2017-10-12, 23:12
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Sedan kanske man heller inte vill fördjupa sig i alternativa spår av rent etiska skäl. Mordet är preskiberat och ingen kommer kunna åtalas mer för det och därför kanske man "nöjer sig" med att skissa andra möjliga händelseförlopp på ett hyfsat ytligt sätt.
Du menar att "Eugeniaspåret" är etiskt riktigt, men inte andra ev alternativa spår?
Citera
2017-10-12, 23:18
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Du menar att "Eugeniaspåret" är etiskt riktigt, men inte andra ev alternativa spår?
Jag tror knappast att 'bradgardsindianen' hade några större förhoppningar om att du eller Lawn skulle förstå vad han skrev. Ni tänker nog på ett helt annat sätt kring sådana här frågor.
Senast redigerad av Draifos 2017-10-12 kl. 23:21.
Citera
2017-10-13, 00:02
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:

Tja, det är väl ett statistiskt hyfsat sannolikt spår. Fast fortsätter man med ambition att man inte vill ha fladdriga vittnen i rättssalen så förändrar man väl med tiden också det statistiska utfallet. Och då kan man ju förstås påstå att det inte brukar vara partner i nära relation eller andra missbrukare som har ihjäl en missbrukande kvinna. "Utan tvivel blir man inte riktigt klok" som Tage Danielsson sade.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-10-13 kl. 00:07.
Citera
2017-10-13, 00:41
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Varför förutsätter du att GM var berusad förresten?
Nu var det väl ingen som förutsatte att GM skulle ha varit berusad, men statistiskt sett är det en god gissning. Enligt BRÅ:s hemsida är berusade människor kraftigt överrepresenterade när det gäller våldsbrott, och åtminstone det aktuella året 1984 var GM berusad i de flesta fallen av dödligt våld. Ofta fanns det också andra droger i kroppen, och i många av fallen var också offret berusat eller påverkat av andra substanser.
Citera
2017-10-13, 00:41
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Tja, det är väl ett statistiskt hyfsat sannolikt spår. Fast fortsätter man med ambition att man inte vill ha fladdriga vittnen i rättssalen så förändrar man väl med tiden också det statistiska utfallet. Och då kan man ju förstås påstå att det inte brukar vara partner i nära relation eller andra missbrukare som har ihjäl en missbrukande kvinna. "Utan tvivel blir man inte riktigt klok" som Tage Danielsson sade.
"Eugeniaspåret" går väl ut på att hon blev mördad av en kvinna. M a o är det inte särskilt statistiskt sannolikt.
Citera
2017-10-13, 01:10
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Och nu Ljuger du en gång till!

Om vad?

Citat:
Karl Vinof Reinhold Olausson söktes av utredarna i okt. 1984, maa att han fanns i cdc.s adressbok.

Var det inte flyttfirmans felaktigt nedskrivna telefonnummer som återfanns i telefonboken som CdC efterlämnade i Småland? Inget större indicium för inblandning från "Vinofs" sida kanske?

Citat:
Kort därefter hörde VO av sig t. Kronoberg, samt meddelade att han var sjuk men skulle höra av sig när han återkommit till Sth.

En person som är inblandad i ett styckmord hör nog inte av sig till polisen självmant, detta är med stor sannolikhet ett tecken på att han inte hade något att dölja.

Citat:
Sålunda var det med tre mån. fördröjning, som han dök upp och blev förhörd. Ett simpelt pro-forma-förhör. Hans umgänge i juni -84 klarades aldrig ut....

Men det finns en hel rad personer i utredningen vars privata umgänge sommaren 1984 aldrig blev kartlagt, arkitekten är en av dessa män men det finns även andra män förutom Vinof och honom som bar förhördes upplysningsvis. Varför är du aldrig intresserad av de andra manspersonerna i utredningen som likt Vinof råkade ut för förhör men även husrannsakningar i vissa fall?
Citera
2017-10-13, 01:26
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
"Eugeniaspåret" går väl ut på att hon blev mördad av en kvinna. M a o är det inte särskilt statistiskt sannolikt.

Mjae, den kvinna som refereras till var väl känd för att ge sig på folk med kniv (flaskor?) när hon var berusad. Här finns alltså en specifik egenhet Hon hade väl vad som brukar kallas "dåligt ölsinne", men Eugeniaspåret går väl huvudsakligen ut på att Vinof ska ha haft firma på adress på Eugeniavägen.
Citera
2017-10-13, 01:34
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Jag förutsätter inte att GM, om man tänker sig en GM i största allmänhet, nödvändigtvis skulle måsta vara berusad, men en berusad människa är väl ofta mer impulsiv. Samma orsak som förklarats för dig flera gånger, ett tämligen trivialt bråk som slutar olyckligt att hon dör.

