2024-02-20, 20:11
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Tack för all intressant information. Nej det går rimligtvis inte att utesluta någon pga hög utbildning eller hög social tillhörighet?

A var dessutom den siste som träffade BO och ska vi lita på polisiär erfarenhet så är det person som sist träffar BO ofta gärningsmannen?

Det intressanta är dessutom att A:s bil är det sista kända fordon som BO satt i innan hon försvann för gott.

Åldern är inte heller en avgörande faktor för inblandning i såna här fall, i ett annat styckmord för några år sedan så var GM 60 år gammal.

Som av en slump (?) dumpades kroppsdelar även här i närheten av Karlberg.

Det intressanta är dessutom att A undgick mer omfattande förhör och husrannsakan i bostad och bil trots sina kontakter med BO i juni, A:s bostad var dessutom BO:s sista kända sovplats innan hon försvann.

Förklara det den som kan?!
Menar du att SD-politikern var inblandad i styckningen av CdC?
Citera
2024-02-21, 01:35
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justiceforthe96
Menar du att SD-politikern var inblandad i styckningen av CdC?

Du har väldigt märkliga tankar eller om vi ska kalla det teorier?

CdC gick ur tiden för hela 40 år sedan, om du misstänker SD-politikern för inblandning så kan det nog påpekas att det finns nog ingen människa som hyser samma tankar som dig.
Citera
2024-02-21, 06:21
Medlem
Finns det någon möjlighet för cold case gruppen att gå igenom bevismaterialet en gång till och göra dna test?
Citera
2024-02-21, 14:22
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jojje48
Finns det någon möjlighet för cold case gruppen att gå igenom bevismaterialet en gång till och göra dna test?

DNA test av vad? Man samlade inte ihop något DNA material från de båda fyndplatserna vid Talludden i Karlberg och Eugeniavägen.

CdC träffade dessutom många män via sin profession på Malmskillnadsgatan så bevisvärdet skulle vara rätt begränsat om det ens fanns något "material" att DNA testa.

Om du däremot pratar om handduken som återfanns vid Talludden så är den försvunnen sen cirka 24 år tillbaka.

Da Costa fallet är dessutom preskriberat sen 2009 så Cold Case gruppen får engagera sig i andra fall.
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2024-02-21 kl. 14:29. Anledning: Tillägg
Citera
2024-02-23, 19:49
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Du har väldigt märkliga tankar eller om vi ska kalla det teorier?

CdC gick ur tiden för hela 40 år sedan, om du misstänker SD-politikern för inblandning så kan det nog påpekas att det finns nog ingen människa som hyser samma tankar som dig.
Min fråga grundade sig i att du insinuerade att det inte är en slump att kroppsdelarna som SD-politikern dumpade dumpades just vid Karlberg.

Kan du inte berätta vad du menade med ditt lilla frågetecken?
Citera
2024-02-28, 15:31
Medlem
Citat:

Nej. Brottet/brotten har preskiberats. Och alla möjligheter att göra slutgiltiga, intressanta DNA-tester, har uttömts för flera år sedan. Gonerkas DNA har ansvariga vägrat att lämna ut och om inte ens Gonerkas DNA testats, förstår man hur j-a kört det är att testa andra intressanta personer, tex Vinof och andra empatistörda missbrukare som höll till på E-vägen på sommaren 1984. En annan snubbe som kunde ha DNA-testats, är CB, som uppenbarligen umgicks med BO direkt efter pingsthelgen.

Hela hanteringen av detta brott (from 1984 till dags dato) är ett enda stort skämt. Utredningarna, rättegångarna, rapporteringen i media, allt är en grotesk cirkus, ovärdig ett modernt rättssamhälle.
Citera
2024-02-28, 15:43
Medlem
Citat:

Polisens cold case-grupp tog ju upp fallet 1999, med katastrofalt resultat. Rena farsen var det.
Det är fullständigt uteslutet att Stockholmspolisen skulle ta sig an fallet en tredje gång.
För polisens del är fallet dött och begravet. Det kommer inte att göras ett skit mer med detta fall.

Och eftersom polisen har skärpt kraven på alla medborgare som vill ha insyn i polisutredningar, går det inte heller att undersöka da Costa-fallet vidare. Det hade tex varit extremt intressant att läsa om Vinofs granne (antikhandlaren SG) som hade lokaler mittemot Billiga Andersson.

Polisen rotade igenom hans fordon på sommaren eller hösten 1984. Man letade efter föremål som kunde kopplas till da Costa-fallet.

SG använde sina lokaler (på Eugeniavägen 38) i mitten av juli 1984.

Jag förmodar att polisen förhörde honom i samband med att man rotade igenom hans fordon. Men att få ut eventuella förhör med SG är omöjligt.

