisation) och annat löst folk där om de inte bommat igen nu.

Kanske anade både BM och TÅ hur det förhöll sig och vilka som var inbladade? Och därför bara gav upp sökandet?

Tror du Stig och personen vid Solna bron också kan tillhöra resandefolket? Jag skulle inte bli särskilt överraskad om det är så.

Och vem langa Robert åt tro?

Tack för ett mycket intressant inlägg, långt över trådens vanliga nivå. Ja, vi är flera som har uppmärksammat "resandefolket", på Eugeniavägen och bland missbrukarna.

Utan att gå in på vem som uppehöll sig var, kan jag nämna Aldersjö, Gladh och Vinof Reinhold Olausson såklart, som du nämnde.

Det finns också indikationer på att Catrines mamma hade koppling till resandefolket, pga sin hudfärg. Hon var inte afrikan men hade förvånansvärt mörk hudfärg, enligt en person som sett henne på TV (Uppdrag granskning?).

På Fleminggatan 70 bodde fö Roni Alenblom, härstammande från Bulgarien, ett land känt för sina många romer. Hon måste ju vara rom.

Jag tror att det var Vinofs kontakt på Fleminggatan 70.

Han bodde väl hos henne periodvis.

Angående "Stig", så har han ett romskt utseende iaf, men det får man ju inte säga längre. Hans riktiga förnamn och även hans efternamn indikerar romskt ursprung.

Det kan inte uteslutas att mordet på C var en romsk affär, vilket förklarar en hel del.

Bäckström är fö ett namn som en rom kan ha.
Citera
2024-09-05, 14:37
  #33867
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Ja det är hemskt tragiskt och helsjukt varför en mentalt sjuk person passar bra in i GM profilen. Tystnaden efter mordet är däremot öronbedövande.

Det här andra siartipset läste jag lite om bak i tråden. Har inte sett själva brevet från Sollarön men tror inte det har någon koppling med CdC anhöriga iaf.

Det här med att de tolkar förnimmelser av energier/bilder kan kanske förklara att det var olika bilar GMs kopplades ihop med? Finns både anstiftare/beställare och möjligt 2 utförare är det troligt att det också finns olika bilar kopplade till dessa?

En annan sak..

Nu vet jag inte efternamnet på ”Stig” men kan säga att jag kollat runt lite bland en del andra namn och historia efter vår tidigare diskussion om kopplingar till resandefolk på Eugeniavägen och kollektivet hos Vinhof. Jag tror att det kan vara den gemensamma nämnaren i mycket av fallet här.

För Kaale eller Kalé, de finska resandefolken, har kopplingar till finlandssvenskar som vandra över gränsen och söderöver genom Norrland med bla ”svensknamn” som Åberg. Även Olof eller Olaus, ja Olausson som i Karl Vinhof Olausson förekommer. För att inte nämna släkten Möller. Liksom både förnamn ”Saida” och efternamn ”Dahl”.

Att det varit dödstyst om GM i alla år kan ha en naturlig förklaring till att det skedde i resandefolkets krets. De hata polisen och myndigheterna och snacka inte gärna med utomstående. (De har fö egen kung och eget rättsväsen än idag!)

En källa här är Rötters Anbytarforum om någon är intresserad.

Det skulle även förklara varför Vinhof avsluta sitt liv på en Camping i Helsingborg dit man ”gett” plats till bla resandefolk på 60-talet efter att markägare ute i Viken klaga på ”inkräktarna” på åkermarken.
Det är en något märklig ”camping”, låg helt för sig själv på industrimark. Vet att det också
bor eller bodde EU-romer där (bla tiggare, cykel-, trädgårds- & byggarbetsplatstjuvar och deras organisation) och annat löst folk där om de inte bommat igen nu.

Kanske anade både BM och TÅ hur det förhöll sig och vilka som var inbladade? Och därför bara gav upp sökandet?

Tror du Stig och personen vid Solna bron också kan tillhöra resandefolket? Jag skulle inte bli särskilt överraskad om det är så.

