2024-09-04, 20:43
  #33853
Medlem
Anledningen till att C stashade bergsprängaren på centralstationen, är nog enkel. I hennes kretsar stal alla från alla. Säkraste stället för bergsprängaren, var säkerligen ett skåp på centralstationen.

Den enklaste förklaringen är den bästa.
Citera
2024-09-04, 21:42
  #33854
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Anledningen till att C stashade bergsprängaren på centralstationen, är nog enkel. I hennes kretsar stal alla från alla. Säkraste stället för bergsprängaren, var säkerligen ett skåp på centralstationen.

Den enklaste förklaringen är den bästa.

Absolut men samtidigt kan man fråga sig varför hon inte dök upp och hämtade bergsprängaren och väskan som hon hade lovat efter inlämningen den 8 juni?

Du efterlyser en enkel förklaring till hennes frånvaro vad gäller hämtning av bergsprängaren och den mest troliga orsaken är väl att hon inte var i livet längre?
Citera
2024-09-04, 23:23
  #33855
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jag håller med. Da Costa var 22 år yngre än TÅ när de började umgås. Visst lukar det medelåldersdesperation - och någon form av störning. Och visst körde TÅ bil och han hade arbete men någon form av missbruk hade han nog.
Ja, och som jag har förstått det fanns även en viss åldersskillnad mellan TÅ och BM, och BM var egentligen närmare C åldersmässigt? Det gör på något vis denna lilla konstellation ännu mer apart, där TÅ och BM ska kampera med och kontrollera C gemensamt.

Det får mig att undra om det kan ha varit så att C egentligen lärde känna BM initialt, och genom honom TÅ. En lös tanke som kanske inte är relevant egentligen, men både åldersmässigt, socialt och geografiskt tycks C och BM ha haft fler beröringspunkter än vad hon och TÅ hade.
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Att BA (som brukar kallas för Robert i tråden) utövade instrumentellt våld, har jag också noterat. Eftersom han var jättestor (en 2 m lång kroppsarbetare) hade han ett naturligt självförtroende. Han behövde inte agera i affekt utan att tänka. M var däremot liten och kvinna, och paradoxalt nog var hon farligare än BA, eftersom hon var skräckslagen när hon drog kniv osv.

Jag har också fått intrycket att han hade erfarenhet av indrivning. Föga förvånande i så fall.
Ja, incidenten då M ska ha hållits ut genom ett fönster är talande. Det är lätt att tolka det som okontrollerad aggressivitet, men det bör ju ha krävts en hel del sinnesnärvaro och impulskontroll att så att säga inte fullfölja våldsyttringen utan låta det kvarstå vid ett hot.

Särskilt med tanke på att Robert förmodligen var påverkad vid tillfället tyder det på vana vid att agera extremt hotfullt, men inom vissa på förhand givna ramar, såsom vid indrivning.
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Alla turer runt TÅ och CdC var konstiga. Flytten till Gislaved var kanske bara fjäsk för SOC, som antagligen krävde en nedskriven plan för att hjälpa CdC med pengar osv.

Missbrukare gör ju sådär, de skapar luftslott, för att göra SOC-tanter glada.
Om CdC sa att hon skulle starta om med TÅ, som hade bil och jobb och bostad, kunde hon kanske få loss starta-nytt-bidrag för möbelinköp osv. SOC hade djupa fickor på 80-talet....

PS Skriv 2 inlägg till och vänta en vecka till, så kan vi skicka PM och jobba på allvar DS
Smart tänkt med diverse bidrag som kanske hägrade. Det kan ju visserligen ha varit en kombination av en seriös plan om att starta om, och ett försök att få in lite extra pengar.

Man kan också reflektera över C:s motiv till det hela. Med tanke på att hon ville återförenas med sina barn kanske hon föreställde sig att ett boende i Gislaved, långt borta från kontakterna i Stockholm, kunde framstå som tillräckligt stabilt?