SG bör också ha haft kontakt med polisen utanför da Costa-fallet. Hans lokaler utsattes för flera inbrott och jag betvivlar att han själv var laglydig.
Citera
2024-03-07, 14:58
Medlem
Scrublands avatar
Är det ngn som sitter på fupen? Länken i trådstarten är död.
Citera
2024-03-07, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scrubland
Är det ngn som sitter på fupen? Länken i trådstarten är död.

Alla som har skrivit 500+ inlägg i denna tråd sitter på FUP:en.
Det bör vara omkring 10 personer i denna tråd som har den. Jag har den tex.
Men den är ju ett h-e ett scanna. Det är hundratals sidor, en bunt som är 30 cm hög.
Jag talar nu om den offentliga FUP:en, som har gått att beställa från polisen.
Den är bara en bråkdel av det totala utredningsmaterialet, som omfattar tusentals sidor.

Da Costa-fallet har diskuterats i 4 decennier och även om man inte har tillgång till FUP:en, går det att skaffa sig en tydlig bild av fallets centrala delar, om man läser böcker och artiklar om fallet.

P Lindeberg har väl ett arkiv också, på ett bibliotek i S-holm? Men det är väl bara registrerade forskare som får kika i hans arkiv.

Jag kan tillägga att den offentliga FUP:en är extremt bristfällig. Minst 50% av FUP:en består av rent svammel, som kom från Allgéns tokiga expartner, Rajs osv.
Citera
2024-03-07, 15:42
Medlem
Scrublands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Alla som har skrivit 500+ inlägg i denna tråd sitter på FUP:en.
Det bör vara omkring 10 personer i denna tråd som har den. Jag har den tex.
Men den är ju ett h-e ett scanna. Det är hundratals sidor, en bunt som är 30 cm hög.
Jag talar nu om den offentliga FUP:en, som har gått att beställa från polisen.
Den är bara en bråkdel av det totala utredningsmaterialet, som omfattar tusentals sidor.

Da Costa-fallet har diskuterats i 4 decennier och även om man inte har tillgång till FUP:en, går det att skaffa sig en tydlig bild av fallets centrala delar, om man läser böcker och artiklar om fallet.

P Lindeberg har väl ett arkiv också, på ett bibliotek i S-holm? Men det är väl bara registrerade forskare som får kika i hans arkiv.

Jag kan tillägga att den offentliga FUP:en är extremt bristfällig. Minst 50% av FUP:en består av rent svammel, som kom från Allgéns tokiga expartner, Rajs osv.

Jag förstår, tack för ditt utförliga svar. Jag får ta mig an att läsa tråden om jag förstått dig rätt! (Dock var jag rätt intresserad av det här ”svamlet”!)
Citera
2024-03-07, 16:08
Medlem
Citat:
Jag förstår, tack för ditt utförliga svar. Jag får ta mig an att läsa tråden om jag förstått dig rätt! (Dock var jag rätt intresserad av det här ”svamlet”!)

Jag föreslår att du bearbetar Stockholsmpolisen - eftersom fallet är så extremt känt, kan det hända att Farbror Blå är frikostig med material. Det skadar ju inte att försöka. Tjata och tjata lite till ...

Jag vet att en insatt person (som har skrivit mkt i denna tråd) har fått ut da Costas daktfoto (!).
Det tog väl en vecka innan daktfototot skickades i mailen. Intressant förfarande.

I vanliga fall är polisen EXTREMT snål med daktfoton. Det spelar ingen roll om skurken ifråga har varit död i 30 år. Daktfoton är totalt hopplösa att få ut. Men da Costas foto fick nån tydligen loss...

Angående C Allgéns och Rajs svammel, så har det ett visst läsvärde.
Det framgår tydligt att C Allgén var/är spritt språngande galen. Hon var/är psykiskt rubbad.
Hon är den typ av vittne som polisen i normala fall skrattar åt och skickar hem utan diskussison.

Men i det här fallet valde polisen att utnyttja henne istället. Väldigt cyniskt.

Och Rajs, han låter .... vad ska man säga? Läser man hans förhör, framstår han som totalt ryggradslös, flummig, spekulativ och feg. Han hoppar från ämne till ämne utan någon röd tråd, pratar inte till punkt och verkar ha haft extremt svårt att tala ur skägget. Omöjlig att få grepp om.

Han låter ung såhär i föhören: "Jag tyckte si, sen tyckte jag så och kanske lite sådär också men kanske att .... nej, det kan det inte vara men jag ändrade mig igen ... tror jag ...."

På den nivån är det.
Citera
2024-03-08, 02:02
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:

Kul med nya skribenter! Passa på att läsa de gamla inläggen som ligger mer än 10 år tillbaka. Skribenten Hagenbach tex tillförde många intressanta tankar och teorier till debatten, jag tror inte att tråden har varit mer intressant som just under denna tidsperiod.

Om du vill ha en lite mer ingående bild av da Costa-fallet rekommenderas krimbloggen mysterium24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in