Och vem langa Robert åt tro?

Jag tror att mannen under Solnabron var "Stig".

Det är min personliga teori.
Citera
2024-09-05, 14:51
  #33868
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
När S var medicinerad och drogfri, var han nog som vem som helst.
Hans sjukdom i kombination med uppåtgrejer, piller och annat = katastrof.

S var en van bilförare. Och han var så asocial och kriminell, att han sket i körkortet. Han körde när han ville, oavsett vad polisen tyckte. Så har det alltid varit. Han har nog begått trafikbrott hundratals gånger.

Intressant att första "siar-tipset" gäller en stor ljus bil, och det andra "siar-tipset" gäller en bil med "öppningsbart lastutrymme". Båda sortens bilar var typiska för Eugeniavägen. Det fanns fö en kriminel man, som brukade köra en mindre lastbil på E-vägen, på sommaren 1984. Han höll till vid Solnabron.

Historien om Saba, CB och väskan som innehöll C:s huvud, är konstig, ja. CB och Saba var kanske på plats av en slump, om historien nu stämmer. En rejält påtänd GM kan iofs tänkas göra sådär.

Det är ju trots allt en styckmördare vi talar om. En person med grava mentala defekter.

Men kanske då att någon annan styrde upp och arrangera en fälla?

En man som lura med CdC i bilen (tex för sexköp, gratis droger eller någon form av tillitsband vänner, fest etc) till en avskild plats där mördaren redan vänta?
Citera
2024-09-05, 15:58
  #33869
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Tack för ett mycket intressant inlägg, långt över trådens vanliga nivå. Ja, vi är flera som har uppmärksammat "resandefolket", på Eugeniavägen och bland missbrukarna.

Utan att gå in på vem som uppehöll sig var, kan jag nämna Aldersjö, Gladh och Vinof Reinhold Olausson såklart, som du nämnde.

Det finns också indikationer på att Catrines mamma hade koppling till resandefolket, pga sin hudfärg. Hon var inte afrikan men hade förvånansvärt mörk hudfärg, enligt en person som sett henne på TV (Uppdrag granskning?).

På Fleminggatan 70 bodde fö Roni Alenblom, härstammande från Bulgarien, ett land känt för sina många romer. Hon måste ju vara rom.

Jag tror att det var Vinofs kontakt på Fleminggatan 70.

Han bodde väl hos henne periodvis.

Angående "Stig", så har han ett romskt utseende iaf, men det får man ju inte säga längre. Hans riktiga förnamn och även hans efternamn indikerar romskt ursprung.

Det kan inte uteslutas att mordet på C var en romsk affär, vilket förklarar en hel del.

Bäckström är fö ett namn som en rom kan ha.

Håller fullständigt med dig om att romska kopplingar skulle förklara en hel del i detta fall.

Dessutom går det inte att förbise alla romska namn som florerar runt CdC.

Jag skulle inte bli förvånad om det finns koppling till romska släkter även på CdCs håll. De kom ursprungligen från Luleå och vad jag förstår är familjenamnet Bäckström men att mamman och barnen kan behållit det efter en separationen (?) men jag kan ha fel.

Ja Solnabron (var det samlingsplats för romer vid tiden?) eller liknande var nog en mycket läglig plats för ”Stig”. Tror han för det mesta bodde för själv av naturliga själ pga opålitligheten som sjukdomsskoven förde med sig.

Med stor sannolikhet har han åkt dit vid olika tillfällen, blivit dömd till rättsvård, kommit ut i samhället igen när han stabiliserats och på hjulet igen. Både före och efter CdC. Psykiatrireformen baksida tyvärr.
Citera
2024-09-05, 16:29
  #33870
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Men kanske då att någon annan styrde upp och arrangera en fälla?

En man som lura med CdC i bilen (tex för sexköp, gratis droger eller någon form av tillitsband vänner, fest etc) till en avskild plats där mördaren redan vänta?

