2022-10-27, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qualatex
Eremona,
Jag skulle väcka liv i mitt tidigare förslag: vad skulle förmå ”Robert” att dela med sig av sina minnen och förehavanden under det vilda 80-talet?

Jag föreslog tidigare att erbjuda honom betalning (hyra tex), men du, som faktiskt varit i kontakt med honom, indikerade att intresset var (minst sagt) svalt.

Ett erbjudande om medverkan i en uppsats om missbrukarmiljön i Stockholm under tidigt 80-tal? Det måste väl finnas något som man kan locka karln med?

Det är jättesvårt. Jag tror att man måste fundera på upplägget och vara väldigt finkänslig.
Han funkar som CB, är såklart reservad. Man kan få ett par pratminus (som iofs är guld värda) men så fort det känns obekvämt, åker rullgardinen ner. Det räcker med en felställd fråga, så blir det tyst.

Jag kan fatta varför det är så. Det finns gamla trauman och en generell misstro mot alla som snokar.
Det handlar ju om deras integritet också. Det är olustigt att behöva rota i okända människors liv.

Diverse försök har också gjorts att undersöka "Monikas" kontakter och det har gått åt helvete varje gång. Där är det stopp. Väldigt synd, för det samlades nog värdefull info bland de som kände henne.
Jag påstår nu inte att GM fanns hemma hos henne men hennes lägenhet var antagligen en hub för buset i hela Vasastan och södra delen av Solna (Norra stationsgatan E-vägen osv).

Och att hon kände Vinof, känns som en riktig lågoddsare. Varför skulle Robert vara den enda alkade polaren som hade koppling till E-vägen? Monika och Vinof var dessutom födda nästan samtidigt och hade lång erfarenhet av Vasastan. De var födda 1940 0ch 1945. Båda var kriminella alkisar och även Vinof hade problem med "tabletter". Go figure.....

Eftersom hon bodde 200 m från Vasaparken och var tung missbrukare (alk + tabletter) kunde vem som helst hamna hemma hos henne. Det verkar ha varit ett j-a spring på 80-talet. Hon bodde ju i en knarkarkvart och det var normalt att alkisar och knarkare slocknade i soffan eller övernattade.

På hösten hookade hon plötsligt upp med två finnar som hon lärt känna på Beckis och en av dem bodde tillfälligt hos henne .... det var väl sådär jämt....

BO hade fö flera kontakter i Vasastan, bla på Gästrikegatan och Upplandsgatan + hotellet.

BO och Monika missbrukade fö exakt samma tabletter: bens + barbiturater + smärtstillande.
Om Monika var hemma på sommaren och lyckades undvika BO, var det ett mirakel.
Missbrukare som använder samma grejer, har en närmast magisk förmåga att hitta varandra.
Det var 300 m mellan HGV och Monika. Det är som 3 m i missbrukarvärlden ...

Och nu vet vi också att "Eugenia-klientelet" och BO:s kretsar satt ihop på flera sätt (det var inte bara BO och Vinof som hade kontakt) eftersom CB:s heroinpolare P-O hookade upp med Roberts kriminella polare MN, som bla kunde knäcka kassaskåp .... detta var inga småtjuvar. Robert har säkert hundra intressanta historier - och han kände väl också CB, antar jag.

Osv osv

Resten kan vi ta i PM.
Senast redigerad av Eremona2.0 2022-10-27 kl. 10:43.
Citera
2022-10-28, 02:17
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det är lätt att vara efterklok men det känns ju lite som att att polisen letade på fel sida av stan.

Du menar kanske att man skulle ha letat lite mer på Östermalm där da Costas sista kända personkontakt arkitekten bodde? Det fanns ett prostitutionsstråk på Östermalm på den tiden, det var där en ung prostituerad kvinna sammanstrålade med "obducenten" hösten 1983 men mötet slutade med ett överfall enligt den unga kvinnan som gjorde ett utpekande hösten -84 när hon fick titta i ett fotoalbum med kända torskar från Malmskillnadsgatan. Vad har du för åsikt om den unga kvinnans trovärdighet?

Citat:
Att da Costa hamnade på HGV under våren 1984 är kanske inte så konstigt, eftersom hon hade flera personkontakter i Vasastan + Solna. Hotellets läge var helt enkelt praktiskt.