Ja, skickar PM så snart det blir möjligt!
Citera
2024-09-04, 23:59
  #33856
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Absolut men samtidigt kan man fråga sig varför hon inte dök upp och hämtade bergsprängaren och väskan som hon hade lovat efter inlämningen den 8 juni?

Du efterlyser en enkel förklaring till hennes frånvaro vad gäller hämtning av bergsprängaren och den mest troliga orsaken är väl att hon inte var i livet längre?

Här bjuds på en inblick i en svindlande, surrealistisk värld där personalen på effektförvaringen är enormt engagerad i sina kunders inlämnade prylar och där kunden inte bara betalar för tiden man ämnar utnyttja sitt skåp utan istället upprättar bindande löften med ovannämnda engagerade personal.

Det ger dock upphov till några fler frågor som du kan avverka när du besvarat de tidigare:

• Är du nu av uppfattningen att CdC avled redan den 9 juni? Om ja, hur hänger det ihop med vittnesmålet från t ex hunddamen?

Om nu C dog redan den 9 juni förstår jag inte heller varför du är så upptagen av arkitektens "mystiska felkörning" flera dagar senare. Vill du utveckla hur du tänker?

Eller menar du att detta löfte till personalen innebar att väska och bergsprängare skulle hämtas ett annat datum (vilket?) och att C var död efter detta ospecificerade datum?

• Anser du alltså att den enklaste förklaringen till varför en prostituerad narkoman inte hämtade sin bergsprängare inte är att hon exempelvis fick andra planer, inte var i behov av den för tillfället, att hon glömde, att hon inte hade tid, utan att den enklaste förklaringen är att hon var död trots att ett flertal vittnen sett henne vid liv efter detta datum? Är det så man ska uppfatta ditt inlägg?

Du verkar ju insatt i hela det här löfteskomplexet så det vore bra om du kunde berätta mer om vad som avtalades, vilken tid eller vilka datum som var aktuella för upphämtning, hur pass bindande detta löfte var och annat som kan vara av intresse. Tack på förhand!
Citera
2024-09-05, 03:51
  #33857
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Kan du förklara varför ingen dömts för mordet trots alla dina stjärnvittnen som tydligen visste vad de pratade om?

Nej, just det ja. De ljög så att t.o.m. polis och åklagare slutade tro på dem.

Vilket mord? Skriver du verkligen i rätt tråd ?

"Den 30 maj 1988 inleddes en ny rättegång i Stockholms tingsrätt.

Tingsrätten bad Socialstyrelsens vetenskapliga råd i rättsmedicin att studera fallet, och rådet kom fram till att då vitala organ saknades kunde inte dödsorsak fastställas. Därmed kunde man inte utesluta att hon dött en naturlig död och därefter styckats"


https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Da_Costa-fallet

Och vad gäller vittnenas trovärdighet så drog Tingsrätten slutsatsen att det kunde anses som utrett (tack vare den kvinnliga polisens vittnesmål) att den ene läkaren (OB) och CdC var bekanta med varandra vårvintern 1984.

Och om jag inte minns fel så ansåg väl också Tingsrätten att Jägmästarens vittnesmål bidrog till att tidsbestämma datumet för bildinlämningen i fotohandlarparets butik?

Du har själv tagit upp jägmästaren tidigare.

(FB) Fallet Catrine da Costa 1984 (Dokumentlänkar finns i trådstart mm)
__________________
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2024-09-05 kl. 03:55. Anledning: Tillägg
Citera
2024-09-05, 08:09
  #33858
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Ja, och som jag har förstått det fanns även en viss åldersskillnad mellan TÅ och BM, och BM var egentligen närmare C åldersmässigt? Det gör på något vis denna lilla konstellation ännu mer apart, där TÅ och BM ska kampera med och kontrollera C gemensamt.

Det får mig att undra om det kan ha varit så att C egentligen lärde känna BM initialt, och genom honom TÅ. En lös tanke som kanske inte är relevant egentligen, men både åldersmässigt, socialt och geografiskt tycks C och BM ha haft fler beröringspunkter än vad hon och TÅ hade.

