Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-09-21, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Digitaliseringen av dagspressen och dagstidningarna, är en kunskapsrevolution.

För de personer som detaljgranskar da Costa-fallet, finns fantastiska möjligheter att detaljgranska enskilda personer, spåra adresser och kartlägga geografiska samband.

På ett par munuter kan man göra ett arbete som skulle ta månader, om man gjorde på traditionellt vis.
Förr i tiden var man tvungen att ta med sig en kaffetermos, be om "rullar" (those were the days!) och sitta i timmar, och "veva igenom" tidningssidor. Tänk dig att "veva igenom" annonsdelen i Svenska dagbladet mellan 1980 och 1984. Vem orkade göra det? Vem hade tid?

Kuriosa: Mats Orning (en av tjuvarna som vittnade i den andra utredningen) miste fingrarna vid en sprängolycka i slutet av 60-talet. Jag tror att det var DN som skrev om olyckan.

Tack vare KB:s arkiv vet vi också att da Costas mamma var mulatt, och da Costas pappa verkade ha en namne som var kåkfarare på 50-talet. En mycket märklig slump. Samma år som da Costas familj flyttade till Bromma, åkte en Dan Bäckström fast för kassaskåpsstöld. Året var 1959.

I den första utredningen finns ett påstående om att da Costas pappa blev mördad, men jag har inte hittat någon tidningsartikel som beskriver ett mord som passar ihop med pappans ålder. Jag har sökt på artiklar som handlar om mord begångna i oktober 1978, men jag kammar noll. Om en skötsam 42-åring blir mördad, brukar ju media uppmärksamma det.

Innan da Costa dog, satte hon inte minsta spår i tidningarna. Hon verkar inte ha satt in annonser, hon annonserade inte i samband med något arbete och hon förekom inte på bild.

Ja, att sitta och ”veva igenom” rullar av tidningar låter entusiastiskt och kul men om man är en människa med ett liv som ska levas utanför privatdeckarsektionen så funkar det inte riktigt.

Man får stundtals kalla kårar av en del saker man hittar i DN. Nu ska jag inte gå allt för mycket OT här, men t.ex hittar jag flera annonser från 78-79 där John C Svalstedt lär ut astrologi/tarot/taktil stimulering m.m på Klubb Kamelen, Själagårdsgatan 17 samtidigt som det numera är känt att han (”Södermannen”) kontinuerligt begick överfall och våldtäkter på Södermalm, parallellt.

Nåväl, tillbaka till temat. Vad är KB’s arkiv för något? Nu blir jag nyfiken.
Citera
2024-09-21, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfloden
Ja, att sitta och ”veva igenom” rullar av tidningar låter entusiastiskt och kul men om man är en människa med ett liv som ska levas utanför privatdeckarsektionen så funkar det inte riktigt.

Man får stundtals kalla kårar av en del saker man hittar i DN. Nu ska jag inte gå allt för mycket OT här, men t.ex hittar jag flera annonser från 78-79 där John C Svalstedt lär ut astrologi/tarot/taktil stimulering m.m på Klubb Kamelen, Själagårdsgatan 17 samtidigt som det numera är känt att han (”Södermannen”) kontinuerligt begick överfall och våldtäkter på Södermalm, parallellt.

Nåväl, tillbaka till temat. Vad är KB’s arkiv för något? Nu blir jag nyfiken.

Det är Kungliga bibliotekets nätarkiv, som täcker ett femtiotal tidningar, from 1880 tom nutid.

En helt otrolig kunskapskälla.
Citera
2024-09-21, 11:47
Medlem
Citat:
Det är Kungliga bibliotekets nätarkiv, som täcker ett femtiotal tidningar, from 1880 tom nutid.

En helt otrolig kunskapskälla.

När jag söker i KB’s arkiv får jag ofta svar att materialet är upphovsrättsskyddat m.m. Har du något tips på hur jag gör för att få tillträde till allt material?
Citera
2024-09-21, 12:09
Medlem
Citat:
När jag söker i KB’s arkiv får jag ofta svar att materialet är upphovsrättsskyddat m.m. Har du något tips på hur jag gör för att få tillträde till allt material?