Hon valde kanske Hotell Gustav Vasa för att man tillät prostituerade att hyra rum?

Citat:
I Solna fanns da Costas familjemedlemmar + Vinof. I Vasastan kände hon en fd läkare, två personer på Karlbergsvägen, en man på Gästrikegatan och en kvinna på Upplandsgatan. Och så har vi det sk Bålstagänget, som ska ha hållit till nära Vasaparken.

Om vi ska lita på ett kvinnligt polisvittne så kände hon även en "obducent" som arbetade strax norr om syndabocken Vinofs flyttfirma. Men det glömde du kanske bort?

Citat:
HGV var inte riktigt så suspekt och slummigt som man kan tro. I juni 1984 var rummen nyrenoverade och hotellet var bl.a. turisthotell, med en pittoresk matsal, inredd i afrikansk stil av en pourtogis. Ett enkelrum kostade 190 kr/natt. Vissa gäster skrev sig på hotellet. Det verkar ha varit en kombination av hotellhem och turisthotell. Intressant ställe.

Hotellet nyttjades frekvent av prostituerade under rätt många år. Det var inget lyxhotell direkt.

Citat:
Gångavståndet från Gästrikegatan till Vasaparken var 70 m. Avståndet till HGV var uppskattningsvis 500 m. Gångavståndet till Monikas lgh var 300 m.

Vet du hur långt gångavståndet var till Sabbatsbergs sjukhus? Om inte jag minns fel så arbetade allmänläkaren där, du vet han som var föremål för misstankar om inblandning tillsammans med "obducenten".

Citat:
Eftersom BO uppehöll sig nära Vasaparken på våren 1984, får man förmoda att hon stötte på alla tunga missbrukare i närområdet, oavsett om de var knarkare eller alkisar.

Vasaparken förekommer överhuvudtaget inte i polisutredningen.

Det finns nog rätt många parker som inte nämns i polisutredningen och det på rätt goda grunder.

Citat:
BO:s vana att köpa narkotika, sälja narkotika och konsumera narkotika i innerstadens parker, är värd att notera. Det fanns nog få parker där BO inte gjort olagliga affärer och träffat polare.

Frågan är bara vad detta har för koppling till brottet? Jag menar, polisen undersökte ju inte ens arkitektens bostad som var da Costas sista kända nattlogi?

Vad tror du att man skulle hitta i Vasaparken?
Citera
2022-10-28, 15:29
Medlem
Att TH pekats ut som den som överföll en annan prostituerad i ett trapphus på Östermalm är ett svagt indicium gällande hans ev skuld i CdC-fallet. Det pekar absolut åt att han var våldsam, men inte mycket mer.

Jag har inte läst förundersökningen, vilket märks, som någon påpekade. Kan någon dela den?

Det påpekades att TA jobbade på Sabbatsberg. Vad indikerar det egentligen? Att han gick upp till HGV och köpte en prostituerad på lunchrasten, eller efter avslutat kvällspass? Det verkar oförståndigt med tanke på risken att möta någon kollega. Har någon prostituerad pekat ut honom som våldsam eller avvikande på något sätt? Hur har hans kollegor vittnat gällande hans vandel.
Citera
2022-10-28, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoeGaggs
Att TH pekats ut som den som överföll en annan prostituerad i ett trapphus på Östermalm är ett svagt indicium gällande hans ev skuld i CdC-fallet. Det pekar absolut åt att han var våldsam, men inte mycket mer.

Jag har inte läst förundersökningen, vilket märks, som någon påpekade. Kan någon dela den?

Det påpekades att TA jobbade på Sabbatsberg. Vad indikerar det egentligen? Att han gick upp till HGV och köpte en prostituerad på lunchrasten, eller efter avslutat kvällspass? Det verkar oförståndigt med tanke på risken att möta någon kollega. Har någon prostituerad pekat ut honom som våldsam eller avvikande på något sätt? Hur har hans kollegor vittnat gällande hans vandel.