Ja, incidenten då M ska ha hållits ut genom ett fönster är talande. Det är lätt att tolka det som okontrollerad aggressivitet, men det bör ju ha krävts en hel del sinnesnärvaro och impulskontroll att så att säga inte fullfölja våldsyttringen utan låta det kvarstå vid ett hot.

Särskilt med tanke på att Robert förmodligen var påverkad vid tillfället tyder det på vana vid att agera extremt hotfullt, men inom vissa på förhand givna ramar, såsom vid indrivning.

Smart tänkt med diverse bidrag som kanske hägrade. Det kan ju visserligen ha varit en kombination av en seriös plan om att starta om, och ett försök att få in lite extra pengar.

Man kan också reflektera över C:s motiv till det hela. Med tanke på att hon ville återförenas med sina barn kanske hon föreställde sig att ett boende i Gislaved, långt borta från kontakterna i Stockholm, kunde framstå som tillräckligt stabilt?

Ja, skickar PM så snart det blir möjligt!

Indrivning är en naturlig del av missbrukarvärlden.
Att personer som Vinof och Robert sysslade med indrivning, är inte förvånande alls.
Alla tunga missbrukare är på sätt vis inblandade i indrivning.

Vissa drar pistol för tusen kronor och vissa jagar miljoner men oavsett vilken nivå man opererar på, handlar det ändå om indrivning, om man med indrivning menar att hota för att lösa skulder.

Missbrukare hotas, knivskärs, stalkas, misshandlas och dödas dagligen i missbrukarvärlden.
Det kan handla om allt från 100 kr till flera miljoner.

Och de grova hot som da Costa utsattes för på våren 1984, ska man verkligen ta på allvar.
Och när en skuldsatt, prostituerad narkotikalangares kroppsdelar hittas 100 meter från ett gäng indrivare (som söp slogs och knarkade på Eugeniavägen 25), borde indrivarspåret ha varit naturligt att följa men det existerar inte i utredningen överhuvudtaget.

Och att Vinof sysslade med indrivning, visste ju polisen. Det han höll på med när han ringde och dödshotade RS och hans dotter, var ju indrivning. De hantlangare han anlitade, bör ha varit Robert, "Stig" mfl.

Att Vinof orkade jobba med "Stig" (som verkar ha varit psykiskt sjuk, totalt väck i huvudet), verkar initialt konstigt. Normala människor undviker såklart en tung missbrukare som pratar för sig själv och sitter på psyket i flera månader (i värsta fall flera år) men "Stigs" trasiga psyke kan ju ha varit en fördel för Vinof, som behövde hantlangare utan spärrar. Och det är allmänt känt inom polisen och bland missbrukare, att psykiskt sjuka människor utnyttjas när pengar ska drivas in och när människor ska "märkas". Psykiskt sjuka missbrukare är helt enkelt beredda att göra hemska saker som friska människor inte vill göra.

Det är en motbjudande logik men det är inte förvånande att det funkar så.

En person som "Stig" har ju också en väldigt speciell utstrålning, som är skrämmande i sig. Hans sätt att prata, hans sätt att stirra, hela hans sätt att föra sig, kan ju få vem som helst att betala.... Han såg inte mycket ut för världen. Han såg alldaglig ut, var smal och kring 180 cm lång. Men han hade en aura som hette duga. Man känner taskiga vibbar så fort en sådan här människa kliver in genom dörren.

Ja, herregud, det var verkligen mörk värld dessa människor levde i. Kolsvart, rättare sagt.
__________________
Senast redigerad av Eremona2.0 2024-09-05 kl. 08:30.
Citera
2024-09-05, 09:03
  #33859
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Ja, och som jag har förstått det fanns även en viss åldersskillnad mellan TÅ och BM, och BM var egentligen närmare C åldersmässigt? Det gör på något vis denna lilla konstellation ännu mer apart, där TÅ och BM ska kampera med och kontrollera C gemensamt.

