2024-08-29, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Ja. I Catrine och tystnaden förs ett resonemang om att C och BM skulle kunna ha haft en närmare relation än vad BM ville ge sken av, eftersom han påstod att de hade diskuterat relativt intima ämnen.

Om det stämmer kunde C ju även vara närmare knuten till Ragge, med tanke på att han var kopplad till BM snarare än TÅ.

Är det för övrigt känt hur C och TÅ först kom i kontakt med varandra? Det är lätt att tänka sig att deras förhållande inleddes med att han av en slump köpte just hennes tjänster, men det kanske inte stämmer?

Jaha, det kan stämma. Jag har läst vissa förhör med Ragge, Möller och TÅ och jag tror på den teorin. Alla i Åbergs gäng verkar ha varit "nere" med Catrine. Både Möller och Ragge verkar ha känt Catrine jättebra.

Ragge tex, hade djupsnack med Catrine. De pratade om framtiden, hennes barn osv

Jag vet inte hur Catrine och Åberg lärde känna varandra.

Gissningsvis på "streetan". Åberg var mycket fäst vid Catrine. Det var väl någon sorts sugardaddy-relation.
Citera
2024-08-29, 15:18
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Vi stryker alltihop. Det var en dålig teori.
Jag skyller på kaffebrist. Nej Beppan var nog ingen socarbetare eller dyl.

Nu har jag hunnit fundera lite mer och tanken behöver inte vara så dum, eftersom det inte var helt ovanligt att gamla missbrukare som blivit nyktra började arbeta inom missbrukarvård eller liknande. Så samma person kan ju ha dubbla roller.

Även om jag tror på teorin om M som Beppan kanske din idé inte behöver förkastas helt.
Citera
2024-08-29, 19:53
Medlem
Citat:
Nu har jag hunnit fundera lite mer och tanken behöver inte vara så dum, eftersom det inte var helt ovanligt att gamla missbrukare som blivit nyktra började arbeta inom missbrukarvård eller liknande. Så samma person kan ju ha dubbla roller.

Även om jag tror på teorin om M som Beppan kanske din idé inte behöver förkastas helt.

Nja det är en krånglig teori och om man ska rota i ett urgammalt fall som da Costa-fallet, ska man nog försöka tänka enkelt.

Får vi reda på vem Beppan var, ska vi vara nöjda 🙂
Citera
2024-08-30, 21:44
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Nej. Brottet/brotten har preskiberats. Och alla möjligheter att göra slutgiltiga, intressanta DNA-tester, har uttömts för flera år sedan. Gonerkas DNA har ansvariga vägrat att lämna ut och om inte ens Gonerkas DNA testats, förstår man hur j-a kört det är att testa andra intressanta personer, tex Vinof och andra empatistörda missbrukare som höll till på E-vägen på sommaren 1984. En annan snubbe som kunde ha DNA-testats, är CB, som uppenbarligen umgicks med BO direkt efter pingsthelgen.

Det känns som att du inte förstår vilka svagheter som det trots allt finns med DNA-bevisning,

Har du exempelvis hört talas om sekundär DNA-överföring och touch-DNA?

Det hela handlar om att en persons DNA kan överföras sekundärt genom en annan person, ett föremål eller en yta och detta kan äga rum i så många led att det inte går att utreda.

Vid sekundär överföring har en person alltså inte rört vid objektet även om personens DNA hittas på det.

En persons DNA kan i teorin alltså återfinnas på en brottsplats eller föremål men personen är oskyldig eftersom det hela kan handla om sekundär DNA-överföring.

Det går även att notera att FP1 och FP2 genomgick aldrig någon dammsugning efter DNA-material eftersom tekniken inte användes 1984. Det enda DNA-spår som fanns var några hårstrån på en handduk som med viss möda kanske kunde kopplas till CdC men även här fanns det en osäkerhetsfaktor att ta hänsyn till eftersom det handlade om mitokondrie-DNA som har ett lägre bevisvärde än kärn-DNA.

Vi ska dessutom komma ihåg att CdC arbetade trots allt som gatuprostituerad och träffade en rad olika män (kunder) via sin profession som var och en kan ha avlämnat DNA eller hårstrån i hennes närhet utan att vara inblandad i gärningen eller nedmonteringen.