TH utsattes för en massiv smutskastningskanpanj, som inte kunde motiveras juridiskt. Få oskyldiga personer har demoniserats så länge och så hänsynslöst som TH.
Det har ljugits extremt mycket om TH. Rajs, Marianne S, Hanna O och Allgéns exfru har varit mest drivande.

Nej han var inte en våldsam person.

Läs böckerna om fallet och bilda dig en egen uppfattning. Vill du snacka med mig, skicka ett PM.
Senast redigerad av Eremona2.0 2022-10-28 kl. 18:10.
Citera
2022-10-28, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Du menar kanske att man skulle ha letat lite mer på Östermalm där da Costas sista kända personkontakt arkitekten bodde? Det fanns ett prostitutionsstråk på Östermalm på den tiden, det var där en ung prostituerad kvinna sammanstrålade med "obducenten" hösten 1983 men mötet slutade med ett överfall enligt den unga kvinnan som gjorde ett utpekande hösten -84 när hon fick titta i ett fotoalbum med kända torskar från Malmskillnadsgatan. Vad har du för åsikt om den unga kvinnans trovärdighet?

Hon valde kanske Hotell Gustav Vasa för att man tillät prostituerade att hyra rum?

Om vi ska lita på ett kvinnligt polisvittne så kände hon även en "obducent" som arbetade strax norr om syndabocken Vinofs flyttfirma. Men det glömde du kanske bort?

Hotellet nyttjades frekvent av prostituerade under rätt många år. Det var inget lyxhotell direkt.

Vet du hur långt gångavståndet var till Sabbatsbergs sjukhus? Om inte jag minns fel så arbetade allmänläkaren där, du vet han som var föremål för misstankar om inblandning tillsammans med "obducenten".

Det finns nog rätt många parker som inte nämns i polisutredningen och det på rätt goda grunder.

Frågan är bara vad detta har för koppling till brottet? Jag menar, polisen undersökte ju inte ens arkitektens bostad som var da Costas sista kända nattlogi?

Vad tror du att man skulle hitta i Vasaparken?

Citat:
TH utsattes för en massiv smutskastningskanpanj, som inte kunde motiveras juridiskt. Få oskyldiga personer har demoniserats så länge och så hänsynslöst som TH.
Det har ljugits extremt mycket om TH. Rajs, Marianne S, Hanna O och Allgéns exfru har varit mest drivande.

Nej han var inte våldsam. Innan han anhölls, hade inte ett enda vittne något ont att säga om honom etc.

Läs böckerna om fallet och bilda dig en egen uppfattning. Vill du snacka med mig, skicka ett PM.

Men du vill ju egentligen inte det. Du vill mata trådens troll antar jag. Ha så kul.

Nja, jag ville mest belysa hur märkligt det är att bygga ett case på några märkliga indicier som inte ens har med det förevarande fallet att göra (TH), och i TA’s fall någon kärrings fantasier.

Jag tror som du att svaret på gåtan fanns bland pundarna.
Citera
2022-10-28, 18:10
Medlem
Citat:
Nja, jag ville mest belysa hur märkligt det är att bygga ett case på några märkliga indicier som inte ens har med det förevarande fallet att göra (TH), och i TA’s fall någon kärrings fantasier.

Ok jag förstår. Ja det är extremt märkligt.
Citera
2022-10-28, 18:30
Medlem
Citat:

Det är klart att svaret på gåtan fanns bland människorna som BO tillbringade mest tid med.
Om det är något man kan vara säker på, är det att människor oftast mördar och mördas inom sin egen socialgrupp, bland utvecklade kontakter osv. BO försvann inte i ett vacuum. Anledningen till att vi tycker att alltihop är ett mysterium, är nog att alla relevanta vittnen höll käften. Det är så pundare funkar.

Pundare är inte trevliga. Människor vars främsta mål är att bli påverkade av alkohol och knark, är inte trevliga eller lojala. I samma sekund som BO dog, förlorade hon sitt människovärde och blev bara ett problem.

Någon extra avtrubbad typ tog tag i problemet och ansåg att en styckning var lämplig. Det är väl allt.
Det finns inget fascinerande mysterium eller nåt monster. Det enda som hände, var väl att en grupp extremt trasiga människor hade extremt stor otur ....
Senast redigerad av Eremona2.0 2022-10-28 kl. 18:38.
Citera
2022-10-28, 19:17
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:

Vad menar du med märkliga indicier?