Det får mig att undra om det kan ha varit så att C egentligen lärde känna BM initialt, och genom honom TÅ. En lös tanke som kanske inte är relevant egentligen, men både åldersmässigt, socialt och geografiskt tycks C och BM ha haft fler beröringspunkter än vad hon och TÅ hade.

Ja, incidenten då M ska ha hållits ut genom ett fönster är talande. Det är lätt att tolka det som okontrollerad aggressivitet, men det bör ju ha krävts en hel del sinnesnärvaro och impulskontroll att så att säga inte fullfölja våldsyttringen utan låta det kvarstå vid ett hot.

Särskilt med tanke på att Robert förmodligen var påverkad vid tillfället tyder det på vana vid att agera extremt hotfullt, men inom vissa på förhand givna ramar, såsom vid indrivning.

Smart tänkt med diverse bidrag som kanske hägrade. Det kan ju visserligen ha varit en kombination av en seriös plan om att starta om, och ett försök att få in lite extra pengar.

Man kan också reflektera över C:s motiv till det hela. Med tanke på att hon ville återförenas med sina barn kanske hon föreställde sig att ett boende i Gislaved, långt borta från kontakterna i Stockholm, kunde framstå som tillräckligt stabilt?

Ja, skickar PM så snart det blir möjligt!

Angående indrivning, vill jag tillägga ett par saker.

Så gott som alla som har analyserat detta fall, har antagit att brottet (eller rättare sagt brotten) skedde spontant men det måste inte ha varit så. Det finns flera delar av utredningen, som tillsammans indikerar att da Costa fick akuta, livsfarliga problem med skulder.

Låt oss begrunda följande punkter:

- Hon hotades grovt när hon talade i telefon och misshandlades också på våren och sommaren 1984
- TÅ vittnade om tydliga verbala hot i Kungsträdgården. En man med 2 hundar hotade da Costa pga skulder.
- En vän till da Costa sa att hon hotades grovt på en restaurang i centrala S-holm. Detta skedde under 1984, oklart när.
- Ragge sa att en dörr hade slagits sönder med yxa. Da Costa ska ha varit inblandad i detta scenario. Ragge sa att TÅ slog sönder dörren men det är oklart vem som gjorde det.
- TÅ och da Costa använde en lägenhet, vars ytterdörr var sönderslagen, enligt TÅ.
- Da Costa var skuldsatt på våren och sommaren 1984
- I juni 1984 "kritade" hon heroin
- Da Costa hade en pengakonflikt med TÅ, som både tog hennes pengar och spenderade pengar på henne ("massor med pengar" enligt en vän till TÅ).
- Enligt en anonym tipsare, träffade CB och Saba personen som parterade da Costas kropp. Personen ifråga ska ha lagt da Costas huvud i en väska, som han visade för CB och Saba. Tipset inkom till da Costa-arkivet. Om historien är sann, verkar det som att da GM var orädd och ville att omgivningen skulle veta vad han hade gjort. Om mordet och parteringen av kroppen utfördes av en indrivare/torped, är beteendet inte förvånande.
- Da Costas kroppsdelar dumpades 100 meter från ett gäng indrivare, som var hemmastadda på Eugeniavägen i flera år.
- Da Costa kände Vinof och förmodligen kände hon hans vänner också.
- I juni 1984 blir da Costa iakttagen när hon "blåser" en farlig missbrukare (detta var med 95% säkerhet Robert) på pengar. Da Costa får tydliga varningar av andra missbrukare, eftersom mannen hon blåser är välkänt farlig och oberäknelig. Da Costa lyssnar inte. Vid aktuell tidpunkt var Robert knuten till E-vägen 25.

Det finns alltså flera skäl att anta att da Costas död hade med hennes skulder att göra, och att hennes död och parteringen av kroppen var delar av en uttänkt plan.

På vintern 1984 gick det fö ett bisarrt rykte på Malmskillnadsgatan. Det skvallrades om att vissa av da Costas kroppsdelar hade "spikats upp på en vägg". Även detta lösa, konstiga rykte passar ihop med ett indrivar-scenario .....

