Citat:
Eremona,
Jag skulle väcka liv i mitt tidigare förslag: vad skulle förmå ”Robert” att dela med sig av sina minnen och förehavanden under det vilda 80-talet?
Jag föreslog tidigare att erbjuda honom betalning (hyra tex), men du, som faktiskt varit i kontakt med honom, indikerade att intresset var (minst sagt) svalt.
Ett erbjudande om medverkan i en uppsats om missbrukarmiljön i Stockholm under tidigt 80-tal? Det måste väl finnas något som man kan locka karln med?
Jag skulle väcka liv i mitt tidigare förslag: vad skulle förmå ”Robert” att dela med sig av sina minnen och förehavanden under det vilda 80-talet?
Jag föreslog tidigare att erbjuda honom betalning (hyra tex), men du, som faktiskt varit i kontakt med honom, indikerade att intresset var (minst sagt) svalt.
Ett erbjudande om medverkan i en uppsats om missbrukarmiljön i Stockholm under tidigt 80-tal? Det måste väl finnas något som man kan locka karln med?
Det är jättesvårt. Jag tror att man måste fundera på upplägget och vara väldigt finkänslig.
Han funkar som CB, är såklart reservad. Man kan få ett par pratminus (som iofs är guld värda) men så fort det känns obekvämt, åker rullgardinen ner. Det räcker med en felställd fråga, så blir det tyst.
Jag kan fatta varför det är så. Det finns gamla trauman och en generell misstro mot alla som snokar.
Det handlar ju om deras integritet också. Det är olustigt att behöva rota i okända människors liv.
Diverse försök har också gjorts att undersöka "Monikas" kontakter och det har gått åt helvete varje gång. Där är det stopp. Väldigt synd, för det samlades nog värdefull info bland de som kände henne.
Jag påstår nu inte att GM fanns hemma hos henne men hennes lägenhet var antagligen en hub för buset i hela Vasastan och södra delen av Solna (Norra stationsgatan E-vägen osv).
Och att hon kände Vinof, känns som en riktig lågoddsare. Varför skulle Robert vara den enda alkade polaren som hade koppling till E-vägen? Monika och Vinof var dessutom födda nästan samtidigt och hade lång erfarenhet av Vasastan. De var födda 1940 0ch 1945. Båda var kriminella alkisar och även Vinof hade problem med "tabletter". Go figure.....
Eftersom hon bodde 200 m från Vasaparken och var tung missbrukare (alk + tabletter) kunde vem som helst hamna hemma hos henne. Det verkar ha varit ett j-a spring på 80-talet. Hon bodde ju i en knarkarkvart och det var normalt att alkisar och knarkare slocknade i soffan eller övernattade.
På hösten hookade hon plötsligt upp med två finnar som hon lärt känna på Beckis och en av dem bodde tillfälligt hos henne .... det var väl sådär jämt....
BO hade fö flera kontakter i Vasastan, bla på Gästrikegatan och Upplandsgatan + hotellet.
BO och Monika missbrukade fö exakt samma tabletter: bens + barbiturater + smärtstillande.
Om Monika var hemma på sommaren och lyckades undvika BO, var det ett mirakel.
Missbrukare som använder samma grejer, har en närmast magisk förmåga att hitta varandra.
Det var 300 m mellan HGV och Monika. Det är som 3 m i missbrukarvärlden ...
Och nu vet vi också att "Eugenia-klientelet" och BO:s kretsar satt ihop på flera sätt (det var inte bara BO och Vinof som hade kontakt) eftersom CB:s heroinpolare P-O hookade upp med Roberts kriminella polare MN, som bla kunde knäcka kassaskåp .... detta var inga småtjuvar. Robert har säkert hundra intressanta historier - och han kände väl också CB, antar jag.
Osv osv
Resten kan vi ta i PM.
Senast redigerad av Eremona2.0 2022-10-27 kl. 10:43.
Senast redigerad av Eremona2.0 2022-10-27 kl. 10:43.