Obducenten hade tidigare setts i da Costas sällskap av två kvinnliga poliser vid två olika tillfällen. Båda vittnade om detta i TR -88.

Obducenten blev igenkänd av ett större antal prostituerade kvinnor när de fick titta på bilder av besökare på Malmskillnadsgatan.

Obducentens dåvarande arbetsplats låg mitt emellan de båda kända fyndplatserna.

Flera rättsläkare och sakkunniga har
var för sig bedömt att styckningen har inte helt igenom kunnat utföras av lekmän.

Resten känner du till med fotohandlarparets och jägmästarens vittnesmål, hunddamens observation, dagboksvittnets berättelse osv.

Kan inte du förklara varför allt detta ska ignoreras?
Citera
2022-10-29, 08:26
Medlem
Skulle man ha namnen på alla heltidspundare och dra streck mellan de som kände varandra 1984, skulle man se att alla satt ihop i samma system. Stockholm var en riktig ankdamm.

Nille tex, var en riktig veteran. Han bör ha börjat punda samtidigt som C, Saba och CB. Och både han och CB polade med C och gick på samma skola, kring 1980.

C var dessutom bostadslös. Hon bör ha bockat av 100% av alla pundarkvartar...

Nille blev ordentligt förhörd 1984 och han är en av de personer som borde ha nämnt kontakten mellan C och CB. Han tappade inte C ur sikte efter pingsten.

Han ville inte prata om killen C polade med. Så enkelt var det nog. Och det ville ingen annan heller.

Stämmer det som CB säger, att han polade med C tills hon försvann, var nog stämningen dålig mellan Saba och C och mellan Saba och CB.

C snodde tydligen Sabas kille.
Senast redigerad av Eremona2.0 2022-10-29 kl. 08:46.
Citera
2022-10-29, 13:26
Medlem
Citat:
Det är jättesvårt. Jag tror att man måste fundera på upplägget och vara väldigt finkänslig.
Han funkar som CB, är såklart reservad. Man kan få ett par pratminus (som iofs är guld värda) men så fort det känns obekvämt, åker rullgardinen ner. Det räcker med en felställd fråga, så blir det tyst.

Jag kan fatta varför det är så. Det finns gamla trauman och en generell misstro mot alla som snokar.
Det handlar ju om deras integritet också. Det är olustigt att behöva rota i okända människors liv.

Diverse försök har också gjorts att undersöka "Monikas" kontakter och det har gått åt helvete varje gång. Där är det stopp. Väldigt synd, för det samlades nog värdefull info bland de som kände henne.
Jag påstår nu inte att GM fanns hemma hos henne men hennes lägenhet var antagligen en hub för buset i hela Vasastan och södra delen av Solna (Norra stationsgatan E-vägen osv).

Och att hon kände Vinof, känns som en riktig lågoddsare. Varför skulle Robert vara den enda alkade polaren som hade koppling till E-vägen? Monika och Vinof var dessutom födda nästan samtidigt och hade lång erfarenhet av Vasastan. De var födda 1940 0ch 1945. Båda var kriminella alkisar och även Vinof hade problem med "tabletter". Go figure.....

Eftersom hon bodde 200 m från Vasaparken och var tung missbrukare (alk + tabletter) kunde vem som helst hamna hemma hos henne. Det verkar ha varit ett j-a spring på 80-talet. Hon bodde ju i en knarkarkvart och det var normalt att alkisar och knarkare slocknade i soffan eller övernattade.

På hösten hookade hon plötsligt upp med två finnar som hon lärt känna på Beckis och en av dem bodde tillfälligt hos henne .... det var väl sådär jämt....

BO hade fö flera kontakter i Vasastan, bla på Gästrikegatan och Upplandsgatan + hotellet.

BO och Monika missbrukade fö exakt samma tabletter: bens + barbiturater + smärtstillande.
Om Monika var hemma på sommaren och lyckades undvika BO, var det ett mirakel.
Missbrukare som använder samma grejer, har en närmast magisk förmåga att hitta varandra.
Det var 300 m mellan HGV och Monika. Det är som 3 m i missbrukarvärlden ...