Och som en debattör har föreslagit, kan da Costas kroppsdelar ha placerats ut på lättåtkomliga platser för att varna andra för att bete sig som da Costa .....

De sönderslagna ytterdörren passar också ihop med ett indrivarscenario. Att indrivare i missbrukarvärlden tar sig in till sina offer med yxa, är knappast ovanligt.

Och kanske var det detta som hände, och kanske råkade TÅ var i lägenheten när da Costa hämtades av indrivare ..... detta förklarar isf varför han och BM skarvade och ljög för polisen.
__________________
Senast redigerad av Eremona2.0 2024-09-05 kl. 09:15.
Citera
2024-09-05, 11:05
  #33860
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Angående indrivning, vill jag tillägga ett par saker.

Så gott som alla som har analyserat detta fall, har antagit att brottet (eller rättare sagt brotten) skedde spontant men det måste inte ha varit så. Det finns flera delar av utredningen, som tillsammans indikerar att da Costa fick akuta, livsfarliga problem med skulder.

Låt oss begrunda följande punkter:

- Hon hotades grovt när hon talade i telefon och misshandlades också på våren och sommaren 1984
- TÅ vittnade om tydliga verbala hot i Kungsträdgården. En man med 2 hundar hotade da Costa pga skulder.
- En vän till da Costa sa att hon hotades grovt på en restaurang i centrala S-holm. Detta skedde under 1984, oklart när.
- Ragge sa att en dörr hade slagits sönder med yxa. Da Costa ska ha varit inblandad i detta scenario. Ragge sa att TÅ slog sönder dörren men det är oklart vem som gjorde det.
- TÅ och da Costa använde en lägenhet, vars ytterdörr var sönderslagen, enligt TÅ.
- Da Costa var skuldsatt på våren och sommaren 1984
- I juni 1984 "kritade" hon heroin
- Da Costa hade en pengakonflikt med TÅ, som både tog hennes pengar och spenderade pengar på henne ("massor med pengar" enligt en vän till TÅ).
- Enligt en anonym tipsare, träffade CB och Saba personen som parterade da Costas kropp. Personen ifråga ska ha lagt da Costas huvud i en väska, som han visade för CB och Saba. Tipset inkom till da Costa-arkivet. Om historien är sann, verkar det som att da GM var orädd och ville att omgivningen skulle veta vad han hade gjort. Om mordet och parteringen av kroppen utfördes av en indrivare/torped, är beteendet inte förvånande.
- Da Costas kroppsdelar dumpades 100 meter från ett gäng indrivare, som var hemmastadda på Eugeniavägen i flera år.
- Da Costa kände Vinof och förmodligen kände hon hans vänner också.
- I juni 1984 blir da Costa iakttagen när hon "blåser" en farlig missbrukare (detta var med 95% säkerhet Robert) på pengar. Da Costa får tydliga varningar av andra missbrukare, eftersom mannen hon blåser är välkänt farlig och oberäknelig. Da Costa lyssnar inte. Vid aktuell tidpunkt var Robert knuten till E-vägen 25.

Det finns alltså flera skäl att anta att da Costas död hade med hennes skulder att göra, och att hennes död och parteringen av kroppen var delar av en uttänkt plan.

På vintern 1984 gick det fö ett bisarrt rykte på Malmskillnadsgatan. Det skvallrades om att vissa av da Costas kroppsdelar hade "spikats upp på en vägg". Även detta lösa, konstiga rykte passar ihop med ett indrivar-scenario .....

Och som en debattör har föreslagit, kan da Costas kroppsdelar ha placerats ut på lättåtkomliga platser för att varna andra för att bete sig som da Costa .....

De sönderslagna ytterdörren passar också ihop med ett indrivarscenario. Att indrivare i missbrukarvärlden tar sig in till sina offer med yxa, är knappast ovanligt.

Och kanske var det detta som hände, och kanske råkade TÅ var i lägenheten när da Costa hämtades av indrivare ..... detta förklarar isf varför han och BM skarvade och ljög för polisen.