Ok det finns ett problem.
Man måste begära ut kopia och det är verkligen inte gratis. 100 kr för en kopia.

Men vill man ha texter och bilder som bara finns i tidningar, så betalar man ju.

Exempel på personer som synts i tidningar, är Eija Seppälä, Kenta Skullman, Vinof, C Burger och C*** H*** Utan tillgång till bilder från DN, Aftonbladet, UNT och SvD, hade vi antagligen inte vetat hur dessa personer såg ut förr i tiden.

Alla dessa fem personer kände Catrine da Costa.

Andra intressanta personer som fotats för reportage är Mona Nilsson, Stig Gladh och Vinofs revisor Arnold Hintz. Han huserade på Dalagatan och var såklart helskum.

Polisen VÄGRAR att släppa daktfoton till allmänheten. Vill man ha tag i bilder på da Costas bekanta, måste man dammsuga tidningar (och sociala medier).

Ett bra ansiktsfoto är värt en hundring.

KB:s kopieringstjänst kontaktas för kopior.
Senast redigerad av Eremona2.0 2024-09-21 kl. 12:38.
Citera
2024-09-21, 12:42
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Det går naturligtvis att diskutera Gypsys brev i flera dagar, men det man vill ha nu, är såklart det förhör som antagligen hölls med honom 2009.

Har någon ett förslag på hur man ska gå tillväga?
Ursäkta en okunnig fråga, men är det inte möjligt att med hjälp av det fullständiga personnumret begära ut handlingar?

Även om polisen inte vill lämna ut ett eventuellt förhör bör de kunna svara på om det överhuvudtaget finns något, vilket kan vara en start.
Citat:
Om man använder en dator på Stockholms universitetsbibliotek får man tillgång till alla artiklar i fulltext, men då behöver man alltså vara på plats. Det går då att leta upp och maila relevanta artiklar till sig själv.

Osäker på hur det ser ut på andra universitet, men det går ju att kolla upp.
Citera
2024-09-21, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Ursäkta en okunnig fråga, men är det inte möjligt att med hjälp av det fullständiga personnumret begära ut handlingar?

Även om polisen inte vill lämna ut ett eventuellt förhör bör de kunna svara på om det överhuvudtaget finns något, vilket kan vara en start.

Om man använder en dator på Stockholms universitetsbibliotek får man tillgång alla artiklar i fulltext, men då behöver man alltså vara på plats. Det går då att leta upp och maila relevanta artiklar till sig själv.

Osäker på hur det ser ut på andra universitet, men det går ju att kolla upp.

Ja, de debattörer som har LV:s personnummer, bör kunna söka handlingar utan problem.

Det är väl bara att ange personnummer och begära LV:s handlingar från 2009.
Citera
2024-09-21, 12:46
Medlem
LV (aka Gypsy) verkar ha tillhört en välkänd zigenarsläkt i Solna. Inte konstigt om han kallades för Gypsy.
Citera
2024-09-21, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Det är på många sätt tacksamt att separera Allgén-Härm-delen av fallet från da Costa-delen för en tydligare förståelse.

Beträffande vittnen som kopplade samman de båda delarna är det ju dels MS och polisen i tunnelbanan, dels de övriga genomtröskade och av diverse skäl ej trovärdiga vittnena fotohandlarparet, jägmästaren, damen med hunden, polis nummer två som påstod sig ha sett Härm julhandla med CdC i Gamla stan 1982... Samt självfallet Jovan Rajs som intygade att imaginära foton och barnberättelser överensstämde med CdC:s kvarlevor. Kan säkert ha glömt någon.

Det jag specifikt reagerade på var att du nämnde mutor och därför undrade jag vilket/vilka vittnen du syftade på. MS bevekelsegrunder har ju diskuterats utifrån den aspekten, men inte de övrigas, mig veterligen.

Jag har egentlige aldrig tagit mig tiden att djupdyka i Allgén-fallet mer än att få en överblick hur det administrerats och hur drevet eller informationsflödet går (+gränssättning mot DaCosta-fallet)

Det man generellt kan säga i det fallet är att vissa avgörande aktörer finns som ”har egna agender” för att nå egenmål eller upprätthålla det moraliska samhällets ståndpunkter. Dessa kan även sitta på ”dubbla stolar”.