Hängde du med?
Citera
2024-08-30, 21:58
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Jaha, det kan stämma. Jag har läst vissa förhör med Ragge, Möller och TÅ och jag tror på den teorin. Alla i Åbergs gäng verkar ha varit "nere" med Catrine. Både Möller och Ragge verkar ha känt Catrine jättebra.

Ragge tex, hade djupsnack med Catrine. De pratade om framtiden, hennes barn osv

Jag vet inte hur Catrine och Åberg lärde känna varandra.

Gissningsvis på "streetan". Åberg var mycket fäst vid Catrine. Det var väl någon sorts sugardaddy-relation.

Ja, det är intressant att de verkar ha etablerat en så nära kontakt på så kort tid. Som jag har förstått det lärde TÅ och C lära känna varandra på våren -84 (april?) och sedan bodde C hos TÅ i Småland.

Med tanke på att relationen alltså utspelar sig under ett par månader på sin höjd kan man fundera hur och när C fick denna nära relation till TÅ:s bekantskapskrets. Eftersom BM och Ragge var närmare knutna till Stockholmstrakten än TÅ kan man ju fundera på om C lärde känna t ex BM först och sedan TÅ, via honom.
Citera
2024-08-30, 22:01
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Får vi reda på vem Beppan var, ska vi vara nöjda 🙂
Ja, det vore bra om vi kunde utbyta lite information och förhoppningsvis kunna lösa den gåtan i alla fall.
Citera
2024-08-31, 07:29
Medlem
Citat:
Ja, det vore bra om vi kunde utbyta lite information och förhoppningsvis kunna lösa den gåtan i alla fall.

Eftersom M var hemma april -oktober och var social och utåtriktad, och hon var djupt inne i missbrukarkretsarna, verkar det självklart att hon dök upp på ställen som alla andra missbrukare frekventerade, tex Kungsan.

Eftersom hon fick ett återfall på våren eller sommaren 84, var hon nog farlig också. M och missbrukarna hon hängde ihop med, blandade hejvilt. Det var sprit, affe, piller, hasch och fan och hans moster.

Om om rättspsyk fick intresse för M (kring 1980 testade de henne) så var hon livsfarlig när hon missbrukade

En liten kvinna som M, blir inte screenad av rättspsyk för skojs skull.

Kan vi bevisa att M och C träffades, vore det fantastiskt.
Citera
2024-08-31, 07:32
Medlem
Citat:
Ja, det är intressant att de verkar ha etablerat en så nära kontakt på så kort tid. Som jag har förstått det lärde TÅ och C lära känna varandra på våren -84 (april?) och sedan bodde C hos TÅ i Småland.

Med tanke på att relationen alltså utspelar sig under ett par månader på sin höjd kan man fundera hur och när C fick denna nära relation till TÅ:s bekantskapskrets. Eftersom BM och Ragge var närmare knutna till Stockholmstrakten än TÅ kan man ju fundera på om C lärde känna t ex BM först och sedan TÅ, via honom.

Ja det vore intressant att veta hur C lärde känna de där figurerna. Åberg och Möller var riktigt skreva typer.
Åberg satt tydligen inne för våldtäkt.

Men det är ingen som har kollat upp om det är sant.
Citera
2024-08-31, 07:51
Medlem
Citat:

En händelse som har diskuterats flera gånger i tråden, är att en dörr (eller kanske menade Ragge en ytterport) som Åberg slog sönder med yxa, för att få tag i da Costa. Om det hände, var det knappast första gången en dörr slogs sönder i missbrukarkretsarna. Men händelsen säger en hel del om Åberg och situationen runt da Costa.

Det var Ragge som pratade om yxan och dörren i ett förhör.

Den våldsamma atmosfären runt da Costa, BM och TÅ, är en anledning till att man vill veta hur BM och TÅ lärde känna C.

Att da Costa for j-igt illa i relationen med TÅ, råder det ingen tvekan om.

Om vi dessutom adderar TÅ:s välkända svartsjuka, framstår det som obegripligt att polisen inte undersökte TÅ mer noggrant.

Jag kommer alltid att tycka att TÅ hade extremt dåliga vibbar.
Citera
2024-08-31, 09:22
Medlem
Citat:

Hela situationen runt C, BM och TÅ var helt skruvad.
Detta är ett drama inom utredningen, som är svårt att släppa. Det är stoff till en deckare.