Goförmiddag!
Intressant det här med Fargas beskrivning av den mentalt störde GM och nu din beskrivning av Stigs personlighet.

Fargas sa att den mer aktive av de båda gm var mentalt sjuk, att han var ledig, mycket ute bland människor och hade förträngt händelsen. Hon var rädd att han kommer göra om samma sak igen, våldta och stycka. Angående hennes beskrivning av honom ska han ha låg panna stor böjd näsa, fylliga läppar, se blanksliten, och vara mentalt sjuk.

Tänkte om du eller någon annan kommer ihåg något av detta utseende? Kanske möjligen finns någon bild på Stig?

Motivet verkar också kunna stämma med både pengar och droger, indrivning.
__________________
Senast redigerad av viperstyle 2024-09-05 kl. 11:08.
Citera
2024-09-05, 11:25
  #33861
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Goförmiddag!
Intressant det här med Fargas beskrivning av den mentalt störde GM och nu din beskrivning av Stigs personlighet.

Fargas sa att den mer aktive av de båda gm var mentalt sjuk, att han var ledig, mycket ute bland människor och hade förträngt händelsen. Hon var rädd att han kommer göra om samma sak igen, våldta och stycka. Angående hennes beskrivning av honom ska han ha låg panna stor böjd näsa, fylliga läppar, se blanksliten, och vara mentalt sjuk.

Tänkte om du eller någon annan kommer ihåg något av detta utseende? Kanske möjligen finns någon bild på Stig?

Motivet verkar också kunna stämma med både pengar och droger, indrivning.

Ja, det är en intressant koppling, som får håret att resa sig i nacken. Intressanta tankar, tack 👍

I likhet med flera andra debattörer, tror jag att Fargas-tipset är fejk, eller åtminstone manipulerat.

Det inkom två tips som var kopplade till siare/spådom.

Redan i augusti kopplades Vinofs signalement ihop med en siare och tipset verkar ha kommit från Sollerön.

Och sedan kommer ett till tips, kopplat till en siare, som nämner en psykiskt sjuk man.

"Stig" (fingerat namn) var onekligen psykiskt sjuk, ledig och mycket ute bland folk. Han var och är socialt begåvad, verbal och skärpt. Han såg inte ut som slödder och pratade inte som slödder. En intressant man.

Men jag tror inte att han nånsin haft ett jobb.

Möjligen tillbringade han en månad eller två på en mack eller ett tvätteri, för att frivården tvingade honom till det, eller för att SOC tvingade honom till det.

Hans huvudsakliga försörjning har alltid varit kriminell.

Enligt vad jag fått höra, har han också suttit på rättspsyk. Men ingen verkar ha närmare detaljer.

Det lilla jag hört, är att han satt på rättspsyk på 90-talet, eller möjligen i början på 00-talet. Men det är ju inte mycket att komma med.

Om en sådan här snubbe hamnar på rättspsyk, är det iofs inte konstigt. "Stig" var helknäpp, och han var dysfunktionell på en helt annan nivå än Vinof, Robert och de andra idioterna han umgicks med.
__________________
Senast redigerad av Eremona2.0 2024-09-05 kl. 11:50.
Citera
2024-09-05, 12:25
  #33862
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ja, det är en intressant koppling, som får håret att resa sig i nacken. Intressanta tankar, tack 👍

I likhet med flera andra debattörer, tror jag att Fargas-tipset är fejk, eller åtminstone manipulerat.

Det inkom två tips som var kopplade till siare/spådom.

Redan i augusti kopplades Vinofs signalement ihop med en siare och tipset verkar ha kommit från Sollerön.

Och sedan kommer ett till tips, kopplat till en siare, som nämner en psykiskt sjuk man.

"Stig" (fingerat namn) var onekligen psykiskt sjuk, ledig och mycket ute bland folk. Han var och är socialt begåvad, verbal och skärpt. Han såg inte ut som slödder och pratade inte som slödder. En intressant man.

Men jag tror inte att han nånsin haft ett jobb.