Men för att Christina ska ha någon chans att ro fallet mot sin ex man i hamn är hon beroende av vittnen. Ju fler desto bättre som kan backa upp hennes historia på olika sätt.

Eftersom den inte är sann är även vittnena du nämner fabricerade av henne. Då blir två frågor väldigt centrala:

1.Hur hittar hon dessa tillsynes vitt skilda vittnen?

Vilka gemensamma nätverk finns runt henne där hon har tillgång till skilda personer som kan manipuleras till vittnen för hennes sak?

2.Hur får man folk att vittna falskt?

Hitta deras svagaste punkter-
Pengar, Inkludering, Upphöjlning, Hjälp etc

Läs inte ”mutor” som enbart pengar, det finns många andra alternativ som kan göra folk lojala.

Sätter en peng på många om inte alla vittnen har någon koppling Pingströrelsen där hon och hennes familj har djupa rötter i.

Egentligen bara rada upp namnen och gräva, se om man får någon träff på någon.

Finns även tråd om JW. Org aka Jehovas vittnen. Kanske någon gått ur och är beredd att prata.
Senast redigerad av viperstyle 2024-09-21 kl. 13:41.
Citera
2024-09-21, 15:21
Medlem
Citat:
Ok det finns ett problem.
Man måste begära ut kopia och det är verkligen inte gratis. 100 kr för en kopia.

Men vill man ha texter och bilder som bara finns i tidningar, så betalar man ju.

Exempel på personer som synts i tidningar, är Eija Seppälä, Kenta Skullman, Vinof, C Burger och C*** H*** Utan tillgång till bilder från DN, Aftonbladet, UNT och SvD, hade vi antagligen inte vetat hur dessa personer såg ut förr i tiden.

Alla dessa fem personer kände Catrine da Costa.

Andra intressanta personer som fotats för reportage är Mona Nilsson, Stig Gladh och Vinofs revisor Arnold Hintz. Han huserade på Dalagatan och var såklart helskum.

Polisen VÄGRAR att släppa daktfoton till allmänheten. Vill man ha tag i bilder på da Costas bekanta, måste man dammsuga tidningar (och sociala medier).

Ett bra ansiktsfoto är värt en hundring.

KB:s kopieringstjänst kontaktas för kopior.

Håller med dig om att det definitivt är värt det. Däremot skulle man ju vilja ha ett ”smakprov” på vad artikeln ifrån erbjuder i form av bilder, uttalanden etc. Men de tipsen kan man ju hämta ifrån ens kära vänner här på FB.

Såg bl.a att det fanns en artikel från ’94 som berättade att Vinof riskerade ett fängelsestraff då. Man får inte glömma att även stava hans namn på olika sätt, t.ex Winoff, Vinoff m.m för att få fram maximalt med resultat.

Existerar ”Stig” i någon tidningsartikel?
Citera
2024-09-21, 15:25
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Jag har egentlige aldrig tagit mig tiden att djupdyka i Allgén-fallet mer än att få en överblick hur det administrerats och hur drevet eller informationsflödet går (+gränssättning mot DaCosta-fallet)

Det man generellt kan säga i det fallet är att vissa avgörande aktörer finns som ”har egna agender” för att nå egenmål eller upprätthålla det moraliska samhällets ståndpunkter. Dessa kan även sitta på ”dubbla stolar”.

Men för att Christina ska ha någon chans att ro fallet mot sin ex man i hamn är hon beroende av vittnen. Ju fler desto bättre som kan backa upp hennes historia på olika sätt.

Eftersom den inte är sann är även vittnena du nämner fabricerade av henne. Då blir två frågor väldigt centrala:

1.Hur hittar hon dessa tillsynes vitt skilda vittnen?

Vilka gemensamma nätverk finns runt henne där hon har tillgång till skilda personer som kan manipuleras till vittnen för hennes sak?

2.Hur får man folk att vittna falskt?