Så kan det mkt väl ha varit.
Jag tror på ett mixed scenario. En sk märkning kan leda till mord och styckmord inom loppet av en halvtimme.
Citera
2024-09-05, 16:38
  #33871
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Indrivning är en naturlig del av missbrukarvärlden.
Att personer som Vinof och Robert sysslade med indrivning, är inte förvånande alls.
Alla tunga missbrukare är på sätt vis inblandade i indrivning.

Vissa drar pistol för tusen kronor och vissa jagar miljoner men oavsett vilken nivå man opererar på, handlar det ändå om indrivning, om man med indrivning menar att hota för att lösa skulder.

Missbrukare hotas, knivskärs, stalkas, misshandlas och dödas dagligen i missbrukarvärlden.
Det kan handla om allt från 100 kr till flera miljoner.

Och de grova hot som da Costa utsattes för på våren 1984, ska man verkligen ta på allvar.
Och när en skuldsatt, prostituerad narkotikalangares kroppsdelar hittas 100 meter från ett gäng indrivare (som söp slogs och knarkade på Eugeniavägen 25), borde indrivarspåret ha varit naturligt att följa men det existerar inte i utredningen överhuvudtaget.

Och att Vinof sysslade med indrivning, visste ju polisen. Det han höll på med när han ringde och dödshotade RS och hans dotter, var ju indrivning. De hantlangare han anlitade, bör ha varit Robert, "Stig" mfl.

Att Vinof orkade jobba med "Stig" (som verkar ha varit psykiskt sjuk, totalt väck i huvudet), verkar initialt konstigt. Normala människor undviker såklart en tung missbrukare som pratar för sig själv och sitter på psyket i flera månader (i värsta fall flera år) men "Stigs" trasiga psyke kan ju ha varit en fördel för Vinof, som behövde hantlangare utan spärrar. Och det är allmänt känt inom polisen och bland missbrukare, att psykiskt sjuka människor utnyttjas när pengar ska drivas in och när människor ska "märkas". Psykiskt sjuka missbrukare är helt enkelt beredda att göra hemska saker som friska människor inte vill göra.

Det är en motbjudande logik men det är inte förvånande att det funkar så.

En person som "Stig" har ju också en väldigt speciell utstrålning, som är skrämmande i sig. Hans sätt att prata, hans sätt att stirra, hela hans sätt att föra sig, kan ju få vem som helst att betala.... Han såg inte mycket ut för världen. Han såg alldaglig ut, var smal och kring 180 cm lång. Men han hade en aura som hette duga. Man känner taskiga vibbar så fort en sådan här människa kliver in genom dörren.

Ja, herregud, det var verkligen mörk värld dessa människor levde i. Kolsvart, rättare sagt.

Får man fråga vad alla dessa udda existenser har att göra med fallet CdC? Robert och Stig tex träffade väl aldrig någonsin CdC?

Det finns mig veterligen inga som helst vittnesmål som placerar CdC i dessa mäns närhet vid tidpunkten för hennes försvinnande den 10 juni?

Vinof blev väl dessutom avförd i början av 1985 efter ett förhör om jag inte minns fel?

Det går även att notera att avståndet till fyndplats ett vid Talludden var 1,5 km bort fågelvägen så det där indrivarspåret du verkar "driva" känns väldigt tunt.
Citera
2024-09-05, 16:45
  #33872
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Så kan det mkt väl ha varit.
Jag tror på ett mixed scenario. En sk märkning kan leda till mord och styckmord inom loppet av en halvtimme.

Ja usch scenariet var säkert hur grymt som helst.

F nämnde även våldtäkt.
I ett skrangligt skjul/uthus vid ett blått hus nära stort grönområde med gles bebyggelse.

Får luska om det finns några geografiska färgkartor i Stockholmsområdet från tiden.

Kanske hade Vinhof tillgång till något mer hus i utkanterna av Stockholm eller visste om att något stod tomt via flyttfirman.
Citera
2024-09-05, 16:59
  #33873
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Ja usch scenariet var säkert hur grymt som helst.