Möjligen tillbringade han en månad eller två på en mack eller ett tvätteri, för att frivården tvingade honom till det, eller för att SOC tvingade honom till det.

Hans huvudsakliga försörjning har alltid varit kriminell.

Enligt vad jag fått höra, har han också suttit på rättspsyk. Men ingen verkar ha närmare detaljer.

Det lilla jag hört, är att han satt på rättspsyk på 90-talet, eller möjligen i början på 00-talet. Men det är ju inte mycket att komma med.

Om en sådan här snubbe hamnar på rättspsyk, är det iofs inte konstigt. "Stig" var helknäpp, och han var dysfunktionell på en helt annan nivå än Vinof, Robert och de andra idioterna han umgicks med.


Var ”Stig” psykiskt sjuk i nivå med KD fungerade han förmodligen ganska väl under medicinering men absolut inte annars. Inte heller ovanligt att mentalt sjuka självmedicinerar med allehanda piller och droger när de slutar med ordinarie medicin för de känner sig friska.

Det är inte heller särskilt troligt att Stig hade körkort varför en chaufför behövdes. Det skulle förklara att de kan varit två. Dynamik dominant - undergiven är inte ovanlig hos kriminella par.

Det skulle även förklara varför en dumpningsplats är just vid Eugeniavägen. Egentligen totalt ologiskt men en fullt logisk tanke i en sjuk hjärna med koppling dit. Dominans kan göra att personen vill känna sig nära sin bedrift.

Blå bil med snedställd bakruta och öppningsbart lastutrymme var iaf Fargas beskrivning av bilen som användes. Tror fö Fargas tipset kom via CdCs mamma och syster, inte som förstahandstips direkt till polisen.

Och varför skulle just CB sett likdelar? Var han med när CdC lurade till sig drogerna? Hade han också en skuld och varnades? Fick han betala CdCs skuld rent av? För döda betalar dåligt.

Iså fall tror jag en langare och anstiftare står bakom, eller någon snäppet upp i ligan och GM gör det på beställning.
__________________
Senast redigerad av viperstyle 2024-09-05 kl. 12:29.
Citera
2024-09-05, 12:49
  #33863
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Var ”Stig” psykiskt sjuk i nivå med KD fungerade han förmodligen ganska väl under medicinering men absolut inte annars. Inte heller ovanligt att mentalt sjuka självmedicinerar med allehanda piller och droger när de slutar med ordinarie medicin för de känner sig friska.

Det är inte heller särskilt troligt att Stig hade körkort varför en chaufför behövdes. Det skulle förklara att de kan varit två. Dynamik dominant - undergiven är inte ovanlig hos kriminella par.

Det skulle även förklara varför en dumpningsplats är just vid Eugeniavägen. Egentligen totalt ologiskt men en fullt logisk tanke i en sjuk hjärna med koppling dit. Dominans kan göra att personen vill känna sig nära sin bedrift.

Blå bil med snedställd bakruta och öppningsbart lastutrymme var iaf Fargas beskrivning av bilen som användes. Tror fö Fargas tipset kom via CdCs mamma och syster, inte som förstahandstips direkt till polisen.

Och varför skulle just CB sett likdelar? Var han med när CdC lurade till sig drogerna? Hade han också en skuld och varnades? Fick han betala CdCs skuld rent av? För döda betalar dåligt.

Iså fall tror jag en langare och anstiftare står bakom, eller någon snäppet upp i ligan och GM gör det på beställning.

När S var medicinerad och drogfri, var han nog som vem som helst.
Hans sjukdom i kombination med uppåtgrejer, piller och annat = katastrof.

S var en van bilförare. Och han var så asocial och kriminell, att han sket i körkortet. Han körde när han ville, oavsett vad polisen tyckte. Så har det alltid varit. Han har nog begått trafikbrott hundratals gånger.

Intressant att första "siar-tipset" gäller en stor ljus bil, och det andra "siar-tipset" gäller en bil med "öppningsbart lastutrymme". Båda sortens bilar var typiska för Eugeniavägen. Det fanns fö en kriminel man, som brukade köra en mindre lastbil på E-vägen, på sommaren 1984. Han höll till vid Solnabron.