Hitta deras svagaste punkter-
Pengar, Inkludering, Upphöjlning, Hjälp etc

Läs inte ”mutor” som enbart pengar, det finns många andra alternativ som kan göra folk lojala.

Sätter en peng på många om inte alla vittnen har någon koppling Pingströrelsen där hon och hennes familj har djupa rötter i.

Egentligen bara rada upp namnen och gräva, se om man får någon träff på någon.

Finns även tråd om JW. Org aka Jehovas vittnen. Kanske någon gått ur och är beredd att prata.
Ah, då förstår jag hur du menar. För egen del tror jag inte att samtliga av dessa vittnesmål är medvetet fabricerade, utan att det rör sig om ett brett spann från självsuggestion (t ex damen med hunden) till rena falsarier (MS).

Det är självfallet inte ovanligt att diverse toktips och påstådda iakttagelser dyker upp i samband med uppmärksammade mordfall, men avvikelsen i da Costa-utredningen är ju att dessa tas på största allvar. I en normal utredning hade hunddamens tips om promenerande män med barnvagn flera år tillbaka i tiden hamnat längst, längst ner i en låda.

I da Costa-utredningen prioriterades dock hunddamer och fotohandlarpar och jägarmästare framför vittnesmål om en lastbil som agerade uppenbart udda vid en av fyndplatserna under en för fallet intressant tidsperiod.

Jag skrev tidigare om det (länkar nedan) och har oerhört svårt att förstå varför polisen inte tycktes gå vidare med detta.

(FB) Fallet Catrine da Costa 1984 (Dokumentlänkar finns i trådstart mm)

(FB) Fallet Catrine da Costa 1984 (Dokumentlänkar finns i trådstart mm)
Citera
2024-09-21, 16:13
Medlem
Citat:
Håller med dig om att det definitivt är värt det. Däremot skulle man ju vilja ha ett ”smakprov” på vad artikeln ifrån erbjuder i form av bilder, uttalanden etc. Men de tipsen kan man ju hämta ifrån ens kära vänner här på FB.

Såg bl.a att det fanns en artikel från ’94 som berättade att Vinof riskerade ett fängelsestraff då. Man får inte glömma att även stava hans namn på olika sätt, t.ex Winoff, Vinoff m.m för att få fram maximalt med resultat.

Suck ja, Vinofs namn stavades på fem olika sätt.

Ja, de groteska hästmorden ledde till fällande domar.
Han dömdes för djurplågeri och bedrägeri och fick näringsförbud, om jag inte missminner mig.

Nej, tyvärr, han var så asocial och sjuk, att det inte var aktuellt att intervjua honom. Jag tror att S har levt på kriminalitet sedan sjuttiotalet + att han suttit i häkte och fängelse. Några år bör han suttit på psyket också.

Ingen journalist har intresserat sig för honom och han är ju råkriminell och extremt ljusskygg. Den mannen har levt i en väldigt konstig sidofil till samhället.

S är fullständigt helknäpp.

Eftersom jag (tyvärr) har upplevt S i verkligheten, har jag inte grävt så djupt heller. Jag känner att jag vet det jag behöver veta om honom.

Eller förresten.. jag tror att han suttit på Karsudden.
Och det vore ju intressant att veta varför.

Förmodligen pga ett våldsbrott.

Här är fler exempel på människor som kände da Costa, och som har förekommit i artiklar: bästisen Kicki, Raine Gustavsson, Marianne Seppälä och Saba.
Senast redigerad av Eremona2.0 2024-09-21 kl. 16:21.
Citera
2024-09-21, 16:44
Medlem
Citat:

En man som bör vara han, har fotats av en slump, för 100 år sedan, men det står inget intressant om bilden, som inte är skarp och 100% pålitlig.
Trycktekniken var ju annorlunda förr i tiden.
Jag vill inte sprida bilden heller, för det vore ju hemskt om jag hade fel. Då blir person X uthängd som "Stig"
Och eftersom S är sjuk, är jag mån om hans integritet också. Även om jag hade klockrena bilder på honom, skulle jag nog inte posta dem.
Senast redigerad av Eremona2.0 2024-09-21 kl. 16:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in