Du tänker kanske på ett liknande "prostitutionsmord" där gärningsmannen fick en knäpp under alkoholens påverkan?

Ett trivialt bråk kan helt uppenbart sluta som ett makabert lustmord ibland, inte sant?

Citat:
Nä, Arvidsjaur ligger långt från Stockholm, men många som vistas i Stockholm är ju inte från Stockholm. Det var bara en "kreativ association", när jag läste inläggen där Arvidsjaur nämndes, ungefär som någon annan läser i tidningar om sexualsadism och "obducenten".

Om man nu antar din teori att det är en sexköpare så kan ju den sexköparen vara högst tillfälligt i Stockholm. I någon av artiklarna uppges också att ena fyndplatsen tydligen var ett ganska vanligt ställe att åka till för prostituerade och deras kunder. Det är ju en omständighet som är deprimerande med teorin, att det är som att leta en nål i en höstack, utöver det att "dina" sexualsadister helt enkelt förekommer i färre frekvens än Eremonas missbrukare och "mina" langare. Men ändå bestämmer sig Helin att han "inte vill ha några fladdriga vittnen i rättssalen", så då har han väl tydligt klargjort att det klientelet som mest ska höras upplysningsvis lite pliktskyldigt. Det är väl det här som menas attde inte utretts ordentligt. Man skulle kunna försökt kolla av arkitektens och Ragnars uppgifter med ev försök att spåra samtal.

(det fetade)

Om vi jämför "min teori" om en lustmördare med Eremonas teori om en psykiskt instabil missbrukare som gärningsperson och din teori om en langare som i en knarkaffär begår brottet (rätt uppfattat?) så har min teori betydligt större stöd av en rad faktorer som omgärdar fallet Catrine da Costa då hon faktiskt var gatuprostituerad med alla de faror detta innebar, prostituerade kvinnor på den tiden tillhörde riskzonen för att råka ut för såna här gräsligheter.

Statistiken är fortfarande också på min sida och det bevisas av en rad mord på gatuprostituerade kvinnor i Sverige under sena 70-talet och första halvan av 80-talet, morden var i princip nästan jämt kopplade till sexkunder som då var gärningsmännen.

Och visst kan gärningsmannen i teorin ha varit en hitrest person som kanske jobbade i Stockholm under veckorna men som samtidigt köpte tjänster av de prostituerade på Malmskillnadsgatan, vi kan kalla denna kund Mr X eftersom sexkunderna på stritan mitt i centrala Stockholm kunde räknas i tiotusentals per år men samtidigt är det rätt troligt att CdC:s mördare och likstyckare var baserad och boende i Stockholm med tanke på dumpningsplatserna, det här är inga ställen som blir utvalda av slumpen utan GM hade säkert besökt dessa platser och/eller närområdena åtskilliga gånger och visste att dom var folktomma vissa tider på dygnet. Allt det här vet nämligen inte en person om som inte är bofast i Stockholm.

Och visst, det är en oerhörd miss att polisen och dåvarande televerket inte kollade upp vem som hade ringt vart och och vem men inte minst, vem som hade tagit emot vissa högst intressanta telefonsamtal?
Citera
2017-10-13, 02:34
Medlem
Jag är helt ointresserad av de andra manspersonerna som förekom i den havererade utredningen, av det skälet att dom redan är uppkollade o kunnat avföras.Ingen av dom passar ex.vis in tidsmässigt, med den tidsram som Helin gjorde gällande. För nittonde gången ; ingen av karlarna kring Vinof kollades däremot upp. Lika illa är det med Möller&Åbergs drabanter.
Citat:
Om vad?

Var det inte flyttfirmans felaktigt nedskrivna telefonnummer som återfanns i telefonboken som CdC efterlämnade i Småland? Inget större indicium för inblandning från "Vinofs" sida kanske?

En person som är inblandad i ett styckmord hör nog inte av sig till polisen självmant, detta är med stor sannolikhet ett tecken på att han inte hade något att dölja.

Men det finns en hel rad personer i utredningen vars privata umgänge sommaren 1984 aldrig blev kartlagt, arkitekten är en av dessa män men det finns även andra män förutom Vinof och honom som bar förhördes upplysningsvis. Varför är du aldrig intresserad av de andra manspersonerna i utredningen som likt Vinof råkade ut för förhör men även husrannsakningar i vissa fall?
Citera
2017-10-13, 02:46
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Jag är helt ointresserad av de andra manspersonerna som förekom i den havererade utredningen, av det skälet att dom redan är uppkollade o kunnat avföras.Ingen av dom passar ex.vis in tidsmässigt, med den tidsram som Helin gjorde gällande. För nittonde gången ; ingen av karlarna kring Vinof kollades däremot upp. Lika illa är det med Möller&Åbergs drabanter.