Historien om Saba, CB och väskan som innehöll C:s huvud, är konstig, ja. CB och Saba var kanske på plats av en slump, om historien nu stämmer. En rejält påtänd GM kan iofs tänkas göra sådär.

Det är ju trots allt en styckmördare vi talar om. En person med grava mentala defekter.
Citera
2024-09-05, 14:13
  #33864
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
När S var medicinerad och drogfri, var han nog som vem som helst.
Hans sjukdom i kombination med uppåtgrejer, piller och annat = katastrof.

S var en van bilförare. Och han var så asocial och kriminell, att han sket i körkortet. Han körde när han ville, oavsett vad polisen tyckte. Så har det alltid varit. Han har nog begått trafikbrott hundratals gånger.

Intressant att första "siar-tipset" gäller en stor ljus bil, och det andra "siar-tipset" gäller en bil med "öppningsbart lastutrymme". Båda sortens bilar var typiska för Eugeniavägen. Det fanns fö en kriminel man, som brukade köra en mindre lastbil på E-vägen, på sommaren 1984. Han höll till vid Solnabron.

Historien om Saba, CB och väskan som innehöll C:s huvud, är konstig, ja. CB och Saba var kanske på plats av en slump, om historien nu stämmer. En rejält påtänd GM kan iofs tänkas göra sådär.

Det är ju trots allt en styckmördare vi talar om. En person med grava mentala defekter.

Ja det är hemskt tragiskt och helsjukt varför en mentalt sjuk person passar bra in i GM profilen. Tystnaden efter mordet är däremot öronbedövande.

Det här andra siartipset läste jag lite om bak i tråden. Har inte sett själva brevet från Sollarön men tror inte det har någon koppling med CdC anhöriga iaf.

Det här med att de tolkar förnimmelser av energier/bilder kan kanske förklara att det var olika bilar GMs kopplades ihop med? Finns både anstiftare/beställare och möjligt 2 utförare är det troligt att det också finns olika bilar kopplade till dessa?

En annan sak..

Nu vet jag inte efternamnet på ”Stig” men kan säga att jag kollat runt lite bland en del andra namn och historia efter vår tidigare diskussion om kopplingar till resandefolk på Eugeniavägen och kollektivet hos Vinhof. Jag tror att det kan vara den gemensamma nämnaren i mycket av fallet här.

För Kaale eller Kalé, de finska resandefolken, har kopplingar till finlandssvenskar som vandra över gränsen och söderöver genom Norrland med bla ”svensknamn” som Åberg. Även Olof eller Olaus, ja Olausson som i Karl Vinhof Olausson förekommer. För att inte nämna släkten Möller. Liksom både förnamn ”Saida” och efternamn ”Dahl”.

Att det varit dödstyst om GM i alla år kan ha en naturlig förklaring till att det skedde i resandefolkets krets. De hata polisen och myndigheterna och snacka inte gärna med utomstående. (De har fö egen kung och eget rättsväsen än idag!)

En källa här är Rötters Anbytarforum om någon är intresserad.

Det skulle även förklara varför Vinhof avsluta sitt liv på en Camping i Helsingborg dit man ”gett” plats till bla resandefolk på 60-talet efter att markägare ute i Viken klaga på ”inkräktarna” på åkermarken.
Det är en något märklig ”camping”, låg helt för sig själv på industrimark. Vet att det också
bor eller bodde EU-romer där (bla tiggare, cykel-, trädgårds- & byggarbetsplatstjuvar och deras organisation) och annat löst folk där om de inte bommat igen nu.

Kanske anade både BM och TÅ hur det förhöll sig och vilka som var inbladade? Och därför bara gav upp sökandet?

Tror du Stig och personen vid Solna bron också kan tillhöra resandefolket? Jag skulle inte bli särskilt överraskad om det är så.

Och vem langa Robert åt tro?
__________________
Senast redigerad av viperstyle 2024-09-05 kl. 14:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in