Åberg är typ 50 år, och släpar plötsligt hem Catrine till Möller och hans tjej, som bor i en etta, fast hon har barn. Åberg presenterar vraket Catrine som den perfekta partnern.

Möller fattar ingenting och ber Åberg att ta det lugnt.

Har man den minsta psykologiska kunskap, fattar man att Åberg inte var frisk.

Vilken femtioåring rycker tag i en 23 år yngre, bostadslös heroinist och blir blixtförälskad?

Alltihop var så sjukt så klockorna stannar.
Citera
2024-08-31, 09:58
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
En händelse som har diskuterats flera gånger i tråden, är att en dörr (eller kanske menade Ragge en ytterport) som Åberg slog sönder med yxa, för att få tag i da Costa. Om det hände, var det knappast första gången en dörr slogs sönder i missbrukarkretsarna. Men händelsen säger en hel del om Åberg och situationen runt da Costa.

Det var Ragge som pratade om yxan och dörren i ett förhör.

Den våldsamma atmosfären runt da Costa, BM och TÅ, är en anledning till att man vill veta hur BM och TÅ lärde känna C.

Att da Costa for j-igt illa i relationen med TÅ, råder det ingen tvekan om.

Om vi dessutom adderar TÅ:s välkända svartsjuka, framstår det som obegripligt att polisen inte undersökte TÅ mer noggrant.

Jag kommer alltid att tycka att TÅ hade extremt dåliga vibbar.

Det förefaller som om Ragge var mer öppenhjärtig i förhören än TÅ och BM, vilket gör det ännu mer uppseendeväckande att polisen verkade måttligt intresserade.

Att Ragge sa att BM och TÅ "funnit Catrine", enligt BM, är alarmerande och borde ha utretts grundligt.
Det skär sig ju helt mot BM:s och TÅ:s historia om "den ljusa kvinnan i vitt" och hennes påstådda utsagor om att Catrine stuckit med en kille.

Självklart finns det en inbyggd osäkerhet i hörsägen och berättelser som går i flera led, men man tycker att Ragge inte borde ha missuppfattat händelseförloppet så till den milda grad att han tolkar den här historien, som går ut på att de inte hittar Catrine (och som möjligen insinuerar att hon är död) med att de skulle ha träffat på Catrine.
Fick Ragge någonsin följdfrågor gällande detta, där den mest naturliga vore vad som hände med Catrine sen?
Citera
2024-08-31, 10:18
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Hela situationen runt C, BM och TÅ var helt skruvad.
Detta är ett drama inom utredningen, som är svårt att släppa. Det är stoff till en deckare.

Åberg är typ 50 år, och släpar plötsligt hem Catrine till Möller och hans tjej, som bor i en etta, fast hon har barn. Åberg presenterar vraket Catrine som den perfekta partnern.

Möller fattar ingenting och ber Åberg att ta det lugnt.

Har man den minsta psykologiska kunskap, fattar man att Åberg inte var frisk.

Vilken femtioåring rycker tag i en 23 år yngre, bostadslös heroinist och blir blixtförälskad?

Alltihop var så sjukt så klockorna stannar.

Det är oerhört udda, och med tanke på att polisen tidigt blev tipsade om TÅ (t ex av MS!) är det märkligt att hela den här delen av Catrines liv har ägnats ett förstrött intresse.

Dels tycktes polisen inte anstränga sig särdeles, dels har TÅ och BM ofta glömts bort i debatten.

Om man ska tro den officiella tidslinjen intensifierades de här uppenbart dysfunktionella relationerna oerhört snabbt och jag funderar på det sena tipset om att Catrine skulle ha haft en våldsam hallick. Det kan man ju sätta i samband med TÅ:s våldsamhet och Catrines rädsla, utöver att TÅ och BM skulle ha tagit pengar från henne.

Det är oklart för mig om TÅ hade något missbruk, men om han inte hade det, tycks det än mer psykologiskt avvikande att vilja inleda ett seriöst förhållande med Catrine, utifrån hennes grava missbruksproblem. Det luktar klassiskt obehagliga kontrolltendenser.

Allt detta sammantaget gör att socialens påtryckningar om att C skulle följa med TÅ tillbaka till Småland verkar helt världsfrånvända. Möjligen var det väl bara ett sätt att skuffa undan problemet till någon annan...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in