Citat:
Ursprungligen postat av
Eremona2.0
Det är svårt att inte bli paranoid. Det var nog någon inom polisen som ville styra bort från Vinof, av personliga skäl ....
Det stora hoppet i utredningen (som gör att man verkligen rycker till när man läser) sker på hösten 1984. Plötsligt byter polisen spår, helt utan anledning. Man släpper bl.a. en kriminell missbrukarmiljö (i omedelbar anslutning till FP2) och koncentrerar sig på en helt lösryckt person, utan bevisad anknytning till BO.
Så här dumma är inte poliser. Det måste ha funnits hemliga skäl till att göra såhär.
Troligen ville man bara visa upp en fångst och showa för allmänheten, och det råkade bli TH. Resten är historia.
Jag har säkert nämnt detta; och det är härmed fritt fram för er att göra er lustiga på min bekostnad, men jag har alltid haft en gnagande misstanke om att Vinof var en polisinformatör; och att detta var något man var mycket förtegna med; och denna vetskap var starkt begränsad, även inom polisen.
Det är inte helt ovanligt, i brottsfall jag läst om som skett utomlands, att olika grupper/rotlar av poliser börjar motarbeta varandra.
Kanske delgav Vinof vissa poliser viktig information gällande den undre världen/narkotika; där det ansågs helt enkelt mer värdefullt än ett uppklarat brott begått mot en prostituerad?
Jag har länge haft en olustig känsla att det fanns en koppling- i alla fall gällande känslig information- mellan Vinof och en viss grekisk heroinlangare, tillika mördare; som hade en besvärande politisk dimension.