F nämnde även våldtäkt.
I ett skrangligt skjul/uthus vid ett blått hus nära stort grönområde med gles bebyggelse.

Får luska om det finns några geografiska färgkartor i Stockholmsområdet från tiden.

Kanske hade Vinof tillgång till något mer hus i utkanterna av Stockholm eller visste om att något stod tomt via flyttfirman.

Förutsatt att F:s berättelse var korrekt, är Norra Vasastan, Eugeniavägen och Norra Djurgården värda att fundera på, som zoner där C bör ha dött.

På Eugeniavägen och i industriområdet vid Fisksjöäng, fanns det massor av skjul + gles bebyggelse. Glöm inte heller Albano.
Citera
2024-09-05, 17:03
  #33874
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Håller fullständigt med dig om att romska kopplingar skulle förklara en hel del i detta fall.

Dessutom går det inte att förbise alla romska namn som florerar runt CdC.

Jag skulle inte bli förvånad om det finns koppling till romska släkter även på CdCs håll. De kom ursprungligen från Luleå och vad jag förstår är familjenamnet Bäckström men att mamman och barnen kan behållit det efter en separationen (?) men jag kan ha fel.

Ja Solnabron (var det samlingsplats för romer vid tiden?) eller liknande var nog en mycket läglig plats för ”Stig”. Tror han för det mesta bodde för själv av naturliga själ pga opålitligheten som sjukdomsskoven förde med sig.

Med stor sannolikhet har han åkt dit vid olika tillfällen, blivit dömd till rättsvård, kommit ut i samhället igen när han stabiliserats och på hjulet igen. Både före och efter CdC. Psykiatrireformen baksida tyvärr.

När S mådde som sämst, var han hemlös. Som andra psyksjuka knarkare, studsade han mellan olika tillfälliga boenden, trappuppgångar, husvagnar osv

Det verkar självklart att han sov på Eugeniavägen, där han hade polare, bla Vinof och de andra gubbarna på nr 25.
Citera
2024-09-05, 17:07
  #33875
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Men kanske då att någon annan styrde upp och arrangera en fälla?

En man som lura med CdC i bilen (tex för sexköp, gratis droger eller någon form av tillitsband vänner, fest etc) till en avskild plats där mördaren redan vänta?

Vem erbjuder gratis droger utan någon motprestation?

Det är dock bra att du pratar om detta för det för oss in på Raines dagbok och de uppgifter som florerar där om okända manspersoner som erbjöd CdC hur mycket valium och annat fludder som helst.

(FB) Fallet Catrine da Costa 1984 (Dokumentlänkar finns i trådstart mm)

Vi kan även notera att du för fram en teori om flera inblandade personer, är det istället inte så att när prostituerade tas av daga så är det ofta en mansperson som är inblandad, dvs en sexkund som av en och annan anledning ballar ur?
__________________
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2024-09-05 kl. 17:10. Anledning: Tillägg
Citera
2024-09-05, 17:42
  #33876
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
När S mådde som sämst, var han hemlös. Som andra psyksjuka knarkare, studsade han mellan olika tillfälliga boenden, trappuppgångar, husvagnar osv

Det verkar självklart att han sov på Eugeniavägen, där han hade polare, bla Vinof och de andra gubbarna på nr 25.

Tror jag med och de både utnyttja och tog hand om varandra efter bästa förmåga i kollektiven precis som Romer alltid gjort.

Vinhofs kollektiv tycks överlag ha varit mansdominerat även i familjekonstellationerna. Tänkte närmast på R och hans far.

Om detta nu är fallet och samhällsdebatten om integration och Romer vid tiden var en hetpotatis, som det varit i decennier, kanske polisen under 2:a utredningen såg var det barka och det politiska locket lades på?

Fallet är kanske inte bara ett justitiemord utan möjligen även ett cover-up i det samhälleliga integrationsklimatet.

Det skulle förklara varför 2:a utredningen kändes mest som ett spel för galleriet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in