Och nu vet vi också att "Eugenia-klientelet" och BO:s kretsar satt ihop på flera sätt (det var inte bara BO och Vinof som hade kontakt) eftersom CB:s heroinpolare P-O hookade upp med Roberts kriminella polare MN, som bla kunde knäcka kassaskåp .... detta var inga småtjuvar. Robert har säkert hundra intressanta historier - och han kände väl också CB, antar jag.

Osv osv

Resten kan vi ta i PM.
Yepp. Från "monicas" nära grannar i vasastan, åren 1983---1986,,skulle det ex.vis vara otroligt intressant att få höra vad de iakttog betr. Monkans "handel och vandel och herrbekanta"!!
Citera
2022-10-29, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Yepp. Från "monicas" nära grannar i vasastan, åren 1983---1986,,skulle det ex.vis vara otroligt intressant att få höra vad de iakttog betr. Monkans "handel och vandel och herrbekanta"!!

Ja de har nog sett en betydande del av Vasastans och Solnas "bus", som det kallades förr.
Monikas lgh hade svängdörrar. Alkisar, knarkare och diverse dårar kom och gick i flera år.

Att BO:s och Monikas missbruk överlappade varandra (de var båda tablettmissbrukare) är såklart jätteintressant. Och det är mycket vanligt att heroinister knaprar tabletter - benso förhöjer effekten av heroinet och kan användas som ersättning, om heroin inte finns att tillgå osv. CB knaprade också benso, om jag minns rätt.

Detta betyder såklart att Monika var intressant för fler heroinister än BO. Pga tablettmissbruket, kan hon ha haft skäl att interagera med BO:s kretsar.
Citera
2022-10-29, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
''

Av naturliga skäl kommer de inte att säga någonting till utomstående.
Det har gått för lång tid och de vill antagligen skydda kvarlevande anhöriga.
Det har gjorts försök, som sagt var, men det är kört. Monikas fd grannar är knäpptysta.

Men vi vi vet väl vad vi behöver veta.

Monikas levde i en extremt våldsam miljö. Hon missbrukade samma sorts tabletter som BO. Hon kände en missbrukare med långvarig koppling till E-vägen. Monika och BO bör ha befunnit sig i Vasastan samtidigt, 300 m ifrån varandra. Monika var farlig och kunde vända på en enkrona. Monika var extremt labil. Monika skötte städverksamhet (se vidare: handduk + städkvitto på FP2). Monika hade en katt. Monika skrevs ut från Beckis på våren 1984 och återföll i missbruk under sommaren. Monika hyrde en trerummare och hade troligen inneboende - hennes bostad var attraktiv för en hemlös missbrukare (dvs BO).

Monika var sjukpensionär pga en ryggskada och kan ha haft kontakt med ortopeden på Norrbacka (nära FP2). Monika hade jobbat som "telefonist/receptionist , vilket kan betyda att hon hade koppling till företag på E-vägen. Några av dessa anställde telefonister.

Monika hade inte bil. Hon använde SL-kort. Och båda fyndplatserna bör ha passerats av bussar (buss 58 till Norrbacka och buss 49X till Västra skogen).

Klart intressant person.

Vi kan nog anta att hon kände Vinof och att hon och BO interagerade åtminstone en gång.

Att ingen polis funderat på allt detta, är fantastiskt.

Jag tycker att Monika borde ha lyst som en julgran, precis som Vinof.
Jag påstår inte att hon är en mördare men att polisen överhuvudtaget inte pratade med henne angående da Costa, är konstigt.

En anledning till att vittnen håller tyst, kan fö vara medlidande.
Om gärningspersonen är psykiskt sjuk eller på annat sätt skör, kan man tänka sig att polare eller släktingar tycker synd om den personen och struntar i lag och rättvisa och polisanmälan.
Är det nån som snedtänt på fyllan eller drabbats av en tillfällig psykos och haft ihjäl da Costa av misstag, bryr man sig nog inte mycket da Costas anhöriga osv.

Man hjälper till att städa upp, skjutsar gärningspersonen till torken eller psyket och håller sedan käften....
Senast redigerad av Eremona2.0 2022-10-29 kl. 19:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in