Det där stämmer inte, jag har kännedom om flera andra manspersoner (alternativa läkare bla) i utredningen som bara hördes rätt kort precis som Vinof trots att CdC haft vissa av dom som kunder, man har inte heller genomfört några grundliga förhör och inga genomsökningar av bilar eller husrannsakan på arbetsplatser eller i hem hos dom här männen.

Tro mig, jag är helt uppriktig nu. Jag är förvånad att de alternativa gärningsmännen förutom Vinof inte förs på tal i tråden, till viss del kan detta bero på att CdC:s kunder är skyddade av sekretess men det har ju aldrig híndrat skribenter från att spekulera här, inte sant?

Åberg och Möller har väl inte heller någon koppling till Eugeniagänget, menar du på fullt allvar att dom här två "gökarna" är intressanta? Dom förhördes ju trots allt och dom letade faktiskt efter da Costa veckan efter pingsthelgen. Menar du att det var bara ett spel för galleriet?
Citera
2017-10-13, 04:14
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nu var det väl ingen som förutsatte att GM skulle ha varit berusad, men statistiskt sett är det en god gissning. Enligt BRÅ:s hemsida är berusade människor kraftigt överrepresenterade när det gäller våldsbrott, och åtminstone det aktuella året 1984 var GM berusad i de flesta fallen av dödligt våld. Ofta fanns det också andra droger i kroppen, och i många av fallen var också offret berusat eller påverkat av andra substanser.

Alkohol är en utlösande faktor vid många våldsbrott ja men inget tyder direkt på att så var fallet i detta brott. Utplaceringarna och inte minst styckningen av offrets kropp tyder på en kyligt förslagen gärningsman som till varje pris ville dölja dödsorsaken. Berusade personer besitter väldigt sällan denna kapacitet utan allt blir betydligt mera slarvigt utfört under alkoholens (och eventuellt andra drogers) påverkan.

Och fallet Catrine da Costa är i jämförelse med nästan alla andra fall i den svenska kriminalhistorien rätt unikt och var GM berusad så är min gissning att han var i ett tillstånd av mordisk berusning. Dvs, i ett tillstånd som kan sägas vara av extremt avvikande natur. Det går med andra ord inte att utesluta ett lustmord?
Citera
2017-10-13, 08:52
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Alkohol är en utlösande faktor vid många våldsbrott ja men inget tyder direkt på att så var fallet i detta brott. Utplaceringarna och inte minst styckningen av offrets kropp tyder på en kyligt förslagen gärningsman som till varje pris ville dölja dödsorsaken. Berusade personer besitter väldigt sällan denna kapacitet utan allt blir betydligt mera slarvigt utfört under alkoholens (och eventuellt andra drogers) påverkan.
Du måste skilja på det eventuella mordet/dråpet och den efterföljande styckningen. GM kan ju mycket väl ha orsakat da Costas död under berusning, men senare nyktrat till och insett att han kanske borde försöka göra sig av med kroppen.

Citat:
Och fallet Catrine da Costa är i jämförelse med nästan alla andra fall i den svenska kriminalhistorien rätt unikt och var GM berusad så är min gissning att han var i ett tillstånd av mordisk berusning. Dvs, i ett tillstånd som kan sägas vara av extremt avvikande natur. Det går med andra ord inte att utesluta ett lustmord?
Hur da Costa dog har vi ingen aning om, men när det gäller den efterföljande hanteringen av kroppen har vi faktiskt en hel del utredda omständigheter att gå på. Jag ser ingen "lust" här:
(FB) Fallet Catrine da Costa 1984 (Dokumentlänkar finns i trådstart mm)

Så i stället för att bara upprepa dig kan du väl nu göra ett seriöst försök att beskriva hur styckningen och utplaceringen av säckarna kan ha gått till. Då kan vi sedan jämföra våra gärningsbeskrivningar med objektiva fakta, och se vilken som bäst förklarar fynden.

Här är alltså mitt eget förslag till en sådan enkel och lättläst gärningsbeskrivning:
(FB) Fallet Catrine da Costa 1984 (Dokumentlänkar finns i trådstart mm)
Senast redigerad av Draifos 2017-10-13 kl. 09:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in